Verkkopalveluiden ulkoasussa ja toiminnallisuuksissa on nähtävissä tällä hetkellä useita suuntauksia, joiden suosio suurella todennäköisyydellä jatkuu vielä ensi vuoteen.

Kun verkkosivustolla on huomioitu päivän polttavat trendit, on sen käyttäminen helpompaa ja mukavampaa. Näin käyttäjät viihtyvät sivustolla, mistä on valtavaa hyötyä yrityksen tai organisaation liiketoiminnalle.

Onnistuneesti toteutetut verkkosivustot jäävät myös käyttäjien mieleen. On loistavaa, jos oma verkkosivu erottuu positiivisesti harmaasta massasta.

Dynaaminen ja interaktiivinen sisältö vetävät puoleensa käyttäjiä

Lyhyen pinnan ja nopeiden klikkausten maailmassa personoitu käyttökokemus on arvossaan. Kun käyttäjä löytää helposti etsimänsä sisällön tai saa vinkkejä muista kiinnostavista artikkeleista, tuotteista tai palveluista, ovat riskit turhautumiselle ja nopealle poistumiselle matalammat.

Käyttäjän mielenkiintoa ylläpitää erityisesti dynaaminen sisältö, jonka avulla erilaiset tarpeet saadaan huomioitua aiempaa henkilökohtaisemmin. Onkin kaikkien etu, mikäli sivustolla vieraileva käyttäjä näkee ensimmäisenä juuri häntä kiinnostavaa sisältöä ja käyttökokemus tuntuu personoidulta. Esimerkiksi artikkeleita kannattaa suositella vaikkapa käyttäjien sijainnin tai käyttäytymisen mukaan.

Sivuston vierailijan huomion voi napata myös interaktiivisella sisällöllä. Esimerkiksi erilaiset kyselyt, laskurit, kilpailut ja tietovisat hyvin suunniteltuina ja toteutettuina herättävät käyttäjien huomion ja kiinnostuksen.

Samalla käyttäjistä ja käyttäjien mieltymyksistä voidaan kerätä hyvin käyttökelpoista dataa, jota voidaan hyödyntää vaikkapa sivuston tai liiketoiminnan kehityksessä.

Interaktiivisuutta lisäävät myös niin sanotut mikroanimaatiot. Kyse on pienistä ja yksinkertaisista animaatioista, joiden avulla käyttäjien huomio voidaan kiinnittää verkkopalvelun erilaisiin sisältöihin tai toiminnallisuuksiin. Mikroanimaatioilla toteutetut visuaaliset vihjeet selkeyttävät käyttökokemusta ja luovat sivustosta viimeistellyn mielikuvan. Oiva tapa siis poiketa massasta!

Erotu joukosta tummalla teemalla ja visuaalisella datalla

Ennustamme, että tumman teeman (ns. dark mode) suosio verkkosivuilla kasvaa ensi vuoden aikana entisestään. Käyttömukavuutta lisäävä ja silmien väsymistä ehkäisevä tumma teema on tarjolla jo useissa puhelimille ja tietokoneille saatavilla olevissa sovelluksissa. Verkkosivuilla tumman teeman käyttönotto on ollut verkkaisempaa, mutta muutos on joka tapauksessa lähtenyt jo liikkeelle.

Myös datan visualisointi on puhuttanut jo pitkään, mutta vihdoin on alettu toteuttaa ratkaisuja, jotka eivät perustu pelkkiin kuvatiedostoihin. Nämä  kannattaa hyödyntää verkkosivuilla. Hyvän esimerkin visualisoidusta datasta tarjoavat Planille toteuttamamme varojen käyttöä ja hankintaa esittelevät kuvaajat.

Visualisoidun datan ratkaisut välittävät tietoa paremmin kuin tavalliset kuvat ja teksti. Näin käyttäjien ei tarvitse enää tuijotella staattisia kuvia piirakkadiagrammeista. Lisäksi visuaalisesta datasta saa helpommin lisätietoja viemällä hiiren tai sormen kiinnostavan lukeman päälle.

Saavutettavuuden kehittäminen jatkuu edelleen…

Erityisesti viranomaisten ja julkisoikeudellisten laitosten verkkosivuja koskevat tarkat saavutettavuusdirektiivin säädökset. Vaikka säännöt eivät suoraan sido esimerkiksi yrityksiä tai järjestöjä, kannattaa saavutettavuuden kehittäminen ottaa silti tosissaan.

Kun sivut ovat saavutettavat, voi entistä laajempi käyttäjäkunta nauttia niiden sisällöstä. Esimerkiksi verkkokauppojen kohdalla tämä tarkoittaa suoraan laajempaa mahdollista asiakaskuntaa, eli saavutettavuuteen panostaminen maksaa itsensä myös takaisin.

Hyvä saavutettavuus vaatii erilaisten käyttäjätarpeiden tunnistamista ja huomioimista. Verkkopalvelun saavutettavuuden vaatimat tekniset toimenpiteet eivät ole useinkaan kovin työläitä tai kalliita, ja autamme niissä mielellämme.

…eikä evästeitäkään ole unohdettu

Saavutettavuuden ohella viranomaisten ohjeistus määrää myös verkkosivujen evästekäytänteitä. Hallinto-oikeuden aiemmin tänä vuonna tekemät päätökset selkeyttivät vihdoin evästesääntelyn tulkintaa.

Hallinto-oikeuden antamien ratkaisujen perusteella pelkät selainasetukset eivät enää riitä evästeitä koskevaksi suostumukseksi.  Käyttäjän suostumusta pyydettäessä häntä ei saa ohjata hyväksymään ei-välttämättömien evästeiden käyttöä. Evästeiden käytöstä kieltäytymisen tulee olla siis yhtä helppoa kuin niiden hyväksymisen.

Mobiilikäyttäjät eivät ole katoamassa minnekään

Verkkosivuja selataan jatkuvasti enemmän mobiililaitteilla. Sen vuoksi sivustojen mobiiliversioihin ja niiden käytettävyyteen täytyy kiinnittää jatkuvasti enemmän huomiota.

Käytännössä sivujen responsiivisuuden ylläpitäminen vaatii peukaloystävällistä suunnittelua ja käyttökokemukseen perehtymistä. Sivuston mobiiliversiota ja työpöytäversiota ei kannata ajatella toistensa kilpailijoina, vaan sivuston yksittäiset elementit on hyvä suunnitella toimimaan eri päätelaitteilla erikseen halutulla tavalla.

Muista myös hakukonelöydettävyys sekä liidien kerääminen

Sivujen latausnopeudella on käyttökokemuksen ohella valtava merkitys myös sivuston hakukonelöydettävyyteen. Mitä nopeammin sivusto toimii, sitä paremmin Google ja muut hakukoneet arvottavat sivustoa, ja sitä helpommin sivusto nousee hakutuloksissa kärkisijoille.

Hakukoneoptimointia voidaan parantaa myös muun muassa verkkopalvelun sisältörakenteeseen panostamalla, tekstien toimivalla otsikoinnilla ja tarpeeksi laajalla tekstisisällöllä. 

Kun käyttäjät on lopulta saatu sivustolle saakka, kannattaa käyttäjien yhteystiedot kerätä talteen esimerkiksi uutiskirjeitä varten. Käyttäjää voi houkutella jättämään yhteystietonsa vaikkapa verkkokauppaan tarjottavilla alennuskupongeilla, jotka lähetetään suoraan käyttäjän sähköpostiin. Monet asiakkuudenhallintajärjestelmät (CRM) mahdollistavat integraation myyjien kalentereihin, niin että käyttäjä saa vaivattomasti varattua ajan tapaamiseen suoraan verkkopalvelusta ilman kummempaa sähköpostittelua tai yhteydenottolomakkeita. Myös suosiotaan kasvattaneilla chatboteilla voidaan helpottaa kiinnostavan tiedon löytymistä mutta myös hyödyntää niitä liidien keräämisessä.

Terveisin
Aleksi

Aleksi on Into-Digitalin Digital Designer. Skandinaavisen designin ystäväksi tunnustautuva Aleksi keräilee vintage-aarteita ja syö leipänsä maksamakkaralla.

Aleksi Kulmala, Digital Designer

Työt