Digitaalinen palvelumuotoilu on ajattelutapa, prosessikuvaus ja joukko erilaisia työkaluja. Palvelumuotoilussa yhdistetään käyttäjien tarpeet ja liiketoiminnan tavoitteet konkreettiseksi suunnitelmaksi.
Lue seuraavaksi
Verkkopalvelun palvelumuotoilu
Palvelumuotoilu on verkkopalveluiden suunnittelun ytimessä. Meidän tehtävämme on varmistaa, että verkkopalveluista tulee sekä käyttäjille mielekkäitä että liiketoiminnallisesti menestyksekkäitä. Käyttäjät eivät halua pelkästään toimivaa palvelua – he odottavat, että kokemus on helppo, intuitiivinen ja jopa inspiroiva.
Käytännön tarkoitus
Palvelumuotoilun työvaiheessa yhdistetään käyttäjien tarpeet ja liiketoimintanne tavoitteet konkreettiseksi suunnitelmaksi. Käytämme esimerkiksi seuraavia menetelmiä:
Käyttäjäymmärryksen kerääminen
Käyttäjähaastattelut, analytiikan hyödyntäminen ja kohderyhmien syvällinen ymmärtäminen auttavat meitä tunnistamaan todelliset tarpeet ja kipupisteet.
Workshop-työskentely
Järjestämme osallistavia työpajoja, joissa kokoamme yhteen asiakkaamme tiimin, käyttäjät ja sidosryhmät. Näissä työpajoissa kartoitamme nykytilannetta, tunnistamme tavoitteet ja ideoimme ratkaisuja yhdessä. Workshopit ovat tehokas tapa saada monipuolista näkökulmaa ja sitouttaa osallistujat projektin tavoitteisiin.
Prototyypit ja testaus
Ideoimme ja testaamme ratkaisuja varhaisessa vaiheessa. Jotta tiedämme, mikä toimii, ennen lopullista toteutusta. Osallistamme teitä ja sidosryhmiänne testaamiseen jo prototyyppivaiheessa.
Käyttökokemuksen (UX) optimointi
Verkkopalveluiden pitää tuntua oikeilta ja toimia luotettavasti. Käytämme selkeitä käyttöliittymiä ja houkuttelevia visuaalisia ratkaisuja, jotka saavat käyttäjät toimimaan halutulla tavalla.
Asiakaskokemus (CX)
Verkkopalvelu näyttelee tyypillisesti isoa roolia kokonaisasiakaskokemuksen alkupäässä. Palvelumuotoilun keinoin varmistamme, että roolia ei vain suoriteta, vaan siinä loistetaan.
Liiketoiminnan ja käyttäjän tarpeet kohtaavat
Hyvin muotoiltu palvelu ei vain miellytä käyttäjiä – sen on tuotettava myös mitattavia tuloksia. Esimerkiksi verkkokaupassa palvelumuotoilu voi kasvattaa myyntiä, kun asiakkaat löytävät haluamansa tuotteet nopeammin. Verkkosovelluksessa, kuten palveluportaalissa puolestaan sujuva käyttöliittymä voi vähentää asiakaspalveluun kohdistuvaa painetta. Verkkosivustolla laadukkaasti muotoillut ratkaisut kasvattavat yritykseen kohdistuvaa kysyntää.
Uskomme yhteistyöhön
Workshop-työskentely ei ole pelkästään tehokasta – se on myös hauskaa ja innostavaa! Yhteistyössä teidän kanssanne löydämme parhaat ratkaisut, joista sekä käyttäjät että liiketoiminta hyötyvät.
Asiakkaitamme

Jutellaan

Aapo Mäki
CEO / Senior Service Designer

Mikko Erola
Account Director, Team Lead