Tarkastelussa Google Analyticsin asema mantereellamme

Aapo Mäki, CEO

Verkkopalvelut & bisnes

11.3.2022

Lukuaika 3 min

Google Analyticsin asema maailman ylivoimaisesti suosituimpana verkkokäyttäytymisen seuranta- ja analytiikkatyökaluna saattaa horjua lähitulevaisuudessa, kun Euroopan tietosuojaviranomaiset kiristävät otettaan. Itävallan tietosuojaviranomainen pääsi jo niin pitkälle, että se totesi Google Analyticsin käytön GDPR-asetusten vastaiseksi.

Google Analytics (ja muut seurantatyökalut ylipäätänsä) ovat olleet paineen alla viime aikoina myös Suomessa, kun Traficom täsmensi ohjeistustaan vuodenvaihteen tienoilla. Tilanne on siis Suomessa tällä hetkellä se, että muiden muassa Google Analytics – siis tarkemmin sen keräämän datan laatu – kärsii evästeasetusten pakollisuudesta.

Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että jollei Google ratko keräämänsä datan sijainti- ja käyttöhaasteita eurooppalaisen GDPR-asetuksen näkökulmasta, on Google Analyticsin tulevaisuus mantereellamme melkoisen usvan peitossa. Google Analytics on toki juurruttanut asemansa verkkopalveluanalytiikan maailmassa niin syvälle, ettei se ole katoamassa mihinkään kovin nopeasti.

Todellisuudessa minua ei kiinnosta Google Analytics itseisarvona lainkaan. Kunhan tulevaisuudessakin verkkoanalytiikan keräämiseen löytyisi yhtä hyvä vekotin. Joka olisi erinomaisuutensa lisäksi myös sallittu.

Entä jos ei olisi dataa?

Leikitään hetki hyvin epätodennäköisellä skenaariolla, ettei verkkoanalytiikkaa olisi lainkaan mahdollista (tai laillista) kerätä. Hui.

Me suunnittelemme ja toteutamme verkkopalveluita edistämään asiakkaidemme liiketoimintaa. Jotta me voimme tietää edistääkö verkkopalvelu asiakkaan liiketoimintaa, meidän täytyy nähdä ja ymmärtää dataa.

Mitä dataa? Esimerkiksi seuraavaa:

  • Käyttäjien määrä (uniikit käyttäjät)
  • Istuntojen määrä (kaikki käyttäjät)
  • Käytetyt sivut (selatuimmat sisällöt)
  • Käyttäjäpolut
  • Sivuilla käytetty aika
  • Konversiot (esim. yhteydenottoon)

Ajallinen ulottuvuus edellä listattujen tietojen tueksi on tärkeää. Miten istuntojen määrä ja laatu on kehittynyt viimeisen vuoden aikana? Lisäksi on hyödyllistä, että voimme vertailla käyttäjiä ja käyttäjien käyttäytymistä esimerkiksi liikenteen lähteiden ja sijainnin mukaan. Onhan se ihanaa tietää, miten esimerkiksi maksetun Facebook-mainoksen kautta tulleiden käyttäjien istuntojen laatu tai konversio eroaa Googlesta orgaanisesti (eli ei mainonnan kautta) tulleista käyttäjistä.

Verkkokaupoista puhuttaessa analytiikan merkitys kasvaa entisestään. Missä vaiheessa ostopolkua osa käyttäjistä jättää ostoprosessin kesken?

Verkkokaupoista puhuttaessa analytiikan merkitys kasvaa entisestään. Esimerkiksi: missä vaiheessa ostopolkua osa käyttäjistä jättää ostoprosessin kesken?

Entä jos näitä lukuja ei olisi saatavilla? Se olisi hirveää. On tärkeää, että meidän kaltaisemme verkkopalveluiden suunnittelijat ja toteuttajat joutuvat osoittamaan, että uudistuksesta on konkreettista hyötyä. Mielellään nimenomaan liiketoiminnan näkökulmasta. Tärkeää on myös se, että meillä on numeroita ohjaamaan päätöksentekoa esimerkiksi verkkopalvelu-uudistuksen palvelumuotoiluvaiheessa. Ja tietysti jatkokehitysvaiheessa, kun tuloksia halutaan parantaa datan avulla entisestään.

Onneksi tilanne on se, että vaikka Google Analytics todettaisiin myös Suomen tietosuojaviranomaisen toimesta kielletyksi, vaihtoehtoja löytyy. Dataa siis saadaan edelleen, joskin edellä mainittu evästeasetusten pakollisuus tulee jatkossakin heikentämään kerättävän datan laatua.

Matomo Analytics on erinomainen vaihtoehto

Matomo on avoimen lähdekoodin web-analytiikkaohjelmisto, jonka turvallisuus ja muokattavuus tekee siitä esimerkiksi julkisen hallinnon suosiman järjestelmän.

Matomoa käyttävä organisaatio omistaa itse keräämänsä datan.

Matomon ehdottomia vahvuuksia on helppokäyttöisyys, ja se tarjoaa paljon samoja ominaisuuksia, kuin Google Analytics. Se on kuitenkin eurooppalaisen GDPR:n näkökulmasta huomattavasti Googlen analytiikkatyökalua parempi, sillä sen keräämä data sijaitsee EU-alueen sisällä, ja Matomoa käyttävä organisaatio omistaa itse keräämänsä datan.

Myös hostingin suhteen Matomo poikkeaa Google Analyticsista, sillä se asennetaan käyttöönoton yhdessä organisaatioiden olemassa oleville tai erikseen hankittaville palvelimille sen sijaan, että se pyörisi Googlen pilvessä.

Yhteenveto

Meidän ja kaltaistemme on pakko saada jatkossakin kerätä ja hyödyntää verkkopalvelukehityksessä informaatiota käyttäjien toiminnasta, jotta kykenemme kehittämään verkkopalveluista entistä parempia.

Mielestäni olisi tärkeää keskittyä siihen, miten käyttäjän toimintaa yksilöivät tiedot saataisiin vedenpitävästi anonymisoitua. Jos tämä saadaan kuntoon, ei mielestäni ole niin kovin oleellista tarjota käyttäjille nykyisten evästesäädösten mukaista valtaa evästeasetusten säätämisen suhteen.

Google Analyticsin suhteen en olisi huolissani. Google kyllä reagoi jo nähtyihin ennakkotapauksiin. Tai siis todennäköisesti reagoi. Jollei, niin sitten vaihdetaan analytiikkatyökalut Matomoon tai vastaavaan.

Terkuin

Aapo

Aapo Mäki

Aapo on Into-Digitalin toimitusjohtaja, osakas, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun laaja-alainen taitaja sekä iänkaikkinen FC Barcelona -fani.

aapo.maki@into-digital.fi 050 330 8959

Ryhdytäänkö töihin?

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimetön

Kaikkia tietoja käsitellään tietosuojaselosteen mukaisesti.