Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Näkemykset

Miksi verkkosivusto kannattaa uudistaa nyt, eikä sitten joskus? 6 syytä

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Nykypäivän digitaalisessa maailmassa verkkosivuston merkitys yrityksen menestykselle on oleellinen, mutta jatkuvassa muutoksessa. Käyttäjät odottavat modernia käyttökokemusta, jota maailman parhaat palvelut jo tarjoavat. Teknologian nopea kehitys, tietoturvauhat ja hakukäyttäytymisen muutokset tekoälyn myötä tekevät verkkosivuston säännöllisestä uudistamisesta – kokonaisvaltaisesta ja sisällöllisestä – välttämätöntä. Miksi verkkosivuston päivittäminen on ehdoton edellytys kilpailussa mukana pysymiseksi?

Voimme kokemuksen syvällä rintaäänellä todeta, että verkkosivuston uudistaminen edistää liiketoimintaa.

Olemme auttaneet muun muassa Huoneistokeskusta kehittämään yrityksen digitaalista liiketoimintaa, toteuttaneet Lindroosille brändin asiakaskokemusta rakentavan verkkokaupan, sekä rakentaneet monelle järjestölle, kuten World Visionille, Planille ja Fidalle digitaalisen varainhankinnan ratkaisut.

Listaamme tässä artikkelissa kuusi (6) huomiota, joita tarkastelemalla on määritettävissä, vaatiiko verkkopalvelunne uudistamista.

1. Käyttökokemuksen standardit muuttuvat

Verkkosivustonne käyttäjät käyttävät jatkuvasti suurilla budjeteilla toteutettuja ja käyttäjätestattuja verkkosivustoja ja verkkokauppoja.

Tämä nostaa kaikkien yritysten vaatimustasoa, sillä vertailulta ei voi välttyä – kuten ei oppimiseltakaan. Käyttäjät oppivat ja omaksuvat uusia tapoja käyttää digitaalisia palveluita tekoälyn, algoritmien ja personoitujen käyttöliittymien myötä.

Muita jo vakiintuneita käyttöliittymäratkaisuja kaikissa verkkopalveluissa tulisi olla muun muassa mobiilikäytön täydellinen optimointi, saavutettavuus, latausnopeus, sekä moninaisen median, kuten videoiden ja muun liikkuvan kuvan mahdollisuus.

Kun kilpailu on kovaa, täytyy yrityksen juosta pysyäkseen edes paikallaan.

2. Teknologinen kehitys kiihtyy

Teknologia kehittyy jatkuvasti. Tämä kehitys koskee myös verkkosivustojen teknologiaratkaisuja.

Uusien teknologioiden hyödyntäminen parantaa verkkosivuston suorituskykyä, käytettävyyttä ja tietoturvaa. Tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia aina käyttöliittymäratkaisuista hakukoneoptimointiin.

3. Tietoturva, tietoturva ja tietoturva

Verkkosivustojen turvallisuusuhat muuttuvat myös jatkuvasti.

Verkkosivuston uudistaminen ja huolellinen ylläpito varmistavat, että sivuston tietoturva pysyy aukottomana. Tärkeää on myös käyttäjien tietosuojaan (GDPR) liittyvien käytänteiden ja ratkaisujen ajantasaisuus.

Haluatko uuden ylläpitokumppanin nykyiselle verkkopalvelullesi? Haltuunotamme myös muiden toteuttamia verkkopalveluita. Tutustu Huolenpitoomme!

4. Löytyykö sivustosi hakukoneista? Perinteisistä ja tekoälystä

Suomessa hakukoneiden selkeä markkinajohtaja on Google, jonka hakukoneessa tehdään yli 90 prosenttia kaikista hauista. Google kehittää jatkuvasti hakukoneensa toimintaa. Esimerkiksi Core Web Vitals -mittarit mittaavat verkkosivuston käyttökokemuksen avaintekijöitä, kuten latausaikaa, interaktiivisuutta ja visuaalista vakautta. 

Generatiivinen tekoäly on kuitenkin tullut jäädäkseen, ja on jo muuttanut merkittävästi hakukonekäyttäytymistä. Googlen ja muiden hakualustojen AI-yhteenvedot sekä ns. zero-click-tulokset nostavat esiin sisältöä, joka on selkeää, ymmärrettävää ja aidosti käyttäjälähtöistä.

Tämä tarkoittaa, että pelkkä hakusanoihin optimoitu teksti ei enää riitä – sisältöjen on vastattava suoraan käyttäjän kysymyksiin, tarjottava lisäarvoa ja oltava helposti hyödynnettävissä eri kanavissa.

Käytännössä kilpailu näkyvyydestä kovenee, ja verkkosivustot, jotka panostavat laadukkaaseen, koneluettavaan ja käyttäjää palvelevaan sisältöön, nousevat paremmin esiin niin perinteisessä haussa kuin tekoälyratkaisuissakin.

5. Integraatioita tulee päivittää

Tyypillisesti verkkosivusto toimii osana kokonaisuutta, jossa käytetään useampia eri järjestelmiä. Mitä paremmin eri järjestelmät toimivat yhdessä, sitä vahvempi kokonaisuus on. 

Uudistuksessa voidaan integroida verkkosivusto paremmin muihin järjestelmin, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmään (CRM), markkinoinnin automaation alustoihin ja sosiaalisen median kanaviin.

6. Analytiikka on kaiken kehityksen perusta

Verkkosivuston käyttöä mittaavat työkalut kehittyvät jatkuvasti. Niiden tarjoaman datan perusteella saadaan verkkosivustosta tehokkaampi ja tuloksellisempi. 

Kun verkkosivusto uudistetaan, voidaan samalla uudistaa analytiikkaratkaisu ja raportoinnin työkalut. Seurantaan voidaan lisätä myös esimerkiksi tarkemmat digimainonnan seurannan ratkaisut, jolloin pysytään kattavasti seuraamaan yrityksen digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kokonaisuutta.

Pysy mukana kilpailussa

Kun kilpailu on kovaa, täytyy yrityksen juosta pysyäkseen edes paikoillaan. Kilpailijoista ei pidä jäädä jälkeen ja parasta tietysti olisi pysyä kilpailijoiden edellä.  

Todennäköisesti kilpailijanne panostavat myös verkkosivustoihinsa kehittääkseen tämän toimivuutta ja tehoa. Takamatka tällä osa-alueella antaa edun kilpailijoillenne ja heikentää mahdollisuuksianne tehdä hyvää liiketoimintaa. 

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer