Realia on nyt Retta – näin uusi brändi siirtyy verkkoon

Määrittely

Ohjelmointi

UX & UI

WordPress

Retta Group on Pohjoismaiden suurin kotien, kiinteistöjen ja toimitilojen välitykseen sekä hallintaan erikoistunut toimija. Aiemmin Realia-nimellä tunnettu konserni hakee uudesta brändistä pontta kiinteistöalan uudistamiseen koko Pohjoismaissa. Verkkopalvelu on tärkeä osa digitaalisiin ratkaisuihin panostavan Rettan markkinointiviestintää.

Suunnittelimme ja toteutimme Rettalle verkkopalvelun, joka palvelee uudistetun brändin tavoitteita. Ensimmäisessä vaiheessa julkaistiin Retta Groupin verkkosivusto ja syksyllä samaan verkkopalveluun tuotiin mukaan myös Rettan asuntovuokrauksen, isännöinnin ja kiinteistöjohtamisen sisällöt. Verkkopalvelukokonaisuus on suunniteltu vastaamaan Rettan moninaisen asiakaskunnan tarpeisiin..

”Rettalla on laaja palvelutarjonta ja sen myötä myös verkkopalvelulla on iso joukko erilaisia käyttäjiä. On vuokralaista, asuntojen omistajaa, taloyhtiötä ja kiinteistösijoittajaa, ja heistä kaikki on otettu huomioon verkkopalvelun suunnittelussa. Laaja käyttäjäkunta on aina palvelumuotoilijalle mielenkiintoinen haaste.”

Ida Andersson, Service & Content Designer, Into-Digital

Toiminnallisuuksia eri tarpeisiin

Käyttäjien erilaiset tarpeet asettavat riman korkealle niin käyttäjäpolkujen suunnittelun suhteen kuin verkkosivujen toiminnallisuuksien toteuttamiselle. Oli kyseessä sitten muuttoilmoitusta tekevä asukas, isännöitsijäpalveluita kilpailuttava taloyhtiö tai toimitilaa etsivä kiinteistöhallinnan asiantuntija, pitää mielen päällä olevan asian suorittaminen onnistua mutkitta. Siksi verkkopalveluun onkin toteutettu muun muassa tehokkaat ohjaukset, laadukkaat yhteydenottokanavat sekä kattava toimitilahaku. Liiketoimintojen tarpeita palvelevat muun muassa erikseen suunnitellut räätälöitävät footerit.

Määrittely on onnistuneen projektin kivijalka

Verkkopalvelu-uudistusta ei tarvinnut startata valkoiselta paperilta, sillä Retta oli tehnyt yhdessä ohjelmistoyritys Siilin kanssa verkkopalvelun konseptointia ja määrittelyä. Hyvin tehty ennakkotyö siivitti projektin vauhtiin.

Kun suuren organisaation ja useiden eri liiketoimintojen tavoitteet ja tarpeet oli tunnistettu ja määritelty etukäteen, sujui varsinainen suunnittelutyö jouhevassa yhteisymmärryksessä. Pitkät kommenttikierrokset tai jälkikäteen tehdyt suunnanmuutokset eivät tätä projektia vaivanneet. Tämän vuoksi sekä aikataulu että budjetti pitivät moitteettomasti aina projektin päätökseen asti.

Huolella tehty määrittely kantaa aina tekniseen toteutukseen asti ja helpottaa myös koodarin työtä. Kun ei tarvitse arvailla, aikaa vapautuu varsinaiseen työhön.

”Yhteistyö rettalaisten kanssa on sujunut alusta saakka mutkattomasti, koska tiesimme heti ensimmäisestä palaverista lähtien, mitä olemme tekemässä ja miksi. Projektiryhmän innostunut fiilis on kulkenut mukana läpi projektin.”

Aapo Mäki, CEO, Into-Digital

Myös rettalaiset kiittelivät projektin päätteeksi mutkatonta vuorovaikutusta ja sitä, että intolaisilta sai aina apua päätöksentekoon koko projektin ajan. Hyvä tunnelma siiviti projektin onnistumiseen.

Monipuolinen sisällönhallinta antaa viestinnälle mahdollisuuksia

Yksi tärkeä tavoite verkkopalvelu-uudistukselle oli tarjota uudelle Retta-brändille mahdollisuus loistaa verkossa. Into-Digital jalkautti upouuden brändi-ilmeen digitaaliseen muotoonsa, joka näkyy Retta-sivuston lisäksi myös muun muassa OmaRetta-palvelussa. Suunnittelussa korostui Retta-brändin ihmisläheisyys, lämpö ja ystävällisyys.

Verkkopalvelun käytännön toteutuksen kannalta brändi-ilmeen painotus tarkoitti monipuolisia sisällönhallinnan työkaluja. Suunnittelussa huomioitiinkin tarkkaan erilaiset brändivärien yhdistelmät sekä niiden mahdollisimman helppo mutta kuitenkin joustava käyttö sivustolla. Sisältömoduuleihin toteutettiin useita värivalintoja ja mahdollisuuksia brändin graafisen elementin käyttöön.

Yhteistyö jatkuu

Rettan uusi verkkopalvelu on saanut jo ensimetreillä kehuja niin käyttäjiltä kuin ylläpitäjiltäkin. Erityistä kiitosta on saanut laadukas tekninen toteutus, eikä projektin jälkimainingeissa ole tarvinnut kahlata loputtomalta näyttävää bugilistaa. Vakaan ja laadukkaan toteutuksen pohjalta on helppoa lähteä jatkokehittämään palvelua vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeisiin.

Toteutuksesta vastasivat

Antti Lassila

CTO

antti.lassila@into-digital.fi

Konsta Hallinen

Developer

Ernesti Niemi

Digital Designer

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.