Nykypäivän digitaalisessa maailmassa verkkosivuston merkitys yrityksen menestykselle on suurempi kuin koskaan. Verkkosivujen käyttäjät odottavat sujuvaa ja nykyaikaista käyttökokemusta, jota maailman parhaat palvelut jo tarjoavat. Teknologian nopea kehitys, tietoturvauhkien monimutkaistuminen ja hakukoneiden jatkuvasti päivittyvät vaatimukset tekevät verkkosivuston säännöllisestä uudistamisesta välttämätöntä.
Tässä artikkelissa kerromme, miksi verkkosivuston päivittäminen ei ole vain suositeltavaa, vaan ehdoton edellytys kilpailussa mukana pysymiseksi.
Käyttökokemuksen standardit muuttuvat
Verkkosivustonne käyttäjät käyttävät jatkuvasti maailman parhaita verkkosivustoja ja verkkokauppoja. Tämä nostaa vaatimustasoa, sillä vertailulta ei voi välttyä. Verkkosivuston uudistuksessa voidaan hyödyntää ratkaisuja, joita myös maailman parhaat hyödyntävät; nämä parhaat ratkaisut kun perustuvat kattavaan ja jatkuvaan käyttäjätutkimukseen.
Myös verkkosivustojen käyttötavat muuttuvat jatkuvasti. Näistä selkeimpinä esimerkkeinä ovat mobiilikäytön kasvun jatkuminen, latausnopeuden vaatimustason oleellisuus, käytön ohjaus puheella sekä korostuva videoiden merkitys.
Lue, miten me suunnittelemme verkkopalveluiden käyttökokemuksia.
Kehitys kehittyy
Teknologian kehitys ei pysähdy, vaan pikemminkin kiihtyy. Tämä koskee myös verkkosivustojen teknologiaratkaisuja.
Uusien teknologioiden hyödyntäminen parantaa verkkosivuston suorituskykyä, käytettävyyttä ja tietoturvaa. Etenkin tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia.
”Kun kilpailu on kovaa, täytyy yrityksen juosta pysyäkseen edes paikoillaan.”
Tietoturva, tietoturva, tietoturva…
Verkkosivustojen turvallisuusuhat muuttuvat jatkuvasti. Verkkosivuston uudistaminen ja huolellinen ylläpito varmistavat, että sivuston tietoturva on jatkuvasti ajantasalla. Tärkeää on myös käyttäjien tietosuojaan (GDPR) liittyvien käytänteiden ja ratkaisuiden ajantasaisuus.
Löytyykö sivusto varmasti hakukoneesta?
Suomessa hakukoneiden ylivoimainen markkinajohtaja on Google, jonka hakukoneessa tehdään yli 90 prosenttia kaikista hauista.
Google kehittää jatkuvasti hakukoneensa toimintaa. Esimerkiksi Core Web Vitals -mittarit mittaavat verkkosivuston käyttökokemuksen avaintekijöitä, kuten latausaikaa, interaktiivisuutta ja visuaalista vakautta. Näillä mittareilla on nyt aiempaa suurempi vaikutus sivuston löydettävyyteen Googlessa.
Integraatiot
Tyypillisesti verkkosivusto toimii osana kokonaisuutta, jossa käytetään useampia eri järjestelmiä. Mitä paremmin eri järjestelmät toimivat yhdessä, sitä vahvempi kokonaisuus on.
Uudistuksessa voidaan integroida verkkosivusto paremmin muihin järjestelmin, kuten asiakkuudenhallintajärjestelmään (CRM), markkinoinnin automaation alustoihin ja sosiaalisen median kanaviin.
Analytiikka
Verkkosivuston käyttöä mittaavat työkalut kehittyvät jatkuvasti. Niiden tarjoaman datan perusteella saadaan verkkosivustosta tehokkaampi ja tuloksellisempi.
Kun verkkosivusto uudistetaan, voidaan samalla uudistaa analytiikkaratkaisu ja raportoinnin työkalut. Seurantaan voidaan lisätä myös esimerkiksi tarkemmat digimainonnan seurannan ratkaisut, jolloin pysytään kattavasti seuraamaan yrityksen digitaalisen markkinoinnin ja myynnin kokonaisuutta.
Lue tarjoamistamme verkkopalvelun analytiikkaratkaisuista.
Pysy mukana kilpailussa
Kun kilpailu on kovaa, täytyy yrityksen juosta pysyäkseen edes paikoillaan. Kilpailijoista ei pidä jäädä jälkeen ja parasta tietysti olisi pysyä kilpailijoiden edellä.
Todennäköisesti kilpailijanne panostavat myös verkkosivustoihinsa kehittääkseen tämän toimivuutta ja tehoa. Takamatka tällä osa-alueella antaa edun kilpailijoillenne ja heikentää mahdollisuuksianne tehdä hyvää liiketoimintaa.
Panu Laaksonen
Panu on Into-Digitalin perustaja, osakas ja hallituksen puheenjohtaja.
panu.laaksonen@into-digital.fi