”The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works.’’
Steve Jobs
Käyttökokemus on verkkopalvelun käyttämisestä syntyvät tunne. Kun kokemus on positiivinen, saavutetaan parempia tuloksia. Käyttökokemuksen muodostumisessa kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta hyvä kokemus saavutetaan vain tuntemalla käyttäjien tarpeet ja toiveet.
Verkkopalvelun käyttökokemuksen (UX) muodostaa monet eri asiat, kuten palvelun sisältö, ulkonäkö ja teknisen toteutuksen soljuvuus. Yksi verkkopalveluprojektien jännittävimmistä ja konkreettisimmista työvaiheista on käyttöliittymän (user interface, UI) suunnittelu. Se on myös suurin käyttökokemukseen vaikuttava osatekijä.
Kokonaisvaltaista suunnittelua
Vaikka designin eri työvaiheet ovat erittäin merkittävässä roolissa verkkopalveluhankkeissa, ne eivät takaa onnistunutta lopputulosta. Verkkopalvelun käyttökokemukseen ja täten myös designiin vaikuttaa seuraavan listauksen lisäksi palvelumuotoilu ja sisältö. Kuten myös tekninen toteutus.
Käyttökokemus (UX)
Käyttökokemus on verkkopalvelun käyttämisestä syntyvä tunne. Kun kokemus on positiivinen, saavutetaan parempia tuloksia.
Käyttöliittymä (UI)
Käyttöliittymäksi (user interface, UI) kutsutaan mitä tahansa rajapintaa, jonka avulla käyttäjä vuorovaikuttaa käyttämänsä verkkopalvelun kanssa. Alallamme käyttöliittymäsuunnitelmia kutsutaan usein layout-suunnitelmiksi.
Design-prosessi
Kuinka erinomaisen käyttökokemuksen omaava verkkopalvelun layout-prototyyppi syntyy?
Ryhdytäänkö töihin?
"*" näyttää pakolliset kentät