Into-Digital / Blogi / Verkkosivusto on kulmahuoneen asia. Piste.

Verkkosivusto on kulmahuoneen asia. Piste.

Aapo Mäki, CEO
16.11.2023
Lukuaika 4 min

Verkkosivusto on B2B-liiketoimintaa tekevän yrityksen tärkein yksittäinen markkinointiviestinnän, myynnin ja rekrytoinnin kanava. Kun näin on, sen on oltava kulmahuoneen asia. Eikös? Toimarit hereillä!

Jaa sivu

Kun kylmämyytte, mitähän potentiaalinen asiakas mahdollisesti tekee ensimmäiseksi, jos hän kiinnostuu teistä tai palveluistanne?

Menee verkkosivustollenne.

Kun markkinoitte, mitähän potentiaalinen asiakas mahdollisesti tekee ensimmäiseksi, jos hän kiinnostuu teistä tai palveluistanne?

Menee verkkosivustollenne. Vähemmän yllättäen, sillä etenkin digikanavista käyttäjä tietysti ohjataan nimenomaan sinne verkkosivustollenne.

Kun etsitte työntekijöitä, mitähän potentiaalinen työntekijä mahdollisesti tekee ensimmäiseksi, kun hän tutustuu teidän toimintaanne?

Tiedät kyllä.

Jutellaanko?

Haluatko keskustella lisää verkkosivustoista yrityksen tärkeimpänä markkinointiviestinnän, myynnin ja rekrytoinnin kanavana?

Rohkenen väittää, että 99% tapauksissa potentiaalinen asiakas tai työntekijä käy verkkosivustollanne ennen päätöksentekoaan. Useimmiten ennen, kun mitään keskusteluja ylipäätänsä käydään välillänne. Pitäisiköhän verkkosivuston olla siis parhaassa mahdollisessa iskussa?

Kyllä. Kyllä pitäisi.

Onkohan verkkosivustokokemuksella minkämoinen merkitys siihen, alkaako keskustelut välillänne koskaan?

Niinpä.

Verkkosivusto on siis tärkeä monista eri näkökulmista vähintään seuraaville kohdeyleisöille, joista suurin osa koskettaa jokaista yritystä:

Nykyasiakkaat etsivät tyypillisesti toimittajiensa verkkopalvelusta esimerkiksi yhteystietoja tai lisäpalveluita. On tärkeää, että nykyisiäkin asiakkaita palvellaan laadukkaasti.

Uudet asiakkaat tulevat tyypillisesti verkkosivustolle tutustumaan yritykseen ja sen tarjoamiin palveluihin. Palveluiden on täten syytä olla laadukkaasti kuvattu ja yhteydenoton helppoa. Kokemusta kannattaa rikastaa myös esimerkiksi referenssitarinoilla, asiantuntijakirjoituksilla ja tiimiesittelyllä.

Isommissa yrityksissä henkilöstö saattaa käyttää työnantajayrityksensä verkkosivustoa yleiseen tiedonhankintaan tai yhteystietojen etsimiseen. Lisäksi myynti käyttää sivustoa esimerkiksi linkatakseen olennaisia asiantuntijasisältöjä asiakkaille. Markkinointi puolestaan tarvitsee työkaluja esimerkiksi laskeutumissivujen tekemiseen, joille ohjataan mainonnasta.

Jos sinä olisit hakemassa töitä, varmaankin tutustuisit potentiaalisen työnantajasi palveluihin, asiakkaisiin, artikkeleihin, tiimiin ja yrityksen historiaan? Nämä ja verkkopalvelun yleisilme sekä käyttökokemus ovat merkittävä osa työnantajamielikuvaa.

Kuten asiakkaiden osalta: palvelukuvaukset ja yhteystiedot sekä mahdollinen muu käyttökokemusta rikastava sisältö, kuten asiantuntijakirjoitukset. Tärkeää!

Pörssiyhtiöiden on tarjoiltava tietyt sijoittajasisällöt verkkosivustollaan niin suomeksi, kuin englanniksi. Sen(kin) sisällön voi kuitenkin esittää monella eri tavalla. Lisäksi pörssiyhtiöiden on syytä vokotella potentiaalisia sijoittajiaan laadukkaalla käyttökokemuksella ja sijoituspäätöstä tukevilla sisällöillä. Kuka sijoittaa yhtiöön, jonka verkkosivustoa on hankala käyttää ja se tuntuu sekä näyttää epäammattimaiselta?

Vaikuttava lista, eikös? Kun näin on, voidaan todeta, että verkkosivusto on kulmahuoneen asia. Verkkosivusto on tärkein yksittäinen markkinointiviestinnän ja myynnin kanavanne. Se esittää kriittisen tärkeää roolia myös rekrytoinnissa. Siksi opastan kaikkien yritysten ylintä johtoa:

Varmistakaa, että verkkosivustonne on paras mahdollinen. Tyypillisesti aihealue tulee hoidettua kunnolla rekrytoimalla pätevä ihminen vastaamaan siitä. Joka sitten käyttää verkkosivustoammattilaisia apunaan. Siksi on syytä myös varmistaa, että budjetti verkkosivustonne uudistukselle tai kehitykselle on kohdallaan. Melkein koskaan näin ei ole. Melkein aina oiotaan. Ja tulokset jäävät kauas potentiaalista.

Onnistumisiin,

Aapo

Aapo Mäki

Aapo on Into-Digitalin toimitusjohtaja, osakas, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun laaja-alainen taitaja sekä iänkaikkinen FC Barcelona -fani.

aapo.maki@into-digital.fi 050 330 8959

Esimerkkejä töistämme

Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Katso lisää esimerkkejä töistämme täältä.

Onnistumisiin.

Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Intuitiivisesti käytettäviä, visuaalisesti näyttäviä ja teknisesti laadukkaita verkkosivustoja ja verkkokauppoja.

Työskentelemme erityisesti keskisuurten ja suurten yrityksien kanssa. Asiakkaitamme ovat esimerkiksi Burger King, Fira, Huoneistokeskus, Itis, Lämpöykkönen, S-ryhmä ja Retta.