Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

6 min

Kategoria

  • Näkemykset
  • Strategia

Kasvua, kannattavuutta ja muutenkin aivan ihanaa – Inton vuosi 2024

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Kerron tässä artikkelissa työpaikkamme Into-Digital Oy:n vuodesta 2024. Teemme työksemme verkkosivustoja, -kauppoja ja -sovelluksia. Kirjoituksessani kerron teille fyrkasta, haasteista ja onnistumisista. Nimeni on Aapo Mäki ja työni on kipparoida yhtiötämme jatkuvasti yhä osaavammaksi, houkuttelevammaksi, isommaksi ja mitäkaikkea.

Raha kun kuitenkin kiinnostaa

Tyypillisesti niin lukijaa, työntekijöitämme kuin meitä yrittäjiä kiinnostaa taloudellinen menestyksemme. Siksi kerron ensin raha-asioista.

Vuonna 2023 keskityimme kasvun edellytysten rakentamiseen, vaikka se tarkoitti tilapäistä kannattavuutemme heikkenemistä. Tämän seurauksena teimme tuolloin pienen ja hallitun negatiivisen tuloksen. Vuonna 2024 oli sitten kyettävä korjaamaan ensimmäinen satsi hedelmiä, jotka olivat kasvaneet edellisenä vuonna kylvämistämme siemenistä.

Taloudelliset tavoitteemme vuodelle 2024 olivat selvät: vähintään 10% kasvu vähintään 5% kannattavuudella. Tässä jännittävähkössä markkinatilanteessa ihan kunnollinen tavoite oli tuokin. Ei tulisi helpolla.

Lopulta päädyimme seuraaviin lukuihin:

2,5

m€ liikevaihto. +15% kasvu edellisvuoteen nähden.

0,38

m€ liikevoitto. +15% liikevaihdosta.

Taloudellisesti vuosi 2024 oli siis tosi kiva ja sen tuloksena pääsemme palkitsemaan myös työntekijöitämme. Edellä mainitusta liikevoittoluvusta on täten jo vähennetty henkilöstöllemme jaettava bonus, joka on 10% liikevoitostamme. Tätä palkitsemismallia olemme harjoittaneet iät ja ajat. Tuntuu toimivan myös henkilöstömme mielestä.

Ei pelkkää juhlaa

Haasteita oli, mutta onneksi kohtuullisen vähän. Painimaan jouduimme pääosin seuraavien haasteiden kanssa.

Alkuvuoden 2024 epävarmuus

Vuosi 2024 alkoi epävarmasti. Tästä syystä myös me jouduimme käynnistämään osaa henkilöstöämme koskeneet yhteistoimintaneuvottelut, jotka päättyivät yhden työsuhteen purkamiseen.

Ei ole mukavaa puuhaa. Prosessi kaikesta huolimatta opetti niin itselleni kuin koko organisaatiollemme paljon. Lisäksi se oli oiva muistutus siitä, ettei menestys ole itsestäänselvyys ja kasvua on todella hankala tehdä ilman kipuja.

Lopulta prosessi oli osaltaan myötävaikuttamassa siihen, ettemme tehneet ainuttakaan tappiollista kuukautta koko vuoden aikana. Yksi velvollisuuksistani on taata yhtiömme turvallinen taloudellinen tilanne. Tämä valitettavasti vaatii ajoittain myös hankalia päätöksiä. Sellaisia, joista pahiten kärsii aivan muut, kuin minä itse. Johtaminen? Ajoittain aika persiistä.

Yksityisen sektorin kysyntä

Yksityisen sektorin kysyntä oli läpi vuoden ei-niin-loistavalla tasolla. Tämän oletan johtuneen niin markkinatilanteesta, kuin meistä itsestämme.

Havainto yrityksiltä tulleiden tarjouspyyntöjen määrän vähäisyydestä sysäsi siis itsemme ajattelemaan, että mikä meissä on vikana. Aika miettiä, miltä näytämme ja kuulostamme? Jep. Lisää aiheesta jäljempänä tässä kirjoituksessa.

Myyntityö

Otimme muutamassa meille oikeinkin merkityksellisessä myynti-casessa turpiin oikein huolella. Se sai aikaan kysymyksiä muun muassa siitä, että onko meidän tyypillinen tapamme tarjota verkkopalveluhankkeita pahastikin pielessä.

Toki myös pärjäsimme myynnissä, kuten luvuista näkyy. Jos olisimme olleet myynnillisesti terävimmillämme, olisimme näkemykseni mukaan voineet kasvaa entistäkin enemmän.

Sisäinen viestintä

Tänäkin vuonna onnistuin epäonnistumaan muutamissa pieneltä tuntuneissa sisäisen viestinnän toimissa siten, että sain aivan oikeutetusti runtua henkilöstöltämme. Ei onneksi mitään kovin dramaattista, mutta hölmöä kuitenkin.

Sisäinen viestintä on ollut ylipäätänsä yksi keskeisimmistä kehityskohdistamme osana kasvumatkaamme. Aihealueeseen keskitytään siis niin itseni, kuin koko organisaatiomme toimesta.

Hyvää merkittävästi huonoa enemmän

Jos asiantuntijaliiketoimintaa harjoittavalla yrityksellä menee taloudellisesti hyvin, se viestii tyypillisesti siitä, että muutkin kuin raha-asiat ovat pääosin hyvin. Näin meilläkin.

Julkinen sektori

Lupasin pari vuotta sitten, että meidän aikamme julkisissa kilpailuissa on tulossa. Ja niin se tulikin. Onnistuimme hinaamaan itsemme käytännössä kaikissa vuoden 2024 julkkariskaboissa jollei ykkössijalle, niin kärjen tuntumaan. Työskentelemme tästä syystä muun muassa Parkanon, Ranuan, Nokian, Kangasalan ja Tampereen kaupunkien sekä valtionyhtiön Motivan kanssa.

Henkilöstö

Henkilöstömme kiittämiseen ja kehumiseen ei ylisanat riitä. Olen vilpittömän kiitollinen heistä. Aivan jok’ikinen päivä.

Kollegani kehittyivät viime vuonna jälleen aimo harppauksin.

Sen lisäksi, että otamme työmme vakavasti, tuntuu henkilöstömme viihtyvän toistensa kanssa mainiosti. Tai siis tosi mainiosti.

Vaihtuvuus oli jälleen pientä. Vuosittain olemme joutuneet tyypillisesti luopumaan 0-2:sta ihmisestä. Niin jouduimme myös viime vuonna.

Onneksi saimme myös useamman uuden kollegan. Se on ihanaa se. Toivottavasti viihtyvät pitkään (mieluusti ikuisesti), kuten valtaosa tuntuu viihtyvän.

Asiakastyytyväisyys

Valtaosa asiakkaistamme rakastaa meitä. Niin projektien palautekeskustelut kuin Huolenpitomme asiakastyytyväisyyskyselyt muistuttavat meitä säännöllisesti siitä, että teemme monia asioita oikein.

Me voimme menestyä vain, jos asiakkaamme ovat tyytyväisiä.

Huolenpito-liiketoiminta

Huolenpito-liiketoimintamme on kasvanut siten, että se synnytti vuonna 2024 lähes puolet kokonaisliikevaihdostamme. Lähes puolet, eli 49%.

Resepti on yksinkertainen: palvelemme asiakkaitamme laadukkaasti, nopeasti ja näkemyksellisesti. Edistämme asiakkaidemme bisnestä, emmekä vain koodaa.

Vuonna 2024 Huolenpitomme piirissä olevien verkkopalveluiden lukumäärä kipusi lähes 25% n. 150:stä jo yli 200:aan. Huolenpidon asiakasmäärä puolestaan keikkuu tätä nykyä 150:n tuntumassa.

Eri organisaatioille tuntuu oikeutetusti olevan melkoisen tärkeää, että verkkopalvelun ylläpitokumppanuus toimii parhaalla mahdollisella tavalla.

Kehitysvastuut

Olemme kovin halukkaita tekemään jatkuvasti asioita paremmin. Jotta näin voi tapahtua, tulee asiantuntijoidemme kehittää toimintaamme. Ja nimenomaan asiantuntijoidemme. Ilman, että minä olen paikalla viisastelemassa. Viime vuonna järjestelimme kehitysryhmämme seuraavasti. Näistä minä olen mukana vain johtoryhmässä:

  • Johtoryhmä
  • Dev-kehitysryhmä
  • Design-kehitysryhmä
  • Projektikehitysryhmä
  • Dev-palaveri (kaikki devaajat viikoittain)
  • Design-palaveri (kaikki suunnittelijat viikoittain)

Johtamisen yksi siisteimmistä osa-alueista on se, kun pääsee nauttimaan alati tapahtuvasta kehityksestä ilman, että on itse tehnyt mitään.

C:t

Myös titteleitä ja johtajavastuita veivattiin. Vuosi 2025 potkaistaan käyntiin seuraavilla johtajavastuilla:

  • Minä (kokonaisvastuu, myynti, markkinointi)
  • COO-Otto (projektikäytänteet, projektien kannattavuus, myynnin tuki)
  • CTO-Antti (tekninen laatu ja tekniset käytänteet)
  • CBO-Arto (Huolenpito-liiketoiminnan kokonaisvastuu ja liiketoiminnan kasvattaminen)

Oho, kaikki alkoi alusta

Yrittäminen on taloudellisesta näkökulmasta jänskää puuhaa. Mindset (pardon my Finglish) kun on intuitiivisesti se, että vuodenvaihteessa kaikki alkaa alusta. Kuten tavallaan alkaakin.

Alkaneeseen vuoteen lähdemme mukavalla vauhdilla. Niin projektitiimien kuin Huolenpidon kalenterit näyttävät hyvältä pitkälle kevääseen.

Ensisijaisesti toivon vuodelta 2025:

  1. Työn sisällön kehitystä

    Haluamme tehdä ja kehittää yhä isompia ja kiinnostavampia verkkopalveluita. Ja haluamme tehdä tätä koko ajan paremmin.

  2. Yksityisen sektorin kysynnän kasvua

    Miten se tapahtuu? Markkinoinnilla.

    Olemme toteuttaneet järeän brändi-ilmeemme sekä digimainontamme uudistuksen. Tavoitteena on totta kai kasvattaa meihin kohdistuvaa kysyntää eritoten yritysten osalta.

    Kannattaa tarkkailla Kauppalehteä helmi-maaliskuussa. Näymme siellä kokoomme nähden aika isosti.

  3. Henkilöstömme hyvinvointia ja kasvua

    Jotta mikään edellämainituista voi toteutua, tulee henkilöstömme viihtyä. Viihtymiseen sisältyy tyypillisesti fiilistä, kehittymistä, sopivaa kuormitusta ja sopivasti haastavia työtehtäviä. Näitä kohti, siis.

  4. Kasvua ja kannattavuutta

    Haluamme kasvaa edelleen. Kannattavasti.

Summa

Vuosi 2024 oli siis pääosin todella hieno. Kovasti on kuitenkin ojaa kaivettavaksi, jotta vuodesta 2025 tulisi vielä hienompi.

Töihin!

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer

Meille kannattaa jutella

Mikäli etsit kumppania verkkopalvelunne uudistukseen tai mahdollisesti nykyisen ylläpitämiseen, suosittelemme kuulemaan myös meitä. Päädyitte sitten lopulta meihin tai ette, lupaamme, että kykenemme tuottamaan teille keskustelujemme aikana sellaista näkemystä, josta on teille hyötyä.