Elämää Google Universal Analyticsin jälkeen. Onko sitä?
Googlen Universal Analyticsin elinkaari tuli päätökseensä heinäkuussa 2023 ja Google Analytics 4 (GA4) on täällä jäädäkseen. Edelläkävijät aloittivat GA4:n käytön jo muutama vuosi takaperin. Enemmistö kuitenkin siirtyi sen käyttöön pakon alla heinäkuussa 2023. Osa ei tehnyt mitään.
Nyt muutoksen jälkeen Google on joko luonut automaattisen migraation avulla uuden Google Analytics 4 -propertyn vanhan Universal Analytics -tilinne pohjalta tai organisaationne on toteuttanut siirtymän oikeaoppisesti: manuaalisesti ja suunnitellusti.
Jälkimmäisessä vaihtoehdossa kontrolli siirtymässä on ollut teillä itsellänne. Tällöin teidän oli mahdollista:
- ottaa huomioon GA4:n uusi tapa kerätä dataa
- huomioida yleisöt
- suunnitella tärkeimpien tavoitteiden eli konversioiden mittaaminen
- huomioida erilaiset muutokset tapahtumaseurannoissa ja se, kuinka ne eroavat Universal Analyticsistä
- muut nyanssit.
Mikäli ette olleet ajoissa liikenteessä, koette haasteita GA4:n kanssa ja Googlen automaattinen migraatio aiheutti dataumpisolmun, ota yhteyttä meihin!
Mitkä ovat kuusi voimatekijää Google Analytics 4:ssä?
Mikä muuttui, kun siirtyminen Universal Analyticsistä uuteen GA4:ään tuli eteen? Miksi suosimme myös GA4:ää, emmekä ainoastaan Matomoa?
Listasimme näkemyksemme tärkeimmistä seikoista, jotka korostavat GA4:n ylivertaisuutta sivuston jatkokehityksessä ja digitaalisen markkinoinnin tarpeissa.
- Tapahtumapohjainen seuranta ja sen joustavuus: GA4:n tapahtumapohjainen seuranta mahdollistaa tarkan ja joustavan verkkopalvelun käytön ja markkinoinnin toimenpiteiden seurannan. Voit seurata tärkeitä tapahtumia, kuten sivulatauksia, klikkauksia ja konversioita ja hankkia syvällistä tietoa käyttäjien toiminnasta. Huomionarvoista on, että vanhan Universal Analyticsin sessioihin ja sivukatseluihin keskittyneestä mittaamisesta on siirrytty kokonaan tapahtumapohjaiseen mittaamiseen.
- Monikanavainen sekä päätelaiteriippumaton seuranta: GA4 yhdistää eri kanavista tulevan liikenteen saumattomasti. Tämä auttaa hahmottamaan käyttäjien polkuja eri päätelaitteiden ja digitaalisten kanavien välillä. Koko käyttäjäpolun seuraaminen alusta loppuun tapahtuu huomattavasti helpommin ja saumattomammin kuin ennen.
- Ennakoiva analytiikka ja ennusteet: GA4 tarjoaa ennakoivaa analytiikkaa, joka auttaa ennustamaan tulevaa käyttäytymistä. Parhaimmillaan se jopa ennustaa asiakkaiden todennäköisyyttä vaihtaa kilpailijan palveluun, jolloin voidaan pyrkiä sitouttamaan olemassa olevaa asiakaskantaa. Tämä tieto on arvokasta markkinoinnin suunnittelussa ja liiketoiminnan kehityksessä.
- Sisällön optimointi: GA4:n avulla voit seurata mitkä sisältötyypit ja aiheet kiinnostavat käyttäjiä eniten. Näin voit luoda sisältöä, joka vastaa paremmin käyttäjien tarpeisiin ja parantaa siten sivuston käyttäjien sitoutumista. Erityisesti Google Search Consolen linkittäminen GA4:ään on suositeltavaa, kun haluat tarkempaa tietoa SEO-toimenpiteistäsi.
- Tietosuojan ja turvallisuuden parannukset: GA4 kiinnittää erityistä huomiota tietosuojaan. Tietojen keräämistä eri lähteistä voidaan hallita ja tarjota käyttäjille paremman kontrollin omista tietosuoja-asetuksistaan. Tämä on erityisten tärkeää web-analytiikan saralla. Kerättyä dataa voidaan nyt poistaa jopa yksittäisen käyttäjien osalta ja kerätty data voidaan asettaa poistumaan automaattisesti tietyn säilytysajan jälkeen.
- Käyttäjäkokemuksen parantaminen: GA4 tarjoaa tietoa siitä, miten käyttäjät navigoivat sivustollasi ja millä sivuilla he viipyvät pisimpään. Tämä auttaa tunnistamaan sivustonne vahvuudet ja heikkoudet esimerkiksi sivuston rakenteeseen ja käyttökokemukseen liittyen. Voit tehdä tarvittavia muutoksia paremman käyttäjäkokemuksen aikaansaamiseksi, kun mittaat esimerkiksi sivuilla vietettyä aikaa ja scroll depthiä eli sivuston selauksen syvyyttä, näiden kombinaatiota sekä muita sitoutumiseen liittyviä metriikoita.
Lopuksi
GA4 on erityisten tehokas työkalu markkinoinnin optimointiin ja sivuston jatkokehityksen tukemiseen. Se tarjoaa syvällistä tietoa käyttäjistä, mahdollistaa markkinoinnin toimenpiteiden analysoinnin sekä auttaa sivuston jatkokehityksessä käyttäjien tarpeiden ja kokemusten pohjalta
Erityisesti Google Analyticsin suosiota markkinoijan käytössä selittää se, että se nivoutuu moneen muuhun Googlen palveluun, kuten Google Tag Manageriin ja Looker Studioon, saumattomasti. Unohtamatta sitä seikkaa, että verkkokauppojen edistyneessä analytiikassa GA4 on kyvykkyyksiltään ehdoton ykkönen.
Entä muut ratkaisut Googlen rinnalla?
Matomo Analytics – Luotettavan datankeruun puolesta.
Tutustu Matomon neljään keskeiseen vahvuuteen ja siihen, miten se eroaa Googlen tuotteista. Matomoa suosittelemme etenkin, jos haluat datasi säilyvän EU:n sisällä tai haluat seurata verkkopalvelusi liikenteen käyttäytymistä evästeettömästi.
Kiinnostuitko tai askarruttaako jokin?
Ota yhteyttä, niin käydään läpi organisaationne tarpeet ja räätälöidään juuri teille sopiva kokonaisuus datan keräämiseen ja raportointiin. Autamme mielellämme myös evästekäytänteiden, dataumpisolmujen ja muiden analytiikan sekä kasvumarkkinoinnin haasteiden kanssa.
Mikko Huuskonen
Mikko on Into-Digitalin Head of Data & Analytics. Hän on analytiikan ja kasvumarkkinoinnin konkari, joka louhii timantit teidänkin datasta. Vapaa-ajallaan mies pyörii tatamilla, musiikin ja moottoripyörien parissa.
mikko.huuskonen@into-digital.fiPysy ajan tasalla uutiskirjeellämme
Saat tietää liiketoimintaasi edistävien seikkojen, kuten datan ja analytiikan, verkkopalveluiden trendien sekä ohjelmistokehityksen uusimmista käänteistä. Ja toki välillä kerromme ihan omiakin kuulumisia!