Positiivisen energian verkkopalvelu auttaa asiakasta ja myy

Lampoykkonen.fi Integraatio Määrittely Ohjelmointi Palvelumuotoilu UX & UI WooCommerce WordPress

Teimme energia-alan suunnannäyttäjälle positiivisen energian verkkopalvelun, jonka avulla sen tarjoamien ratkaisujen, palveluiden ja tuotteiden myynti kasvaa. LämpöYkkösen uuden verkkopalvelun monipuolinen sisältö ohjaa ostamaan ja kauppa käy sujuvasti verkkokaupassa.

Verkkopalvelun suunnittelun ja toteutuksen budjetti oli alle 60 000 € (alv. 0%).

”Uusi verkkopalvelumme ja sen viimeisen teknologian mukainen verkkokauppamme on upea. Tämä oli ilo toteuttaa yhdessä Into-Digitalin tiimin kanssa.”

– Maria Aksela, Markkinointi- ja brändijohtaja, LämpöYkkönen

LämpöYkkönen on kotitalouksien ja yrityksien kumppani energiatehokkaissa lämmitys- ja viilennysratkaisuissa. Sen tuotteisiin kuuluvat esimerkiksi ilmalämpöpumput, maalämpöpumput ja aurinkopaneelit asennuksineen.

LämpöYkkösen tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin liittyviä hakuja tehdään Googlessa kymmeniä tuhansia joka kuukausi. Asiakkaat etsivät aktiivisesti informaatiota ja tarpeisiinsa sopivia ratkaisuja sekä kilpailuttavat palveluntarjoajia.

Suunnittelimme ja toteutimme LämpöYkköselle verkkopalvelun, jonka monipuoliset ja laajat sisällöt vastaavat asiakkaiden kysymyksiin ja ohjaavat ostamaan. Sisältöjen lukuisat erilaiset esitystavat ja sisällön ylläpidon ketterät työkalut varmistavat, että vaikuttavien sisältöjen toteuttaminen on mahdollisimman sujuvaa.

Asiakkaat ohjataan verkkopalvelussa suoraan ostamaan. Tuotteet ja palvelut voi kätevästi tilata verkkokaupasta. Asennusajan varaamisen toteutimme räätälöidyn työkalun, jossa varaaminen onnistuu muutamalla klikkauksella. Asiointiin on käytössä myös esimerkiksi chat-palvelu, lukuisia lomakkeita ja Leadoon työkalut.

Verkkopalvelun luova idea perustuu LämpöYkkösen brändiuudistukseen, jonka tarkoituksena on rakentaa mielikuvaa palveluyrityksestä laitetoimittajan sijaan.

LämpöYkkönen muuttaa maailmaa positiivisella energialla, tarjoamalla kuluttaja-asiakkaille ja yrityksille lämmityksen ja viilentämisen ratkaisuja:

  • mukavuutta ja huolettomuutta arkeen
  • apu energian ja rahan säästämiseen
  • helpotus fossiilisen energian vaihtamiseen uusiutuvaan energiaan

Positiivisen energian verkkopalvelu auttaa asiakasta ja myy. Sisällöt tehtiin asiakkaiden tarpeiden mukaan ja verkkopalvelun käyttäminen on sujuvaa. Puhetapa sisällöissä on asiantunteva, mutta mutkaton.

Verkkopalvelun värimaailma sai inspiraationsa lämpökameran kuvasta, jossa eri värit kertovat lämpötilasta. Luova idea toteutuu myös räätälöidyssä kuvamaailmassa, jossa pääsevät esiin LämpöYkkösen asiakkaat, henkilöstö ja kalusto. Designissa hyödynnetään myös liikkuvaa kuvaa.

Toteutimme verkkopalveluun monipuoliset sisältöjen esitystavat ja helppokäyttöiset työkalut sisältöjen ylläpitoon. Sisällöt luodaan WordPressin hallintakäyttöliittymässä Gutenberg-lohkoja hyödyntämällä. LämpöYkkösen tiimi vastasi verkkopalvelun sisältöjen suunnittelusta ja toteutuksesta.

Verkkopalvelu on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle, jota käytetään sisältöjen hallitsemisessa. Verkkokaupassa käytämme WordPressin WooCommerce-verkkokauppatyökalua, jonka keskeisiä vahvuuksia on monipuolinen räätälöitävyys.

Verkkopalvelun toiminnallisuuksista tärkein on räätälöity asennuksen ajanvarauksen työkalu. Ajan varaaminen perustuu asennuskohteen sijaintiin, jonka käyttäjä ensiksi kertoo. Vapaana olevat ajankohdat näytetään sijainnin mukaan ja ajankohta valitaan saatavilla olevista vaihtoehdoista yhdellä klikkauksella.

Verkkopalvelu on integroitu LämpöYkkösen CRM-järjestelmään, mutta kaikkia verkkopalvelussa näytettäviä tuotetietoja hallitaan verkkopalvelussa.

Teknisessä ratkaisussa on huolellisesti huomioitu myös hakukoneoptimointi, tietoturva ja verkkosivuston suorituskyky.

Verkkopalvelu julkaistiin tammikuun 2024 alkupuolella. Varsinaiset tulokset siis selviävät vasta myöhemmin, kun verkkopalvelu on ollut pidempään käytössä.

Toistaiseksi tuloksena on onnistuminen keskeisillä verkkopalvelun suunnittelun ja toteutuksen osa-alueella. Nämä kuvataan tarkemmin tällä esittelysivullamme.

Verkkopalvelun avainmittarit (KPI) ovat:

  • Käyttäjien määrä, verkkopalvelussa vietetty aika ja selatut sivut
  • Yhteydenotot ja tarjouspyynnöt
  • Tuotemyynti
  • Palvelumyynti
  • Asennuksien ajanvaraukset

Onnistuimme sisällöissä:

Sisältö auttaa asiakasta ja ohjaa ostamaan

Hyvälläkään verkkopalvelulla ei tee mitään ilman laadukasta sisältöä. LämpöYkkösen verkkopalvelussa sisällöt auttavat asiakasta ja ohjaavat ostamaan. Parhaimmillaan myyminen on palvelua!

Energiaremontteihin liittyy paljon kysymyksiä, joihin asiakas etsii vastauksia. LämpöYkkösen uuden verkkopalvelun selkeä sisältörakenne ja monipuoliset sisältöjen esitystavat mahdollistavat laajojenkin sisältöjen toimivan esittämisen. Ja kun asiakas sitten löytää etsimänsä, hänet ohjataan suoraan verkkokauppaan ostamaan.

LämpöYkkösen tiimi vastasi itse verkkopalvelun sisältöjen suunnittelusta ja toteutuksista. Me teimme tähän tarkoitukseen helppokäyttöiset työkalut ja monipuoliset sisältöjen esitystavat.

Sisällön ylläpito

Sisällöt luodaan WordPressin hallintakäyttöliittymässä Gutenberg-lohkoja hyödyntämällä. Lohkoilla tarkoitetaan yksittäisiä sisältöelementtejä, joista verkkopalvelun sisältö rakentuu.

  • Verkkopalveluun toteuttamiemme lohkojen määrä on suuri, jotta ylläpitäjille on laaja vapaus luoda erilaisten tarpeidensa mukaisia sisältökokonaisuuksia.
  • Lohkojen sisältö voi olla staattista, jolloin se määritellään ylläpitäjän toimesta lohkokohtaisesti, tai dynaamista, jolloin sisältö tuodaan lohkoon automaattisesti.
  • Ylläpitäjien työn helpottamiseksi, kaikki räätälöidyt lohkot on nimetty selkeästi, ja kunkin lohkon kohdalla on kuvaus sen toiminnasta ja käytöstä.
  • Lohkoja voidaan tallentaa myös uudelleenkäytettäväksi ja tuoda joustavasti verkkopalvelun eri sivuille. Uudelleenkäytettävät lohkot voivat olla keskitetysti päivitettäviä, jolloin muokkaukset yhdellä sivulla vaikuttavat kyseiseen lohkoon kaikilla sivuilla joihin se on lisätty.
  • Kaikki lohkot ovat helposti haettavissa muokattavissa, siirrettävissä ja monistettavissa.

Onnistuimme designissa:

Design vie käyttäjää eteenpäin

Hyvin suunniteltu ja huolellisesti toteutettu käyttöliittymä tekee verkkopalvelun käyttämisestä sujuvaa.

LämpöYkkösen verkkopalvelussa keskityttiin etenkin laajojen sisältöjen eri esitystapoihin ja käyttäjän ohjaamiseen eteenpäin ja ostamaan.

Vaikka verkkopalvelu ei ole sisällöltään valtavan laaja, toteutimme sen päävalikon meganavigaationa. Ratkaisu on visuaalisesti näyttävä ja helppo käyttää.

Värimaailma kertoo lämpötilasta

Verkkopalvelun visuaalinen ilme värittää ja kuvittaa käyttöliittymän. Se on erityisen tärkeä mielikuvien ja verkkopalvelun tunnelman kannalta. Parhaimmillaan ilme vaikuttaa positiivisesti myös verkkosivuston käytön sujuvuuteen.

Lämpöykkönen uudisti brändinsä ja visuaalisen ilmeensä ennen verkkopalvelun uudistamista. Viilennyksen ja lämmityksen ratkaisuja tarjoavan yrityksen värimaailma sai inspiraationsa lämpökameran kuvasta, jossa eri värit kertovat lämpötilasta.

Tämä vahva värimaailma on keskeinen elementti myös verkkopalvelun käyttöliittymän visuaalisessa ilmeessä. Se kertoo positiivisesta energiasta ja miellyttää silmää.

Räätälöity kuvamaailma on oleellinen osa verkkopalvelun ilmettä. LämpöYkkösen verkkopalvelussa esiin pääsevät asiakkaat, henkilöstö ja kalusto. Designissa hyödynnetään myös liikkuvaa kuvaa.

Onnistuimme toiminnallisuuksissa:

Helpoista helpoin asennuksen ajanvaraus

Teimme LämpöYkkösen palveluiden ajanvaraukseen työkalun, jolla sopiva aika löytyy käden käänteessä ja maksaminen hoituu heti varauksen yhteydessä.

Ajanvaraus perustuu asennuskohteen sijaintiin, jonka käyttäjä ensiksi kertoo. Vapaana olevat ajankohdat näytetään sijainnin mukaan ja ajankohta valitaan saatavilla olevista vaihtoehdoista yhdellä klikkauksella. Ajanvaraustyökalu on suunniteltu ja toteutettu räätälöidysti Lämpöykkösen tarpeisiin perustuen.

Verkkopalvelun muita toiminnallisuuksia ovat esimerkiksi erilaiset lomakkeet ja laskurit sekä chat. Koko verkkopalvelun tavoin, kaikki toiminnallisuudet toimivat responsiivisesti, eli ne mukautuvat eri päätelaitteilla sujuvasti käytettäväksi.

WordPress ja WooCommerce pelaavat positiivisesti yhteen

Verkkopalvelu on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle, jota käytetään sisältöjen hallitsemisessa. WYSIWYG-editori (”What You See Is What You Get) tarjoaa sisällöntuottajalle erittäin helppokäyttöiset, monipuoliset ja visuaaliset työkalut sisällön päivittämiseen.

Verkkokaupassa käytämme WordPressin WooCommerce-verkkokauppatyökalua. Tämän avoimeen lähdekoodiin perustuvan työkalun yksi keskeisistä vahvuuksista on monipuolinen räätälöitävyys:

  • verkkokaupan visuaalinen ilme
  • tuotesuodatukset
  • myynnin raportointi
  • tuotteiden toimitustavat.

Verkkopalvelu on integroitu LämpöYkkösen CRM-järjestelmään, mutta kaikkia verkkopalvelussa näytettäviä tuotetietoja hallitaan verkkopalvelussa. Useammista muusta toteuttamastamme verkkokaupasta poiketen, taustalla ei siis ole erillistä tuotetietojen hallinnan ratkaisua (PIM).

Teknisessä ratkaisussa on huolellisesti huomioitu myös hakukoneoptimointi, tietoturva ja verkkosivuston suorituskyky.

Onnistumme Huolenpidossa:

Huolehdimme verkkopalvelun toiminnasta 24/7

Verkkopalvelun ylläpidosta sekä jatkokehityksistä vastaa Huolenpito-tiimimme. Kuukausittain tehtävään Huolenpitopalveluun kuuluu WordPressin ja WooCommercen ja niiden ulkoisten laajennosten versio- ja tietoturvapäivitykset.

Lisäksi palveluun sisältyy kuukausipalaverit, asiakastuki ja neuvonta sekä päivittäinen verkkopalvelun varmuuskopiointi.

Kuva: LämpöYkkönen

Tietoa asiakkaasta

LämpöYkkönen muuttaa maailmaa positiivisella energialla. Se on suomalaisten kotitalouksien ja yrityksien kumppani energiatehokkaissa lämmitys- ja viilennysratkaisuissa.

Yritys tekee energiaremonttien toteuttamisen helpoksi, tarjoamalla täydellisen kokonaispalvelun aina hankkeen suunnittelusta asennukseen.

LämpöYkkönen työllistää noin 200 energia-alan ammattilaista ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 50 Meur.

Tiimimme

Pekka Suopellonmäki

Head Developer

Ernesti Niemi

Senior Digital Designer

Annika Ryan

Digital Designer

Jutta Kalli

Developer

Mikko Huuskonen

Head of Data & Analytics

mikko.huuskonen@into-digital.fi