Suunnittelemme ja toteutamme verkkopalveluiden analytiikkaratkaisut, joiden avulla kehitetään verkkopalveluita ja ohjataan liiketoiminnan kasvattamista. Toteutamme myös verkkopalveluiden laadulliset tutkimukset, kuten käyttäjäkyselyt ja käytettävyystutkimukset.
Analytiikkaratkaisuissamme yhdistämme asiakasymmärryksen, analytiikan tekniset työkalut sekä laadukkaan raportoinnin. Käytämme kaikkia yleisimpiä työkaluja ja otamme tarpeen mukaan haltuun uusia.
Yhteistyön alkaessa tutustumme liiketoimintaanne ja verkkopalvelunne olennaisimpiin tavoitteisiin, joiden perusteella pystymme tuottamaan näkemyksemme parhaista mahdollisista analytiikkaratkaisuista. Lisäksi auditoimme nykyisen toteutuksenne, jonka pohjalta voimme lähteä rakentamaan liiketoimintanne kannalta tärkeimpiä avainmetriikoita.
Toteutamme myös verkkopalveluiden laadulliset tutkimukset, kuten käyttäjäkyselyt ja käytettävyystutkimukset.
Analytiikkaratkaisuissamme yhdistämme asiakas- ja liiketoimintaymmärryksen, analytiikan tekniset työkalut sekä laadukkaan raportoinnin. Käytämme kaikkia yleisimpiä työkaluja ja otamme tarpeen mukaan haltuun uusia.
Ajankohtaista: Googlen Universal Analyticsin (GA3) toiminta loppui. GA4 on täällä, oletko valmis?
Googlen Universal Analytics -tuotteen toiminta ja tuki tuli päätökseensä heinäkuussa 2023, eikä enää kerrytä dataa. Viimeinen naula arkkuun tulee kuluvan vuoden aikana, jonka jälkeen voit sanoa hyvästit UA:lle ja siellä sijaitsevalle datalle kokonaisuudessaan.
Kun käyttäjä selaa verkkopalvelua, analytiikkaratkaisu tallentaa tapahtumat. Kerätyn datan perusteella tiedetään, miten verkkopalvelua käytetään:
mistä lähteistä käyttäjät tulevat
vierailujen ja eri käyttäjien määrä
vierailujen kesto ja sivulataukset
eri sisältöjen käytön määrä
käytetyt päätelaitteet ja selaimet
käyttäjien verkkopalvelussa kulkemat polut konversioon saakka
Erityisesti verkkokaupoissa mitattavan toiminnan laajuus on suurempi, kun mittaaminen ulottuu tuotevalintoihin ja ostamiseen asti. Verkkokaupoissa mittaaminen ulottuu muun muassa tuotekatseluihin, käyttäjien tekemiin valintoihin ja lopulta tilaukseen saakka.
Verkkopalvelun kehittäminen datan avulla
Verkkopalvelua kehitetään käyttäjädatan perusteella. Datan avulla pystytään myös ohjaamaan liiketoiminnan kasvattamisen toimenpiteitä.
Tämän edellytyksenä kuitenkin on, että analytiikkaratkaisu toimii ja aidosti palvelee tekemisen kehittämisen tarpeita:
mitataan oikeita asioita
mittaaminen toimii teknisesti oikein
tuotetaan tekemisen kehittämisen kannalta merkityksellistä tietoa
tulokset esitetään ymmärrettävässä ja hyödyntämiskelpoisessa muodossa
seurataan tuloksia reaaliajassa
kerätty data on laadukasta
Dataan perustuva verkkopalvelun kehittäminen liittyy esimerkiksi löydettävyyteen hakukoneissa, sujuvampaan käyttökokemukseen, saavutettavuuteen tai konversioiden määrän kasvattamiseen eli konversio-optimointiin.
Kun datan perusteella tunnistetaan, mitä ihmiset hakevat, millaisia hakusanoja he käyttävät ja miten verkkopalvelu vastaa näihin tarpeisiin, löydetään toimivia ratkaisuja hakukoneoptimointiin.
Kaikilla verkkopalveluilla on tarkoitus, joka on tärkeää pystyä muuttamaan mitattaviksi tavoitteiksi. Kun tavoitteet ovat mitattavat, voidaan datan perusteella selvittää kuinka hyvin verkkopalvelu toteuttaa tarkoitustaan ja jatkuvasti parantaa tuloksia.
Verkkopalvelun käytettävyys tarkoittaa, kuinka sujuvaa ja helppoa verkkopalvelun käyttäminen on. Datan avulla tunnistetaan ongelmia verkkopalvelun käytettävyydessä ja pystytään tekemään parannuksia.
Datan perusteella tunnistetaan verkkopalvelun saavutettavuuteen liittyviä ongelmia. Saavutettavuus on osin lakisääteistä, mutta erityisesti se on hyvää asiakaspalvelua.
Kun analytiikkaratkaisuun yhdistetään myös hakusanamainonnan ja verkkomainonnan työkalujen tuottama data, pystytään seuraamaan käyttäjäpolkua kokonaisvaltaisesti.
Tagien hallinta eli Tag Management
Tagien hallinta on olennainen osa verkkopalvelun seuranta- ja analytiikkaratkaisuja. Aihealueeseen nivoutuu mukaan myös digitaalisen markkinoinnin palveluntarjoajien omat tagit ja pikselit, kuten myös evästetyökalujen eli cookie consent -alustojen hallinta.
Tyypillisin tapa hallita tageja ovat analytiikkatyökalujen omat tag management- eli tagien hallinnan alustat, kuten Google Tag Manager tai Matomo Tag Manager.
Olennaista tagien hallinnan näkökulmasta on, että ne ovat teknisesti asennettu oikein, jolloin palveluun asetetut tagit laukeavat käyttöön oikeilla ehdoilla. Nykyaikana on myös GDPR-näkökulmasta tärkeää, että verkkopalvelut ihan oikeasti ottavat huomioon käyttäjän valinnat evästeiden hallintatyökalussa.
Raportointi
Pelkästään datan kerääminen ei riitä. Tärkeintä on löytää datasta tekemisen kehittämisen kannalta oleelliset asiat ja esittää nämä hyödyntämiskelpoisessa muodossa.
Toteutamme analytiikkaratkaisuihin reaaliaikaisen raportoinnin, jossa hyödynnetään datan visualisoituja esitystapoja. Raportin sisältö ja sisällön esitystavat määritellään yhdessä asiakkaamme kanssa, jotta varmistetaan raportin soveltuvuus asiakkaamme tarpeisiin. Raporttia kehitetään jatkuvasti, kun kokemusta ja dataa kertyy.
Raportoinnissa hyödynnämme Googlen Looker Studiota (ent. Google Data Studio), jolla muutetaan data reaaliaikaisesti seurattavaan ja visuaalisesti havainnollisesti esitettyyn muotoon.
Hotjar ja Microsoft Clarity kuvaavat visuaalisesti käyttäjien toimintaa verkkopalvelussa esimerkiksi lämpökarttojen muodossa. Nauhoituksien avulla nähdään, miten käyttäjät liikuttavat hiiren osoitinta verkkopalvelussa.
Tunnemme kattavasti myös muut työkalut ja tarvittaessa olemme nopeita oppimaan uusien työkalujen käytön. Sekä ehdotamme proaktiivisesti teidän käyttötapaukseen sopivimpia työkaluja.
Analytiikkaratkaisu kerää, analysoi ja raportoi määrällistä dataa, eli käytännössä numeroita. Tämän lisäksi käytämme verkkopalveluiden suunnittelussa ja jatkokehityksessä myös laadullista tutkimusta.
Esimerkiksi käyttäjäkyselyt, sisällön ja toiminnallisuuksien suunnittelun fokusryhmät ja käytettävyyden testaaminen verkkopalvelun käyttäjien avulla ovat hyödyllisiä työkaluja.
Laadullisella tutkimuksella voidaan selvittää verkkopalvelun käyttäjien näkemyksiä esimerkiksi seuraavista:
sisältörakenne ja sisältö
käyttöliittymä ja visuaalinen ilme
käytettävyys
Tyypillinen toteutustapa on, että mitataan laadullisella tutkimuksella verkkopalvelun tilanne ennen ja jälkeen verkkopalvelun uudistuksen. Näin saadaan vertailevaa laadullista informaatiota uudistuksen vaikutuksista ja onnistumisesta.
Jätä tarjouspyyntö.
Vastaamme tarjouspyyntöihin pikaisesti, laadukkaasti ja perusteellisesti. Osaamme. Innostumme. Onnistumme.