Hyvää yrittäjän päivää minulle – Into-Digital 20 vuotta

Panu Laaksonen, Hallituksen puheenjohtaja

Intolaisuus

5.9.2022

Lukuaika 6 min

Into-Digital perustettiin vuonna 2002. Tässä blogitekstissä yrityksen perustaja Panu Laaksonen kertoo 20 vuoden taipaleesta ja omasta yrittäjyydestään.

Tänään (5.9.2022) vietetään vuotuista yrittäjän päivää. Minun nimeni on Panu Laaksonen ja olen yksi Into-Digitalin kolmesta perustajasta. Yrittäjän päiviä on takana yli 7000 ja toivottavasti vähintään saman verran edessä. Montaakaan päivää en vaihtaisi pois.

Tässä blogitekstissäni kuvaan Into-Digitalin ja oman yrittäjyyteni vaiheita. Loppuun kirjoitin neljä tärkeintä oppiani yrittäjyyteen.

Mobiilimarkkinointia ilman kananlihaa

Into-Digital on perustettu tarkalleen ottaen huhtikuussa 2002. Aloitimme yritystoiminnan kahden silloisen yhtiökumppanini Teemu Jokisen ja Markus Ståhlbergin kanssa nimellä Into-Mobile.

Yhteinen työnantajamme ennen oman yrityksemme perustamista oli Riot Entertainment, jota City-lehti kuvasi artikkelissaan seuraavasti:

Kahdessa vuodessa 20 miljoonaa euroa riskirahaa kuluttaneen mobiiliviihteen pikkujättiläisen maailmanvalloitus ja sen henkilökunnan viettämät katkeamattomilta vaikuttaneet bakkanaalit olivat saaneet IT-alan ihastuksesta ja kauhusta kananlihalle, ja kulissien romahtaminen synnytti paitsi vahingoniloa myös paniikkia. Näinkö hataralla pohjalla kokonainen uusi teollisuuden ala todella oli.

Into-Mobile ei saanut ketään kauhusta kananlihalle, vaan tarjosi markkinoijille ratkaisuja tekstiviestien hyödyntämiseen markkinointiviestinnässä.

Tässä kohtaa lienee hyvä muistuttaa ainakin nuorempaa lukijakuntaa siitä, että vuosituhannen alussa Suomessa lähetettiin 1,4 miljardia tekstiviestiä vuodessa ja ne olivat ensisijainen mobiilin pikaviestinnän keino. Nokian osuus globaalista matkapuhelinten myynnistä oli tuolloin lähes 40%. Ensimmäinen iPhone julkaistiin vasta joulukuussa 2007.

Aloittaessamme olimme aikalailla rahattomia. Yrityksen perustamiseen kuitenkin tarvittiin 2500 euron osakepääoma. Tämän järjestimme kierrättämällä samaa rahaa kolmen osakkaan tilien ja yrityksen tilin välillä. Näin saimme kasaan kaupparekisteriin tarvittavat 833 euron maksukuitit jokaisen osakkaan osalta. Ymmärtääkseni rikos on vanhentunut.

Tekstiviestipalveluiden toteuttamiseen käyttämämme työkalun muuten kehitti Reaktor. Työ tehtiin velaksi ja olimme lisäksi heidän alivuokralaisenaan ensimmäiset vuotemme. Sittemmin Reaktorista on kasvanut 550 asiantuntijan ohjelmistokehitysyritys, joka tekee yli 100 Meur liikevaihtoa vuodessa. Terveiset ja hyvää yrittäjän päivää myös Reaktorin Vesalle, Tuomakselle, Antille, Hannulle ja kumppaneille!

Into-Mobilen liikevaihto oli joitain satoja tuhansia euroja ja parissa vuodessa yritys tarjosi meille perustajille ainakin jossain määrin säälliset tulot.

Into-Mobilesta Into-Digital

Asiakkaiden tarpeet ohjasivat vahvasti liiketoimintamme kehittämistä. Mobiilimarkkinoinnin lisäksi myös muiden digitaalisen markkinoinnin ratkaisujen kysyntä kasvoi vauhdikkaasti.

Pian löysimmekin itsemme myymästä verkkosivustoja, joita vielä tuolloin kutsuttiin kotisivuiksi. Niitä koodaamaan palkkasimme vuonna 2004 ensimmäisen työntekijämme Jani Metsätähden, joka edelleen työskentelee yhtiössämme ja on myös yksi osakkaistamme.

Vuonna 2005 vaihdoimme yrityksen nimeksi Into-Digital. Samalla yhtiöön tuli 3 uutta osakasta: Markku Aittola, Mikko Evinsalo ja Timo Helenius. Suunnittelimme ja toteutimme monipuolisesti erilaisia digitaalisia medioita hyödyntäviä kampanjoita yhdessä maan tärkeimpien mainostoimistojen kanssa. Asiakkaitamme olivat esimerkiksi hasan & partners, PHS (nyk. TBWA), SEK ja King.

Yrityskauppa se on joka kannattaa

Asiakkaiden tarpeiden lisäksi liiketoimintamme kehittämiseen vaikuttivat suuresti uudet digitaaliset palvelut. Esimerkiksi Facebook tuli Suomeen vuonna 2007 ja pian teimme lukuisille eri yrityksille useita Facebook-sovelluksia viikoittain.

Teknologisen vaatimustason kasvaessa löysimme Jyväskylästä kolmen nuoren miehen ohjelmistokehitysyrityksen Ctrl Digitalin. Alihankimme heiltä osaamista ja yhteistyömme syveni pian yrityskaupaksi. Into-Digitalin osakkaiksi tulivat Mikko Hytönen, Arto Hautanen ja Eero Aalto.

Into-Digitalin liikevaihdon kokoluokka oli tässä vaiheessa 1 Meur.

Kukapa ei haluaisi olla konsernin omistaja

Vuonna 2009 perustimme Into-Digitalin rinnalle oman mainostoimiston Ida Framin ja yritystemme emoyhtiöksi Ida Fram Group Oy:n. Into-Digital jatkoi toimintaansa Eero Aallon johdolla ja siirryin itse Ida Framin vetäjäksi.

Muutos oli jossain määrin riskialtis, koska Ida Framin kilpailijat olivat Into-Digitalin asiakkaita. Suurempia ongelmia ei kuitenkaan syntynyt ja liiketoiminta sujui. Into-Digitalin liikevaihto kasvoi 1,5 Meur ja Ida Framin 1 Meur kokoluokkaan.

2013 konserniin perustettiin myös vaikuttajamarkkinoinnin toimisto Babler, josta sittemmin luovuimme vuonna 2019. Samalla perustajiin kuulunut Teemu Jokinen jäi pois yrityksiemme toiminnasta ja keskittyi muusikon uraan Vesterinen yhtyeineen -bändin rumpalina ja lauluntekijänä.

Into-Digitalin toimitusjohtaja Eero Aalto lähti maailmalle 2014 ja uudeksi toimitusjohtajaksi tuli Rami Meling. Ramia tehtävässä seurasi Antti Rasi, joka edelleen työskentelee yhtiöidemme hallituksissa. Liiketoiminnan kasvu oli tasaisen epätasaista, mutta pysyi vuodesta toiseen voitollisena.

Aapon kanssa keksimme Into-Digitalin uudelleen

Olemme tehneet Into-Digitalin historian suurinta strategian muutosta syksystä 2020 alkaen, yhdessä Into-Digitalin nykyisen toimitusjohtajan Aapo Mäen kanssa. Päätimme tuolloin keskittyä suurempien verkkopalveluiden suunnitteluun, toteutukseen ja ylläpitoon.

Muutoksen myötä uudistimme toimintatapamme ja työkalumme, kasvatimme panostuksia omaan markkinointiimme ja rekrytoimme suuremmalla riskillä. Päätimme kasvaa vuoden 2022 loppuun mennessä 2 Meur liikevaihtoon.

Uuden strategian toteuttaminen on onnistunut erinomaisesti. Uusi Into-Digital työllistää nyt 25 ihmistä ja sen asiakkaita ovat esimerkiksi Plan Suomi, Burger King, Retta (ent. Realia), Fira ja Suomen Partiolaiset ry. Liikevaihto on tämän vuoden loppuun saavuttamassa 2 Meur tavoitteen.

Lue kasvumme reseptiikka ja kaikki Into-Digitalin taloudesta Aapon blogitekstistä.

Mitä olen oppinut 20 vuodessa?

20:ssä vuodessa ehtii kokemaan ja oppimaan aika paljon. Yrittäjyydessä kiehtovinta onkin monipuolisuus. Toimenkuvaani on vuosien saatossa kuulunut kaikki myynnistä henkilöstöhallintoon ja verkkopalveluiden sisällön suunnittelusta toimitilojen hankkimiseen.

Yrityksen kasvaessa olen kuitenkin jatkuvasti pystynyt kaventamaan toimenkuvaani. Nyt pystyn keskittymään konsernimme kehitykseen erityisesti yhtiöidemme myyntityön, toimintatapojen ja tekemisen sisällön näkökulmasta. Se on hienoa.

1. Yksin ei kannata yrittää

Suurin osa suomalaisista yrittäjistä on yksinyrittäjiä. Heitä on Suomessa lähes 200 000. Yksin yrittäminen voi sopia toisille, mutta ei minulle. Into-Digitalin perustimme kahden silloisen yhtiökumppanin kanssa ja nyt osakkaita on minun lisäkseni kuusi. Vaikka oma osuuteni yrityksestä on yli 50%, yhtiökumppanit ovat voimavara, jonka varaan yrityksen menestys ja myös oma menestykseni yrittäjänä rakentuu.

2. Epävarmuus on vakio

Projektiliiketoiminnassa näkymä tulevaan on jatkuvasti sumuinen. Muutaman kuukauden päähän kyllä tiedämme mitä olemme tekemässä, mutta emme juuri sen pidemmälle.

Yksi hallituksen jäsenistämme joskus hieman hämmentyneenä kysyi, mistä ihmeestä tiedämme, että meillä on ylipäätään mitään töitä vielä kolmenkin kuukauden päästä. Yksinkertainen vastaus on, että tiedämme, koska asiakkaat ovat aina ennenkin ostaneet.

Uuden strategiamme mukaisesti olemme kuitenkin kasvattaneet jatkuvien palveluiden osuutta liikevaihdostamme ja sumu on jonkin verran hälventynyt. Silti epävarmuuden määrä on aikalailla vakio.

20 vuotta olen myös odottanut, että tulee se vuosi kun kaikki yrityksen toiminnassa ja maailman taloudessa vaan sujuu kuin tanssi. Ei finanssikriisiä, eurokriisiä, koronakriisiä, Ukrainan kriisiä… Jään odottamaan.

3. Ihmiset ovat kaikki

Into-Digital menestyy vain loistavan henkilökuntansa ansiosta. Työyhteisön voima on uskomattoman suuri ja yhdessä pystymme mihin tahansa. Tunnen joka ainoana päivänä valtavaa ylpeyttä ja kiitollisuutta siitä, että saan työskennellä heidän kanssaan. Kiitos, kiitos, kiitos kaikki menneet, nykyiset ja tulevat Intolaiset.

4. Elämässä on muutakin kuin työ

Kun aloitimme yritystoiminnan 20 vuotta sitten, teimme tärkeän päätöksen joka on myös pitänyt. Jos liiketoiminta ei ole kannattavaa järjellisillä työmäärillä, sitä ei kannata jatkaa.

Olen kyllä vuosien saatossa tehnyt aika paljon töitä, mutta elämääni on aina kuulunut myös paljon muuta: perhe, ystävät, urheilu, matkustelu, hyvä ruoka ja juoma…

Kun yritystoiminta on sujunut, se on mahdollistanut paljon myös taloudellisesti. Tämä on yksi lukuisista etuoikeuksistani, joista yritän itseäni muistuttaa säännöllisesti.

Hyvää yrittäjän päivää kaikille yrittäjille.

Lämmöllä, Laaksonen

Panu Laaksonen

Panu on Into-Digitalin perustaja, osakas ja hallituksen puheenjohtaja.

panu.laaksonen@into-digital.fi

Into-Digital 2022

Toimitusjohtaja: Aapo Mäki
Henkilöstö: 25
Liikevaihto: 2 Meur
Osakkaat: Jirka Sauros, Jani Metsätähti, Arto Hautanen, Mikko Hytönen, Antti Lassila, Aapo Mäki ja Panu Laaksonen
Hallitus: Teemu Rissanen, Tomi Wirtanen, Antti Rasi, Jani Tirronen, Jirka Sauros, Arto Hautanen ja Panu Laaksonen (pj.)