70-vuotiaan välittäjän moderni verkkopalvelu asunnon ostajille ja myyjille

Huoneistokeskus.fi Integraatio Määrittely Ohjelmointi Palvelumuotoilu UX & UI WordPress

Huoneistokeskus on välittänyt suomalaisten koteja jo 70 vuoden ajan. Kun yrityksen brändi uudistettiin, tarvittiin myös uusi verkkopalvelu.

Tekemämme verkkopalvelu palvelee kattavasti Huoneistokeskuksen eri kohderyhmiä: asuntojen ostajia ja myyjiä sekä yritysasiakkaita.

Tarkoituksena on rakentaa kilpailuetua keskeisiin kilpailijoihin nähden ja kasvattaa Huoneistokeskuksen liiketoimintaa.

”Lopputulos ylitti odotuksemme. Olemme onnekkaita kun olemme löytäneet kumppanin, jonka kanssa voimme jatkaa sivuston kehitystyötä jatkossakin.”

-Marina Salenius, Liiketoimintajohtaja, Huoneistokeskus

Huoneistokeskus on osa Rettaa, Pohjoismaiden suurinta asuntojen, kiinteistöjen ja toimitilojen välitykseen sekä hallintaan erikoistunutta asiantuntijapalvelukonsernia.

Uuden verkkopalvelun ensisijaiset kohderyhmät ovat asunnon ostajat ja myyjät. joille verkkopalvelun sisällöt ja toiminnallisuudet on ensisijaisesti suunniteltu. Lisäksi verkkopalvelua käyttävät yrityksien edustajat sekä Huoneistokeskuksen kiinteistönvälittäjät ja muu henkilöstö.

Verkkopalvelun tehtävänä on luoda asunnon myyjälle ja ostajalle tunne siitä, että Huoneistokeskuksen kanssa kauppa hoituu sujuvasti ja turvallisesti. Tätä tarkoitusta varten projektissa panostettiin voimakkaasti sisältöihin ja niiden monipuolisiin esitystapoihin sekä toteutettiin verkkopalveluun lukuisia käyttäjiä palvelevia toiminnallisuuksia:

  • Intuitiivisesti toimiva kohdehaku
  • Helppokäyttöiset yhteydenottolomakkeet ja näiden integraatiot välittäjien käyttämiin järjestelmiin nopean vastauksen varmistamiseksi
  • Välittäjähaku
  • Toimipistehaku
  • Testi asunnon hinnan määrittelemiseen
  • Sähköinen ajanvarauskalenteri

Verkkopalvelu toimii tehokkaasti Huoneistokeskuksen markkinoinnin ja myynnin työkaluna, ja kasvattaa yrityksen liiketoimintaa.

Huoneistokeskus – Osa suurempaa tarinaa

Tiedäthän tunteen, kun astut asuntonäytöllä sisään ja tiedät tulleesi kotiin. Tai kun odotat ostajalta iltaan mennessä luvattua tarjousta. Nämä tuntemukset ovat Huoneistokeskuksen tarinan ydin. Huoneistokeskus on jo 70 vuoden ajan auttanut suomalaisia toteuttamaan asumisen unelmiaan. Ja tätä tarkoitusta myös uusi verkkopalvelu toteuttaa.

Nyt tarina kasvaa entistä suuremmaksi, kun Huoneistokeskus on osa Rettaa. Välittämisen, isännöinnin ja kiinteistöjohtamisen moniosaajana Huoneistokeskus on asiakkaidensa kumppani asuntokaupassa, mutta myös asumisen arjessa ja rakentamisen kasvussa. Verkkopalvelu kietoo yhteen Rettan, Huoneistokeskuksen ja niiden asiakkaiden tarinat.

Rettan väri on vihreä ja oranssista väristään tunnettu Huoneistokeskus uudistui siksi projektissa myös värimaailmaltaan. Käytimme visuaalisessa ilmeessä vihreää päävärinä. Oranssi toimii vahvana tehokeinona esimerkiksi kuvien yksityiskohdissa ja toimintakehotteissa. Joskus vähemmän on enemmän.

Räätälöity kuvamaailma on oleellinen osa uuden verkkopalvelun ilmettä. Huoneistokeskuksen kuvissa tärkeää on ihmiset ja lämmin tunnelma.

Analytiikan mukaan suurin osa Huoneistokeskuksen verkkopalvelun käytöstä tapahtuu mobiililaitteilla. Siksi toteutuksessa keskityttiin ensisijaisesti mobiilikäyttöön ja sitten sovitettiin käyttöliittymä myös tietokoneella sujuvasti käytettäväksi.

Verkkopalvelu on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle räätälöitynä teemana, joka noudattaa WordPressin suosittelemia käytänteitä ja rakenteita. Esimerkiksi kattavien taksonomioiden (sisältöjen luokittelu) toteutuksessa hyödynnettiin WordPressin natiiveja ominaisuuksia.

Sisällönhallinta pohjautuu WordPressin Gutenberg-editoriin. Gutenberg on niin kutsuttu WYSIWYG-työkalu (”What You See Is What You Get”). Sisällönsyötön käyttöliittymä siis vastaa lähes täydellisesti varsinaista verkkopalvelua.

Verkkopalvelussa on lukuisia integraatioita Huoneistokeskuksen muihin järjestelmiin. Esimerkiksi kohteiden, välittäjien ja toimipisteiden tiedot tuodaan verkkopalveluun integraatioiden kautta. Kolmannen osapuolen järjestelmiä taas käytetään esimerkiksi evästekyselyssä ja analytiikassa.

Lisäksi erittäin laajan verkkopalvelun palvelin-, välimuisti- ja versionhallintaratkaisut toteutettiin erityisen huolellisesti.

Verkkopalvelu julkaistiin marraskuussa 2023, eli tuloksia on tiedossa vasta hyvin lyhyeltä ajalta. Kehitys näyttää kuitenkin jo nyt positiiviselta, kun lukuja verrataan vastaavaan ajanjaksoon (2 kk) vuosi sitten.

Vertailtavat ajanjaksot:

1) 16.11.2022-16.1.2023

2) 16.11.2023-16.1.2024

Tulokset:

  • Orgaanisen liikenteen määrä (hakukonelöydettävyys): +43 %
  • Arviokäyntien varauksien määrä (suhteessa kävijämäärään): +41 %
  • Välitön poistumisprosentti: 61,44 % >> 15,2 %
  • Selattujen sivujen määrä: +18 %
  • Verkkopalvelussa käytetty aika: +13,5 %

Määrällisten tuloksien arvioinnissa on syytä huomioida negatiiviset muutokset asuntomarkkinassa. Asuntokauppojen määrä vuonna 2023 oli hiljaisinta sitten finanssikriisin ja asuntokauppoja tehtiin noin 25% vähemmän kuin vuonna 2022.

Tiimillemme tärkeä tulos on tottakai myös tyytyväinen asiakas:

Lopputulos ylitti odotuksemme. Olemme onnekkaita kun olemme löytäneet kumppanin, jonka kanssa voimme jatkaa sivuston kehitystyötä jatkossakin.”

Marina Salenius, Liiketoimintajohtaja, Huoneistokeskus

Onnistuimme palvelumuotoilussa:

Muotoilimme verkkopalvelun asunnon ostajille ja myyjille

Palvelun ensisijaiset kohderyhmät ovat asunnon ostajat ja myyjät. Lisäksi verkkopalvelua käyttävät yritykset sekä Huoneistokeskuksen oma henkilöstö, ensisijassa välittäjät.

Asunnon ostajia palvellaan laadukkaalla sisällöllä, kuten asunnonostajan oppaalla. Kun käyttäjä lopulta päättää etsiä Huoneistokeskuksen myytäviä kohteita, palvelee kohdehaku intuitiivisesti. Myytävät kohteet esitellään näyttävästi ja selkeästi.

Kun käyttäjä sitten päättää jättää yhteydenottopyynnön, ovat välittäjän yhteystiedot ja myös yhteydenottolomake heti saatavilla. Tieto lomakkeella lähetetystä yhteydenotosta lähetetään välittäjälle heti. Tiedon kulkeminen siis on saumatonta ja välittäjät pystyvät nopeasti reagoimaan potentiaalisten asiakkaiden kyselyihin.

Asunnon myyjille verkkopalvelusta löytyy välittäjähaku, toimipistehaku, hintatesti ja sähköinen ajanvarauskalenteri. Tarkoituksena on madaltaa yhteydenoton kynnystä ja auttaa asiakasta jo ennen yhteydenottoa.

Verkkopalvelun tarkoituksena on luoda asunnon myyjälle tunne siitä, että Huoneistokeskuksen kanssa myynti hoituu sujuvasti. Avainasioita ovat nykyaikaisuus ja luotettavuus asuntojen välittämisessä ja asiakkaasta huolehtimisessa.

Onnistuimme sisällöissä:

Erittäin monipuoliset työkalut sisällön esittämiseen

Kohteiden, toimipisteiden ja välittäjien tietojen lisäksi, verkkopalvelussa on runsaasti muutakin sisältöä.

Verkkopalvelun sisältörakenteen suunnittelussa huomioitiin erityisesti pääkohderyhmät ja hakukonelöydettävyys. Rakenteen hahmottaminen ja navigointi palvelussa on monipuolisen ja näyttävän valikkoratkaisun ansiosta helppoa.

Huoneistokeskus vastasi itse sisältöjen suunnittelusta ja toteutuksesta. Toteutimme verkkopalveluun erittäin monipuoliset sisällön esitystavat. Sisältöjen tekeminen ja muotoileminen tapahtuu helppokäyttöisellä WordPress-julkaisujärjestelmällä.

Palvelussa on lukuisia sisältötyyppejä, joiden sisällöistä merkittävä osa tuodaan palveluun integraatioiden välityksellä. Osa puolestaan tuotetaan ja ylläpidetään verkkopalvelussa itsessään:

  • Kohteet (integraatio)
  • Välittäjät (integraatio)
  • Toimipisteet (integraatio)
  • Uudiskohteet
  • Sivut
  • Artikkelit
  • Työpaikat
  • Asiakaskokemukset

Sisältöjen esittämiseksi suunniteltiin ja toteutettiin lukuisia sivupohjia:

  • Sivut (rakennetaan sisältömoduuleista)
  • Artikkeliarkisto
  • Yksittäisen artikkelin sivu
  • Kohdehaku
  • Yksittäisen kohteen sivu
  • Välittäjähaku
  • Yksittäisen välittäjän sivu
  • Toimipistehaku
  • Yksittäisen toimipisteen sivu
  • Yksittäisen työpaikan sivu

Sisältömoduulit ovat erilaisia sisällön esitystapoja, joilla esitetään valtaosa sivuston staattisista sisällöistä. Sisältömoduulit ovat ikäänkuin legopalikoita, joilla sisällönsyöttäjä kykenee rakentamaan jos jonkimoiselta näyttäviä ja tuntuvia sisältöjä:

  • Sisältöalue
    • Leipäteksti
    • Otsikot
    • Painikkeet
    • Kuvat
    • Upotukset
    • Listaukset
    • Haitarisisältö
    • Välittäjäkortti
    • Henkilökortti
    • Tiedostonosto
    • Kainalonosto
    • Somejako
  • Sisältöalue sivupalkilla (käytössä samat sisältöalueen sisäiset elementit, jotka listattu edellä)
  • Lisätiedot-tekstialue
  • Iso CTA-sisältönosto
  • Lomakeupotus
  • Heroelementti
  • Dynaamiset nostoelementit:
    • Sivut ja vapaat sisällöt
    • Välittäjänosto
    • Uudiskohdenosto
    • Henkilönosto
    • Artikkelinosto
    • Uudiskohdenosto
    • Kohdenosto
    • Asiakaskokemusnosto
  • Listausnosto
  • Kuva- tai videoupotus
  • Työpaikkalistaus

Sisältöjen (artikkelit, sivut) muokkausnäkymissä on Yoast SEO -lisäosan hakukoneoptimoinnin työkalut. Työkalun avulla sisällölle voi asettaa hakukoneita (ja somejakoja) varten optimoidun otsikon ja kuvaustekstin (joka muodostetaan myös automaattisesti, ellei sitä ole asetettu erikseen).

Lisäksi työkalu tarjoaa vinkkejä ja analyysiä kyseisen sisällön hakukoneoptimointiin liittyen. Työkalussa voi määrittää sisällölle avainfraasin, jonka pohjalta sisällön analyysi ja optimointivinkit muodostetaan.

Toimipisteiden erityistä optimointia varten sivuston lähdekoodissa muodostetaan näiden sisältöjen osalta automaattisesti Local Business Meta-tiedot toimipisteiden yhteystiedoista.

Onnistuimme designissa:

Oranssi, vihreä vai oranssinvihreä?

Käyttöliittymän kautta verkkosivuston käyttäjä vuorovaikuttaa käyttämänsä verkkosivuston kanssa. Hyvin suunniteltu ja huolellisesti toteutettu käyttöliittymä tekee verkkosivuston käyttämisestä sujuvaa.

Analytiikan mukaan Huoneistokeskuksen verkkosivuston käytöstä valtaosa tehdään älypuhelimella tai muulla mobiililaitteella. Käyttöliittymän suunnittelu tehtiin siksi ”mobiili ensin” -suunnitteluperiaatteella (”Mobile first”).

Ensisijaisesti siis keskityttiin mobiilikäyttöön ja sitten sovitettiin käyttöliittymä tietokoneella käytettäväksi. Esimerkiksi kohdehaun suodatuksen käyttöliittymä on toteutettu optimaalisesti toimivaksi etenkin mobiilissa. Verkkopalvelun toteutus kuitenkin on responsiivinen, eli se mukautuu sujuvasti käytettäväksi eri päätelaitteilla.

Rettan vihreää ja Huoneistokeskuksen oranssia

Verkkopalvelun visuaalinen ilme värittää ja kuvittaa käyttöliittymän. Se on erityisen tärkeä mielikuvien ja verkkosivuston tunnelman kannalta. Parhaimmillaan ilme vaikuttaa positiivisesti myös verkkosivuston käytön sujuvuuteen.

Rettan väri on vihreä ja oranssista väristään tunnettu Huoneistokeskus uudistui siksi projektissa myös värimaailmaltaan. Käytimme visuaalisessa ilmeessä vihreää päävärinä. Oranssi toimii vahvana tehokeinona esimerkiksi kuvien yksityiskohdissa ja toimintakehotteissa. Joskus vähemmän on enemmän.

Räätälöity kuvamaailma on oleellinen osa verkkopalvelun ilmettä. Huoneistokeskuksen kuvissa tärkeää on ihmiset ja lämmin tunnelma.

”Inton ammattilaiset osasivat haastaa ja opastaa meitä sopivassa suhteessa, jolloin syntyi sivusto, joka huomioi niin kuluttaja- kuin liiketoimintatarpeet. ”

Eija Miehola, Markkinointipäällikkö, Huoneistokeskus

Teknisesti tinkimätön toteutus

Verkkopalvelu on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle räätälöitynä teemana, joka noudattaa WordPressin suosittelemia käytänteitä ja rakenteita. Esimerkiksi kattavien taksonomioiden (sisältöjen luokittelu) toteutuksessa hyödynnettiin WordPressin natiiveja ominaisuuksia.

Verkkopalvelun sisällönhallinta pohjautuu WordPressin Gutenberg-editoriin. Gutenberg on niin kutsuttu wysiwyg-työkalu (”what you see is what you get”). Sisällönsyötön käyttöliittymä siis vastaa lähes täydellisesti varsinaista palvelua.

”Järkälemäisessä hankkeessa oli sopivasti haastetta niin käyttöliittymäratkaisuiden, toiminnallisuuksien kuin integraatioidenkin toteutuksen osalta. Projektia oli siksi oikein mukava tehdä koko projektin osallistuneen teknisen tiimimme näkökulmasta.”

Antti Lassila, CTO, Into-Digital

Huoneistokeskuksen uudessa verkkopalvelussa on lukuisia integraatioita ja kolmannen osapuolen järjestelmiä:

  • Evästetyökalu
  • Googlen työkalut
  • Kohdetietojen lähdejärjestelmä
  • Välittäjä- ja toimipistetietojen lähdejärjestelmä
  • Karttapalvelu
  • CRM-järjestelmä
  • Työnhakujärjestelmä
  • Sähköinen ajanvarauskalenteri
  • Joitain tarkoin valittuja ja yleisesti käytettyjä WordPress-lisäosia

Erittäin laajan verkkopalvelun kattavien vaatimusten myötä, myös palvelin-, välimuisti-, ja versionhallintaratkaisut suunniteltiin erityisen huolellisesti.

Onnistumme Huolenpidossa:

Huolehdimme verkkosivuston toiminnasta 24/7

Verkkosivuston ylläpito toteutetaan Huolenpitopalvelumme muodossa. Kuukausittain tehtävään ylläpitoon kuuluu WordPress-julkaisujärjestelmän ja sen ulkoisten laajennosten versio- ja tietoturvapäivitykset. Lisäksi palveluun sisältyy asiakastuki ja neuvonta sekä päivittäinen varmuuskopiointi. 

Koska verkkopalvelu on laaja ja sitä halutaan datalähtöisesti kehittää jatkuvasti, työskentelemme Huoneistokeskuksen tiimin kanssa tiiviisti myös nyt verkkopalvelun julkaisun jälkeen.

Onnistuimme yhdessä Huoneistokeskuksen kanssa

Miten meni, Eija ja Marina?

Kysyimme yhteyshenkilöiltämme, Huoneistokeskuksen markkinointipäällikkö Eija Mieholalta ja liiketoimintajohtajalta Marina Saleniukselta mielipiteitä yhteistyöstämme:

Miksi valitsitte meidän kumppaniksenne?

”Valikoiduitte kumppaniksemme referenssien perusteella sekä meidät vakuuttaneella konseptoidulla toimintamallilla, joka meidän oli helppo ostaa. Tiesimme ja ymmärsimme siis, mitä olimme ostamassa”

Minkälaista oli työskennellä meidän kanssamme?

Työskentely organisaationne ja asiantuntijoidenne kanssa oli ja on antoisa ja opettava kokemus. Alusta lähtien oli selvää, että olemme tiimi, jolla on yhteinen päämäärä. Olemme itse oppineet valtavasti sivustouudistuksemme myötä nykyaikaisista verkkopalvelumahdollisuuksista. Teidän ammattilaiset osasivat haastaa ja opastaa meitä sopivassa suhteessa, jolloin syntyi sivusto, joka huomioi niin kuluttaja- kuin liiketoimintatarpeet.”

Mitä olet mieltä lopputuloksesta ja mikä merkitys sillä on organisaatiollenne?

Lopputulos ylitti odotuksemme ja olemme onnekkaita, kun olemme läytäneet kumppanin, jonka kanssa voimme jatkaa sivuston kehitystyötä jatkossakin. Intolta löytyy huippuammattilaiset, joita voin suositella muillekin.”

Tietoa asiakkaasta

Vuonna 1953 kiinteistönvälitykseen Suomeen tuonut Huoneistokeskus on toiminut alalla jo 70 vuotta.

Tänään Huoneistokeskus on osa Rettaa, pohjoismaiden suurinta kiinteistöalan konsernia. Se antaa Huoneistokeskukselle jälleen välineet kiinteistövälityksen uudistamiseen.

Kiinteistönvälityksen, isännöinnin ja manageerauksen moniosaajana Huoneistokeskus on asiakkaittensa rinnalla ostaessa ja myydessä, mutta myös asumisen arjessa ja rakentamisen kasvussa.

Tiimimme

Ernesti Niemi

Senior Digital Designer

Jutta Kalli

Developer

Mikko Huuskonen

Head of Data & Analytics

mikko.huuskonen@into-digital.fi