Onnistuimme yhdessä S-Renkaan kanssa: Renkaiden ja rengashotellin verkkokauppa

S-rengas.fi Development Integraatio Määrittely Ohjelmointi Palvelumuotoilu UX & UI Verkkokauppa WooCommerce WordPress

Projekti lyhyesti

Suunnittelimme ja toteutimme Autoliike Nystedtin ja S-ryhmän uuden S-Rengas-verkkokaupan. Projekti onnistui erinomaisesti. Verkkokauppa näyttää pirun hyvältä ja toimii. Toteutamme myös jatkuvana palveluna verkkokaupan ylläpidon ja jatkokehityksen.

Verkkosivusto

Renkaiden ja rengaspalveluiden verkkokauppa, jossa ostaminen on helppoa, nopeaa ja mukavaa. Vastaamme myös verkkokaupan ylläpidosta ja jatkokehityksestä.

Tarkoituksenmukainen design

Käyttöliittymä suunniteltiin kymmenien erilaisten käyttötapausten pohjalta. Visuaalisessa ilmeessä huomio kiinnittyy ensisijaisesti tuotteisiin ja tarjottaviin palveluihin.

Rengasvalitsin

Helppokäyttöinen rengasvalitsin auttaa asiakasta löytämään sopivat renkaat omaan ajoneuvoonsa. Kun ostaminen on helppoa, kauppa käy.

Integraatiot

Verkkokaupassa myydään useita tuotteita ja palveluita, ja toteutuksessa käytetään useita eri järjestelmiä. Toteutimme integraatiot, joiden kautta tietoa siirretään järjestelmästä toiseen.

Tavoitteet

  • Ostamisen helppous ja nopeus
  • Autoliike Nystedtin ja S-ryhmän brändien mukainen visuaalinen ilme
  • Ketterä sisältöjen hallinta
  • Eri taustajärjestelmien sujuva yhdistäminen (integrointi)
  • Suorituskykyinen ja tietoturvallinen tekninen ratkaisu

Keskeiset ratkaisut

  • Helppokäyttöinen rengasvalitsin sopivien renkaiden löytämiseen
  • Päävärinä S-ryhmän vihreä ja kuvamaailmassa Autoliike Nystedtin selkeä tyyli
  • Sisältöjen toteutus ja ylläpito WordPress-sisällönhallintatyökalulla
  • Renkaiden tietojen ja ajanvarauksen hallinta toteutettuna Compilatorin DäckData-järjestelmästä
  • Verkkokaupan toteuttaminen S-ryhmän palvelinympäristöön

Kiinnostuitko?

Lue eteenpäin ja tutustu tarkemmin onnistumisemme vaiheisiin tai ota yhteyttä.

Onnistuimme palvelumuotoilussa:

Viisi toimipistettä, kolme palvelua ja kymmeniä käyttötapauksia

Verkkokaupassa myydään suurimpien valmistajien renkaita. Lisäksi verkkokaupassa ja viidessä toimipisteessä yhdistyy neljä eri palvelua, joita asiakas voi käyttää yhdessä tai erikseen:

  1. renkaiden asennus vanteille
  2. uusien renkaiden asennus autoon
  3. renkaiden vaihto
  4. renkaiden säilytys rengashotellissa

Palvelumuotoilun näkökulmasta tämä useamman palvelun ja toimipisteen yhdistäminen ja ristikkäisen käytön mahdollistaminen oli kiinnostava haaste. Erilaisia käyttötapauksia on paljon, pelkkien renkaiden ostamisesta renkaiden, renkaiden vaihdon ja rengashotellin ostamiseen ja ajan varaamiseen tietystä toimipisteestä.

Rengasvalitsin

Sopivien renkaiden valitseminen on useimmille ihmisille hankalaa. Merkkejä ja malleja on paljon, ja niiden ominaisuudet ja hinnat vaihtelevat suuresti.

Suunnittelimme ja toteutimme verkkokauppaan renkaiden valitsemista helpottamaan ”rengasvalitsimen”, jossa asiakkaalle suositellaan muutamia renkaita viiden kysymyksen ja käyttäjän antamien vastauksien perusteella. Sopivien renkaiden valitseminen onnistuu rengasvalitsimella helposti ja nopeasti.

Rengassuositukset perustuvat asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin esimerkiksi renkaiden aiheuttaman melun, polttoainetaloudellisuuden ja pidon osalta. Lisäksi suosituksissa huomioidaan asiakkaan automalli, jonka asiakas voi kätevästi kertoa antamalla auton rekisterinumeron.

Onnistuimme sisällöissä:

Tuotetiedot DäckDatasta ja muut sisällöt WordPressistä

Sisällöt verkkokauppaan toteutetaan asiakkaan toimesta helppokäyttöisellä ylläpitotyökalulla (WordPress). Renkaiden tiedot tulevat verkkokauppaan Compilatorin DäckData-järjestelmästä.

DäckData on Pohjois-Euroopan eniten käytetty rengasmyyntiohjelmisto ja se toimii taustajärjestelmänä myös rengashotellin ja renkaidenvaihtojen ajanvaraukselle ja myynnille.

Onnistuimme designissa:

Työkaluna klikattava prototyyppi, visuaalinen ilme tukee käytettävyyttä

Suunnittelimme verkkokaupan käyttöliittymän palvelumuotoilun tuloksien pohjalta. Teimme käyttöliittymästä klikattavan prototyypin, jolla yhdessä asiakkaan kanssa testasimme eri käyttötapausten toimivuuden. Käytettävyyteen tullaan myös panostamaan jatkuvasti, kun käyttäjiltä ja analytiikasta saadaan arvokasta palautetta. 

Yhdistimme S-Rengas-verkkokaupan visuaalisessa ilmeessä S-ryhmän vihreän värin ja Autoliike Nystedtin selkeän ja pelkistetynkin ilmeen. Haluamme käyttäjän huomion kiinnittyvän tuotteisiin ja tarjottaviin palveluihin. 

Vaativat integraatiot ovat verkkokaupan suorituskyvyn kivijalka

Verkkokauppa on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle, jota käytetään sisältöjen hallitsemisessa.

Renkaiden myynnissä käytetään WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommerce-verkkokauppatyökalua. Tämän avoimeen lähdekoodiin perustuvan työkalun yksi keskeisistä vahvuuksista on monipuolinen räätälöitävyys:

  • verkkokaupan visuaalinen ilme
  • tuotesuodatukset
  • myynnin raportointi
  • tuotteiden toimitustavat

Haastavin osa S-Rengas-verkkokaupan toteutusta olivat integraatiot eri järjestelmien välillä. Kun tarjottavia palveluita on useita, käytetään verkkokaupassa useampia eri järjestelmiä. Integraatioilla toteutetaan järjestelmien väliset yhteydet, joiden kautta tietoa siirretään järjestelmästä toiseen.

  • renkaiden tiedot, ominaisuudet ja hinnat Compilatorin DäckData-järjestelmästä
  • ajoneuvon merkki ja malli Trafin järjestelmästä rekisterinumeron perusteella
  • S-bonus ja verkkomaksupalvelu S-ryhmän järjestelmistä

Suorituskyky ja tietoturva

Verkkokaupan suorituskyvyn ja tietoturvan vaatimustaso on S-ryhmällä korkea. Nämä suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä S-ryhmän IT-tiimin kanssa, täsmällisiä ohjeistuksia noudattaen. Arvaa oliko helppoa 😅.

Huolehdimme verkkokaupan toiminnasta 24/7

Verkkokaupan ylläpito toteutetaan Huolenpitopalvelumme muodossa. Kuukausittain tehtävään ylläpitoon kuuluu WordPress-julkaisujärjestelmän ja WooCommerce-verkkokauppatyökalun sekä näiden ulkoisten laajennosten versio- ja tietoturvapäivitykset. Lisäksi palveluun sisältyy asiakastuki sekä päivittäinen verkkokaupan varmuuskopiointi.

Verkkokauppaa kehitetään tuloksien, asiakaspalautteen ja analytiikkaratkaisun tuottaman informaation perusteella. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi uusia toiminnallisuuksia, käyttöliittymän kehittämistä käytettävyyden parantamiseksi ja uusien palveluiden tuomista verkkokauppaan.

Yhteinen reissumme asiakkaan kanssa on siis vasta alussa ja verkkokauppa paranee kuin viini vanhetessaan.

Tietoa asiakkaasta

Oy Autoliike Nystedt Bilaffär Ab on täyden palvelun autotalo. Yritys on toiminut Kokkolan, Ylivieskan, Pietarsaaren, Seinäjoen ja Kauhajoen alueella jo 50 vuoden ajan. Nystedt työllistää yli 80 henkeä ja vuodelle 2022 budjetoitu myynti on noin 57 Meur.

S-ryhmän alueosuuskauppa KPO on yli 125 000 pohjalaisen asiakasomistajan omistama yritys, joka toimii Kokkolan, Pietarsaaren, Ylivieskan ja Vaasan talousalueilla. KPO:ssa työskentelee n. 1700 henkilöä ja olemme yksi Suomen suurimpia alueosuuskauppoja.

Tiimimme

Ernesti Niemi

Senior Digital Designer

Mikko Hytönen

Head Developer

Laura Pekkanen

Developer

Esimerkkejä töistämme

Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Katso lisää esimerkkejä töistämme täältä.

Onnistumisiin.

Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Intuitiivisesti käytettäviä, visuaalisesti näyttäviä ja teknisesti laadukkaita verkkosivustoja, verkkokauppoja ja verkkosovelluksia.

Työskentelemme erityisesti keskisuurten ja suurten yrityksien kanssa. Asiakkaitamme ovat esimerkiksi Burger King, Fira, Huoneistokeskus, Itis, Lämpöykkönen, S-ryhmä ja Retta.