Retta Group on Pohjoismaiden suurin kotien, kiinteistöjen ja toimitilojen välitykseen sekä hallintaan erikoistunut toimija. Aiemmin Realia-nimellä tunnettu konserni hakee uudesta brändistä pontta kiinteistöalan uudistamiseen koko Pohjoismaissa. Verkkopalvelu on tärkeä osa digitaalisiin ratkaisuihin panostavan Rettan markkinointiviestintää.
Suunnittelimme ja toteutimme Rettalle verkkopalvelun, joka palvelee uudistetun brändin tavoitteita. Ensimmäisessä vaiheessa julkaistiin Retta Groupin verkkosivusto ja syksyllä samaan verkkopalveluun tuodaan mukaan myös Rettan asuntovuokrauksen, isännöinnin ja kiinteistöjohtamisen sisällöt. Täydessä valmiudessaan verkkopalvelu vastaa Rettan moninaisen asiakaskunnan tarpeisiin.
”Rettalla on laaja palvelutarjonta ja sen myötä myös verkkopalvelulla on iso joukko erilaisia käyttäjiä. On vuokralaista, asuntojen omistajaa, taloyhtiötä ja kiinteistösijoittajaa, ja heistä kaikki on otettu huomioon verkkopalvelun suunnittelussa. Laaja käyttäjäkunta on aina palvelumuotoilijalle mielenkiintoinen haaste.”
Ida Andersson, Service & Content Designer, Into-Digital
Määrittely on onnistuneen projektin kivijalka
Verkkopalvelu-uudistusta ei tarvinnut startata valkoiselta paperilta, sillä Retta oli tehnyt yhdessä ohjelmistoyritys Siilin kanssa verkkopalvelun konseptointia ja määrittelyä. Hyvin tehty ennakkotyö siivitti projektin vauhtiin.
Kun suuren organisaation ja useiden eri liiketoimintojen tavoitteet ja tarpeet oli tunnistettu ja määritelty etukäteen, sujui varsinainen suunnittelutyö jouhevassa yhteisymmärryksessä. Pitkät kommenttikierrokset tai jälkikäteen tehdyt suunnanmuutokset eivät tätä projektia vaivanneet. Tämän vuoksi sekä aikataulu että budjetti pitivät moitteettomasti.
Huolella tehty määrittely kantaa aina tekniseen toteutukseen asti ja helpottaa myös koodarin työtä. Kun ei tarvitse arvailla, aikaa vapautuu varsinaiseen työhön.
”Yhteistyö rettalaisten kanssa on sujunut alusta saakka mutkattomasti, koska tiesimme heti ensimmäisestä palaverista lähtien, mitä olemme tekemässä ja miksi. Projektiryhmän innostunut fiilis on kulkenut mukana läpi projektin.”
Emilia Tuurala, Project Manager, Into-Digital
Monipuolinen sisällönhallinta antaa viestinnälle mahdollisuuksia
Yksi tärkeä tavoite verkkopalvelu-uudistukselle oli tarjota uudelle Retta-brändille mahdollisuus loistaa verkossa. Into-Digital jalkautti upouuden brändi-ilmeen digitaaliseen muotoonsa, joka näkyy Retta-sivuston lisäksi myös muun muassa OmaRetta-palvelussa. Suunnittelussa korostui Retta-brändin ihmisläheisyys, lämpö ja ystävällisyys.
Verkkopalvelun käytännön toteutuksen kannalta brändi-ilmeen painotus tarkoitti monipuolisia sisällönhallinnan työkaluja. Suunnittelussa huomioitiinkin tarkkaan erilaiset brändivärien yhdistelmät sekä niiden mahdollisimman helppo mutta kuitenkin joustava käyttö sivustolla. Sisältömoduuleihin toteutettiin useita värivalintoja ja mahdollisuuksia brändin graafisen elementin käyttöön.
Yhteistyö jatkuu
Ensimmäinen osa verkkopalvelusta julkaistiin brändilanseerauksen yhteydessä, mutta työ jatkuu läpi kesän, kun myös Rettan liiketoimintojen sisällöt tuodaan sivustolle. Syksyn julkaisussa on mukana lisää sisällön esitystapoja sekä liiketilojen hakutoiminto.
Eikä työ tietenkään syksyyn lopu, vaan sivuston kehitystä jatkuu jatkokehityksen ja ylläpidon merkeissä.
Toteutuksesta vastasivat




Aleksi Kulmala
Digital Designer


Konsta Hallinen
Developer
Ryhdytäänkö töihin?
"*" näyttää pakolliset kentät