Into-Digital / Blogi / Data saa liikkua EU:n ja USA:n välillä vapaasti. Jälleen.

Data saa liikkua EU:n ja USA:n välillä vapaasti. Jälleen.

Mikko Huuskonen, Head of Data & Analytics
24.8.2023
Lukuaika 2 min

Euroopan Komissio kertoi 2023 heinäkuussa tiedotteessaan hyväksyneensä uuden mallin EU:n ja USA:n tietosuojakehyksestä, joka selkeyttää muun muassa 3. osapuolen seurantojen ja palveluiden käyttöä jatkossa. Päätös antaa parhaimmillaan lisäaikaa evästeettömään markkinointiin ja seurannan kokonaisuuksien käyttöönottoon.

Lyhyesti: mitä tämä tarkoittaa?

EU:ssa sijaitsevien käyttäjien tietoja voidaan jälleen siirtää turvallisesti Yhdysvaltoihin niiden yritysten toimesta, jotka ovat sitoutuneet uuden tietosuojakehyksen velvoitteiden noudattamiseen.

Mitä tämä käytännössä tarkoittaa verkkopalveluiden ja markkinoijan näkökulmasta?

Uuden päätöksen myötä on hyväksyttävää käyttää esimerkiksi Googlen, Metan sekä muiden yritysten palveluita, jotka huolehtivat siitä, että henkilötiedot saavat riittävän suojan. Edellytyksenä tälle on se, että palveluita tarjoavat yritykset sitoutuvat uuden määritetyn tietosuojakehyksen noudattamiseen.

Muista tämä:

Verkkopalveluiden ja markkinoinnin näkökulmasta on edelleen tärkeää muistaa, että käyttäjälle kerrotaan avoimesti sekä selkeästi:

  1. Mitä tietoja käyttäjästä kerätään
  2. Mihin palveluihin kerätyt tiedot liittyvät
  3. Miten kerättyjä tietoja käytetään
  4. Tärkeimpänä: mahdollisuus hyväksyä tai hylätä evästeiden käyttö verkkopalvelussa

Kaipaatko apua evästekäytäntöjen kanssa? Ota yhteyttä >

Kirjoitimme oman artikkelin evästekäytännöistä aiemmin ja niiden tuoreimmista linjauksista. Voit tutustua artikkeliin täällä.

Uusi tietosuojakehys?

Uusi tietosuojakehys käsittelee tietosuojaan ja -suojeluun liittyviä huolenaiheita erityisesti EU:n ja Yhdysvaltain välillä tapahtuvassa datansiirrossa. Tietosuojakehys ja sen vaikutukset verkkopalveluissa sekä digitaalisessa markkinoinnissa käsittävät tarkemmin:

  1. Tietosuojan riittävyyspäätös: Euroopan komission riittävyyspäätös korostaa, että Yhdysvallat tarjoaa tietosuojan tason, joka on verrattavissa EU:hun. Tämä päätös mahdollistaa saumattomat ja turvalliset tiedonsiirrot EU:sta Yhdysvaltojen yrityksille, edistäen luottamusta ja avoimuutta rajat ylittävässä tietojen jakamisessa.
  2. Parannukset Privacy Shieldiin verrattuna: Uusi kehys rakentuu Privacy Shield -mekanismin päälle tuoden mukanaan merkittäviä parannuksia. Esimerkiksi Data Protection Review Courtilla on valtuudet määrätä tietojen poistamisesta, jos dataa on kerätty turvatoimia rikkoen. Tämä vahvistaa vastuullista datan käsittelyä.
  3. Sitoumukset Yhdysvaltojen yrityksille: Kehykseen osallistuvat yhdysvaltalaiset yritykset, kuten Google ja Meta, sitoutuvat kattavaan joukkoon tietosuojaan liittyviä velvoitteita. Nämä velvoitteet kattavat toimet kuten henkilötietojen poistamisen, kun ne eivät ole enää tarpeellisia, sekä tietosuojan ylläpidon yhdessä kolmansien osapuolien kanssa. Tällaiset sitoumukset vahvistavat eettisiä datan käyttämisen käytäntöjä.
  4. Jatkuva tarkastelu ja noudattaminen: Kehyksen tehokkuutta tarkastellaan säännöllisesti Euroopan komission ja asianomaisten viranomaisten toimesta. Tämä proaktiivinen lähestymistapa varmistaa, että asetetut suojaukset pysyvät ajan tasalla ja vahvoina muuttuvien tietosuojahaasteiden edessä.

Yhteenvetona Euroopan Unionin ja Yhdysvaltojen tietosuojakehys merkitsee yhteistyöhön perustuvaa ponnistusta tietosuojan varmistamiseksi digitaalisessa markkinoinnissa ja sen ulkopuolella, kuten niihin sidoksissa olevissa verkkopalveluissa. Huolenaiheiden käsittelyn, turvatoimien parantamisen ja korjauskeinojen tarjoamisen avulla tietosuojakehyksen oletetaan luovan perustan luottamukselle ja vastuullisuudelle.

Digitaalisen markkinoinnin ja verkkopalveluiden jatkaessa kehittymistään tämä kehys luo myönteisen ennakkotapauksen vastuulliselle datan käsittelylle ja tietosuojan suojelulle globaalilla tasolla.

Kiinnostuitko tai askarruttaako jokin?

Ota yhteyttä, niin käydään läpi organisaationne tarpeet ja räätälöidään teille sopiva kokonaisuus datan keräämiseen ja raportointiin. Autamme mielellämme myös evästekäytänteiden, dataumpisolmujen ja muiden haasteiden kanssa.

Mikko Huuskonen

Mikko on Into-Digitalin Head of Data & Analytics. Hän on analytiikan ja kasvumarkkinoinnin konkari, joka louhii timantit teidänkin datasta. Vapaa-ajallaan mies pyörii tatamilla, musiikin ja moottoripyörien parissa.

mikko.huuskonen@into-digital.fi