Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
- Näkemykset
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Olemme yli 20:n toimintavuotemme aikana suunnitelleet ja toteuttaneet useita kymmeniä B2B-verkkosivuja. Kerromme tässä artikkelissa, mitä tulee erityisesti ottaa huomioon B2B-verkkosivuston tekemisessä. Hyödynnä vinkit itse tai ota meidät mukaan.
B2B-verkkosivu on tärkein B2B-yrityksen toimintaa koskevan informaation lähde. Sitä käyttävät potentiaalisten asiakkaiden lisäksi esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, median edustajat sekä nykyiset asiakkaat. Huomioi ainakin seuraavat asiat, kun olet rakentamassa B2B-verkkosivustoa.
Jotta B2B-yritys voi palvella asiakkaitaan laadukkaasti, sen täytyy tuntea heidät ja ymmärtää heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Asiakasymmärrystä voi kartuttaa esimerkiksi kysymällä ja keskustelemalla, sekä nykyisen verkkosivuston analytiikkaan perehtymällä. Lisäksi esimerkiksi hakukonekäyttäytymisen selvittäminen on mahdollista SEMRushin kaltaisten palveluiden avustuksella.
B2B-verkkosivusto voi toimia tehokkaasti vain, jos sillä on huolellisesti määritellyt tarkoitus ja tavoitteet:
Verkkopalvelun suunnittelu ja toteutus sitten tehdään niin, että lopputulos vastaa parhaalla mahdollisella tavalla valittuihin tarkoituksiin ja tavoitteisiin.
Laadukas sisältö tarjoaa arvoa valituille kohderyhmille ja vastaa heidän kysymyksiinsä. Hyödynnä suunnittelussa nykyisen verkkosivustonne analytiikkaa ja tutustu myös ihmisten hakukonekäyttäytymiseen yrityksenne toimintaan liittyvissä aiheissa. Esimerkiksi SEMRush on erinomainen työkalu tähän.
Keskity myös sisällön esitystapoihin ja muotoiluihin. Mallia voi hakea esimerkiksi isojen medioiden tavasta esittää erilaista sisältöä.
Miten me olemme suunnitelleet ja toteuttaneet B2B-asiakkaille verkkopalveluita? Tutustu referensseihimme.
Verkkosivun rakenteen on tärkeä olla looginen ja selkeä, jotta käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedot nopeasti.
Verkkosivun tulee toimia moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, mukaan lukien mobiililaitteet ja tabletit. Responsiivisesti toteutettu verkkosivusto mukautuu eri päätelaitteilla sujuvasti käytettäväksi.
Varmista, että sivusto myös latautuu nopeasti. Hitaus haittaa käyttöä ja heikentää löydettävyyttä hakukoneissa.
B2B-verkkosivun ulkoasun tulee olla linjassa yrityksen brändin kanssa kommunikoiden sen arvoja ja identiteettiä. Joissain tapauksissa voi olla perusteltua harkita myös koko yrityksen brändi-ilmeen uudistamista verkkopalvelun kehittämisen yhteydessä, jotta yrityksen eri kosketuspisteet todella ilmentävät samaa – yhtenäistä – brändi-ilmettä.
Verkkosivuston vakuuttavuutta lisäävät ammattimaiset, laadukkaat kuvat ja grafiikat, jotka tukevat haluttua viestiä ja sujuvoittavat ja rytmittävät verkkosivuston käyttökokemusta. Kuvat voivat olla kuvapankista, mutta korkein laatu ja erottuvuus saadaan uniikeista, kuvaustoimiston kanssa järjestetyistä räätälöidyistä kuvauksista.
Jos verkkosivusto ei löydy Googlesta, sitä ei käytännössä ole olemassa. Hakukoneoptimoinnin huomioiminen on siis välttämättömyys myös B2B-verkkosivulla.
On tärkeää selvittää, millaisia avainsanoja potentiaaliset asiakkaanne käyttävät hakiessaan kumppania. Käytä näitä yrityksenne toiminnan, tuotteiden ja palveluiden kannalta oleellisia avainsanoja sisällössä. Varmista, että esimerkiksi verkkosivun rakenne, metatiedot ja URL-osoitteet ovat optimoituja hakukoneita varten.
Verkkopalvelun käyttäjää tulisi ohjata kohti haluttua toimintaa. Tämä voi olla esimerkiksi yhteydenotto, tarjouspyyntö tai uutiskirjeen tilaus. Käytä ohjaamisessa selkeitä ja muusta sisällöstä erottuvia toimintakehotuksia (Call-to-action, CTA).
Pidä jatkuvasti huolta verkkosivusi tietoturvasta käyttämällä toteutuksessa moderneja teknologioita ja huolehtimalla verkkosivun jatkuvasta ylläpidosta ja tietoturvapäivityksistä.
Varmista, että verkkosivu on suojattu SSL-sertifikaatilla, joka lisää luottamusta ja suojaa tietoja. Myös Google arvioi SSL-sertifikaattia käyttävät verkkosivut korkeammalle.
Kerro käytössä olevat tietosuojakäytännöt verkkosivun käyttäjille. Selkeästi esitetyt tietosuojakäytännöt ovat tärkeitä erityisesti B2B-asiakkaille, jotka arvostavat tietoturvaa.
Tyypillisesti B2B-verkkosivu on osa kokonaisuuta, johon kuuluu myös muita järjestelmiä. Tyypillisesti nämä ovat esimerkiksi asiakkuudenhallinnan (CRM) tai toiminnanohjauksen (ERP) työkaluja.
Huomioi verkkosivun integraatiot näihin järjestelmiin, jotta kokonaisuudesta tulee saumaton. Tämä tehostaa verkkosivun toimintaa ja kasvattaa positiivisia vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan.
Verkkosivun analytiikkatyökalut kertovat kuinka paljon, millä laitteilla ja miten verkkosivua käytetään. Analytiikassa seurataan myös verkkosivun tarkoituksien ja tavoitteiden toteutumista. Jos B2B-yritys käyttää digitaalisen markkinoinnin ratkaisuita, näiden seuranta voidaan raportoinnissa yhdistää verkkosivun analytiikkaan.
Tehosta B2B-liiketoimintaasi datan, analytiikan ja laadullisen tutkimuksen avulla.
Jotta verkkosivu on jatkuvasti tietoturvallinen ja toimii, sitä täytyy ylläpitää, päivittää ja jatkokehittää. Minimitaso on vähintään kuukausittain tehtävä ylläpito, jolla varmistetaan verkkosivun teknologinen ajantasaisuus ja tietoturvallisuus.
Onnistunut Huolenpito varmistaa verkkopalvelun toiminnan, tietoturvan ja jatkuvan kehittymisen.