Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
- Näkemykset
- Strategia
Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
Kirjoittaja
Mikko Erola
Varainhankinta on monen järjestön ja säätiön toiminnan elinehto. Kun eri alojen julkista rahoitusta supistetaan, on varainhankinta yhä keskeisempi tulonlähde. Verkossa tapahtuva lahjoittaminen kasvaa vuosi vuodelta, ja kilpailu lahjoittajien huomiosta kiristyy. Miten siis erottua ja kasvattaa lahjoituksia? Tässä artikkelissa jaamme parhaat vinkkimme digitaaliseen varainhankintaan sekä esimerkkejä projekteista, joissa olemme auttaneet asiakkaitamme onnistumaan.
Kun lahjoittaminen tapahtuu yhä vahvemmin verkossa, myös vaatimukset palvelun laadulle ovat korkeammalla. Lahjoittajat odottavat selkeää ja vaivatonta käyttökokemusta sekä läpinäkyvyyttä varojen käytöstä.
Jatkuva verkkopalvelun kehittäminen varmistaa, että lahjoituspolku pysyy optimoituna ja teknisesti ajantasaisena. Näin lahjoittajat eivät eksy polulta.
Toteutimme World Visionille aineettomien lahjojen verkkokaupan, jossa lahjoittaja voi ostaa esimerkiksi koulutarvikkeita tai karjanhoitovälineitä suoraan avustuskohteisiin.
Helppo ostokokemus ja selkeät lahjakategoriat nostavat konversioprosenttia merkittävästi.
Varainhankintaan liittyvät parhaat ratkaisut – niin käyttöliittymän kuin tekniikankin osalta – nivoutuvat pitkälti samojen teemojen ympärille, kuin onnistuneissa verkkopalveluissa yleensäkin.
Lahjoittajat toivovat:
Varainhankinnassa on kuitenkin muutamia erityispiirteitä, joissa on oltava erityisen tarkkana. Lahjoittajat luovuttavat rahaa lähtökohtaisesti ilman suoraa vastinetta, olettaen, että varat käytetään hyvään tarkoitukseen. Mediassakin esiinnousseet väärinkäyttötapaukset tekevät lahjoittajista varovaisempia ja kriittisempiä.
Maksuprosessi, joka vie lahjoittajan yhtäkkiä ulkopuoliselle, visuaalisesti poikkeavalle sivulle ilman selitystä, saattaa herättää epäluottamusta.
Lahjoittajan tulee ymmärtää, mihin rahat käytetään tai mitä niillä tuetaan.
Useat ja huonosti indikoidut vaiheet, epäselvät lomakkeet, piilossa olevat painikkeet ja toiminnalliset bugit karkottavat lahjoittajia.
Lahjoittaja haluaa lukea konkreettisia kokemuksia siitä, miten lahjoitus on auttanut avun saajaa. Jos vaikutuksista ei kerrota, lahjoittajan motivaatio toistuville lahjoituksille laskee.
Varainhankinnan kohdalla mobiiliystävällisyys ja hyvä käyttökokemus korostuu, sillä lahjoituspolut ovat usein monipuolisempia kuin ”perus verkkokauppaostoskorit”.
Varainhankintaan keskittyvän verkkopalvelun onnistumiseen vaikuttaa myös se, miten sen sisältö ja navigaatio on rakennettu. Lahjoittajan tulee löytää helposti eri tavat osallistua toimintaan ja saada riittävästi tietoa päätöksensä tueksi.
Me sanomme usein – tarkoituksella karrikoiden – että hyvälläkään verkkopalvelulla ei tee mitään, jos sisältö ei ole kunnossa. Varainhankinnan verkkopalveluissa tämä korostuu, sillä sisältöä on paljon ja lahjoitusmuotoja on usein monia:
Varainhankintaan keskittyvän verkkopalvelun onnistuminen on myös kiinni siitä, miten sen sisältö ja navigaatio on rakennettu.
Fidan verkkopalvelussa lahjoittaminen on tehty helpoksi jo päävalikosta lähtien. Sivuston rakenne ohjaa käyttäjää suoraan eri lahjoitusvaihtoehtoihin, ja sisältö on ryhmitelty selkeästi eri tarpeiden ympärille.
Näin käyttäjä löytää nopeasti itselleen sopivimman tavan lahjoittaa.
Varainhankinnan verkkopalvelun tulisi rakentua tutun ja toimivaksi todetun teknisen kokonaisuuden ympärille:
Kun nämä osat pelaavat yhteen, lahjoituspolku pysyy nopeana, turvallisena ja luotettavana. Erityishuomiota kannattaa kiinnittää siihen, miten tieto siirtyy järjestelmästä toiseen ja missä mitäkin dataa halutaan prosessien helpottamiseksi hallita.
Me konsultoimme ja neuvomme usein jo projektin alkuvaiheessa, mitä taustajärjestelmiä kannattaa harkita ja miten. Oikein suunniteltu arkkitehtuuri säästää resursseja, tehostaa varainhankintaa ja mahdollistaa sen skaalautumisen tulevaisuudessa.
Erityishuomiota kannattaa kiinnittää siihen, miten tieto siirtyy järjestelmästä toiseen ja missä mitäkin dataa halutaan prosessien helpottamiseksi hallita.
Monen säätiön ja yhdistyksen varainhankinta kärsii sirpaleisista järjestelmistä. Lahjoituksia, laskutusta ja asiakastietoja hallitaan erillisissä järjestelmissä, mikä lisää virheitä ja manuaalityötä.
Ratkaisuna on usein CRM. Kun toiminnot rakentuvat alustan omien ominaisuuksien varaan, prosessit pysyvät luotettavina ja kustannustehokkaina.
Vaihtoehtoisesti lahjoitusten hallinta voidaan rakentaa myös WordPressiin. Koska WordPress on ensisijaisesti sisällönhallintajärjestelmä, puuttuvat siitä CRM:n toiminnot, mikä kasvattaa kustannuksia ja monimutkaistaa ylläpitoa.
Kun CRM toimii kaiken keskiössä, jää enemmän aikaa sille, mikä on tärkeintä: itse varainhankinnan kehittämiselle.
Kun CRM toimii kaiken keskiössä, jää enemmän aikaa sille, mikä on tärkeintä: itse varainhankinnan kehittämiselle.
Plan.fi-verkkopalvelu on erinomainen esimerkki hyvin rakennetusta varainhankinnan verkkopalvelusta. Taustalla toimii WordPress-sisällönhallintajärjestelmä, WooCommerce-lisäosa aineettomien lahjojen kauppaan, saumaton integraatio CRM-järjestelmään sekä monipuoliset maksurajapinnat – mukaan lukien MobilePay, joka on kasvattanut suosiotaan erityisesti kuukausilahjoituksissa.
MobilePay on suosittu maksutapa Suomessa ja Tanskassa. Vuodesta 2022 lähtien MobilePay ja norjalainen Vipps ovat muodostaneet yhteisen Vipps MobilePay -brändin, ja siitä on kasvanut yksi Pohjoismaiden suurimmista mobiilimaksupalveluista.
Uusin innovaatio MobilePayssa on toistuvat kuukausilahjoitukset. Tällä ratkaisulla kuukausilahjoitusten teko ei vaadi monimutkaisia lomakkeita tai tietojen syöttämistä, vaan hoituu ketterästi.
Pitkäaikainen asiakkaamme KUA auttaa MobilePay-lahjoituksilla köyhimpiä perheitä ulos köyhyyden kierteestä sekä erilaisten katastrofien uhreja saamaan esimerkiksi ruokaa, puhdasta vettä ja suojaa.
Lahjoittajien käyttäytyminen verkkopalvelussa kertoo paljon siitä, mitkä kohdat toimivat ja missä on pullonkauloja.
On tärkeää tunnistaa muun muassa:
Ilman analytiikasta saatavaa dataa vastaukset jäävät arvailuiksi. Analytiikasta (esim. Google Analytics 4, lämpökarttatyökalut ja A/B-testaus) voidaan nähdä, missä käyttäjä keskeyttää selailun, mitä painikkeita klikataan ja millaiset viestit konvertoivat.
Seurasimme asiakkaan lahjoituspolkua analytiikan avulla ja havaitsimme, että yli 30 % käyttäjistä keskeytti maksuvaiheessa. Kun maksutapojen esitystapaa selkeytettiin ja lisättiin MobilePay näkyvämmin esille, konversio nousi 15 %.
Varainhankintaan keskittyvä verkkopalvelu elää ja kehittyy lahjoittajien käyttäytymisen, teknologian ja kilpailun mukana. Kun käyttöliittymä, sisältö ja tekniikka pelaavat yhteen, lahjoitukset kasvavat ja lahjoittajien luottamus vahvistuu.
Autamme mielellämme digitaalisen varainhankinnan kehittämisessä. Jutellaanko?