Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Huolenpito

Digipalvelulaki tiukentuu: Miten verkkopalvelun saavutettavuudesta pidetään huolta vuonna 2025?

Kirjoittaja

Arto Hautanen

Toteutamme asiakkaidemme verkkopalveluille kattavia saavutettavuusanalyysejä. Näiden analyysien ajankohtaisuus korostuu nyt entisestään, kun kansallinen digipalvelulaki tuo 28.6.2025 alkaen piiriinsä yhä useampia kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita. Mitä kaikkea saavutettavuusanalyysimme sisältää ja kenelle se sopii?

Mitä on saavutettavuus?

Verkkopalveluiden saavutettavuus on yhä tärkeämpi osa digitaalista asiakaskokemusta. Siihen liittyy myös lakisääteisiä velvoitteita.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelu on käytettävä mahdollisimman monelle ihmiselle; myös niille, joilla on jokin toimintarajoite, kuten näkö- tai liikuntarajoite, kognitiivinen tai oppimiseen liittyvä haaste tai tilapäinen haitta.

Saavutettavuutta tarkastellaan WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) -ohjeistoon pohjaten. WCAG:n vaatimusten noudattaminen parantaa käyttökokemusta aivan kaikille käyttäjille. Siksi suosittelemme saavutettavuusvaatimusten noudattamista kaikille verkkopalveluille. Emmekä ainoastaan niille palveluille tai organisaatioille, joita lain kirjain velvoittaa.

Saavu­tettavuuden tarkas­telu ja kehittä­minen koskee kaikkia verkko­palve­luita, vaikka lain muutokset eivät koskekaan.

Mitä digipalvelulain muutos tarkoittaa?

Lyhyesti: EU:n esteettömyysdirektiiviin perustuva kansallinen lainsäädäntö, digipalvelulaki (306/2019), astuu voimaan 28.6.2025 alkaen. Lain vaatimusten soveltaminen koskee muun muassa kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita, mikroyritykset poislukien. Nämä kuluttajille suunnatut verkkopalvelut ovat:

  • verkkokaupat
  • sähkökirjat
  • osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista
  • audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.

Verkkopalvelun saavutettavuuden varmistaminen on jatkuvaa tekemistä, yhtälailla kuin esimerkiksi hakukoneoptimointi tai sivuston sisältöjen päivittäminen.

Helpoin tapa huolehtia sivuston saavutettavuudesta on teettää säännöllisesti analyysi sivuston saavutettavuudesta ja toteuttaa analyysin tuloksena määritellyt toimenpiteet.

”Saavu­tetta­vuus hyödyttää meitä kaikkia. Se tutki­tusti paran­taa kaikkien käyttö­koke­musta ja lisää haku­kone­löydettä­vyyttä. Tärkeim­pänä, se edis­tää digi­taa­lista esteettö­myyttä niille, jotka sitä tarvit­sevat päivittäi­sessä elämässään.”

– Emilia Pulkkinen, Digital Designer, Into-Digital

Saavutettavuus­analyysi

Saavutettavuuden tarkastelu on siis jälleen ajankohtaista ja erityisesti verkkokauppojen tuoteomistajien on syytä lisätä saavutettavuusanalyysin hankkiminen työlistalleen.

Mitä saavutetta­vuus­analyysimme sisältää?

Toteutamme analyysissämme seuraavat vaiheet:

Automatisoitu graafinen testaus

Automatisoiduilla saavutettavuustyökaluilla tarkastetaan muun muassa:

  • puuttuvat kuvien vaihtoehtoistekstit
  • kontrastiongelmat
  • epälooginen otsikkohierarkia
  • puutteelliset linkkitekstit
  • lomakekenttien nimiöinnit.

Tässä vaiheessa tarkoituksena on nimenomaan löytää yleisimmät saavutettavuuden puutteet nopeasti ja kattavasti.

Näppäimistötesti

Osa käyttäjistä käyttää verkkopalvelua ainoastaan näppäimillä, ilman hiirtä.

Testissä käydään läpi muun muassa:

  • näppäimistön avulla navigointi
  • eri lomakkeiden ja toimintojen käyttö
  • näppäinkohdistuksen loogisuus ja toimivuus.
Ruudunlukijan käyttö

Etenkin näkövammoista kärsivät käyttäjät käyttävät sivustoa ääneen luettuna.

Analyysissä ruudunlukijaohjelmistolla testataan muun muassa:

  • sisältöjen ja otsikoiden lukemisen järjestys
  • painikkeiden ja lomakkeiden ymmärrettävyys
  • ARIA-roolien ja HTML-semanttiikan toimivuus.
Värisokeustesti

Tässä analyysin vaiheessa testataan sivuston toimivuus ilman värejä – välittyykö informaatio ilman värejä ja riittävätkö kontrastit?

HTML-koodin validointi

Sivuston tekninen rakenne tarkastetaan HTML-validointityökaluilla. Tällöin tunnistetaan esimerkiksi:

  • virheellinen tai puutteellinen rakenne
  • ristiriitaiset attribuutit
  • epäyhteensopiva tai vanhentunut merkintätapa.
Sivusto ilman kuvia

Esimerkiksi teknisistä ongelmista tai huonosta verkkoyhteydestä johtuen sivuston kuvat eivät välttämättä lataudu. Tämä analyysin vaihe testaa:

  • Onko sisältö ymmärrettävää ilman kuvia?
  • Ovatko alt-tekstit informatiivisia?
  • Välittyykö sisältö teksteillä?

Raportti ja toimenpiteet

Raportti tarjoaa nykyhetken kokonaiskuvan saavutettavuudesta verkkopalvelussa sekä listan huomioista ja korjattavista asioista. Annamme myös työmääräarviot ja ratkaisukuvaukset havaittujen ongelmien korjaamiseksi sekä saavutettavuusselosteen luomiseksi.

On huomioitavaa, että saavutettavuus on jatkuvaa tekemistä. Lähes aina nousee esiin yksittäisiä havaintoja, jotka huomataan vasta myöhemmin käytön tai testauksen yhteydessä. Siksi saavutettavuuden kehittämiseen on hyvä suhtautua pitkäjänteisesti.

Saavutetta­vuusseloste

Saavutettavuusseloste kuvaa sitä, miten hyvin verkkosivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset. Seloste laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa ja sille sovitaan selkeä rakenne. Toteutamme saavutettavuusselosteen verkkopalveluun sivuna, jota asiakas voi itse päivittää ja ylläpitää.

Seloste pitää sisällään muun muassa seuraavat asiat:

  • Saavutettavuuden tila: Täyttyykö vaatimukset kokonaan, osittain vai ei. Perustuu itsearvioon ja ulkoiseen tarkastukseen.
  • Ei-saavutettavat sisällöt: Listaus puutteista, syyt ja korjaussuunnitelmat.
  • Vaihtoehtoiset asiointitavat: Muut tavat käyttää palvelua, jos saavutettavuus ei toimi.
  • Palaute ja yhteystiedot: Palautekanavat ja ohjeet saavutettavan sisällön pyytämiseen.
  • Täytäntöönpanomenettely: Ohjeet, jos palaute ei tuota tulosta. Valvova viranomainen Etelä-Suomen AVI.
  • Laatimispäivä ja arviointitapa: Päivämäärä ja arvioinnin tekijä (sisäinen/ulkoinen)

”Saavutetta­vuus ei ole pelkkää visuaalista selkeyttä. Tekni­nen toteu­tus vaikuttaa siihen, pääseekö käyttäjä käsiksi sisäl­töön myös apu­väli­neillä, kuten ruudun­lukijalla. Ilman perus­teellista koodi­pohjan testausta saavu­tetta­vuus jää helposti näennäiseksi.”

– Leevi Hyvärinen, Head Developer, Into-Digital

Mitä analyysi maksaa?

Saavutettavuusanalyysin hinta määräytyy palvelunne laajuuden mukaan:

  • Suppea: 800 € + alv 25,5%
  • Laaja: 1600 € + alv 25,5%

Huolenpitomme auttaa tekemään verkkopalvelustanne saavutettavan – ota yhteyttä!

Arto Hautanen
Arto Hautanen

CBO, Care

Digipalvelulaki tiukentuu: Miten verkkopalvelun saavutettavuudesta pidetään huolta vuonna 2025?

Kirjoitettu

Lukuaika

3 min

Kategoria

  • Design

EU ja UX Dark Patterns – manipuloivat suunnitteluratkaisut sääntelyn kohteena

Kirjoittaja

Ella Killinen

”UX Dark Pattern” tarkoittaa vapaasti suomennettuna digitaalisen palvelun käyttöliittymän manipuloivaa suunnitteluratkaisua. Kuten saavutettavuus ja tietoturva, myös nämä suunnitteluratkaisut ovat nousseet EU:n sääntelyn kohteeksi. Vaikka yhtenäinen oikeudellinen määritelmä vielä puuttuu, tarttuvat useat aloitteet siihen, miten verkkosivustojen ja sovellusten käyttöliittymät ohjailevat käyttäjää epäeettisellä tavalla. Tavoitteena on turvata verkkopalvelun käyttäjän autonomian tunnetta.

Mitä ovat ”Dark Patternsit” ja miksi niihin puututaan?

Vaikka käyttäjäkokemuksen (UX, User Experience) tutkimuksella ei ole selkeää yhtenäistä teoreettista viitekehystä, perustuu sen yleinen ymmärrys pitkälti ihmisen psykologisiin perustarpeisiin: autonomiaan, yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja pystyvyyden kokemukseen.

Sääntely, joka kohdistuu manipuloiviin suunnitteluratkaisuihin – niin sanottuihin dark patternseihin – liittyy erityisesti autonomian tarpeen suojelemiseen. Dark patternsit ovat suunnittelun keinoja, joiden tarkoituksena on ohjata, painostaa tai harhauttaa käyttäjää tekemään päätöksiä, jotka hyödyttävät palveluntarjoajaa – usein käyttäjän oman edun kustannuksella.

Näihin asioihin EU:n sääntely pyrkii puuttumaan

EU:n manipuloiviin suunnitteluratkaisuihin keskittyvä sääntely pyrkii tekemään digitaalisista palveluista reilumpia käyttäjille.

Euroopan parlamentin tutkimuskeskuksen alkuvuodesta 2025 julkaistussa raportissa kuitenkin peräänkuulutetaan sitä, että nykyinen sääntely kaipaa täsmennyksiä ja tarkempia oikeudellisia määritelmiä. Asia on siis enenevän huomion kohteena.

Alta löydät esimerkkejä suunnitteluratkaisuista, joita pidetään käyttäjää manipuloivina.

Ostopäätöksen kirittäminen (”Fake Urgency” and ”Fake Scarcity”)

Verkkokaupat eivät saa luoda valheellista kiireen tuntua. Esimerkiksi ilmoitus vähenevästä varastosaldosta tai kampanjan päättymisestä on sallittu vain, jos tieto on totta ja ajantasainen.

Ei painostusta, piilotusta tai harhautusta

Palveluista eroamisen tai tilauksen lopettamisen pitää olla yhtä helppoa kuin sen aloittaminen. Käyttäjää ei saa harhauttaa tai väsyttää monimutkaisilla prosesseilla.

Myös hyväksymis- ja kieltäytymisvaihtoehtojen tulisi olla tasapainoisia. Käyttöliittymä ei saa ohjata käyttäjää voimakkaasti kohti vain yhtä vaihtoehtoa, esimerkiksi tekemällä hyväksymispainikkeesta merkittävästi korostetun ja kieltäytymisestä vaikeasti havaittavan.

Automaattiset valinnat

Käyttöliittymä ei saa tehdä valintoja käyttäjän puolesta. Esimerkiksi evästeiden tai uutiskirjeiden suostumusten tulisi olla käyttäjän itsensä aktiivisesti valitsemia – ei siis esivalittuja.

Oleellisen tiedon piilotus

Maksuihin, käyttöehtoihin tai muihin olennaisiin asioihin liittyvä tieto ei saa olla piilotettuna pienellä kirjoitettuna tai vaikeasti löydettävissä. Tiedon tulee olla helposti saatavilla ja ymmärrettävää.

Piilotetut mainossisällöt

Maksettu sisältö, kuten sponsoroidut blogitekstit, tulee merkitä selkeästi mainokseksi. Käyttäjällä pitää olla mahdollisuus erottaa toimituksellinen sisältö ja mainonta helposti.

Ohjaaminen syyllistämällä (”Guilt-tripping”)

Käyttöliittymissä ei tule käyttää syyllistävää tai tunteisiin vetoavaa kieltä keinona ohjata käyttäjää haluttuun valintaan. Emotionaalinen manipulointi, kuten valintanapit tyylillä “Ei kiitos, en halua säästää rahaa” ovat kiellettyjä.

Käyttäjä haluaa tuntea, että hänellä on kontrolli palvelun käytöstä.

Käyttäjän autonomiaa tulee tukea

Käyttäjä haluaa tuntea, että hänellä on kontrolli palvelun käytöstä. Hyvä käyttäjäkokemus siis tukee autonomian tunnetta.

Autonomian tunne syntyy muun muassa selkeästä käyttöliittymästä, toimivasta navigaatiosta, helposti löydettävästä ja ymmärrettävästä sisällöstä sekä tarvittaessa ohjeistuksista ja tooltip-teksteistä.

EU:n sääntely pyrkii suojelemaan tätä kokemusta, vaikkei yhtenäistä lainsäädäntöä olekaan vielä syntynyt. Digitaaliset palvelut ovat arjessa niin keskeisiä, että niiden käytön tulee olla paitsi helppoa, myös eettisesti kestävää.

Lue lisää aiheesta

Mikäli EU:n käsittely aiheesta kiinnostaa enemmän, voit tutustua tähän Euroopan parlamentin tutkimuskeskuksen julkaisuun.

Ella Killinen
Ella Killinen

Digital Designer

Kirjoitettu

Lukuaika

3 min

Kategoria

  • Ohjelmistokehitys

Kyberturvallisuus: NIS2-direktiivi astui voimaan Suomessa

Kirjoittaja

Antti Lassila

8. huhtikuuta 2025 astui Suomessa voimaan uusi kyberturvallisuuslaki, joka tuo isoja muutoksia sadoille organisaatioille. Kyseessä on EU:n NIS2-direktiivin kansallinen toimeenpano. Ja kyllä, se saattaa koskea myös sinun organisaatiotasi.

Mikä on NIS2?

NIS2 (Network and Information Security Directive 2) on Euroopan unionin kyberturvallisuusdirektiivi, jonka tavoitteena on:

  • parantaa organisaatioiden valmiuksia torjua ja havaita kyberuhkia
  • varmistaa yhteiskunnan kriittisten ja tärkeiden palveluiden jatkuvuus
  • tuoda yhdenmukaiset turvallisuusvaatimukset koko EU:n alueelle

Käytännössä NIS2 velvoittaa laajan joukon yrityksiä ja julkisia organisaatioita tunnistamaan, hallitsemaan ja raportoimaan kyberturvallisuuteen liittyviä riskejä suunnitelmallisesti ja dokumentoidusti.

Keitä NIS2 koskee?

Uusi laki laajentaa valvonnan piiriin aiempaa enemmän toimijoita. NIS2 koskee muun muassa energia-, liikenne-, pankki-, terveys-, ja digi-infrastruktuurialan toimijoita. Tarkemmin pääset tutustumaan toimialoihin tästä Kyberturvallisuuskeskuksen taulukosta.

Mitä vaatimuksia NIS2 pitää sisällään?

Direktiivi ei puhu pelkästä palomuurista tai salasanan vaihtamisesta. Se vaatii kokonaisvaltaista otetta digiturvaan. Keskeiset vaatimukset ovat:

  1. Riskienhallinta – kyberriskien tunnistaminen, arviointi ja hallinta on oltava jatkuvaa ja dokumentoitua
  2. Häiriöihin varautuminen – palveluiden on pysyttävä toimintakykyisinä myös kyberhäiriöiden aikana
  3. Ilmoitusvelvollisuus – tietoturvaloukkauksista on raportoitava nopeasti Traficomille
  4. Vastuut selväksi – organisaatiossa on oltava nimetyt kyberturvallisuuden vastuuhenkilöt
  5. Toimittajaketju haltuun – myös alihankkijoiden ja teknisten kumppaneiden tietoturva on varmistettava

NIS2 siis käytännössä edellyttää, että sen piiriin lukeutuvat yhtiöt käsittelevät ja dokumentoivat tietoturva-asiansa asianmukaisesti. Ja kyllä – lakiin sisältyy myös sanktioita. Pahimmillaan kyse on jopa miljoonaluokan hallinnollisista seuraamuksista.

Miten NIS2 liittyy meihin, verkko­sivustoihin ja muihin digitaalisiin palveluihin?

Jos tarjoat tai käytät digitaalisia palveluja, kuten verkkosivustoja, asiointipalveluita tai muita verkon kautta käytettäviä ratkaisuja, NIS2 voi vaikuttaa monella tasolla:

  • Palvelinten ja konesalien valinta – missä ja miten verkkosivustoasi isännöidään, on tietoturvakysymys
  • Käyttäjähallinta ja pääsynhallinta – kuka pääsee sisään järjestelmiin ja millä oikeuksilla
  • Päivityskäytännöt ja tekninen ylläpito – haavoittuvuuksien paikkaaminen ja järjestelmien ajantasaisuus
  • Dokumentointi ja valmiussuunnitelmat – mitä tapahtuu, jos sivusto kaatuu kyberhyökkäyksen vuoksi?

Me Into-Digitalilla rakennamme verkkopalveluita, jotka kestävät aikaa ja kyberuhkia. NIS2:n myötä yhä useampi asiakkaistamme kysyy: miten meidän sivuston tietoturva on järjestetty? Hyvä kysymys, ja juuri oikeaan aikaan.

NIS2 ei koske meitä suoraan. Me kuitenkin olemme lukuisten sellaisten asiakkaiden kumppani, joita sääntely koskettaa. Ja täten olemme osa toimitusketjua, jonka täytyy vastaamaan asiakkaitamme velvoittaviin vaatimuksiin ja odotuksiin laadukkaasti.

Kuinka varautua?

Seuraavassa tiivis muistilista NIS2:n huomiointiin:

  1. Selvitä, kuuluuko organisaatiosi NIS2:n soveltamisalaan
  2. Arvioi nykyinen kyberturvallisuuden taso ja dokumentaatio
  3. Nimeä vastuuhenkilöt ja varmista osaaminen
  4. Rakenna suunnitelma: riskienhallinta, varautuminen ja viestintä
  5. Keskustele teknisten kumppaneiden (kuten meidän) kanssa palveluiden tietoturvasta
  6. Ota mukaan organisaationne asiantuntijat, jotka tuntevat sekä teknologian että vaatimukset

Autamme mielellämme

Olemme kumppani, joka ei vain rakenna digitaalisia palveluja. Edistämme asiakkaidemme liiketoimintaa digitaalisten ratkaisujen välityksellä. Kyberturvallisuus on yksi osa tätä kokonaisuutta. Autamme asiakkaitamme:

  • suunnittelemaan ja kehittämään NIS2-yhteensopivia verkkopalveluja
  • varmistamaan sivustojen ja alustojen teknisen ja toiminnallisen turvallisuuden
  • dokumentoimaan ratkaisut tavalla, joka täyttää direktiivin vaatimukset

Terkuin, Antti

Antti Lassila
Antti Lassila

CTO

Kirjoitettu

Lukuaika

6 min

Kategoria

  • Näkemykset

Ostajan opas: verkkosivuprojektin vaiheet

Kirjoittaja

Isto Karttunen

Verkkosivuhanke on ohjelmistoprojekti, joka onnistuu vain, jos sitä varten on laadittu laadukas projektisuunnitelma, vaiheistus ja aikataulu. Me teemme verkkosivuprojekteja, joiden työmäärät vaihtelevat kymmenistä henkilötyöpäivistä satoihin henkilötyöpäiviin. Mistä vaiheista nämä onnistuvat verkkosivuprojektit koostuvat?

1. Aloitus

Projekti täytyy aloittaa, eikös? Aloitusvaihe sisältää kaiken sen, mikä tapahtuu tarjouksen hyväksynnän ja ensimmäisen varsinaisen workshopin välillä.

Seuraavassa aloitusvaiheen tyypillisiä sisältöjä sekä niiden vastuut:

  • Sopimusneuvottelut (yhdessä)
  • Alustavan projektisuunnitelman ja aikataulun laatiminen (me)
  • Toimittajan projektiryhmän resursointi ja sisäiset aloituspalaverit (me)
  • Projektin aloituspalaveri (yhdessä)
    • Projektiryhmien esittäytyminen
    • Projektin vaiheistus
    • Aikataulu
    • Vastuut
    • Kommunikaatiovälineet
    • Budjetti ja laskutuskäytänteet

Aloituspalaverin jälkeen kaikille osapuolille tulisi olla selvää, mitä tulee tapahtumaan missäkin vaiheessa ja kuka mistäkin vastaa.

Projektin aloitus

2. Määrittely ja suunnittelu

Tämä on tuloksellisen verkkosivuston uudistuksen tärkein yksittäinen työvaihe. Tässä vaiheessa tarkennetaan mitä tehdään, miksi se tehdään ja miten se tehdään.

Työvaihe koostuu pääosin meidän omatoimisesta työskentelystämme ja asiakkaan kanssa käytävistä työpajoista, joissa esittelemme ehdotuksiamme ja tuotoksiamme.

Työvaiheen konkreettisia lopputuloksia ovat muun muassa:

  • Kirjallinen määrittely, joka kuvaa suunnitellut sisältömoduulit ja integraatiot sanallisesti
  • Sisältö- ja osoiterakennesuunnitelma
  • Sisältötyypit ja sisältöjen luokittelut eli taksonomiat
  • Käyttäjäpolkusuunnitelma
  • Mittaussuunnitelma

Työvaihe etenee kahden viikon sprinteissä aihealueittain: kussakin määritellään, suunnitellaan, dokumentoidaan, iteroidaan ja hyväksytään tuotokset, ennen kuin siirrytään seuraavaan aihealueeseen.

Kaikki suunnitelmat perustuvat asiakkaan tarjouspyyntöön.

Kaikki suunnitelmat peilataan asiakkaan tarjouspyyntöön, mikä helpottaa mahdollisten lisätöiden tunnistamista ja dokumentointia työvaiheen aikana.

3. Tekninen toteutus

Kun määritelmät ja suunnitelmat on hyväksytty, päästään ohjelmistokehityksen pariin.

Työvaiheessa luodaan teknisen kehityksen backlog, eli työtehtävien jono. Backlog pitää sisällään kaikki edellisessä työvaiheessa suunnitellut näkymät ja toiminnallisuudet sekä esimerkiksi verkkosivuston arkkitehtuurin pystyttämisen ja testauksen työvaiheet.

Työtehtävien toteuttamisen työmäärät arvioidaan yksityiskohtaisesti, jonka jälkeen kehitys alkaa – jälleen kahden viikon sprinteissä. Sprintit suunnitellaan ja toteutetaan aihealueittain.

Kukin yksittäinen tekninen työtehtävä kulkee seuraavan prosessin läpi teknisten sprinttien aikana:

  1. Tekninen toteutus
  2. Testiympäristöön vienti
  3. Testaus
  4. CR (Code Review) vastuukehittäjän toimesta
  5. DR (Design Review) vastuusuunnittelijan toimesta
  6. Hyväksyntä
  7. Valmiina esiteltäväksi asiakkaalle
  8. Esittely asiakkaalle

Esittelemme tekniset tuotokset asiakkaallemme kahden viikon välein myös sisällönhallinnallisista syistä. Tällöin asiakas pääsee syöttämään sisältöä jo verkkosivuston teknisen toteutuksen aikana, eikä vasta sen jälkeen.

Kahden viikon kehityssprinttejä suoritetaan niin kauan, että kaikki tekniset työtehtävät on suoritettu ja esitelty asiakkaalle.

4. Lopputestaus

Ennen kuin sivusto luovutetaan asiakkaalle hyväksyntätestaukseen ja sisällönsyöttöön, suoritamme lopputestauksen varmistaaksemme, että kaikki on toteutettu suunnitellusti sprinttien aikaisten testien jälkeen. Vaihe pitää sisällään muun muassa:

  • Toiminnallisuuksien testauksen
  • Selaintestauksen
  • Saavutettavuustestauksen
  • Suoritustestauksen
  • Integraatioiden testauksen ja virheiden käsittelyn

Laadunvarmistukseen hyödynnetään niin tässä työvaiheessa kuin teknisen toteutuksen aikana Code Reviewiä, Quality Assurancea, Code Lintingiä ja Design Reviewiä (pardon our Finglish).

5. Sisällönsyöttö ja hyväksyntätestaus

Asiakkaan hyväksyntätestaus on luonnollista tehdä varsinaisen sisällönsyötön työvaiheen aikana, jolloin asiakas todella käyttää verkkosivustoa.

Hyväksyntätestaus

Asiakas pääsee suorittamaan loppu­testauksen projektin aikana hyväksyttyjen kirjallisten määrittely­aineistojen sekä suunnittelu­dokumenttien pohjalta.

Hyväksyntätestaus suoritetaan seuraavasti:

  1. Luomme tuotantoympäristöä vastaavan testausympäristön asiakkaan käyttöön
  2. Testaajat käyvät läpi ennakkoon sovitut testitapaukset sekä suorittavat vapaamuotoista testausta ja sisällönsyöttöä
  3. Huomiot kirjataan laatimaamme hyväksyntä­testaus­taulukkoon
  4. Taulukkoon kirjatut huomiot käydään yhdessä läpi suullisesti

Kaikki mahdolliset löydökset korjataan ennen palvelun julkaisua. Mahdolliset ongelmat käsitellään seuraavan prosessin mukaisesti:

  1. Virheen tunnistaminen ja dokumentointi (asiakas)
  2. Korjauksen toteutus (me)
  3. Koodikatselmointi (me)
  4. Uudelleentestaus (me)
  5. Lopullinen hyväksyntä (asiakas)

Sisällöntyöttö

Vaikka julkaistavan verkko­palvelun hallinnan käyttö­liittymä pyritään tekemään mahdollisimman selkeäksi ja intui­tiiviseksi, pidämme aktiivisesti huolta asiakkaastamme sisällönsyötön aikana.

Projektin aikana asiakkaan eri käyttäjäryhmät koulutetaan sisällönsyöttöön. Tyypillisesti käyttäjäryhmät jakautuvat vähintään kahteen: pääkäyttäjiin ja sisällönsyöttäjiin.

Sisällönsyötön osaaminen varmistetaan seuraavasti:

  • Sisällönsyöttökoulutukset
  • Sisällönsyötön aikaiset päivittäiset tukipalaverit
  • Sisällönsyöttökoulutusten retrospektiivit kahden viikon ajan sisällönsyötön jälkeen
  • Video- ja tekstimuotoiset käyttöohjeet

6. Julkaisu

Sivusto julkaistaan huolelli­sesti laaditun julkaisu­aikataulun mukaisesti.

Julkaisu­vaiheeseen kuuluu valmistelu­työ, itse julkaisu sekä julkaisun jälkeiset testaukset. Tämän jälkeen projekti tai sen osa­koko­naisuus on toimitettu, ja voidaan siirtyä jatkokehitys- ja ylläpito­vaiheeseen. 

Julkaisuvaihe suoritetaan tyypillisesti meidän ja mahdollisten 3. osapuolten (kuten nimipalveluiden hallitsijat) kanssa ilman, että asiakkaan täytyy olla aktiivisesti mukana julkaisutoimenpiteissä.

Julkaistu verkkosivusto on tärkeä uusi kokonaisuus, mutta toisaalta vasta yhteistyön alku.

7. Huolenpito

Projekti on päättynyt, mutta yhteis­työ ei.

Pyrimme asiakkuuksissamme pitkä­kestoiseen kumppanuus­malliin, jossa olemme yhteis­ymmärryksessä siitä, että julkaistu verkkosivusto on tärkeä uusi kokonaisuus, mutta toisaalta vasta yhteistyön alku. Haluamme tukea asiakkaitamme pitkäkestoisesti ja proaktiivisesti – luoden todennettavaa lisäarvoa. 

Asiakassuhde ei siis pääty toimitusprojektin valmistumiseen, vaan se jatkuu pitkäjänteisenä ja kehittyvänä yhteistyönä. Panostamme aktiiviseen viestintään, jatkuvaan kehittämiseen ja asiakastyytyväisyyteen, jotta verkkosivusto tukee asiakkaan liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla myös tulevaisuudessa. 

Kokemuksemme mukaan meidän on toimittava proaktiivisena jatko­kehitys­kumppanina, eikä vain reagoida asiakkaan pyyntöihin. Siksi sitoudumme yhteisissä kehitys­palavereissamme esittämään asiakkaillemme jatko­kehitys­ajatuksia eri näkö­kulmista: 

  • Trendit ja parhaat käytännöt – uusimmat teknologiat, UX/UI-suunnittelun kehitys, automaatio ja optimointi
  • Lainsäädäntö ja vaatimukset – esimerkiksi saavutettavuus ja tietosuoja
  • Sisältö ja käyttökokemus
  • Toiminnallisuudet ja integraatiot
  • Data ja analytiikka

Lisäksi Huolenpitoon sisältyy totta vie myös jatkuva asiakastuki sekä palvelun ylläpito:

  • Ennakoiva seuranta, joka varmistaa palvelun suorituskyvyn ja turvallisuuden
  • Nopeat korjaukset kriittisissä virhetilanteissa tai kiireellisissä muutostapauksissa
  • Päivittäinen tuki asiakkaan ylläpitäjille
  • WordPress-päivitykset (sis. lisäosat)

Yhteenveto

Saattaa kuulostaa helpolta. Sitä se on kuitenkin vain, jos verkkosivuprojektin eri vaiheisiin oikeasti keskitytään myös projektin johtamisen näkökulmasta.

Terkuin, Isto

Isto Karttunen
Isto Karttunen

Senior Project Manager

Kirjoitettu

Lukuaika

3 min

Kategoria

  • Strategia

Ostajan opas: verkkosivuston strategian merkitys

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Verkkosivuprojektiin tulee keskittyä aivan yhtä lailla strategisesti, kuin liiketoiminnan kehittämiseen ylipäätänsä. Ei siis kannata lähteä soitellen sotaan, jos haluaa saada aikaan tuloksia. Tässä artikkelissa kerron, mitä strateginen suunnittelu tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa.

Verkkosivuston strateginen suunnittelu on sen menestyksen perusta

Olemme vastanneet lukuisten yritysten, järjestöjen, liittojen ja julkisen sektorin verkkosivujen strategisesta suunnittelusta. Hienoimpia logoja ovat muun muassa Huoneistokeskus, WorldVision, Teollisuusliitto sekä Nokian ja Kangasalan kaupungit.

Verkkosivuston suunnittelu ei ole pelkkää visuaalista ilmettä tai teknistä toteutusta. Verkkosivusto on liiketoimintasi digitaalinen ydin. Strateginen suunnittelu -työvaihe varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoiminnan tavoitteita, ohjaa käyttäjiä haluttuihin toimenpiteisiin ja tuottaa mitattavaa arvoa. Mutta mitä strateginen verkkosivuston suunnittelu oikeastaan tarkoittaa?

Tarvitsetteko apua?

Jos verkkosivuston strateginen suunnittelu on aihealue, josta haluat rupatella, olemme vain klikkauksen päässä.

Miksi strateginen suunnittelu on välttämätöntä?

Ilman strategista pohdintaa verkkosivusto on vain läjä sivuja, näkymiä ja toimintoja. Hyvin suunniteltu verkkosivusto puolestaan:

  • Tukee liiketoiminnan tavoitteita – olipa kyseessä sitten myynti, liidien generointi tai brändimielikuvan vahvistaminen
  • Tarjoaa optimaalisen käyttökokemuksen – käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti ja vaivattomasti
  • On hakukoneoptimoitu – tuo jatkuvasti kävijöitä ilman suuria mainosbudjetteja
  • On teknisesti kestävä ja skaalautuva – mukautuu yrityksen kasvuun ja muuttuvaan digitaaliseen maailmaan
  • Rakentaa kilpailuetua – erottautuminen ja ainutlaatuinen asiakaskokemus parantavat tuloksia.

Miten verkkosivuston strateginen suunnittelu etenee?

Verkkosivuston strategisen suunnittelun aikana käsitellään jokaisessa projektissa vähintään seuraavat aihealueet:

1. Liiketoiminnan ja kohderyhmien ymmärtäminen

Verkkosivuston suunnittelu alkaa liiketoimintatavoitteiden ja kohderyhmän analysoinnilla. Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi? Mitkä ovat heidän kipupisteensä?

Esimerkiksi näihin kysymyksiin vastaaminen ohjaa koko suunnitteluprosessia.

2. Kilpailija-analyysi

Kilpailijoiden verkkosivujen ja yleisemmin digitaalisen läsnäolon analysointi auttaa tunnistamaan, että miten markkinassa tyypillisesti toimitaan. Tärkeimmät tarkastelukohdat ovat:

  • Miten kilpailijat houkuttelevat ja sitouttavat kävijöitä?
  • Mitä avainsanoja ja sisältöjä he hyödyntävät?
  • Miten heidän verkkosivujensa käytettävyys ja konversiopolut on suunniteltu?

On kuitenkin tärkeää muistaa, että kilpailijaa imitoimalla on saavutettavissa enintään vain yhtä hyviä tuloksia, kuin kilpailija saavuttaa. Me emme halua sitä – me haluamme teidän menestyvän paremmin.

3. Tietorakenne ja käyttäjäpolut

Hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa käyttäjää kohti konversiota. Tämä edellyttää selkeää tietorakennetta ja käyttäjäpolkujen huolellista määrittelyä:

  • Mitä sisältöjä kävijät etsivät?
  • Miten he liikkuvat sivustolla?
  • Miten voimme optimoida heidän kokemustaan?
  • Missä yhteyksissä ohjaamme käyttäjää toimintaan?
4. Hakukoneoptimointi ja suorituskyky

Verkkosivuston löydettävyys on tärkeä kokonaisuus huomioitavaksi. Eihän verkkosivustolla tee mitään, jollei sitä löydä kukaan. SEO-optimoidut verkkosivut sisältävät:

  • Oikeat avainsanat strategisesti suunniteltuna ja huolellisesti sijoiteltuna
  • Toimintavarman, turvallisen, SEO-optimoidun ja nopean arkkitehtuurin
  • Käyttäjälähtöisen sisällön, joka sitouttaa ja ohjaa toimintaa.
5. Analytiikka ja seuranta

Verkkosivuston suorituskykyä on mitattava ja kehitettävä jatkuvasti. Käytössä olevat työkalut, kuten Google Analytics, SEMRush, Hotjar ja Search Console auttavat seuraamaan sivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa:

  • Mitkä sisällöt toimivat parhaiten?
  • Mistä käyttäjät tulevat ja miten he liikkuvat?
  • Mitkä elementit tuottavat eniten konversioita?
  • Miten sijoittumisemme tärkeiden avainsanojen osalta kehittyy?

Verkkosivuston strateginen suunnittelu on siis edellytys tulokselliselle palvelulle. Kun strateginen suunnittelu on tehty huolellisesti, siirrytään palvelun muotoiluun.

Tsemppiä!

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer

Kirjoitettu

Lukuaika

6 min

Kategoria

  • Ohjelmistokehitys

Näin valitset parhaan verkkokauppa-alustan kauppasi perustaksi

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten sekä käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.

WooCommerce voidaan räätälöidä suoraan asiakkaan tarpeisiin

WooCommerce on WordPressin kehittämä erittäin suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce mainio valinta. Tällöin sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista. Toki oletuksena on, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu – tällöin ei törmätä jatkuviin ongelmiin, kun uusi verkkokauppa pultataan vanhan verkkosivuston kylkeen.

WooCommerce on valintamme

Me teemme kaikki verkko­kauppa­projektimme WooCommercella sen räätälöitä­vyyden ja kustannus­tehokkuuden vuoksi.

Alustan voi ladata ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäksi suuri osa WooCommercen lisäosista on maksullisia. WooCommercen avulla voi tehdä sekä hyviä että huonoja verkkokauppoja, aivan kuten WordPressillä voi tehdä hyviä tai huonoja verkkosivuja.

Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema valmiilla toiminnoilla, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä kehnolle tasolle.

WooCommercen tarkalle hinnalle on vaikea antaa varmaa arviota, sillä siihen vaikuttavat valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien maksullisten lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki. WooCommercen etu on se, että käyttäjä maksaa vain niistä ominaisuuksista, jotka tulevat oikeasti käyttöön. Meidän tapanamme ei ole hyödyntää asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan hyvin harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.

Milloin valita WooCommerce?

WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys, mikä on yksi syy siihen, miksi suosimme alustan käyttöä verkko­kauppoja sisältävissä projekteissa. WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkko­kaupan ulkoasun (eli kaiken sen, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kusto­moinnin, sekä tuote­suodatuksen ja toiminnalli­suuksien, kuten toimitus­tapojen tai toive­listan kustomoinnin. Lisäksi muun muassa räätälöidyt raportointi- ja tilausten hallinta­työkalut tulevat usein tarpeeseen. WooCommerce siis tarjoaa oivia ”tausta­työkaluja” meidän ja asiakkaidemme käyttöön. Käyttö­liittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan aina räätälöidysti.

WooCommerce taipuu asiakkaan tarpei­siin ilman, että tarpeiden tulee tai­pua alustan mahdolli­suuksiin.

WooCommerce on oiva valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkko­kaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin. Tästä syystä lähestymmekin verkko­kauppa­hankkeitamme lähes poikkeuksetta palvelu­muotoilun ja määrittelyn kautta: ensin selvitetään mitä ja miksi. Vasta sitten miten, jolloin WooCommerce on aina vahvoilla yllä listattujen ominaisuuksiensa ansiosta.

Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimme kyseisen ratkaisun yhdessä S-renkaan kanssa. Mediatradea varten räätälöity verkko­kauppa mahdollisti puolestaan hyvin nopeasti toimivan tuote­suodatuksen sekä räätälöidyt tarjous­työkalut.

WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille ja verkko­kaupoille, mutta alustan kusto­mointi­mahdolli­suuksista eniten iloa saanevat etenkin keski­suuret ja suuret yritykset.

WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua myös ilman ulkoista tukea – kyse ei kuitenkaan ole kaikista helpoiten lähestyttävästä verkkokauppa-alustasta. Erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa usein pyytää asiantuntija-apua meiltä.

WooCommerce-verkko­kauppa­hankkeeseen yleisimmin kuuluvat työvaiheet:

  • Palvelumuotoilu ja määrittely
  • Käyttöliittymäprototyyppi
  • Käyttöliittymän visuaalinen ilme
  • Tekninen toteutus
  • Testaus ja julkaisu
  • Ylläpito ja jatkokehitys

WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan se paras mahdollinen ”valmis­kauppa”

Hinta WooCommerce-verkko­kauppa­hankkeilla liikkuu tyypillisesti 40 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Toteuttamissamme projek­teissa hinta­haarukan yläreuna on usein noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein kymmeniä – tai jopa yli sata – päivää asiantuntija­työtä, vaikka kyseessä onkin ”valmis verkkokauppa-alusta”. WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan paras mahdollinen ”valmiskauppa”.

Shopifyllä verkkokauppa kuukausimaksulla

Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun avulla voi perustaa verkkokaupan ilman merkittävää teknistä osaamista.

Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiilla muotilla, minkä vuoksi sen voi mieltää WooCommercen vastakohtaksi. Shopifyn voi ottaa käyttöön hyvin matalalla kynnyksellä, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.

Vaikka Shopifyn räätälöinti­mahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta perustaa monenlaisia verkko­kauppoja. Verkko­kaupan ulkoasua voi myös varsin vapaasti muokata, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.

Shopifyn edullisin tilaus maksaa 32 euroa kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisä­ominaisuuksia kaipaaville yrityksille tarkoitetut 92 ja 384 euron kuukausi­hinnat. Aidosti moni­puolisille verkko­kaupoille kuukausi­maksu onkin jo yli 2 000 euroa kuukaudessa. Huomattavaa on, että kaikissa lisenssi­vaihtoehdoissa Shopify myös ottaa komission myynneistä.

Shopify on kerta­kustannuksiltaan halpa mutta jatkuvilta kokonais­kustannuksiltaan erittäin arvokas. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on kunnian­himoiset ja räätälöintiä vaativat verkko­kauppatarpeet.

MyCashflow on suoraviivainen ja kotimainen verkkokauppa-alusta

Kotimainen MyCashflow on kuukausi­maksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkko­kaupan perustamisen valmiin paketti­ratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.

Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkko­kaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen sitä vaatiessa. Toiminnalli­suudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.

MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. 49 eurolla ei siis pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen. 99 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2 000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 149 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa useampia lisäominaisuuksia.

Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellään suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.

Olemme apuna verkkokauppojen perustamisessa

Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka niitä on toki muitakin. Pähkinän­kuoressa: kevyet ja pienet kaupat voidaan toteuttaa MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keski­suuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen koko­luokkaan. Tällöin pelikentälle astelee WooCommercen kilpailijaksi Magento.

Me toteutamme verkko­kauppa­projektit pää­sääntöisesti WooCommercen avulla. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkko­kauppa­kokonaisuuden, sekä tuen verkko­kaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun uusi verkko­kauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin.

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä.

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer

Kirjoitettu

Lukuaika

2 min

Kategoria

  • Ohjelmistokehitys

Tutkimustulokset – WordPress suuryritysten verkkopalvelu-alustana

Kirjoittaja

Aapo Mäki

The State of Enterprise WordPress Survey 2024 -tutkimus osoittaa, miten jättiläisorganisaatiot hyödyntävät WordPressiä saavuttaakseen liiketoiminnallisia tavoitteitansa. Meille WordPressiä pääsääntöisesti sisällönhallintajärjestelmänä hyödyntäville tahoille tutkimustulokset eivät tuota yllätyksiä, sillä tiedostamme järjestelmän kyvykkyydet. Järjestelmävalintaa pohtiville tulokset toivottavasti madaltavat entisestään kynnystä valita WordPress.

Lähde

Jos aihe kiinnostaa toden teolla, suosittelen tutustumaan alkuperäiseen julkaisuun. Minä kun ainoastaan tiivistän avainkohdat artikkelissani. Esitän artikkelissa vuoden 2024 tutkimustuloksia. Vertailuluvut vuoteen 2023 löydätte alkuperäisestä julkaisusta.

Organisaatiot

Tutkimus käsittelee organisaatioina seuraavia:

  • Korkean profiilin brändi
  • Kansallinen tai maailmanlaajuinen tunnettuus
  • Suuri korporaatio

Tutkimustulokset perustuvat haastatteluihin yli 100:sta näiden kategorioiden järkäleorganisaatiosta. Haastatellut tahot vaihtelevat Amnesty Internationalista ja The Timesista aina Princetonin ja Liverpoolin yliopistoihin.

WordPressin valinta

Lähes kaikki haastatellut organisaatiot pitivät WordPressin laajennettavuutta, toiminnallisuutta ja skaalautuvuutta kriittisinä valintakriteereinä.

Missä roolissa järjestelmäpäätöksen tekijät työskentelevät?
  • 41%: IT
  • 26%: Markkinointi
  • 12%: Hallitus tai johtoryhmä
  • 11%: Sisällöntuottajat
  • 7%: Ei tiedetä
  • 2%: Talous
  • 1%: Tuoteosasto
Mitkä tekijät ovat tärkeimpiä valintakriteereitä?
  • Raha: 12% ei tärkeä, 49% kohtuullisen tärkeä, 40% erittäin tärkeä
  • Toiminnallisuus: 4% ei tärkeä, 21% kohtuullisen tärkeä, 75% erittäin tärkeä
  • Avoin lähdekoodi: 32% ei tärkeä, 43% kohtuullisen tärkeä, 25% erittäin tärkeä
  • Skaalautuvuus: 13% ei tärkeä, 53% kohtuullisen tärkeä, 34% erittäin tärkeä
  • Laajennettavuus: 4% ei tärkeä, 65% kohtuullisen tärkeä, 31% erittäin tärkeä
  • Käytettävyys: 9% ei tärkeä, 59% kohtuullisen tärkeä, 32% erittäin tärkeä
  • Suorituskyky: 9% ei tärkeä, 47% kohtuullisen tärkeä, 44% erittäin tärkeä
  • Monikieliset kyvykkyydet: 60% ei tärkeä, 22% kohtuullisen tärkeä, 18% erittäin tärkeä
  • Multisite-ominaisuudet: 54% ei tärkeä, 22% kohtuullisen tärkeä, 25% erittäin tärkeä

Näiden lukujen kehityksen vuoteen 2023 nähden löydätte tutkimuksesta.

Kustannukset ja ylläpito

Keskimääräinen suunnittelun ja toteutuksen hinta?

Vuonna 2024 organisaatiot vastasivat budjettikysymykseen seuraavaasti:

  • 40%: Alle 50 000 $
  • 12%: 50 000 – 100 000 $
  • 10%: 100 000 – 250 000 $
  • 6%: 250 000 – 500 000 $
  • 4%: 500 000 – 1m$
  • 4%: +1m$:
  • 24%: Ei tiedetä
Sisältääkö edellinen summa ylläpidon?
  • 38%: Kyllä
  • 62%: Ei
Mikä on mielestänne WordPress-sivustonne ROI (return on investment)?
  • 37%: Hyvä
  • 35%: Erinomainen
  • 16%: En tiedä
  • 12%: Kehno

WordPressin käyttö

Mihin käytätte WordPressiä ensisijaisesti?
  • 23%: Uutisten julkaisemiseen
  • 18%: Sisällön luomiseen
  • 18%: Omatoimiseen sivujen/laskeutumissivujen tekemiseen
  • 15%: Blogien julkaisemiseen
  • 14%: Olemassa olevan sisällön päivittämiseen
  • 12%: Tuotteiden/palveluiden myymiseen verkossa
Käytättekö WordPressiä headless-CMS:nä?
  • 75%: Ei
  • 16%: Kyllä
  • 9%: En tiedä

Mikä headless? Lue täältä.

Kuinka usein käytätte WordPressiänne?
  • 65%: Päivittäin
  • 18%: Viikoittain
  • 12%: Kuukausittain
  • 6%: Harvemmin
Onko WordPressissänne integraatioita?
  • 23%: Markkinointiteknologia
  • 17%: Maksuintegraatiot
  • 15%: Single Sign On
  • 15%: CRM
  • 14%: Käännöstyökalut
  • 12%: A/B-testaustyökalut
  • 4%: Ei integraatioita

Ja mikä tärkeintä: suosittelisitko WordPressiä muille enterprise-tason organisaatioille?

0 = en, 10 = ehdottomasti.

0: 5%

1: 3%

2: 5%

3: 8%

4: 5%

5: 8%

6: 9%

7: 10%

8: 13%

9: 13%

10: 23%

Valtaosa siis suosittelisi melko suurella todennäköisyydellä. Eikä syyttä.

WordPress? Jutellaan!

WordPress on siis myös isojen organisaatioiden verkkopalvelualusta.

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer

Kirjoitettu

Lukuaika

12 min

Kategoria

  • Näkemykset

Ostajan opas: verkkosivun hinta

Kirjoittaja

Mikko Erola

Verkkosivun hinta -kysymys lienee kärjen tuntumassa, kun organisaatiot pohtivat omia verkkosivutarpeitaan. Me teemme verkkosivuja 2,5 miljoonalla eurolla vuodessa ja olemme työssämme Suomen parhaimmistoa. Siksi kykenemme ja toisaalta haluamme auttaa kaikkia kiinnostuneita ymmärtämään, mitä verkkosivu-uudistus maksaa ja mistä hinta koostuu.

Kokeneimmat verkkopalveluiden ostajat tietävät suurin piirtein, mikä saattaisi olla heidän haaveilemansa verkkosivun hinta. Monet eivät sitäkään. Vielä harvemmat tietävät, mitkä tekijät siihen hintaan vaikuttavat.

Tämän artikkelin tarkoitus on tarjota apua jokaiselle verkkosivuprojektin suunnittelun ja budjetoinnin kanssa kamppailevalle.

TLDR;

Artikkelissa kuvaamme seuraavien aihealueiden vaikutusta verkkosivun hintaan:

1. Strateginen suunnittelu ja palvelumuotoilu
2. Sisällön esitystavat
3. Toiminnallisuudet
4. Integraatiot
5. Julkaisujärjestelmä
6. Ylläpito ja jatkokehitys

Räätälöidyn verkkosivun hinta alkaa yksin­kertaisim­missakin tapauksissa 20 000 €:n tuntumasta. Laajat verkkosivustot puolestaan saattavat kustantaa 100 000 €.

Me olemme toteuttaneet satoja onnistuneita verkkosivuja. Pienistä suuriin. Asiakkaitamme ovat muun muassa Huoneistokeskus, Lämpöykkönen, S-Ryhmä, Retta, World Vision, Plan ja Fida.

Tämä blogikirjoitus on pitkä. Aihe on sellainen, että se vaatii reilusti kirjaimia, jotta sen voi kuvata riittävän laajasti.

Mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivun hintaan?

Kaikissa verkko­sivu­projekteissa on selvästi tunnistettavissa osa-alueet, joiden perusteella hinnoittelu pää­piirteittäin rakentuu:

  1. Strategia, palvelumuotoilu ja määrittely
  2. Sisällön esitystavat
  3. Toiminnallisuudet
  4. Integraatiot
  5. Tekniset reunaehdot esim. julkaisujärjestelmän ja palvelimen suhteen
  6. Ylläpito- ja jatkokehitystarpeet

Meillä verkkosivun, nettisivun ja kotisivun (sama asia, monta eri termiä) hinta koostuu pääosin asiantuntijoidemme työmäärästä. Hinnoittelu perustuu henkilötyöpäiviin (htp), joka sisältää 7,5 tuntia asiantuntijoidemme työtä. Henkilötyöpäivän hinta asiakkaillemme on useimmiten 825 €, jonka päälle lisätään arvonlisävero.

Asiantuntijoitamme ovat projektipäälliköt, sisältö- ja palvelumuotoilijat, suunnittelijat, tekniset arkkitehdit ja kehittäjät eli koodarit. Tarkennukset henkilötyöpäivien sisällöstä löytyy tämän artikkelin lopusta.

Lisenssikuluja ja 3. osapuolten juoksevia kuluja ovat ainoastaan mahdolliset maksulliset lisäosat ja palvelinkulut. Nämä kulut asettuvat useimmiten joidenkin kymmenien eurojen tasolle kuukaudessa. Kuukausittaisesta ylläpidosta syntyy toki työkuluja myös meiltä, josta myös lisää viimeisessä kohdassa.

Tässä artikkelissa paneudumme suunnittelun ja teknisen toteutuksen työmääriin. Onnistunut verkko­palvelu­projekti vaatii kuitenkin myös johtamista. Projektinjohdon tehtävät, kuten työpalaverit, muodostavat tyypillisesti noin 10–15 % koko projektin työmäärästä ja hinnasta.

Voimme myös soitella

Kerromme verkkosivuston hinnan rakentumisesta mieluusti myös puhelimitse tai muilla viestintä­vekottimilla.

1. Strateginen suunnittelu, palvelumuotoilu ja määrittely

Verkkosivuprojekteissa on tärkeää ymmärtää seuraava: miksi, kenelle ja miten verkkopalvelu rakennetaan. Strateginen suunnittelu ja palvelumuotoilu ovat onnistuneen verkkosivu-uudistuksen keskeisimpiä työvaiheita.

Meidän tarjouksemme sisältävät pienemmissäkin verkko­sivu­hankkeissa vähintään muutaman henkilö­työpäivän työmäärän strategiseen suunnitteluun ja palvelu­muotoiluun. Laajemmissa hankkeissa huomattavasti enemmän. Tähän työmäärään vaikuttaa myös se, kuinka pitkälle asiakas itse on kyennyt jäsentämään tarpeitaan ja ajatuksiaan.

Meidän tehtävämme on kuitenkin haastaa ja validoida näitä jäsentelyjä yhdessä asiakkaan kanssa.

Tässä strategian ja muotoilun työvaiheessa siis ratkotaan mitä, miksi ja miten ollaan tekemässä. Tämän vaiheen löydökset ja päätökset määrittelevät seuraavien otsikoiden sisällöt. Ja siten myös verkkosivu-uudistuksen kokonais­työmäärän ja hinnan.

Mitä sisältöä verkko­palvelussa on ja kuinka paljon? Miten sisältö järjes­tetään siten, että käyttäjä löytää vaivattomasti halua­mansa? Ja toisaalta siten, että saamme ohjattua käyttäjää haluamiimme toimen­piteisiin?

2. Sisältö

Laadukas sisältö on onnistuneen verkkosivuston edellytys. Se on useimmiten myös asia, josta asiakas vastaa itse.

Tästä syystä sisällöntuotanto ei tyypillisesti aiheuta työmäärää verkkosivuston toimittajalle. Silti haluamme sparrata asiakkaitamme aihealueen tiimoilta, jotta uudistetussa verkkosivustolla komeilee lopulta arvoisensa sisällöt – ei pelkästään tekstit, vaan myös esimerkiksi kuvat ja videot.

Verkkopalvelun sisällöistä voit lukea tarkemmin tästä artikkelista.

Verkkosivu-uudistuksissa pääosin nimenomaan sisältö ja sen eri esitystavat määrittelevät, kuinka työläs palvelu on suunnitella ja toteuttaa. On siis tärkeää määritellä sisältötyypit, sisältölohkot ja toiminnallisuudet, joilla sisältöä esitetään eri tavoin. Esimerkkejä seuraavassa:

Meganavigaatio: 2475 €

Jos verkkosivustolla on paljon sivuja ja sivuhierarkia yltää 3. tai syvemmille tasoille, on paras ratkaisu tyypillisesti mega­navigaatio eli iso valikko.

Oman sivustomme navigaatio on eräänlainen meganavigaatio sekin, mutta vain visuaalisista syistä. Käyttöön olisi soveltunut perusnavigaatiokin.

Staattinen sisältöalue: 600 €

Luet tätä tekstiä sisältöalueessa. Normaali sisältöalue kaikkine tekstileikkauksine on tyypillisesti reilun puolen henkilötyöpäivän urakka. 600 €.

Työmäärä ja hinta kasvaa, kun sisältö­alueeseen tarvitaan moni­puolisia sisällön muotoilu­työkaluja. Kuten tämä haitari­elementti tai aiemmin näkemäsi ”meille voi myös jutella”-kainalonosto.

Tyypillisesti sisältöalue ja kaikki vimpaimet sisältöalueelle maksavat jopa useita tuhansia euroja. Tärkeä investointi, koska sisältö on king.

Ajankohtaiset sisällöt, kuten blogi: 1 650 – 3 300 €

Artikkeleille tarvitaan listaussivu, jossa voidaan mahdollistaa suodattaminen esim. blogi-, uutis- ja asiantuntija-artikkeleiden välillä. Plan.fi:ssä on esimerkki tästä. Myös oma blogi-listauksemme toimii hyvänä esimerkkinä.

Yksittäiselle artikkelille tarvitaan myös oma artikkelin lohkopohja – siksi, että artikkelit vaativat omanlaisiaan sisältölohkoja. Tällainen on esim. heroelementti (sivun yläreunassa), jossa esitetään artikkelin päivämäärä- ja kirjoittajatiedot.

Sisältölohkot: 400 – 2 475 €/kpl

WordPress-verkko­sivujen sisällöistä valtaosa rakennetaan nykyään sisältö­lohkoilla. Ne ovat ikäänkuin hierarkisia Lego-palikoita, joilla markkinoija voi luoda rikasta ja moni­puolista sisältöä.

Tyypillisissä verkko­sivu­projekteissa lohkoja luodaan kymmen­kunta. Yksittäisen lohkon työmäärään vaikuttavat muun muassa:

  • Asetukset ja monipuolisuus
  • Dynaamisuus
  • Visuaaliset asetukset (kuten väri- ja asetteluvalinnat)
verkkosivun hinta

3. Toiminnallisuudet

Verkkosivun hintaan vaikuttaa myös toiminnalli­suudet. Ne tarkoittavat niitä ominai­suuksia, joita käyttäjä käyttää vieraillessaan verkko­sivustolla.

Toiminnalli­suuksien tarpeiden varmis­taminen on erityisen tärkeää jo tarjous­vaiheessa, jotta asiakas todella tietää, mitä on ostamassa. Seuraavassa tyypillisiä toiminnallisuuksia verkko­sivustolla:

Haku: 1 650 – 3 300 €

Filosofiamme on, että verkko­sivuston sisällön tulee olla järjestetty siten, että käyttäjä löytää etsimänsä ilman sivuston hakuakin.

Haku on kuitenkin mainio tapa tukea ja mahdollisesti nopeuttaa käyttäjän toimintaa verkko­sivustolla. Haku­toiminnalli­suuksia on monen­laisia, eikä huonolla haulla tee mitään.

Tyypillisesti ei-niin-valtavan-laajoilla verkkosivustoilla esimerkiksi Relevanssi Premium -lisäosalla tehty haku ajaa asiansa mainiosti.

Jos sisältömassa on valtava, saattaa olla järkevää käyttää erillisiä ja maksullisia haku­moottoreita, kuten selvästi järeämpää Algoliaa. Erillisiin haku­moottoreihin kannattaa kuitenkin asennoitua tarkoi­tuksen­mukaisuus-hattu päässä, sillä ne kustan­tavat usein jopa satoja euroja kuukaudessa.

Maksullisissa hakumoottereissa myös tekoäly on jo mukavassa roolissa.

Lomakkeet: 825 – 1 650 €

Verkkosivu- ja verkko­kauppa­kävijälle pitää tarjota hänen toivo­mansa tapa olla yhteydessä. Puhelin­numerot ja sähkö­posti­osoitteet siis esiin! Näiden lisäksi usein käytetään eri­näköisiä yhteyden­otto- ja palaute­lomakkeita.

Me suunnittelemme ja toteu­tamme verkko­palvelu­hankkeissa lähes poikkeuksetta vähintään uutiskirje- ja yhteyden­otto­lomakkeet. Työ pitää sisällään lomakkeiden ja virhe­ilmoitusten ulko­asun suunnittelun ja näiden teknisen toteutuksen. Lisäksi tiedot lomake­merkinnöistä kerätään julkaisu­järjestelmään ja lähete­tään valittuihin sähkö­posti­osoitteisiin. Lomakkeita myös integroidaan esimerkiksi uutis­kirje- ja CRM-järjestelmiin. Integraatioista lisää myöhemmin tässä kirjoituksessa.

Perus­lomakkeiden suunnittelu ja toteutus maksaa 800 – 1 600 €. Tämä työmäärä sisältää lomake­työkalun käyttöön­oton (WordPressissä useimmiten Gravity Forms). Työ­kalu mahdollistaa jatkossa sen, että verkko­palvelun sisällön­hallinta­järjes­telmästä voi luoda rajatto­masti uusia lomakkeita perso­noidusti ilman, että meidän apuamme tarvitaan. Panostetaan siis kerralla kunnollisiin työ­kaluihin.

Täältä löydät meidän sivustomme yhteydenottolomakkeen, joka on toteutettu Gravity Formsilla.

Kieliversiointi: 825 – 1 650 €

WordPress-julkaisu­järjestelmä tarjoaa laadukkaita lisä­osia kieli­versiointiin. Muun muassa WPML-lisäosan käyttö kieli­versioinnissa mahdollis­taa isojenkin verkko­palveluiden useat kieli­versiot.

Meidän kieli­versio­työkalun käyttöön­ottoon tarvittava työ­määrämme on arvoltaan rapiat 1000 €. Varsinainen työ on kuitenkin edessä asiakkaallamme, kun kieli­version sisällöt täytyy syöttää palveluun. Tässäkin on tätä nykyä kieli­versio­työkalujen teko­äly­toiminnot apuna – onneksi.

Oman sivustomme ylälaidasta näette FIN/EN-painikkeen, jolla pääsette kokeilemaan meidän Polylangilla toteutettua kieliversiota. Polylang on WPML:n kilpailija.

Verkkokauppatoiminnot: alk. 20 000 €

Kun verkkosivustolla pitää voida myydä jotain, on kysymys verkkokaupasta. Perinteinen verkkokauppatoteutus sisältää muun muassa seuraavien asioiden määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen:

  • Kirjautuminen ja rekisteröityminen
  • Asiakastili: omien tietojen hallinta, tilaushistoria
  • Ostoskori ja sen toiminnallisuudet
  • Verkkokauppanäkymien suunnittelu ja toteutus (tuotelistaus ja suodatukset, ostoskori ja sen vaiheet, tuotenostot)
  • Maksaminen ja kuitit
  • Tilausten toimitusprosessi
  • Integraatiot
  • Verkkokaupan räätälöidyt raportointityökalut
  • Hienoudet, kuten samankaltaiset tuotteet, suosikkituotteet, alekoodit ja kampanjat

Täysin räätä­löidysti suunni­tellut ja toteu­tetut perus­verkko­kauppa­toiminnalli­suudet ovat työ­määräl­tään tyypilli­sesti vähin­tään 20 000 €:n arvoisia. Tämä siis kaikkien edellä käsiteltyjen työmäärien lisäksi.

4. Integraatiot

Integraatiot vaikuttavat merkittävästi verkkosivun hintaan. Pitääkö asiakkaan verkkosivustoon syötetyn tiedon siirtyä jonkin 3. osapuolen järjestelmään automaattisesti? Jos pitää, tarvitaan integraatio. Jollei, voit siirtyä seuraavaan kohtaan.

Integraatiot on aihealue, joka on eniten riippuvainen kolmansista osapuolista. 3. osapuolten roolilla onkin suuri merkitys integraatioiden rakentamisen kokonais­kustannuksiin. On siis tärkeää muistaa, että joissain tapauksissa räätälöidyt integraatiot vaativat työaikaa myös 3. osapuolen järjestelmän ylläpitäjiltä, mikä on useimmiten asiakkaalta laskutettavaa työtä.

Yksin­kertaisimmillaan verkko­sivu­projekteissa integraatiot käsittävät uutis­kirje­tilausten yksi­suuntaisen viemisen uutis­kirje­järjestelmään (MailChimp, ActiveCampaign…) ja yksisuuntaisen yhteyden­otto­lomake­merkintöjen viemisen CRM:ään (Salesforce, Hubspot…). Listatut järjestelmät ovat maailman­laajuisia ja erittäin käytettyjä, joten ne luonnollisesti tarjoavat selkeät rajapinnat tiedon liikuttamiseen. Simppelit yksisuuntaiset integraatiot alkavat hinnaltaan 1 000 €:n tuntumasta.

Yhä useammin verkkosivuille halutaan myös tuoda tietoa integraation välityksellä. Esimerkiksi yhteystietoja tai tuote- ja palvelutietoja tuodaan verkkosivulle asiakkaiden järjestelmistä. Laajempien integraatioiden hintalappu kipuaa nopeasti vähintään tuhansiin euroihin.

5. Tekniset reuna­ehdot julkaisu­järjestelmän ja palvelimen suhteen

Huh – loppusuoralla ollaan. Verkkosivun hintaan ja työmäärään vaikuttaa olennaisesti myös se, millä teknologioilla ja järjestelmillä se rakennetaan. Myös se, mihin verkkosivusto pystytetään (palvelin), vaikuttaa.

Me toteutamme lähes kaikki verkkosivut ja -kaupat WordPressillä (ja sen WooCommerce-verkkokauppalisäosalla). Täten tämä artikkeli ja esimerkit työmääristä perustuvat niiden käytölle.

Jos tismalleen samat asiat halutaan toteuttaa esimerkiksi Drupalilla tai verkkokauppa-alusta Magentolla, työmäärät kasvavat kymmeniä tai jopa satoja prosentteja. Tämä johtuu siitä, että edellä mainitut alustat eivät ole WordPressin tapaan ketterästi räätälöitäviä, vaan niiden kanssa työskentely on hitaampaa.

Palvelimen tuoma työmäärä on käytännössä nolla, jos voimme valita verkkopalvelulle palvelimen taholta, joka tarjoaa esim. WordPress-toteutuksiin optimoituja web-hotelleja. Palvelinvalinta saattaa aiheuttaa erikseen laskutettavaa työtä, jos asiakkaamme toivoo, että verkkopalvelu asennetaan ei-niin-optimoidulle palvelimelle – tyypillisesti sellaiselle, jonka asiakkaamme omat IT-käytännöt määrittelevät. Selvittely ja yhteydenpito palvelintarjoajien kanssa saattaa maksaa jopa päivien verran työtä – puhutaan siis tuhansista.

6. Ylläpito ja jatkokehitys

Meidän ylläpitopalvelumme maksaa pienempien verkkosivujen osalta 150 €/kk. Isommissa verkkopalveluissa, kuten verkkokaupoissa, ylläpidon kustannus kuukausittain saattaa maksaa esimerkiksi 350 €/kk.

Tarjoamaamme yllä­pito­palveluun sisältyy julkaisu­järjestelmän ja sen ulkoisten laajennosten (plugin) versio­päivitykset. Lisäksi suoritamme yllä­pidon yhteydessä tieto­turva­päivitykset. Varsinaiset päivitykset ja päivitysten toimivuuden varmistaminen tehdään samalla kertaa. Kiinteä­hintainen yllä­pito­palvelumme koostuu siis sekin asian­tuntijoidemme työtunneista.

Asiakkaan ei mielestämme tule maksaa työstä, jota ei tehdä. Tästä syystä arvioimme ja toteutamme kaikki jatkokehitykset projektikohtaisesti. Muistakaa: verkkopalveluiden jatkokehitys on tärkeää, jottei taas kolmen vuoden kuluttua olla tilanteessa, että verkkosivusto tai -kauppa on ’’vanhentunut’’.

Tarkennuksena: Asiantuntijoidemme henkilötyöpäivät, sisältäen mitä?

Verkkosivun hinta perustuu usein kymmeniin henkilötyöpäiviin – eli satoihin tai jopa tuhansiin työtunteihin.

Mihin se aika kuluu? Projektinjohdon (vähintään 10% koko projektin työmäärästä) lisäksi aikaa kuluu seuraavien osaamisalueidemme parissa:

  • StrategiaVerkkopalvelua tulee kehittää strategisesti ja suunnitelmallisesti, jotta se voi auttaa teitä menestymään. Hanke vaatii siis strategista suunnittelua. Tyypillisesti alk. 3 000 €.

  • PalvelumuotoiluKun strategian mukaisia toimenpiteitä suunnitellaan, hyödynnetään suunnittelutyössä palvelumuotoilun keinoja. Näitä ovat esimerkiksi työpajatyöskentely, tutkimukset ja haastattelut. Hanke vaatii siis palvelumuotoilua. Tyypillisesti alk. 3 000 €.

  • DesignKun verkkopalvelua parannetaan, täytyy käyttökokemuksen tähdätä erinomaisuuteen. Käyttöliittymän visuaalisella ilmeellä on puolestaan merkittävä rooli siinä, miltä brändinne näyttää ja tuntuu. Suunnittelijamme huomioivat siis sekä määritellyt toiminnallisuudet, käyttökokemuksen, sekä brändin mukaisen visuaalisuuden työvaiheessaan. Tyypillisesti alk. 8 000 €.

  • OhjelmistokehitysOhjelmistokehittäjämme, eli koodarimme, omaavat pitkän ja monipuolisen kokemuksen. Laajat integraatiot ja räätälöidyt toiminnallisuudet ovat meille arkipäivää, ja tuotamme teknisiä ratkaisuja parhaita ohjelmointikäytänteitä noudattaen. Testaamme ja dokumentoimme tuotoksemme huolellisesti. Hanke vaatii siis ohjelmistokehitystä. Tyypillisesti alk. 15 000 €.

  • Data ja analytiikkaJotta verkkopalvelun menestystä voidaan arvioida, täytyy sitä mitata. Jotta verkkopalvelua voidaan kehittää perustellusti, täytyy sitä mitata. Me tuotamme teille räätälöidyt analytiikkaratkaisut tai teemme yhteistyötä nykyisen analytiikkakumppaninne kanssa. Hanke vaatii siis data- ja analytiikkapalveluita. Tyypillisesti alk. 3 000 €.

  • SisältöHyvälläkään verkkopalvelulla ei tee mitään, jollei sisältö ole kunnossa. Tästä syystä olemme tottuneita auttamaan myös sisällön suunnittelun ja sisällöntuotannon kanssa. Hanke vaatii siis sisältöosaamista. Tyypillisesti alk. 1 000 €.

Verkkosivun hinta

Kuten ehkä huomasitte, ei räätälöityä verkkosivustoa voi hinnoitella pakettihintaan. Jokainen laadukas verkkosivusto vaatii räätälöidyn työmäärän ja hinnan.

Täysin räätälöidysti ja laadukkaasti toteutettu pienikin verkkosivusto maksaa vähintään 15 000 €. Pienempi verkkokauppa ja peruslaajuinen verkkosivusto 30 000 – 50 000 €, isommat verkkosivustot 40 000 €:sta ylöspäin aina yli 100 000 €:oon. Suuren kokoluokan verkkokaupat puolestaan maksavat käytännössä aina yli 80 000 €.

Kysyttävää? Ota yhteyttä.

Ja tsemppiä kilpailutukseen!

Mikko Erola
Mikko Erola

Account Director / Team Lead

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Näkemykset

5 vinkkiä: Millainen on hyvä B2B-yrityksen verkkosivusto?

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Verkkosivu on tärkein B2B-yrityksen toimintaa koskevan informaation lähde. Sitä käyttävät potentiaalisten asiakkaiden lisäksi esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, median edustajat ja nykyiset asiakkaat. Laadukas verkkosivu mahdollistaa B2B-yrityksen liiketoiminnan kasvun.

Olemme 20:n toimintavuotemme aikana suunnitelleet ja toteuttaneet useita kymmeniä B2B-verkkosivuja. Kerromme tässä artikkelissa viisi vinkkiämme tuloksellisen B2B-verkkosivun tekemiseen.

B2B-verkkosivustot Spotifyssä ja Youtubessa

Kävin keskustelemassa markkinointiguru Valtteri Tauben podcastissa B2B-verkkosivustoista. Löytyy kuvan ja äänen kera seuraavista linkeistä:

Vinkki 1: Määrittele huolellisesti verkkosivun tarkoitus ja tavoitteet

Tavoitteiden ja tarkoituksen määrittely on tärkein työvaihe B2B-verkkosivun toteutuksessa. Kun tämä työ tehdään huolellisesti, toteutettava verkkosivu palvelee tarkoitustaan ja tuottaa haluttuja tuloksia.

Tyypillisesti verkkosivun ensisijaisena tarkoituksena on tarjota potentiaalisille asiakkaille heitä kiinnostava tieto. Tuotteisiin tai palveluihin tutustuminen tehdään verkkosivulla. Sivulta asiakas löytää myös yrityksen yhteystiedot ja yritysesittelyn. Toimiva verkkosivu siis auttaa asiakasta ostamaan.

Kun B2B-yrityksen verkkosivusto toimii, se tuottaa jatkuvasti yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.

Tieto on tietoa, mutta mielikuvien merkitys on suuri myös B2B-myynnissä ja markkinoinnissa – siksi B2B-yrityksenkin verkkosivun täytyy näyttää ja tuntua hyvältä. B2B-yrityksen luotettavuus ja asiantuntijuus kärsivät, jos sen verkkosivusto on visuaaliselta ilmeeltään keskeneräinen, teknisesti huonosti toimiva ja hankalakäyttöinen.

Kun B2B-yrityksen verkkosivusto toimii, se tuottaa jatkuvasti yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä. Hyvä mittari verkkosivun toimivuudelle onkin sen tuottaminen liidien määrä – kun liidien määrä verkkosivulla kasvaa, tuloksena on varmempi yrityksen liiketoiminnan kasvu.

Vinkki 2: Varmista tärkeimpien sisältöjen löytyminen ja laatu

Lähes poikkeuksetta käytetyimmät B2B-verkkosivun sisällöt etusivun lisäksi ovat:

  • Yhteystiedot
  • Yritysesittely
  • Tuotteet ja palvelut
  • Referenssit

Vasta kun käyttäjä on löytänyt etsimänsä, hänelle voidaan tarjota tutustuttavaksi myös muita sisältöjä.

Koska verkkosivun ensisijainen tarkoitus on tarjota käyttäjälle hänen etsimänsä sisältö, on näiden sisältöjen helppo löytyminen ja laatu ensiarvoisen tärkeää. Vasta kun käyttäjä on löytänyt etsimänsä, hänelle voidaan tarjota tutustuttavaksi myös muita sisältöjä.

Verkkosivun lisäksi näiden sisältöjen täytyy löytyä myös hakukoneista. Ihmisten tekemät haut tarkentuvat jatkuvasti, eli esimerkiksi yrityksen nimen sijaan haetaan suoraan yrityksen yhteystietoja. Laadukas hakukoneoptimointi onkin keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua.

Vinkki 3: Panosta käyttöliittymään ja visuaaliseen ilmeeseen

Käyttöliittymän kautta verkkosivun käyttäjä vuorovaikuttaa verkkosivun kanssa. Se tarkoittaa siis esimerkiksi eri sisältöjen järjestystä, valikkoja sekä painikkeiden ja muiden ohjauksien toteutustapaa. Kun käyttöliittymä on toimiva, verkkosivuston käyttäminen sujuu vaivatta. Huonosti käytettävä verkkosivu ärsyttää, haittaa etsittävän tiedon löytymistä ja heikentää mielikuvaa yrityksestä.

Brändiltä näyttävä B2B-verkkosivu vahvistaa yrityksen vakuuttavuutta.

Verkkosivun visuaalinen ilme suunnitellaan yrityksen graafisen ohjeiston tai muun brändimateriaalin pohjalta. Brändiltä näyttävä B2B-verkkosivu vahvistaa yrityksen uskottavuutta. Verkkosivun uudistuksen yhteydessä voidaan kuitenkin tarvittaessa päivittää myös värimaailma ja fontit, jotta ne tukevat entistä paremmin yrityksen ilmettä.

Kuvat ovat keskeinen tekijä verkkosivun laadukkaan visuaalisen ilmeen luomisessa. B2B-yrityksillä ei kuitenkaan usein ole riittävästi korkealaatuisia kuvia, mikä voi heikentää sivuston visuaalista vaikuttavuutta. Ratkaisuna suosittelemme usein laadukkaiden kuvapankkikuvien hyödyntämistä tai yrityksen tarpeisiin räätälöityjen valokuvauksien järjestämistä.

Vinkki 4: Kasvata kävijämäärää

Hyvälläkään verkkosivulla ei tee mitään, jos sillä ei ole käyttäjiä. Käyttäjien määrän (ja laadun) kasvattamiseen on erilaisia keinoja.

Ensimmäinen keino on hakukoneoptimointi. Selvitetään millaisilla hauilla ihmiset etsivät yrityksen liiketoimintaan, palveluihin ja tuotteisiin liittyviä sisältöjä. Tämän jälkeen tuotetaan näitä vastaavat laadukkaat sisällöt ja varmistetaan verkkosivun tekninen toimivuus hakukoneiden näkökulmasta.

Tutustu modernin verkkosivuston sisällöntuotannon parhaisiin käytänteisiin.

Potentiaaliset B2B-asiakkaat tavoitetaan tehokkaasti myös digitaalisen markkinoinnin keinoin, eli esimerkiksi hakusanamainonnalla, verkkomainonnalla ja sosiaalisen median kautta.

Jos yrityksen sisällöllinen osaaminen ja resurssit ovat riittävät, voidaan verkkosivulle tuottaa asiantuntijasisältöjä – tämä parantaa verkkosivun löydettävyyttä hakukoneissa. Sisältöjä voidaan myös tehokkaasti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa.

Vinkki 5: ”Klikkaa tästä”

Jos haluat verkkosivun käyttäjän tekevän jotain, kerro se hänelle. Käyttäjän ohjaaminen haluttuun toimintaan on keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua. Toimintakehotteita (Call-to-Action) voi olla useita erilaisia:

  • Lue lisää [aiheesta]
  • Katso referenssimme
  • Ota yhteyttä
  • Tilaa uutiskirjeemme
  • Anna meille palautetta
  • Jaa artikkelimme
  • Tykkää meistä sosiaalisessa mediassa
  • Vastaa kyselyymme
  • Osta

Ujostelu käyttäjän ohjaamisessa on turhaa.

Ujostelu käyttäjän ohjaamisessa on turhaa. Käyttäjä osaa itse päättää, haluaako reagoida toimintakehoitteisiin.

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Sisältö

Me annamme kalan ja opetamme kalastamaan – verkkosivuston sisällöntuotannon ABC

Kirjoittaja

Aapo Mäki

”Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime”. Oletteko kuulleet tätä sanontaa? Kerron tässä artikkelissa, miten se liittyy verkkosivu-uudistuksiin.

Lopulta vain sisällöllä on merkitystä

Alkuun on hyvä todeta, että valtaosa verkkopalveluista joko menestyy tai on menestymättä sisällön vuoksi. Moderniin verkkosivusisällöntuotantoon liittyy monia asioita, kuten:

  • Sisältöstrategia
  • Sisältörakenne ja sen loogisuus
  • Sisällöllinen SEO
  • Käyttäjäpolut
  • Tekstisisällön tuotanto ja muotoilu
  • Kuva- ja videosisällön tuotanto

Verkkosivuston laadukas sisällöntuotanto ei siis suinkaan ole enää vain tekstin kirjoittamista Wordiin ja sen copypasteamista verkkosivustolle.

Annamme asiakkaillemme kalan

Kun uudistamme verkkopalveluita, autamme asiakkaitamme kaikissa edellä mainituissa kategorioissa:

Sisältöstrategia

Emme suosittele olettamista. Suosittelemme sen sijaan, että laadimme asiakkaamme kanssa sisältöstrategian, jota noudattamalla sisällölliselle tekemiselle syntyy punainen lanka:

  • Tavoitteet
  • Kohderyhmät
  • Sisältötyypit
  • Tonaliteetti ja tyyli (brändin mukaisesti)
Sisältörakenne

Autamme asiakkaitamme suunnittelemaan käyttäjä- ja SEO-ystävälliset navigaatio-, sisältö- ja osoiterakenteet verkkosivustolle.

Organisaatiot tyypillisesti ajattelevat sisältöään oman organisaationsa näkökulmasta. Totuus kuitenkin valtaosassa tapauksista on se, ettei käyttäjää kiinnosta asiakkaidemme organisaatio itsessään, vaan esimerkiksi organisaation tarjonta. Meidän tehtävämme on siis haastaa asiakkaitamme.

Sisällöllinen SEO

Käyttäjät saapuvat verkkosivustolle useimmiten hakukoneista. On siis tärkeää selvittää, millä termeillä asiakkaidemme palveluita haetaan. Kun tämä selvitys on tehty, täytyy sisällössä käyttää sellaista termistöä, jota käyttäjät etsivät.

Esimerkki omasta maailmastamme: puhummeko verkkosivuista, nettisivuista, kotisivuista vai kaikista näistä? Salaisuus: kotisivut on näistä ylivoimaisesti käytetyin hakutermi. Tästä syystä sivustoltamme löytyy useampikin SEO-laskeutumissivu kotisivut-termille.

Sisällölliseen hakukoneoptimointiin liittyy myös sisältöjen metakuvaukset, alt-tekstit, avainsana-asetukset ja kaikkea muutakin jännittävää.

Käyttäjäpolut

Toteutamme kaikissa hankkeissa joustavat ja mahdollisimman dynaamiset työkalut käyttäjäpolkujen rakentamiseen. Työkalut eivät kuitenkaan yksinään riitä, vaan suunnittelemme ja toteutamme myös keskeisimmät käyttäjäpolut yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Esimerkki oman sivustomme yhdestä tärkeästä käyttäjäpolusta, kun käyttäjä etsii uutta WordPress-ylläpitokumppania:

Google > WordPress-ylläpito > Haltuunotto > Yhteydenotto.

Tekstisisällön tuotanto ja muotoilu

Itse tekstisisällöllä, kuten todettua, on valtava merkitys. Käytännössä aina asiakkaamme vastaavat itse sisällöntuotannosta. Meidän tehtävämme on suositella, ehdottaa, opastaa ja ohjeistaa. Lisäksi olennaista on, että tekstin muotoilun työkalut ovat laajat ja monipuoliset:

  • Otsikot
  • Ingerssi
  • Leipäteksti
  • Haitarit
  • Listat
  • Lainaukset
  • Nostoelementit, kuten kainalonostot
  • Painikkeet
Kuva- ja videosisältö

Kuva- ja videosisällöt ovat tehokas tapa parantaa käyttökokemusta ja ylipäänsä viestiä brändin tunnelmaa.

Kuva- ja videosisällöntuotanto on kuitenkin tyypillisesti aihealue, johon täytyy satsata myös rahallisesti. Jos resurssit riittävät: kiva! Jos taas eivät, ei verkkopalvelua kannata suunnitella esimerkiksi niin kuvapainotteiseksi. Myös ilman laajaa kuva- ja videomateriaalin käyttöä saadaan luotua laadukas verkkopalvelu.

Oma verkkopalvelumme ja visuaalinen ilmeemme ylipäänsä on hyvä esimerkki tästä.

Me siis hoidamme roolimme verkkosivu-uudistuksissa siten, että julkaisupäivänä verkkosivuston sisältö on tiptop.

Eli annamme kalan.

Verkkosivuston uudistus?

Pohditko verkkosivustonne uudistusta? Jos, tutustu aiheeseen ja ota yhteyttä.

Me opetamme asiakkaitamme kalastamaan

Kun allekirjoitamme asiakkaamme kanssa ohjelmisto­toimitussopimuksen, sovimme käytännössä siitä, että suunnittelemme ja toteutamme asiakkaalle verkkopalvelun. Kyseessä on siis työkalu, jota asiakkaamme tulee hankkeen päätyttyä osata käyttää.

Turhan usein verkkopalveluiden sisällöllinen laatu rapistuu ajan myötä uudistuksen jälkeen. Jos näin käy, on asiakas syönyt hankkeessa antamamme kalan ja vatsa alkaa kurnia.

Turhan usein verkkopalveluiden sisällöllinen laatu rapistuu ajan myötä uudistuksen jälkeen. Tämä johtuu useimmiten siitä, ettei asiakas osaa, kykene tai jaksa ottaa sisällön­tuotannossaan huomioon aiemmin mainittuja aihealueita. Jos näin käy, on asiakas syönyt hankkeessa antamamme kalan ja vatsa alkaa kurnia. Tilanteesta tulee pikaisesti ongelmallinen.

Yksi keskeisimmistä tehtävistämme verkko­palvelu­hankkeissa on opettaa asiakas kalastamaan eli opastaa ja motivoida asiakas ajattelemaan sisällön­tuotantonsa järkevästi ja laadukkaasti myös jatkossa.

Tiesitkö?

Huolenpito-kumppanuusmalliimme sisältyy se, että myös vahdimme ja haastamme asiakastamme jatkuvasti. Meiltä voit siis odottaa kehitysehdotuksia, muistutuksia sekä avun tarjoamista, jos kalastustaidot meinaavat unohtua.

Terkuin, Aapo

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer