Verkkosivu on tärkein B2B-yrityksen toimintaa koskevan informaation lähde. Sitä käyttävät potentiaalisten asiakkaiden lisäksi esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, median edustajat ja nykyiset asiakkaat. Laadukas verkkosivu mahdollistaa B2B-yrityksen liiketoiminnan kasvun.
Olemme 20:n toimintavuotemme aikana suunnitelleet ja toteuttaneet useita kymmeniä B2B-verkkosivuja. Kerromme tässä artikkelissa viisi vinkkiämme tuloksellisen B2B-verkkosivun tekemiseen. Artikkelin lopussa esittelemme muutamia esimerkkejä tällaisista verkkosivuista.
Vinkki 1: Määrittele huolellisesti verkkosivun tarkoitus ja tavoitteet
Tavoitteiden ja tarkoituksen määrittely on tärkein työvaihe B2B-verkkosivun toteutuksessa. Kun tämä työ tehdään huolellisesti, toteutettava verkkosivu palvelee tarkoitustaan ja tuottaa haluttuja tuloksia.
Tyypillisesti verkkosivun ensisijaisena tarkoituksena on tarjota potentiaalisille asiakkaille heitä kiinnostava tieto. Tuotteisiin tai palveluihin tutustuminen tehdään verkkosivulla. Sivulta asiakas löytää myös yrityksen yhteystiedot ja yritysesittelyn. Toimiva verkkosivu siis auttaa asiakasta ostamaan.
Tieto on tietoa, mutta mielikuvien merkitys on suuri myös B2B-myynnissä ja markkinoinnissa. Siksi B2B-yrityksenkin verkkosivun täytyy näyttää ja tuntua hyvältä. B2B-yritys ei voi olla luotettava tai asiantunteva, jos sen verkkosivusto on visuaaliselta ilmeeltään keskeneräinen, teknisesti huonosti toimiva ja hankala käyttää.
Kun B2B-yrityksen verkkosivusto toimii, se tuottaa jatkuvasti yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä. Hyvä mittari verkkosivun toimivuudelle onkin sen tuottaminen liidien määrä. Kun liidien määrä verkkosivulla kasvaa, tuloksena on yrityksen liiketoiminnan kasvu.
Vinkki 2: Varmista tärkeimpien sisältöjen löytyminen ja laatu
Lähes poikkeuksetta käytetyimmät B2B-verkkosivun sisällöt etusivun lisäksi ovat:
- Yhteystiedot
- Yritysesittely
- Tuotteet ja palvelut
- Referenssit
Koska verkkosivun ensisijainen tarkoitus on tarjota käyttäjälle hänen etsimänsä sisältö, on näiden sisältöjen helppo löytyminen ja laatu ensiarvoisen tärkeää. Vasta kun käyttäjä on löytänyt etsimänsä, hänelle voidaan tarjota tutustuttavaksi myös muita sisältöjä.
Verkkosivun lisäksi näiden sisältöjen täytyy löytyä myös hakukoneista. Ihmisten tekemät haut tulevat koko ajan tarkemmiksi, eli esimerkiksi yrityksen nimen asemesta haetaan suoraan yrityksen yhteystietoja. Laadukas hakukoneoptimointi onkin keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua.
Esimerkki hausta ja hakutuloksesta:
Vinkki 3: Panosta käyttöliittymään ja visuaaliseen ilmeeseen
Käyttöliittymän kautta verkkosivun käyttäjä vuorovaikuttaa verkkosivun kanssa. Se tarkoittaa siis esimerkiksi eri sisältöjen järjestystä, valikkoja sekä painikkeiden ja muiden ohjauksien toteutustapaa. Kun käyttöliittymä on toimiva, verkkosivuston käyttäminen sujuu. Huonosti käytettävä verkkosivu ärsyttää, haittaa selaamista ja pilaa mielikuvan yrityksestä.
Verkkosivun visuaalinen ilme tehdään yrityksen graafisen ohjeiston tai muun vastaavan materiaalin pohjalta. Kun verkkosivu näyttää hyvältä, yritys näyttää hyvältä. Tarvittaessa verkkosivun uudistuksessa voidaan päivittää myös yrityksen värimaailma ja fontit.
Kuvien merkitys verkkosivun visuaalisen ilmeen laadulle on suuri. B2B-yrityksillä ei kuitenkaan yleensä ole riittävästi kuvia tai niiden laatu on huono. Ratkaisuna on kuvapankkikuvien käyttäminen ja/tai kuvauksien järjestäminen.
Vinkki 4: Kävijämäärän kasvattaminen
Hyvälläkään verkkosivulla ei tee mitään, jos sillä ei ole käyttäjiä. Käyttäjien määrän (ja laadun) kasvattamiseen on erilaisia keinoja.
Ensimmäinen ratkaisu on hakukoneoptimointi. Selvitetään millaisilla hauilla ihmiset etsivät yrityksen liiketoimintaan, palveluihin ja tuotteisiin liittyviä sisältöjä. Tämän jälkeen tuotetaan näitä vastaavat laadukkaat sisällöt ja varmistetaan verkkosivun tekninen toimivuus hakukoneiden näkökulmasta.
Potentiaaliset B2B-asiakkaat tavoitetaan tehokkaasti myös digitaalisen markkinoinnin keinoin, eli esimerkiksi hakusanamainonnalla, verkkomainonnalla ja sosiaalisen median kautta.
Jos yrityksen sisällöllinen osaaminen ja resurssit ovat riittävät, voidaan verkkosivulle tuottaa asiantuntijasisältöjä. Tämä parantaa verkkosivun löydettävyyttä hakukoneissa. Sisältöjä voidaan myös tehokkaasti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa.
Vinkki 5: ”Klikkaa tästä”
Jos haluat verkkosivun käyttäjän tekevän jotain, kerro se hänelle. Käyttäjän ohjaaminen haluttuun toimintaan on keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua. Toimintakehotteita (Call-To-Action) voi olla useita erilaisia:
- Lue lisää
- Katso referenssimme
- Ota yhteyttä
- Tilaa uutiskirjeemme
- Anna meille palautetta
- Jaa artikkelimme
- Tykkää meistä sosiaalisessa mediassa
- Vastaa kyselyymme
- Osta
Ujostelu käyttäjän ohjaamisessa on turhaa. Käyttäjä kyllä osaa itse päättää, haluaako hän reagoida toimintakehotteisiin.
Onnistumisiin,
Panu
Panu Laaksonen
Panu on Into-Digitalin perustaja, osakas ja hallituksen puheenjohtaja.
panu.laaksonen@into-digital.fiLisää artikkeleitamme
B2B-referenssejämme
Toteutamme työksemme onnistuneita B2B- ja B2C-verkkopalveluita. Lisää esimerkkejä töistämme löydät täältä.