Partio on Suomen suurin nuorisojärjestö, jota harrastetaan noin 750 lippukunnassa eri puolilla maata. Suositun harrastuksen piirissä on jo noin 65 000 lasta, nuorta ja aikuista. Suomen Partiolaisten tärkeimmän yksittäisen varainhankintakeinon – adventtikalenterien – myyntituotto käytetään kokonaisuudessaan partiotoimintaan, ja suurimman osan siitä saavat kalentereita myyneet paikalliset lippukunnat eli partion paikallisyhdistykset.
Epäkäyttäjäystävällinen ostoputki myynnin esteenä
HAASTEET
Kaikissa verkkokaupoissa ostokokemus on verkkopalvelun menestyksen tekijä tai este. Adventtikalenteri-sivuston uudistuksen yksi keskeisimmistä haasteista oli ratkaista käyttäjäkokemushaaste erityisesti ostoputken suunnittelun ja toteutuksen suhteen
Täysin räätälöity ostoputki suunniteltiin huolellisesti
RATKAISUT
Uudistuksen työläin osuus oli verkkokaupan ostoputken suunnittelu ja toteutus. Ostoputken rautalankaprototyyppiä hiottiin huolellisesti osallistamalla myös käyttäjiä. Uudistus päätettiin toteuttaa täysin räätälöidysti esimerkiksi ilman WordPressin WooCommerce-lisäosaa.
Entistä enemmän myyntiä
Suunnittelimme ja toteutimme verkkopalvelu-uudistuksen kesällä ja syksyllä 2019. Palvelu julkaistiin lokakuun alussa 2019, ja kalenterien myynti alkoi virallisesti 15.10.2019.
Adventtikalenteri on yksi Partiolaisten tärkeimmistä yksittäisistä varainhankintamuodoista, joten uudistuksen tavoitteeksi asetettiin kalenterimyynnin kasvattaminen entisestään. Palvelun tarkoituksena oli tukea kalenterimyynnin lisäksi järjestön sisäisiä prosesseja.
Analytiikka osana palvelumuotoilua
Myynnin kasvattamiseksi hankkeessa päätettiin käyttää erityisen paljon aikaa ostopolun suunnitteluun ja toteutukseen. Lopputuotoksena syntyi helppokäyttöinen ja selkeä ostopolku, jossa käyttäjä voi:
- Ostaa yhden tai useamman kalenterin itselleen
- Valita toimitusosoitteeksi useamman kuin yhden toimitusosoitteen
- Tilata kalentereita lahjaksi
- Valita tuettavan lippukunnan
- Valita maksutavan ja maksaa
Myyntipaikkahaku kalenterimyynnin tueksi
Digitaalisen ostokokemuksen lisäksi verkkopalvelun haluttiin toimivan entistä tehokkaampana kanavana myös fyysisten kalenterimyyntipisteiden löytämiselle. Päätettiin toteuttaa myyntipaikkahaku, joka listaa kätevästi Partiolaisten lippukuntien itsensä ilmoittamat myyntipaikat ja -ajat.
Verkkopalvelun suunnittelussa hyödynnettiin analytiikkaa vanhasta adventtikalenteri.fi-palvelusta. Selvitimme, mitä sisältöjä kävijät kuluttavat eniten, ja mistä sisällöstä olisi ehkä hyödyllistä luopua.
Uudistettuna osiona luotiin galleria, joka listaa kaikki historian saatossa esiintyneet adventtikalenterikuvitukset. Galleria pyrittiin toteuttamaan aikaisempaa visuaalisempana, jotta vanhojen kalenterikuvitusten selaaminen olisi mahdollisimman viihdyttävää.
Into-Digitalin rooli oli kokonaisvaltainen
Vastasimme verkkopalveluhankkeesta kokonaisuudessaan, aina aloitusworskhopista palvelun julkaisun kautta ylläpitoon saakka. Projektin työvaiheita olivat muun muassa seuraavat:
1. Palvelumuotoilu ja määrittely, Mitä ollaan tekemässä, miksi ja miten? Tavoitteiden varmistus, mahdolliset tutkimukset, asiakasymmärrys, sisältö, sivupohjat ja toiminnallisuudet, tekniset määritelmät ja reunaehdot.
Lue lisää
2. Käyttökokemus (UX), Miltä verkkosivun käyttäminen tuntuu, kuinka käyttäjiä ohjaillaan kohti haluttuja toimenpiteitä, ja kuinka suunniteltava palvelu täyttää käyttäjän tarpeita?
Lue lisää
3. Sisältörakenne ja sisällön suunnittelu, Kun sisältörakenne on looginen ja selkeä, käyttäjä löytää etsimänsä sisällön helposti ja nopeasti. Sisältörakenne on tärkeä myös hakukonelöydettävyyden kannalta.
Lue lisää
4. Käyttöliittymä (UI), Miltä verkkosivu näyttää? Verkkopalvelun käyttöliittymä on yksi olennaisimmista osista verkkopalvelun käyttökokemuksessa. Ensivaikutelma sivustosta syntyy 50 millisekunnissa.
Lue lisää
5. Tekninen suunnittelu ja toteutus, Hyvä suunnitelma muuttuu toimivaksi verkkopalveluksi vasta koodiriveillä. Me noudatamme parhaita mahdollisia ohjelmointikäytänteitä varmistaaksemme asiakkaidemme verkkopalveluiden toimivuuden, tietoturvan ja pitkäikäisyyden.
Lue lisää
6. Integraatiot ja toiminnallisuudet, Mitä suurempi verkkopalvelu, sitä useammin tarpeita integraatioille löytyy. Verkkosivuista puhuttaessa integraatiot liittyvät useimmiten CRM-järjestelmiin tai markkinoinnin automaation järjestelmiin.
Lue lisää
7. Testaus, viimeistely ja julkaisu, Verkkokauppaprojekteissa palvelun testaus niin käyttöliittymän kuin integraatioiden osalta on tärkeässä roolissa. Myös palvelun suorituskyvyn testaaminen on tärkeää. Emme halua julkaista viimeistelemätöntä verkkokauppaa, emmehän?
Lue lisää
8. Jatkokehitys ja ylläpito, Erinomaisesta verkkosivustosta on tärkeää pitää huolta. Lisäksi sen toimivuutta yleisesti sekä tavoitteisiin nähden on tärkeää analysoida ja palvelua kehittää analyysin perusteella.
Lue lisää
Lisäksi vastuullamme oli julkaisujärjestelmän asennus ja käyttöönotto, maksurajapinnat, kävijäseurannan suunnittelu ja toteutus sekä työpalaverit ja dokumentointi.
”Postilakon haavoittamasta, loppua kohti hiljenneestä verkkomyynnistä huolimatta vuoden 2019 partiolaisten adventtikalenterimyyntikampanja keräsi ennätykselliset 2,7 miljoonaa euroa partiotoimintaan.”
Panu Räsänen, CFO, Suomen Partiolaiset ry
Into-Digital kiittää ja onnittelee Suomen Partiolaisia uuden adventtikalenteri.fi:n johdosta. Hienosti aikataulussa ja budjetissa valmistuneen projektin myötä yhteistyö jatkuu varmasti.
”Yhteistyö Into-Digitalin kanssa oli alusta saakka joustavaa ja selkeää. Heidän osaamisensa ja yhteistyömme tuotoksena syntynyt verkkopalvelu vaikuttaa takovan kaikki verkkomyyntiennätyksemme uusiksi verrattuna edellisvuosiin. Lisäksi meidän sisäinen tilaus-toimitusketjun hallintaprosessi otti aimo harppauksen eteenpäin uuden verkkopalvelun myötä.”
kuvaa Simo Pynnönen, Partiolaisten varainhankintavastaava
Into-Digitalin toimitusjohtaja Aapo Mäki ihailee Partion kunnianhimoa ja uskallusta satsata uuteen adventtikalenteri.fi:hin:
”On virkistävää huomata, kuinka Suomen Partiolaisten kaltainen perinteinen organisaatio ymmärtää verkkopalvelun merkityksen päälle myynnin suhteen. Ihanan yhteistyömme myötä ei ole yllätys, että verkkopalvelu on jymymenestys.”
Yhteistyö jatkuu
Erinomaisen hankkeen myötä Into-Digitalin ja Suomen Partiolaisten yhteistyö jatkuu aktiivisena. Verkkopalvelua on jo kehitetty reilusti odottamaan uuden adventtikalenterin julkaisua lokakuussa 2020.

Grand One -voitto!
Lokakuussa 2019 julkaistu adventtikalenteri.fi sai palkintonsa keväällä 2020, kun se pokkasi Suomen arvostetuimman digimarkkinointikilpailun Grand One:n pääpalkinnon Pienen budjetin verkkopalvelu -kategoriassa.



Jätä tarjouspyyntö.
Vastaamme tarjouspyyntöihin pikaisesti, laadukkaasti ja perusteellisesti.