Projekti lyhyesti
Suunnittelimme ja toteutimme Autoliike Nystedtin ja S-ryhmän uuden S-Rengas-verkkokaupan. Projekti onnistui erinomaisesti. Verkkokauppa näyttää pirun hyvältä ja toimii. Toteutamme myös jatkuvana palveluna verkkokaupan ylläpidon ja jatkokehityksen.
Verkkosivusto
Renkaiden ja rengaspalveluiden verkkokauppa, jossa ostaminen on helppoa, nopeaa ja mukavaa. Vastaamme myös verkkokaupan ylläpidosta ja jatkokehityksestä.
Tarkoituksenmukainen design
Käyttöliittymä suunniteltiin kymmenien erilaisten käyttötapausten pohjalta. Visuaalisessa ilmeessä huomio kiinnittyy ensisijaisesti tuotteisiin ja tarjottaviin palveluihin.
Rengasvalitsin
Helppokäyttöinen rengasvalitsin auttaa asiakasta löytämään sopivat renkaat omaan ajoneuvoonsa. Kun ostaminen on helppoa, kauppa käy.
Integraatiot
Verkkokaupassa myydään useita tuotteita ja palveluita, ja toteutuksessa käytetään useita eri järjestelmiä. Toteutimme integraatiot, joiden kautta tietoa siirretään järjestelmästä toiseen.
Tavoitteet
- Ostamisen helppous ja nopeus
- Autoliike Nystedtin ja S-ryhmän brändien mukainen visuaalinen ilme
- Ketterä sisältöjen hallinta
- Eri taustajärjestelmien sujuva yhdistäminen (integrointi)
- Suorituskykyinen ja tietoturvallinen tekninen ratkaisu
Keskeiset ratkaisut
- Helppokäyttöinen rengasvalitsin sopivien renkaiden löytämiseen
- Päävärinä S-ryhmän vihreä ja kuvamaailmassa Autoliike Nystedtin selkeä tyyli
- Sisältöjen toteutus ja ylläpito WordPress-sisällönhallintatyökalulla
- Renkaiden tietojen ja ajanvarauksen hallinta toteutettuna Compilatorin DäckData-järjestelmästä
- Verkkokaupan toteuttaminen S-ryhmän palvelinympäristöön
Kiinnostuitko?
Lue eteenpäin ja tutustu tarkemmin onnistumisemme vaiheisiin tai ota yhteyttä.
Onnistuimme palvelumuotoilussa:
Viisi toimipistettä, kolme palvelua ja kymmeniä käyttötapauksia
Verkkokaupassa myydään suurimpien valmistajien renkaita. Lisäksi verkkokaupassa ja viidessä toimipisteessä yhdistyy neljä eri palvelua, joita asiakas voi käyttää yhdessä tai erikseen:
- renkaiden asennus vanteille
- uusien renkaiden asennus autoon
- renkaiden vaihto
- renkaiden säilytys rengashotellissa
Palvelumuotoilun näkökulmasta tämä useamman palvelun ja toimipisteen yhdistäminen ja ristikkäisen käytön mahdollistaminen oli kiinnostava haaste. Erilaisia käyttötapauksia on paljon, pelkkien renkaiden ostamisesta renkaiden, renkaiden vaihdon ja rengashotellin ostamiseen ja ajan varaamiseen tietystä toimipisteestä.
Rengasvalitsin
Sopivien renkaiden valitseminen on useimmille ihmisille hankalaa. Merkkejä ja malleja on paljon, ja niiden ominaisuudet ja hinnat vaihtelevat suuresti.
Suunnittelimme ja toteutimme verkkokauppaan renkaiden valitsemista helpottamaan ”rengasvalitsimen”, jossa asiakkaalle suositellaan muutamia renkaita viiden kysymyksen ja käyttäjän antamien vastauksien perusteella. Sopivien renkaiden valitseminen onnistuu rengasvalitsimella helposti ja nopeasti.
Rengassuositukset perustuvat asiakkaan toiveisiin ja tarpeisiin esimerkiksi renkaiden aiheuttaman melun, polttoainetaloudellisuuden ja pidon osalta. Lisäksi suosituksissa huomioidaan asiakkaan automalli, jonka asiakas voi kätevästi kertoa antamalla auton rekisterinumeron.
Onnistuimme sisällöissä:
Tuotetiedot DäckDatasta ja muut sisällöt WordPressistä
Sisällöt verkkokauppaan toteutetaan asiakkaan toimesta helppokäyttöisellä ylläpitotyökalulla (WordPress). Renkaiden tiedot tulevat verkkokauppaan Compilatorin DäckData-järjestelmästä.
DäckData on Pohjois-Euroopan eniten käytetty rengasmyyntiohjelmisto ja se toimii taustajärjestelmänä myös rengashotellin ja renkaidenvaihtojen ajanvaraukselle ja myynnille.
Onnistuimme designissa:
Työkaluna klikattava prototyyppi, visuaalinen ilme tukee käytettävyyttä
Suunnittelimme verkkokaupan käyttöliittymän palvelumuotoilun tuloksien pohjalta. Teimme käyttöliittymästä klikattavan prototyypin, jolla yhdessä asiakkaan kanssa testasimme eri käyttötapausten toimivuuden. Käytettävyyteen tullaan myös panostamaan jatkuvasti, kun käyttäjiltä ja analytiikasta saadaan arvokasta palautetta.
Yhdistimme S-Rengas-verkkokaupan visuaalisessa ilmeessä S-ryhmän vihreän värin ja Autoliike Nystedtin selkeän ja pelkistetynkin ilmeen. Haluamme käyttäjän huomion kiinnittyvän tuotteisiin ja tarjottaviin palveluihin.
Onnistuimme teknisessä toteutuksessa:
Vaativat integraatiot ovat verkkokaupan suorituskyvyn kivijalka
Verkkokauppa on toteutettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle, jota käytetään sisältöjen hallitsemisessa.
Renkaiden myynnissä käytetään WordPress-julkaisujärjestelmän WooCommerce-verkkokauppatyökalua. Tämän avoimeen lähdekoodiin perustuvan työkalun yksi keskeisistä vahvuuksista on monipuolinen räätälöitävyys:
- verkkokaupan visuaalinen ilme
- tuotesuodatukset
- myynnin raportointi
- tuotteiden toimitustavat
Haastavin osa S-Rengas-verkkokaupan toteutusta olivat integraatiot eri järjestelmien välillä. Kun tarjottavia palveluita on useita, käytetään verkkokaupassa useampia eri järjestelmiä. Integraatioilla toteutetaan järjestelmien väliset yhteydet, joiden kautta tietoa siirretään järjestelmästä toiseen.
- renkaiden tiedot, ominaisuudet ja hinnat Compilatorin DäckData-järjestelmästä
- ajoneuvon merkki ja malli Trafin järjestelmästä rekisterinumeron perusteella
- S-bonus ja verkkomaksupalvelu S-ryhmän järjestelmistä
Suorituskyky ja tietoturva
Verkkokaupan suorituskyvyn ja tietoturvan vaatimustaso on S-ryhmällä korkea. Nämä suunniteltiin ja toteutettiin yhdessä S-ryhmän IT-tiimin kanssa, täsmällisiä ohjeistuksia noudattaen. Arvaa oliko helppoa 😅.
Onnistumme ylläpidossa ja jatkokehityksessä:
Huolehdimme verkkokaupan toiminnasta 24/7
Verkkokaupan ylläpito toteutetaan Huolenpitopalvelumme muodossa. Kuukausittain tehtävään ylläpitoon kuuluu WordPress-julkaisujärjestelmän ja WooCommerce-verkkokauppatyökalun sekä näiden ulkoisten laajennosten versio- ja tietoturvapäivitykset. Lisäksi palveluun sisältyy asiakastuki sekä päivittäinen verkkokaupan varmuuskopiointi.
Verkkokauppaa kehitetään tuloksien, asiakaspalautteen ja analytiikkaratkaisun tuottaman informaation perusteella. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi uusia toiminnallisuuksia, käyttöliittymän kehittämistä käytettävyyden parantamiseksi ja uusien palveluiden tuomista verkkokauppaan.
Yhteinen reissumme asiakkaan kanssa on siis vasta alussa ja verkkokauppa paranee kuin viini vanhetessaan.
Tietoa asiakkaasta
Oy Autoliike Nystedt Bilaffär Ab on täyden palvelun autotalo. Yritys on toiminut Kokkolan, Ylivieskan, Pietarsaaren, Seinäjoen ja Kauhajoen alueella jo 50 vuoden ajan. Nystedt työllistää yli 80 henkeä ja vuodelle 2022 budjetoitu myynti on noin 57 Meur.
S-ryhmän alueosuuskauppa KPO on yli 125 000 pohjalaisen asiakasomistajan omistama yritys, joka toimii Kokkolan, Pietarsaaren, Ylivieskan ja Vaasan talousalueilla. KPO:ssa työskentelee n. 1700 henkilöä ja olemme yksi Suomen suurimpia alueosuuskauppoja.
Tiimimme
Ernesti Niemi
Senior Digital Designer
Mikko Hytönen
Head Developer
Laura Pekkanen
Developer
Esimerkkejä töistämme
Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Katso lisää esimerkkejä töistämme täältä.