Into-Digital / Blogi / Kela.fi uudistui, mutta siellä ei voi navigoida

Kela.fi uudistui, mutta siellä ei voi navigoida

Aapo Mäki, CEO
4.10.2022
Lukuaika 3 min

Uusi kela.fi julkaistiin lauantaina 1.10. Palvelussa on yli 8000 yksittäistä sivua. Kelan mukaan yksi keskeisimmistä kehityskohteista oli valikkoratkaisu. Lopputulos on kuitenkin kehno. Tässä artikkelissa kuvaan, miksi valikkoratkaisu on tärkeä ja miten se voisi olla parempi uudessa kela.fi:ssä.

Jaa sivu

Kela.fi on yksi Suomen käytetyimmistä verkkopalveluista, ja heidän oman julkaisuartikkelinsa mukaan siellä vierailtiin vuonna 2021 yli 56 miljoonaa kertaa.

Vaikka verkkopalvelu olisi kuinka hieno tai teknisesti hyvä, ei sillä tee mitään, jollei sisältö ole kunnossa. Lienee sanomattakin selvää, että kela.fi:n kaltaisessa palvelussa sisällön ja sen rakenteen merkitys korostuu entisestään. Yksi tärkeimmistä sisällön selaamisen helppouteen vaikuttavista tekijöistä on valikkoratkaisu.

Sivusto ei kaikilta osin ole suinkaan huono. Monilta osin jopa erinomainen. Esimerkiksi sivuston vaalea ja selkeä yleisilme on mielestäni onnistunut. Myös saavutettavuus vaikuttaa olevan ajan mukaisesti huippuluokkaa. Valitettavasti jostain syystä kiireessä julkaistu sivusto kuitenkin epäonnistuu tärkeimmässä yksittäisessä toiminnossaan: valikossa.

Taannoin kirjoitimme Liiga-casesta samaa: liian keskeneräistä verkkopalvelua ei kannata julkaista. Etenkään, jos kyseessä on kansallisesti erittäin tunnettu, kymmenien tuhansien ihmisten päivittäin käyttämä verkkopalvelu.

Kehno valikko

Kela itse kertoo, että eniten muutoksia on tullut sivuston ulkoasuun ja navigaatioon. Ensimmäisessä Kela mielestäni onnistui, toisessa ei. Tämä kirjoitukseni käsittelee siitä syystä navigaatio-, eli valikkoratkaisua. Koska valikko on kehno, on käyttäjän hankala liikkua palvelussa sivulta toiselle.

Sivustolla on yli 8000 yksittäistä sivua, joten on syytä korostaa, ettei valikkoratkaisun käyttäjäystävällinen suunnittelu ja toteutus ole lainkaan helppo työmaa. Kokemuksesta osaan kertoa, että se on itse asiassa aivan järjettömän vaikeaa.

Käyttäjän navigoimisen helppouteen vaikuttaa myös muut tekijät, kuin itse valikkoratkaisu. Esimerkiksi se, ehdotetaanko käyttäjälle yksittäisen sivun sisällön lomassa tai perässä relevanttia luettavaa tai ohjauksia sopiviin paikkoihin (kuten Kelan tapauksessa vaikkapa linkkejä sisältöön liittyviin hakemuslomakkeisiin).

Valikon sijainti

Kela kertoo artikkelissaan, että uudistuksessa ollaan keskitytty nimenomaan mobiilipuoleen: siellä ratkaisu perustuu kohtuullisen perinteiseen hampurilaisratkaisuun. Toki mobiilikäyttöliittymän vasemmassa yläkulmassa sijaitsevaan sellaiseen, joka on keskivertokäyttäjälle hieman hankalampi sijainti, kuin oikea yläkulma. Yhdellä kädellä kännykkää näprätessä, siis.

Vaikka ratkaisu olisikin suunniteltu mobile first, tulee homman toimia myös desktop-näyttöleveyksillä. Siellä navigaatio on sijoitettu käyttöliittymän vasempaan reunaan kiinteästi siten, että se on koko ajan käyttäjän saatavilla. Lähtökohtaisesti ihan hyvä ratkaisu, mutta kirjoitushetkellä ratkaisu sotii itseään vastaan.

Puutteellisen käyttökokemuksen aiheuttaja

Yksi pieneltä tuntuva nyanssi aiheuttaa sen, että valikko on käyttökokemukseltaan hankala. Projektiryhmä on päätynyt ratkaisuun, jossa käyttäjä pakotetaan jokaisella valikkoklikkauksellaan siirtymään sivulle, jota käyttäjä valikossa painaa. Jos haluan siis näin haet yleistä asumistukea -sivulle, minun tulee kulkea sinne henkilöasiakkaat-, asumisen tuet- ja yleinen asumistuki -sivujen kautta. Käyttäessäni valikkoa desktopissa sisältö vilisee ruudun oikeassa reunassa villisti, enkä tiedä, mitä tapahtuu. Mobiilissa minulla ei puolestaan ole aavistustakaan mitä tapahtuu, sillä navigaatio sulkeutuu jokaisella klikkauksella, vaikka todellisuudessa haluaisin navigoida näin haet yleistä asumistukea -sivulle suoraan etusivulta.

Vain pienellä muutoksella huomattavasti parempi lopputulos

Ratkaisuehdotuksessani luopuisin siitä, että käyttäjä pakotetaan vaihtamaan sivua ja navigaatio suljetaan (mobiilissa) automaattisesti, kun käyttäjä valitsee tietyn aihealueen, johon haluaisi mahdollisesti paneutua syvällisemmin. Yksinkertainen ehdotukseni seuraavassa, joka soveltuu niin mobiiliin kuin desktop-näyttöleveyksille yhtälailla:

Nykytilanne: kun käyttäjä painaa punaiselta alueelta mistä tahansa, käyttäjä ohjataan kansainvälinen työ -sivulle ja valikko suljetaan. Myös takaisin-painike pakottaa käyttäjän siirtymään edelliselle sivulle valikon sulkeutuessa.

Ratkaisu: kun käyttäjä painaa punaiselta alueelta mistä tahansa, käyttäjä ohjataan kansainvälinen työ -sivulle ja valikko suljetaan. Kun käyttäjä painaa vihreältä alueelta mistä tahansa, käyttäjä siirtyy valikossa ”syvemmälle” ilman sivulatausta tai valikon sulkeutumista. Mahdollistetaan siis se, että käyttäjä pääsee esimerkiksi Suomesta ulkomaille -sivulle ilman, että hänen on pakko käydä kansainvälinen työ -sivulla lainkaan. Takaisin-painike pitäisi myös saada toimimaan samalla logiikalla: käyttäjän tulee kyetä navigoimaan takaisin ilman, että sivu vaihtuu ja valikko sulkeutuu.

Tarinan opetus, osa 1

Jos verkkopalvelussa on paljon sivuja eli sisältöä, on laadukas navigaatioratkaisu hyvän käyttökokemuksen ehdoton edellytys. Mitä enemmän sivuja yhä useammassa tasossa, sitä hankalampi suunnittelu- ja toteutusurakka.

Tarinan opetus, osa 2

Verkkopalvelun ei tarvitse olla julkaisuhetkellä täysin valmis. Mitä isommaksi hankkeet kasvavat, sitä utopistisempi olisi ajatus, että verkkopalvelu olisi oikeastaan koskaan valmis saati täydellinen. Täten on selvää, että kela.fi-verkkosivuston kokoluokan verkkopalveluita julkaistaan keskeneräisenä. Valitettavan usein verkkopalveluita kuitenkin julkaistaan liian keskeneräisenä siten, että tietyt kriittiset toiminnot ovat joko jostain syystä huonoja, eivät toimi tai puuttuvat kokonaan.

Terkuin, Aapo

PS. Kannattaa käydä klikkailemassa Kelan sivustoa, niin saatte parhaiten kiinni siitä, mistä artikkelissani puhun.

Aapo Mäki

Aapo on Into-Digitalin toimitusjohtaja, osakas, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun laaja-alainen taitaja sekä iänkaikkinen FC Barcelona -fani.

aapo.maki@into-digital.fi 050 330 8959