Into-Digital / Blogi / Matomo Analytics – Luotettavan datankeruun puolesta

Matomo Analytics – Luotettavan datankeruun puolesta

Mikko Huuskonen, Head of Data & Analytics
12.5.2023
Lukuaika 4 min
Miten tehdään verkkosivu, joka toimii tehokkaasti markkinoinnin ja myynnin työkaluna?
Miten tehdään verkkosivu, joka toimii tehokkaasti markkinoinnin ja myynnin työkaluna?

Monet organisaatiot kipuilevat verkkopalveluidensa seurantojen kanssa, kun Googlen Universal Analyticsin tarina on päättymässä 1.7.2023 ja nyt olisi viimeiset hetket kartoittaa seuraavia askeleita. Päällimmäisenä markkinoijilla on mielessään uhratut työtunnit, resurssit ja eurot, jotta on saatu rakennettua toimiva web-analytiikan ratkaisu aikaiseksi. Miten tästä eteenpäin?

Tiesitkö, että Universal Analyticsille löytyy loistava vaihtoehto? Sellainen, johon siirtyminen on tehty helpoksi? Sellainen, johon kykenet importaamaan Universal Analyticsin historiadatan? Kyllä, se on Matomo Analytics.

Googlen Universal Analytics lopetti datan keräämisen heinäkuussa 2023. GA4 on täällä paikkaamassa sen jättämää aukkoa.

Lue artikkeli ja tutustu GA4 ratkaisuihimme.

Pähkinänkuoressa: Matomo Analytics on avoimeen lähdekoodiin perustuva verkkosivustojen web-analytiikan työkalu, joka tarjoaa joitakin edistysaskelia verrattuna Googlen omaan Google Analyticsiin. Matomon avoimen lähdekoodin lähestymistapa takaa analytiikkaratkaisun omistajalle täyden kontrollin omaan dataansa. Toisin kuin Googlen tarjoama ratkaisu, joka siirtää kerätyn datan Yhdysvaltoihin.

Matomoon siirtyminen on helppoa loppukäyttäjän näkökulmasta, sillä se muistuttaa käyttöliittymältään ja toimintalogiikaltaan huomattavasti Googlen Universal Analyticsiä. Työkalun käyttöönotosta helppoa tekee myös se, että markkinoijan on mahdollista importata Universal Analyticsin historiadata Matomoon.

Matomo Analyticsin neljä keskeistä voimatekijää

Listasimme tärkeimmät seikat puoltamaan sitä, miksi siirtyminen Matomo Analyticsiin on varteenotettava vaihtoehto verrattuna esimerkiksi Google Analytics 4 -työkaluun siirtymiseen. Voit myös tutustua Matomon omaan Google Analytics -vertailuun heidän sivustollaan.

1. Laajempi valikoima seurantamahdollisuuksia

Matomo tarjoaa käyttäjilleen laajemman valikoiman erilaisia seurantamahdollisuuksia. Matomolla on esimerkiksi mahdollista seurata käyttäjien toimintaa myös ilman evästeitä. Tämä on erityisen tärkeää, sillä monet käyttäjät ovat huolissaan evästeiden käytöstä ja sen mahdollisista vaikutuksista yksityisyyteen.

2. Avoimuus datan keräämisessä

Toinen etu, jonka Matomo tarjoaa, on sen avoimuus datan keräämisen suhteen. Matomo Analyticsin omaavat markkinoijat voivat valita, mitä tietoja he haluavat kerätä verkkosivuiltaan. Tietoja, joita he voivat myös tarkastella reaaliaikaisesti. Avoimuus mahdollistaa markkinoijille tarkemman kuvan siitä, miten heidän verkkosivustonsa kävijät käyttävät sivustoa.

3. Tarkempi yksityisyyden suoja

Keskeinen etu, joka Matomolla on Google Analyticsiin verrattuna, on sen parempi yksityisyyden suoja ja käytänteet siihen liittyen. Matomo Analyticsin avulla markkinoijat voivat välttää henkilötietojen keräämisen verkkosivustoiltaan, mikä edistää merkittävästi verkkosivukäyttäjien yksityisyyttä. Tämä on erityisen tärkeää yrityksille, jotka käsittelevät arkaluontoisia tietoja verkkopalvelussaan tai haluavat osoittaa sitoutumisensa yksityisyyden suojaan. Lisäksi kerätty data säilyy EU:n sisällä, On-premise ratkaisussa organisaation omalla palvelimella Suomessa tai Cloud-ratkaisussa Saksassa Matomon omalla palvelimella.

4. Edistykselliset toiminnot ja ominaisuudet

Matomo tarjoaa myös muita edistyksellisiä toimintoja, kuten mahdollisuuden seurata sivuston suorituskykyä, luoda räätälöityjä raportteja ja jakaa tietoa eri analytiikkakäyttäjien välillä. Nämä ominaisuudet auttavat yrityksiä ja verkkosivustojen omistajia optimoimaan sivustojaan ja parantamaan kävijöiden kokemusta entisestään.

Kuten Google Analytics, myös Matomo tarjoaa vähintään yhtä edistykselliset mahdollisuudet räätälöityjen seurantojen toteuttamiseen Matomo Tag Managerilla. Sen kautta markkinoija voi yhdistää Matomoon esimerkiksi mainosalustojen pikseleitä analytiikkaraporttien kattavaa laatimista varten. Tämä osa-alue on kuitenkin sellainen, jossa Matomo on vielä selvästi GA4-työkalua jäljessä, ja ratkaiseekin usein työkaluvalinnan Googlen eduksi.

Lisäksi Matomo tarjoaa käyttäjilleen työkaluja, joita Google Analytics 4 ei tarjoa. Kuten:

  • Heatmap-työkalun
  • Hakukoneoptimoinnin seurannan
  • Istuntojen tallentamisen
  • Konversio-optimoinnin ominaisuudet
  • White-label -käyttöliittymän

Matomo Analyticsin yhteenveto

Kaiken kaikkiaan Matomo Analytics tarjoaa markkinoijille monia hyödyllisiä etuja verrattuna Google Analyticsiin. Avoin lähdekoodi, laajempi valikoima seurantamahdollisuuksia, avoimuus datan keräämisessä, kattavampi yksityisyyden suoja, edistykselliset toiminnot ja parannettu verkkosivuston turvallisuus ovat vain muutamia Matomo Analyticsin tarjoamia etuja. Jos etsit tehokasta ja luotettavaa web-analytiikan työkalua, kannattaa harkita Matomo Analyticsia.

Matomo Analyticsin hinnoittelu: Cloud vs. On premise

Toteutamme Matomo Analytics -kokonaisuudet pääasiassa kk-maksullisena Cloud-ratkaisuna, jolloin ylläpito tapahtuu Matomon omilla servereillä, jotka sijaitsevat EU:n sisällä Saksassa. Cloud-ratkaisun hinnoittelu alkaa 19 € / kk, joka sisältää 50 000 hittiä sivustolla. Hittejä ovat esimerkiksi sivulataukset ja muut erilaiset sivustotapahtumat. Kuukausihinta kasvaa porrastetusti, kun hittien eli sivulatausten ja tapahtumien määrä kasvaa. Voit tutustua Cloud-ratkaisun hinnoitteluun täällä.

Tässä vaiheessa on oleellista todeta, että Google Analytics 4 on ilmainen, eikä Google peri sen käytöstä lainkaan lisenssimaksuja.

Matomo Analytics voidaan toteuttaa myös On premise -ratkaisuna, jolloin tiedot kerätään organisaation omalle käytössä olevalle palvelimelle. Omalle palvelimelleen asennettu Matomon Analyticsin käyttö ei maksa mitään. On premise -ratkaisu tarjoaa mahdollisuuden valita tarkalleen missä ja millä palvelinratkaisulla Matomoa ylläpidetään. Se tarjoaa myös teknisiä räätälöintimahdollisuuksia sekä rajattomat mahdollisuudet asentaa Matomo monille verkkosivustoille.

On premisen -vaihtoehdon mainitsemisen arvoisia heikkouksia ovat teknisen osaamisen vaatimustaso sekä oman palvelimen ylläpito- ja päivitystyöt. Lisäksi ratkaisun heikkouksia ovat päivityksien manuaalisuus, lisäosien ja integraatioiden maksullisuus sekä Matomon tuen puute. Eli vaikka Matomon peruspalvelu myös On premise -ratkaisuna on ilmainen, syntyy kustannuksia mitä todennäköisimmin lisäosista ja maksullisista integraatioista.

Cloud-ratkaisu jyrää täten On premise -ratkaisun kustannusheikkoudet käyttöönoton helppoudella, Matomon omalla ylläpidolla ja helposti tavoitettavalla tukipalvelulla. Lisäksi suurin osa sen lisäosista sisältyvät edellä mainittuun kuukausihintaan. Cloud-ratkaisu on suurimmalle osalle asiakkaistamme järkevin kahdesta vaihtoehdosta, kun asiaa tarkastellaan kulujen ja resurssien näkökulmasta.

GA4 vai Matomo?

Tylsä vastaus, mutta riippuu tarpeesta. Molemmissa on puolensa. Yhtälailla molemmilla saadaan aikaan erinomainen lopputulos, joskin erinomaisuus painottuu eri aihealueisiin näiden ratkaisuiden välillä. Me suunnittelemme ja toteutamme analytiikkaratkaisut parhaiten asiakkaan tarpeita vastaaviksi. Yksi merkittävistä analytiikkapäätöksistä projekteissamme on se, että mikä analytiikkatyökalu otetaan käyttöön.

Kuinka Matomo Analytics kokonaisuudet toteutetaan meillä Intolla?

Toteutamme verkkopalveluiden web-analytiikan seurantaratkaisut räätälöidysti, jotta ne palvelevat liiketoimintaanne parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Kiteytetysti projektin vaiheet ovat seuraavat:

  1. Workshop asiakkaan kanssa ja verkkopalvelun kävijäseurannan tavoitteiden ja mittareiden suunnittelu. Mitä mitataan ja miksi? Lopputuloksena syntyy mittaussuunnitelma.
  2. Matomo-kokonaisuuden suunnittelu ja asennus mittaussuunnitelman mukaisesti. Toteutus joko verkkosivustopalvelimelle tai Matomon Cloud-ratkaisussa ja seurantakoodin asennus verkkopalveluun.
  3. Tarkempien ja räätälöityjen Matomon tapahtumaseurantojen toteutus. Nämä voivat sisältää erilaisia tapahtumia eli eventejä, kuten: lomakkeiden täytöt sekä tiedostojen lataukset ja vastaavat, joita ei automaattisesti seurata.
  4. Tarvittavien raportointinäkymien tuottaminen ja muokkaus sekä Matomo-toteutuksen ylläpito.
  5. Matomo Analytics -raportoinnin on-boarding ja koulutus asiakkaalle.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä, niin käydään läpi organisaationne tarpeet räätälöityä analytiikkatoteutusta varten.

Mikko Huuskonen

Mikko on Into-Digitalin Head of Data & Analytics. Hän on analytiikan ja kasvumarkkinoinnin konkari, joka louhii timantit teidänkin datasta. Vapaa-ajallaan mies pyörii tatamilla, musiikin ja moottoripyörien parissa.

mikko.huuskonen@into-digital.fi