Toimiva verkkokauppa lisää yrityksen myyntiä ja laajentaa mahdollista asiakaskuntaa. Siinä missä kivijalkamyymälä palvelee asiakkaita vain pienellä maantieteellisellä alueella, voi verkkokaupan avulla tavoittaa koko Suomen tai siirtyä suoraan kansainvälisille markkinoille.

Merkittävänä etuna verkkokauppa on auki 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden jokaisena päivänä. Asiakkaat voivat tutustua rauhassa verkkokaupan valikoimaan juuri silloin kuin he haluavat, eikä verkkokaupan omistajan tarvitse miettiä aukioloaikoja.

Verkkokaupan merkitys kasvaa jatkuvasti – Älä jumitu lähtöruutuun

Kaupankäynti on siirtynyt jo pidemmän aikaa verkkoon ja digitaalinen kaupankäynti on kasvanut viime vuosina noin 15 prosentin vuositahtia. Viimeisen vuoden aikana verkkokaupan merkitys on kuitenkin ottanut vielä huomattavasti suuremman loikan eteenpäin. Koronavirusepidemian aiheuttamat poikkeusolot ovat korostaneet verkkokaupan tärkeyttä, kun fyysinen asioiminen kivijalkaliikkeissä on muuttunut haastavammaksi. Business Finlandin mukaan mukaan korona kiihdytti digitaalisen kaupankäynnin toimialan kasvuvauhtia jopa kaksinkertaiseksi.

Mitä ovat verkkokaupan tärkeimmät ominaisuudet?

Verkkokaupan käyttöliittymällä, teknisellä ratkaisulla ja visuaalisella ilmeellä on suuri merkitys sen suhteen, kuinka miellyttävää verkkokaupan käyttö on. Esimerkiksi selkeä tuotteiden lajittelu eri tuoteryhmien alle, hyvin toimiva hakuominaisuus sekä sivuston yleinen nopea toiminta tekevät shoppailusta helpompaa.

Verkkokaupan käytettävyyden kannalta tärkeitä ominaisuuksia ovat myös muun muassa ostoskori, tuotteiden ominaisuuksia kuvaavat esittelytekstit sekä tuotesuosittelu, jonka avulla asiakas löytää muita mahdollisesti kiinnostavia tuotteita.

Vaikka perusteiden kannattaa olla kunnossa ennen avajaisia, ei verkkokaupan tarvitse tulla kerralla valmiiksi. Kun verkkokauppa on kerran avattu, voi sitä kehittää eteenpäin asiakkaiden toiveiden pohjalta.

Maksutapojen vaihtoehdot ja laadukas asiakaspalvelu tekevät ostoksien viimeistelystä helppoa

Eri asiakkaat haluavat maksaa ostoksensa eri tavoilla. Kuluttajalle vaivattomia maksutapoja voivat olla esimerkiksi verkkopankkimaksu, maksukortti tai PayPal, kun taas yritys voi haluta tilata tuotteensa laskulla. Uusia käteviä maksutapoja tulee jatkuvasti lisää ja nyt yleistyy esimerkiksi MobilePayn käyttäminen myös verkkokaupassa.

Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla, sitä varmemmin niiden joukosta löytyy ainakin yksi hyvä vaihtoehto jokaiselle käyttäjälle. Suomessa verkkomaksupalveluita tarjoavat muun muassa PayTrail, Bambora ja Checkout.

Asiakaspalvelulla on valtava merkitys myös verkkokaupassa. Mahdollisissa ongelmatilanteissa tai kysymysten herätessä asiakkaalle tulee turvallinen tunne, kun palvelua saa nopeasti esimerkiksi chatin, sähköpostin tai puhelimen välityksellä.

Verkkokauppa ja perinteinen kivijalkamyymälä tukevat toisiaan

Myyjän ei tarvitse valita verkkokaupan tai perinteisen kivijalkamyymälän väliltä, sillä molemmat vaihtoehdot täydentävät toisiaan. Esimerkiksi vaatteita myyvän yrityksen verkkokaupan avulla voi tutustua ennakkoon kivijalkakaupan valikoimaan tai varastossa oleviin tuotteisiin, jonka jälkeen kiinnostavia vaatteita voi tulla sovittamaan paikan päälle.

Verkkokaupan ja myymälän yhteistyö helpottaa myös pakettien logistiikkaa, sillä lähellä asuvat asiakkaat voivat tilata tuotteensa noudettavaksi myymälästä. Ilmainen myymälätoimitus toimii samalla hyvänä sisäänheittotuotteena – kenties asiakas innostuu tekemään samalla reissulla vielä muutaman muunkin ostoksen suoraan myymälästä.

Logistiikka kuntoon ja paketit perille nopeasti

Kuluttajat arvostavat, kun tilattu tuote saapuu kotiovelle mahdollisimman nopeasti. Tämän mahdollistamiseksi verkkokaupan ylläpitäjän kannattaa tarjota mahdollisen myymälästä noudon lisäksi useita erilaisia toimitusvaihtoehtoja. Suomessa paketteja toimittavat muun muassa Posti, DHL, UPS, PostNord sekä Matkahuolto.

Pakettien suhteen kannattaa miettiä myös mahdollisia postikuluja. On yleistä, että postikulut hyvitetään hinnasta, jos tilauksen koko kasvaa esimerkiksi yli 100 euroon. Tämä houkuttelee asiakkaita tekemään kerralla suurempia ostoksia.

Nopeiden toimitusten varmistamiseksi verkkokaupan ylläpitäjän tulee pitää tarkkaa kirjaa varastosaldoista. Pakettia on mahdotonta lähettää, mikäli toivottu tuote onkin loppu varastosta. Esimerkiksi WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommercen kaltaiset verkkokauppa-alustat tekevät varastosaldojen automaattisesta päivittämisestä vaivatonta.

Jos yrityksellä on käytössään esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) tai tuotetiedon hallinnan järjestelmä (PIM), voidaan nämä liittää yhteen verkkokaupan kanssa. Kaikkea ei siis tarvitse tehdä uusiksi, vaan verkkokaupassa voidaan hyödyntää olemassa olevia järjestelmiä.

Muista markkinointi ja asiakaspalvelu

Paraskaan verkkokauppa ei kannata, mikäli asiakkaat eivät löydä tietään perille sivustolle. Siksi verkkokauppaa kannattaa mainostaa ahkerasti esimerkiksi sosiaalisen median tai hakusanamainonnan avulla. Asiakkaita voi houkutella shoppailemaan myös vaikkapa alennuskoodeilla.

Into-Digitalin sisaryritys Ida Framin asiantuntijat auttavat mielellään asiakkaisiin vetoavan mainoskampanjan tai hakusanamainonnan ratkaisun suunnittelussa.

Älä jumitu lähtöruutuun  – Anna Into-Digitalin auttaa

Muutoksen keskellä ei kannata jumittua lähtöruutuun. Verkkokaupoille on jatkuvasti enemmän kysyntää, ja juuri nyt on loistava hetki toteuttaa pidemmän aikaa takaraivossa kutkuttanut idea verkkokaupan perustamisesta.

Into-Digitalin ideologian keskiössä on, että jokainen hanke onnistuu niin laadukkaasti ja tehokkaasti, että yhteistyön edellytykset säilyvät myös jatkossa ja yhteinen taival voi jatkua pitkälle tulevaisuuteen. Jos kyse on laajemmasta toteutuksesta, aloitetaan projekti tyypillisesti palvelumuotoilulla ja määrittelyllä.

Tämän lupauksen myötä useat yritykset ovat valinneet Into-Digitalin yhteistyökumppanikseen verkkokauppaprojektia varten. Esimerkiksi Into-Digitalin toteuttamasta Mcaren verkkokaupasta voit lukea täältä

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat meihin yhteyttä alta löytyvällä lomakkeella tai puhelimitse.

Terveisin, Aapo

Aapo Mäki on Into-Digitalin toimitusjohtaja, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun moniottelija ja FC Barcelona -fani.

Aapo Mäki, CEO

Työt