On vain hieman liioteltua sanoa, että ilman laadukasta sisältöä verkkopalvelulla ei tee mitään. Siksi sisällöntuotanto on yksi suurimmista haasteista toimivan verkkopalvelun toteuttamisessa. Tähän tarvitaan sisältöosaamista ja aikaa, eikä sisällöntuotannon työ lopu verkkopalvelun julkaisuun.
Sisältörakenne määrittää, mitä sisältöä ja missä järjestyksessä verkkopalvelussa on. Sisällöntuotannossa suunnitelmat muutetaan konkretiaksi, kun sisältörakenne ja tarvittavat sisällöt toteutetaan verkkopalveluun.
Tyypillisin syy verkkopalvelun julkaisun viivästymiselle on sisällöntuotannon venyminen. Siksi sisällöntuotanto täytyy suunnitella, aikatauluttaa ja resursoida huolellisesti.
Kirjoitamme sisällöntuotannosta tämän sivun lisäksi myös Verkkopalveluiden ostajan oppaassamme.
Sisällöntuotannon lähteet
Sisällöntuotannossa voidaan käyttää lähteenä esimerkiksi aikaisempaa verkkopalvelua, markkinointimateriaaleja, vuosikertomusta ja myyntipresentaatioita. Jos sisällöntuotannossa on mahdollista hyödyntää omia asiantuntijoita, saadaan sisällöntuotantoon lisää leveyttä. Erikseen tehtävään nimetty sisällöntuottaja on hyvä ratkaisu, kun halutaan varmistaa sisällöntuotannon laatu ja sujuvuus.
Missä vaiheessa projektia sisällöntuotanto sitten kannattaa aloittaa? Yksinkertainen vastaus on: mitä aikaisemmin sitä parempi.
Sisällöntuotannon aikataulutus
Yleinen virhe on, että sisällöntuotannon työ aloitetaan liian myöhään. Tämä on tyypillisin syy verkkopalvelun julkaisun viivästymiselle suunnitellusta. Tai vaihtoehtoisesti julkaisu tapahtuu raakilesisällöillä. Missä vaiheessa projektia sisällöntuotanto sitten kannattaa aloittaa? Yksinkertainen vastaus on: mitä aikaisemmin sitä parempi. Sisällöt eivät voi olla valmiita liian aikaisin. Viimeistään, kun verkkopalvelun sisältörakenne on suunniteltu ja design-vaihe alkaa, on aika kääriä hihat sisällöntuotannon suhteen.
Sisällön esitystavat
Ensimmäiset versiot sisällöistä voidaan laatia esimerkiksi tekstinkäsittelyohjelmalla, kuten kaikkien meidän tuntemalla Wordilla. Varsinainen sisällöntuotanto kuitenkin tehdään verkkopalvelussa käytössä olevilla esitystavoilla. Tämä tarkoittaa eri sisältömuotojen, sivupohjien ja sisältömoduulien käyttämistä erilaisten sisältöjen esittämisessä. Sama sisältö voidaan verkkopalvelussa esittää useilla eri tavoilla, ja sisällön jäsentely verkkopalvelun työkaluilla on keskeinen työvaihe. Etenkin, kun tavoitteena on mahdollisimman laadukas kokonaiskäyttökokemus.
Sisältö ei ole pelkkää tekstiä
Yleisimmin käytetyt sisältömuodot verkkopalveluissa ovat teksti ja kuvat. Näidenkin tuotannossa riittää työtä, mutta muita vaihtoehtoja ovat esimerkiksi videot, taulukot ja informaatiografiikat. Jos sisällöntuotantoon on mahdollista panostaa reilummin, on suositeltavaa käyttää eri sisältömuotoja. Tässä(kin) sisältötyössä voidaan omien resurssien lisäksi käyttää alihankintaa. Myös me autamme sisältötyössä mielellämme.
Sisällöntuotanto on jatkuvaa työtä
Verkkopalvelun sisällöntuotanto tarkoittaa jatkuvaa tekemistä. Se ei siis lopu verkkopalvelun julkaisuun, vaan tarvitaan uusia sisältöjä esimerkiksi uutisten, blogiartikkelien tai uusien tuotteiden ja palveluiden kuvauksien muodossa. Ilman jatkuvaa sisällöntuotantoa verkkopalvelu käytännössä menee ainakin osin hukkaan.
Jatkuva sisällöntuotanto on tärkeää myös hakukonelöydettävyyden kannalta.
Jatkuva sisällöntuotanto on tärkeää myös hakukonelöydettävyyden kannalta. Google rakastaa tuoretta sisältöä ja aktiivisesti päivitettävät verkkopalvelut sijoittuvat paremmin hakutuloksissa.
Google ja sisältö
Tutkimalla ihmisten hakukonekäyttäytymistä, saadaan arvokasta oppia sisältöön liittyvistä tarpeista ja toiveista:
- mistä aiheista ihmiset hakevat tietoa
- millaisilla hakusanoilla tietoa haetaan
- kuinka paljon hakuja eri aiheista ja eri hakusanoilla on
- mistä verkkopalveluista ihmiset nyt parhaiten löytävät hakemansa tiedon?
Kun hakukonekäyttäytyminen huomioidaan heti alusta alkaen, rakennetaan myös perusta hyvälle hakukonelöydettävyydelle. Hakukonekäyttäytymisen huomioiminen on kriittisen tärkeää. Lue lisää hakukoneoptimoinnista täällä.
Lue lisää sisällöistä
Sisältörakenne
Lue lisää
Sisällön esitystavat
Lue lisää
Asiakkaitamme





Ryhdytäänkö töihin?
"*" näyttää pakolliset kentät