Lue seuraavaksi
Verkkopalvelun haltuunotto
Haltuunotto on ensimmäisen askel kohti onnistunutta yhteistyötä. Haltuunotto tarkoittaa työvaihetta joka suoritetaan, kun ryhdymme ylläpitokumppaniksenne jo olemassa olevan verkkosivuston, verkkokaupan tai verkkosovelluksen suhteen.
Huolenpito
Tarjoamme Huolenpito-palvelua myös palveluille, joita me emme ole itse toteuttaneet. Lisäksi pidämme huolta itse toteuttamistamme verkkopalveluista. Haltuunotto on ensimmäinen työvaihe Huolenpito-kumppanuudessamme kun kyseessä on verkkopalvelu, jota me emme ole itse toteuttaneet. Palvelu sisältää ylläpidon, asiakaspalvelun ja tuen sekä proaktiivisen jatkokehityskumppanuuden.
Miksi haltuunotto?
Haltuunotto on tärkeä työvaihe. Sen aikana tutustumme palveluunne perinpohjaisesti. Haltuunoton jälkeen kykenemme siirtämään palvelun ylläpitovastuun itsellemme.
Olemme ottaneet itse toteuttamiemme verkkopalveluiden lisäksi haltuun ja ylläpitomme piiriin kymmeniä muiden tahojen toteuttamia verkkopalveluita. Tyypillisesti ylläpitokumppania vaihdetaan siitä syystä, ettei yhteistyö toimi halutulla tavalla.
Me ylläpidämme yhteensä yli 200:aa WordPress-verkkopalvelua yli 150:lle asiakkaalle. Huolenpito-liiketoiminta on noin puolet koko liiketoiminnastamme. Syy tähän on se, että kykenemme palvelemaan teitä laadukkaasti, selkeästi, proaktiivisesti ja kustannustehokkaasti. Siten, että teidän liiketoimintanne hyötyy kumppanuudesta kanssamme.
Haltuunotto suoritetaan seuraavissa työvaiheissa.
Haltuunottoprojektin tarkentava suunnittelu
Suosituksemme on, että työvaihe aloitetaan yhteisellä aloituspalaverilla.
Työvaiheen tarkoituksena ja tavoitteena on selvittää ja dokumentoida se, mitä ollaan tekemässä, miksi ja miten.
Kun tämä työvaihe on suoritettu huolellisesti, varsinainen haltuunottoprojekti etenee sujuvasti.
Siirtopalaveri
Haltuunottoprojektia edesauttaa, mikäli verkkopalvelusta on olemassa nykytoimittajan toimesta laadittu tekninen dokumentaatio. Näin kuitenkin valitettavan harvoin on. Dokumentaatio ei kuitenkaan ole edellytys haltuunotolle. Dokumentaatiota oleellisempaa on järjestää siirtopalaveri verkkopalvelun toteuttaneen tahon kanssa. Siirtopalaverissa läpikäydään tarvittavasti asiat suullisesti ja tehokkaasti.
Myöskään siirtopalaveri ei kuitenkaan ole välttämätön haltuunoton kannalta. Tällöin palaverin tehtävälista olisi tärkeää kyetä käymään läpi teidän kanssanne. Tehtävälistaan – eli siirtopalaverin agendaan – sisältyy muun muassa seuraavien asioiden käsittely:
- Palvelun rakenteet ja tärkeimmät toiminnallisuudet
- Mahdollisesti tiedossa olevat haasteet
- Verkkopalvelun ohjelmistokoodin ylläpitokäytänteet
- Julkaisuprosessi
Tehokasta käsittelyä varten olemme luoneet selkeän Excel-listauksen kysymyksistämme, joka toimitetaan etukäteen nykytoimittajan tarkasteltavaksi.
Tutustuminen ja testaus
Siirtopalaveri(e)n jälkeen varsinainen haltuunotto aloitetaan teknisellä haltuunotolla.
Perustamme palvelulle paikallisen eli lokaalin kehitysympäristön. Lokaalin kehitysympäristön pystytys mahdollistaa palvelun perusteellisen tutkimisen ilman tuotantojärjestelmänne toiminnalle aiheutuvia riskejä.
Vaiheen aikana suoritetaan myös kattava tarkistus ja testaus kohdistuen palvelun eri toimintoihin ja ominaisuuksiin.
Ylläpitoon siirto
Kun palvelua siirretään Huolenpito-palvelumme piiriin, toteutetaan toimenpiteitä, joiden myötä vastuu palvelusta siirtyy meille.
Samalla mahdolliset maksulliset lisenssit siirretään entiseltä palveluntarjoajalta meidän tai teidän laskutukselliseen hallintaan.
Haltuunottoprojekti päättyy päätöspalaveriin, joka pidetään ensimmäisen yhteisen kuukausipalaverin yhteydessä. Palaverissa käydään läpi suoritetun haltuunottoprojektin vaiheet, siitä ilmenneet huomiot sekä kerrataan Huolenpito-palvelun sisältö ja toiminta.
Samassa yhteydessä esittelemme käytänteemme ja prosessimme jatkokehitysprojektien toteuttamiseen.
Huolenpito
Kun verkkopalvelu on otettu haltuun, Huolenpito-tiimimme ottaa sen vastuulleen. Huolellisella ylläpidolla varmistamme, että verkkopalvelunne on toimintavarma ja jatkuvasti tietoturvallinen.
Etsittekö uutta kumppania?

Arto Hautanen
CBO, Care

Aapo Mäki
CEO / Senior Service Designer
Toteutamme onnistuneita verkkopalveluita, jotta te menestytte digitaalisessa maailmassa. Työmme on luoda, ylläpitää ja kehittää intuitiivisesti käytettäviä, visuaalisesti näyttäviä ja teknisesti laadukkaita verkkosivustoja, verkkokauppoja ja verkkosovelluksia.