Vastasimme yhden Suomen suosituimman hampurilaisketjun, Burger Kingin, verkkopalvelun uudistuksesta. Tähtäimessä oli kehittää uusi burgerking.fi edeltäjäänsä käyttäjälähtöisemmäksi saadun asiakaspalautteen pohjalta ja samalla päivittää sivusto vastaamaan pikaruokaketjun uudistunutta brändi-ilmettä.
Kevensimme myös sivuston ylläpitäjien työtaakkaa kiinnittämällä sisällönhallinnan selkeyteen ja monipuolisuuteen erityistä huomiota. Vaatimattomasti tavoitteena oli luoda maailman paras Burger King -saitti.
Mikä käyttäjää kiinnostaa?
Hampurilasketjun verkkopalvelun käyttäjillä on selkeät tarpeet, jotka tunnistimme burgerkingiläisten kanssa projektin alussa. Näitä tarpeita vaalittiin palvelumuotoilun ja suunnittelun keskiössä.
Kolme tärkeintä käyttötapausta ovat:
- Lähellä olevan ravintolan löytäminen ja sen aukioloaikojen tarkastaminen
- Tuotteiden ja niiden allergeenien ja ravintoarvojen tutkiminen
- Käynnissä oleviin kampanjoihin tutustuminen
Ravintolat ympäri Suomen
Ravintoloiden löytymistä helpotimme toimipistehaulla, jonka toteutuksessa hyödynsimme Googlen geocoding-rajapintaa. Näin käyttäjä saa etsittyä ravintoloita osoitteen, paikkakunnan tai jopa postinumeron perusteella. Haku listaa ravintolat lähimmästä alkaen, ja aukioloajat näkyvät selkeästi hakutulosten yhteydessä. Näppärää.
Hampurilaiset ja muut herkut
Burger Kingin laajan tuotevalikoiman selaamiseen suunnittelimme verkkokauppamaisen tuotesuodatuksen, jonka avulla käyttäjä voi etsiä mieluisia herkkuja tuoteryhmän perusteella ja suodattaa tuloksista pois valitsemiaan allergeeneja sisältävät tuotteet. Itse tuotteen sivulta löytyy herkullisen tuotekuvan lisäksi selkeästi esitettynä ainesosalistaukset, ravintosisällöt ja tuotteen sisältämät allergeenit. Helppoa ja herkullista!
’’On tärkeää, että kuluttajat, joilla ei ole BK:n sovellusta, löytävät ravintolat ja tuotteet helposti myös netistä. Uskon, että uuden brändi-ilmeen mukainen uusi burgerking.fi vastaa tähän tarpeeseen mainiosti.’’
Ernesti Niemi / Digital Designer, Into-Digital
Kampanjat
Burger Kingillä on jatkuvasti käynnissä erilaisia tarjouskampanjoita ja valikoimassa vierailee vaihtelevia kausituotteita. Käyttäjiä luonnollisesti kiinnostaa parhaat diilit, ja kampanjoiden huono löydettävyys olikin toistuvasti vanhan sivuston palautteissa kaikunut aihe. Ratkaisimme haasteen suunnittelemalla erilaisia nostoelementtejä ja tuomalla kampanjaosion suoraan sivuston päävalikkoon. Suunnittelimme myös sivustolle aikalaskurin, joka luo kutkuttavaa odotusta uuden tuotteen tai kampanjan julkaisuun. Tiktok, uutuuksia luvassa!
Kevennystä ylläpitäjän arkeen
Toteutimme Burger Kingin uuden sivuston Gutenberg-lohkoeditorilla höystetyn WordPressin päälle, mikä jo itsessään tuo ylläpitäjien käyttöön selkeät ja helpot sisällönhallintatyökalut. Erilaisista palikoista koostuva modulaarinen sivurakenne on helppokäyttöinen mutta se myös antaa ylläpitäjälle vapautta valita juuri sopiva esitystapa kyseiselle sisällölle. Lisäsimme hallinnan helppokäyttöisyyttä esimerkiksi tuomalla uudet brändivärit valittavaksi eri moduuleihin, jolloin sopiva väri löytyy yhdellä klikkauksella.
Aiemmin päänvaivaa tuottaneet tuotetiedot soljuvat nyt nätisti pilvipalvelusta rajapinnan kautta verkkosivuille, eikä päivityksiä tarvitse muistaa tehdä useisiin paikkoihin.
”Teknisestä näkökulmasta sivusto on pääosin melko yksinkertainen höystettynä muutamilla, käyttäjille näkymättömillä erikoisuuksilla. Burger Kingin burgerit ovat aina olleet omaan makuun kilpailijoitaan parempia, joten kivahan tätä oli koodata!”
Janne Hyyryläinen / Developer, Into-Digital
Kokonaisvaltaisen projektin lopputulos miellyttää
Työskentelimme Burger Kingin tiimin kanssa tiiviissä yhteistyössä projektin ensihetkestä jatkokehityskohteiden suunnitteluun saakka, ja yhteistyö jatkuukin uusien ideoiden ja ylläpidon parissa.
Mallikkaasti edenneen projektin lopputuloksena on verkkopalvelu, joka vastaa käyttäjän tarpeisiin – suoraan ilman turhia kommervenkkejä. Onnistuimmeko tavoitteessamme tehdä maailman paras Burger King -sivusto? Käy katsomassa työmme tulos!
Käyttäjämäärän räjähdysmäinen kasvu
Verkkopalvelun toimivuutta ja menestystä tällaisessa kuluttajapalvelussa mitataan tyypillisesti ensisijaisesti kävijälukujen perusteella, mutta myös kävijöiden käyntien laadun (kesto, selatut sivut…) perusteella. Kaikki nämä tulokset puhuvat puolestaan. Kävijämäärän kasvu:
- Kolme kuukautta ennen julkaisua vs. kolme kuukautta julkaisun jälkeen: +927%
- Kolme kuukautta julkaisun jälkeen vs. sama aikaväli vuonna 2020: +154%
- Kuukaudet (1-9/2021) ennen julkaisua: n. 50 tuhatta kävijää kuukaudessa. Kuukaudet (10-12/2021) julkaisun jälkeen: n. 80 tuhatta kävijää kuukaudessa.
Kävijöiden vierailut ovat myös laadultaan selvästi parempia: verkkopalvelussa vietetään aikaisempaa enemmän aikaa, kulutetaan useampia sivuja ja sitoudutaan verkkopalveluun sekä konversioihin aiempaa paremmin.
Budjetti
Koko projektin budjetti oli alle 28 000,00€.


Ernesti Niemi
Senior Digital Designer

Johanna Junolainen
Digital Designer


Janne Hyyryläinen
Head Developer

Jätä tarjouspyyntö.
Vastaamme tarjouspyyntöihin pikaisesti, laadukkaasti ja perusteellisesti. Osaamme. Innostumme. Onnistumme.