Into-Digital / Blogi / 5 syytä, miksi WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä

5 syytä, miksi WordPress on maailman suosituin julkaisujärjestelmä

Mikko Hytönen, Head Developer
12.6.2020
Lukuaika 4 min

WordPress on Suomen ja koko maailman ylivoimaisesti käytetyin verkkojulkaisujärjestelmä. Myös me Intolla teemme suurimman osan verkkopalveluista asiakkaillemme WordPressillä. Miksi niin? Onko WordPress kaikin puolin niin ylivoimainen kuin sen markkinaosuuksista voisi päätellä? Ei välttämättä, mutta sillä on eittämättä monia vahvuuksia, jotka tekevät siitä oikein käytettynä loistavan sisällönhallintajärjestelmän useimmille verkkopalveluille. Avaan tässä niistä 5 tärkeintä.

1. Yhteisö ja avoimuus – WordPressin kaksi taikasanaa

WordPress on suuri koska se on suuri. Jos 35 % kaikista maailman verkkosivustoista on tehty WordPressillä, se väkisinkin vetää vielä lisää käyttäjiä puoleensa. Se on valmiiksi tunnettu ja helppo löytää. Suuruus ei tietenkään tee mistään automaattisesti hyvää, mutta WordPress ei ole sattumalta levinnyt joka kolmannen verkkopalvelun alustaksi.

WordPress on suuri koska se on suuri.

Mikko Hytönen

WordPress syntyi 2000-luvun alkupuolella parin kaveruksen projektina, jonka tarkoituksena oli luoda säädyllinen verkkojulkaisujärjestelmä, jota kuka hyvänsä voisi käyttää. WordPress perustuu avoimeen koodiin, ja sen kehittämiseen on alusta alkaen osallistunut valtaisa joukko ammattilaisia ympäri maailmaa. Ja osallistuu edelleen.

WordPressiä hinkataan päivästä toiseen paremmaksi niin monen ihmisen voimin, että siihen ei mikään suljettua järjestelmää toteuttava pumppu villeimmissä unelmissaankaan pystyisi. Ja tästä hyötyy jokainen, joka rakentaa verkkopalvelunsa WordPressillä, sekä asiakas että verkkopalvelun rakentaja. Vuosikausien kokemuksella voin todeta, että WordPress-koodaaja ei jää koskaan yksin. Yhteisö näyttää voimansa aina kun sitä tarvitsee.

2. WordPress taipuu kaikkiin kuviteltavissa oleviin asentoihin

WordPressiä pystyy muokkaamaan ja laajentamaan lähes rajattomasti. Siihen löytyy valmiita, aktiivisesti kehitettäviä lisäosia käytännössä kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin. Kokenut verkkopalvelun toteuttaja tietää, mitkä kaikista lukemattomista lisäosista ovat luotettavimpia, toimivimpia ja miten niistä otetaan hyödyt irti.

Laajennettavuus tarkoittaa joustavuutta. Emme ole toteuttaneet asiakkaillemme kahta samanlaista verkkopalvelua, vaikka useimpien taustalla onkin WordPress. Se mahdollistaa muokattavuutensa ja lisäosiensa ansiosta jokaisen verkkoprojektin ja asiakkaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisen.

Laajennuksista merkittävänä mainittakoon WooCommerce-verkkokauppa-alusta, joka on luonteva valinta varsinkin vakavasti otettavalle kauppiaalle, jonka muu sivusto on toteutettu WordPressillä ja joka haluaa kaiken toimivan yhteen niin kuin rasvattu.

3. WordPress on yhtä turvallinen tai turvaton kuin muutkin

Varsinkin isommilla asiakkailla on usein epäilyksiä WordPressin tietoturvaa kohtaan. Sen tietoturva ei ole lähtökohtaisesti kuitenkaan yhtään huonompi tai parempi kuin muillakaan. Yksi syy siihen, miksi WordPressillä toteutettuihin verkkopalveluihin päästään usein murtautumaan, on yksinkertaisesti se, että niitä vaan on absoluuttisesti niin paljon.

Toinen, ja se varsinainen syy WordPress-sivuston haavoittuvuudelle on yleensä se, ettei sitä ylläpidetä ammattimaisesti. WordPress-sivuston pystyy rakentamaan erittäin tietoturvalliseksi valikoitujen lisäosien ja hyväksi todettujen tietoturvakäytänteiden avulla. Jos se sen jälkeen kuitenkin jätetään puksuttamaan oman onnensa nojaan johonkin mihin lie palvelimelle, riskit kasvavat.

Kop kop, mutta yhteenkään ylläpitämäämme WordPress-sivustoon ei ole koskaan murtauduttu. Tässä tuleekin tärkeä pointti: ei yhteenkään ylläpitämäämme. Sitä emme voi täysin tietää, ovatko sellaiset sivustot pysyneet suojassa voroilta, jotka olemme toteuttaneet mutta joita emme ylläpidä. Mistä pääsemmekin luontevasti seuraavaan aiheeseen.

4. WordPress toimii, kun muistat myös jatkokehityksen ja ylläpidon

WordPress-sivustoa niin kuin mitään muutakaan sivustoa ei kannata jättää tuuliajolle, ei tietoturvan takia mutta ei toki muutenkaan. Verkkopalvelun uudistamisprojektissa kannattaa uhrata brändiasioiden ohella pari ajatusta siis sillekin, kuinka palvelua jatkokehitetään ja ylläpidetään ja millä lihaksilla. Internetissä ja bisneksessä kun tapahtuu koko ajan.

Hyvä ratkaisu voi olla kumppani, joka pystyy tarjoamaan molemmat ja joka pystyy toiminnassaan hyödyntämään skaalaetua ja kollektiivista tietoa kustannustehokkaasti. Tällöin saat aktiivisen huolenpidon lisäksi myös passiivista huolenpitoa.

WordPress-sivuston toimivuus siis turvataan, kun joku todella jatkokehittää, ylläpitää ja valvoo sitä.  WordPressin olisi myös hyvä pyöriä niihin erikoistuneessa hostingpalvelussa. Teknisillä ratkaisuilla päästään myös tilanteeseen, jolloin on aivan sama, onko sivulla 100, 100 000 vai 1 000 000 kävijää päivässä. Jos WordPress-sivu tökkii kävijämäärien kasvaessa, syy löytyy todennäköisesti huonosta optimoinnista tai ettei sitä ole optimoitu ollenkaan.

5. WordPressiä on jokaisen kiva käyttää

Kaikenlaisen teknisen erinomaisuuden, tietoturvan, muokattavuuden, hakukoneoptimoinnin yms. jne. ohella on melkoisen tärkeää, että itse sisällön päivittäminen verkkosivuille on jokseenkin mukavaa. Tai ettei se ainakaan vaadi kirjoitustaitoiselta normi-ihmiseltä ylivoimaisia henkisiä ja fyysisiä ponnisteluita. Puhumattakaan siitä, että joka toisesta sisältömuutoksesta olisi lähetettävä meiliä nörteille.

Tässäkin mielessä WordPress palvelee hyvin tarkoitustaan. Sen käyttöliittymä on visuaalisesti selkeä ja sisällöntuottaja pysyy hyvin kärryillä siitä mitä on tekemässä, koska sisällön hallinta tapahtuu selkeästi yhdessä paikassa. WordPressiä on helppo oppia käyttämään, ja suht kevyelläkin starttikoulutuksella ihminen kuin ihminen oppii käyttämään WordPressiä sujuvasti ja tuottavasti. WordPressin historia alun perin blogeille suunnatuksi helppokäyttöiseksi alustaksi ulottaa vaikutuksensa näin tähänkin päivään, vaikka WordPress on jo kauan aikaa ollut luonteva järjestelmä ihan kaikenkokoisille ja -tyyppisille verkkobisneksille.

Terveisin

Mikko Hytönen

Mikko on yksi Into-Digitalin pääkehittäjistä ja yrityksen osakas. Mikko harrastaa pariakrobatiaa ja viihdyttää työkavereitaan yllättävällä triviatiedolla.