Kirjoitettu
Lukuaika
3 min
Kategoria
- Strategia
Kirjoitettu
Lukuaika
3 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Verkkosivuprojektiin tulee keskittyä aivan yhtä lailla strategisesti, kuin liiketoiminnan kehittämiseen ylipäätänsä. Ei siis kannata lähteä soitellen sotaan, jos haluaa saada aikaan tuloksia. Tässä artikkelissa kerron, mitä strateginen suunnittelu tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa.
Olemme vastanneet lukuisten yritysten, järjestöjen, liittojen ja julkisen sektorin verkkosivujen strategisesta suunnittelusta. Hienoimpia logoja ovat muun muassa Huoneistokeskus, WorldVision, Teollisuusliitto sekä Nokian ja Kangasalan kaupungit.
Verkkosivuston suunnittelu ei ole pelkkää visuaalista ilmettä tai teknistä toteutusta. Verkkosivusto on liiketoimintasi digitaalinen ydin. Strateginen suunnittelu -työvaihe varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoiminnan tavoitteita, ohjaa käyttäjiä haluttuihin toimenpiteisiin ja tuottaa mitattavaa arvoa. Mutta mitä strateginen verkkosivuston suunnittelu oikeastaan tarkoittaa?
Jos verkkosivuston strateginen suunnittelu on aihealue, josta haluat rupatella, olemme vain klikkauksen päässä.
Ilman strategista pohdintaa verkkosivusto on vain läjä sivuja, näkymiä ja toimintoja. Hyvin suunniteltu verkkosivusto puolestaan:
Verkkosivuston strategisen suunnittelun aikana käsitellään jokaisessa projektissa vähintään seuraavat aihealueet:
Verkkosivuston suunnittelu alkaa liiketoimintatavoitteiden ja kohderyhmän analysoinnilla. Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi? Mitkä ovat heidän kipupisteensä?
Esimerkiksi näihin kysymyksiin vastaaminen ohjaa koko suunnitteluprosessia.
Kilpailijoiden verkkosivujen ja yleisemmin digitaalisen läsnäolon analysointi auttaa tunnistamaan, että miten markkinassa tyypillisesti toimitaan. Tärkeimmät tarkastelukohdat ovat:
On kuitenkin tärkeää muistaa, että kilpailijaa imitoimalla on saavutettavissa enintään vain yhtä hyviä tuloksia, kuin kilpailija saavuttaa. Me emme halua sitä – me haluamme teidän menestyvän paremmin.
Hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa käyttäjää kohti konversiota. Tämä edellyttää selkeää tietorakennetta ja käyttäjäpolkujen huolellista määrittelyä:
Verkkosivuston löydettävyys on tärkeä kokonaisuus huomioitavaksi. Eihän verkkosivustolla tee mitään, jollei sitä löydä kukaan. SEO-optimoidut verkkosivut sisältävät:
Verkkosivuston suorituskykyä on mitattava ja kehitettävä jatkuvasti. Käytössä olevat työkalut, kuten Google Analytics, SEMRush, Hotjar ja Search Console auttavat seuraamaan sivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa:
Verkkosivuston strateginen suunnittelu on siis edellytys tulokselliselle palvelulle. Kun strateginen suunnittelu on tehty huolellisesti, siirrytään palvelun muotoiluun.
Tsemppiä!
Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten sekä käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.
WooCommerce on WordPressin kehittämä erittäin suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce mainio valinta. Tällöin sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista. Toki oletuksena on, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu – tällöin ei törmätä jatkuviin ongelmiin, kun uusi verkkokauppa pultataan vanhan verkkosivuston kylkeen.
Me teemme kaikki verkkokauppaprojektimme WooCommercella sen räätälöitävyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi.
Alustan voi ladata ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäksi suuri osa WooCommercen lisäosista on maksullisia. WooCommercen avulla voi tehdä sekä hyviä että huonoja verkkokauppoja, aivan kuten WordPressillä voi tehdä hyviä tai huonoja verkkosivuja.
Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema valmiilla toiminnoilla, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä kehnolle tasolle.
WooCommercen tarkalle hinnalle on vaikea antaa varmaa arviota, sillä siihen vaikuttavat valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien maksullisten lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki. WooCommercen etu on se, että käyttäjä maksaa vain niistä ominaisuuksista, jotka tulevat oikeasti käyttöön. Meidän tapanamme ei ole hyödyntää asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan hyvin harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.
WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys, mikä on yksi syy siihen, miksi suosimme alustan käyttöä verkkokauppoja sisältävissä projekteissa. WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkkokaupan ulkoasun (eli kaiken sen, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kustomoinnin, sekä tuotesuodatuksen ja toiminnallisuuksien, kuten toimitustapojen tai toivelistan kustomoinnin. Lisäksi muun muassa räätälöidyt raportointi- ja tilausten hallintatyökalut tulevat usein tarpeeseen. WooCommerce siis tarjoaa oivia ”taustatyökaluja” meidän ja asiakkaidemme käyttöön. Käyttöliittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan aina räätälöidysti.
WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin.
WooCommerce on oiva valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkkokaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin. Tästä syystä lähestymmekin verkkokauppahankkeitamme lähes poikkeuksetta palvelumuotoilun ja määrittelyn kautta: ensin selvitetään mitä ja miksi. Vasta sitten miten, jolloin WooCommerce on aina vahvoilla yllä listattujen ominaisuuksiensa ansiosta.
Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimme kyseisen ratkaisun yhdessä S-renkaan kanssa. Mediatradea varten räätälöity verkkokauppa mahdollisti puolestaan hyvin nopeasti toimivan tuotesuodatuksen sekä räätälöidyt tarjoustyökalut.
WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille ja verkkokaupoille, mutta alustan kustomointimahdollisuuksista eniten iloa saanevat etenkin keskisuuret ja suuret yritykset.
WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua myös ilman ulkoista tukea – kyse ei kuitenkaan ole kaikista helpoiten lähestyttävästä verkkokauppa-alustasta. Erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa usein pyytää asiantuntija-apua meiltä.
WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan se paras mahdollinen ”valmiskauppa”
Hinta WooCommerce-verkkokauppahankkeilla liikkuu tyypillisesti 40 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Toteuttamissamme projekteissa hintahaarukan yläreuna on usein noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein kymmeniä – tai jopa yli sata – päivää asiantuntijatyötä, vaikka kyseessä onkin ”valmis verkkokauppa-alusta”. WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan paras mahdollinen ”valmiskauppa”.
Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun avulla voi perustaa verkkokaupan ilman merkittävää teknistä osaamista.
Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiilla muotilla, minkä vuoksi sen voi mieltää WooCommercen vastakohtaksi. Shopifyn voi ottaa käyttöön hyvin matalalla kynnyksellä, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.
Vaikka Shopifyn räätälöintimahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta perustaa monenlaisia verkkokauppoja. Verkkokaupan ulkoasua voi myös varsin vapaasti muokata, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.
Shopifyn edullisin tilaus maksaa 32 euroa kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisäominaisuuksia kaipaaville yrityksille tarkoitetut 92 ja 384 euron kuukausihinnat. Aidosti monipuolisille verkkokaupoille kuukausimaksu onkin jo yli 2 000 euroa kuukaudessa. Huomattavaa on, että kaikissa lisenssivaihtoehdoissa Shopify myös ottaa komission myynneistä.
Shopify on kertakustannuksiltaan halpa mutta jatkuvilta kokonaiskustannuksiltaan erittäin arvokas. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on kunnianhimoiset ja räätälöintiä vaativat verkkokauppatarpeet.
Kotimainen MyCashflow on kuukausimaksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkkokaupan perustamisen valmiin pakettiratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.
Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkkokaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen sitä vaatiessa. Toiminnallisuudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.
MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. 49 eurolla ei siis pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen. 99 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2 000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 149 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa useampia lisäominaisuuksia.
Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellään suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.
Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka niitä on toki muitakin. Pähkinänkuoressa: kevyet ja pienet kaupat voidaan toteuttaa MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keskisuuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen kokoluokkaan. Tällöin pelikentälle astelee WooCommercen kilpailijaksi Magento.
Me toteutamme verkkokauppaprojektit pääsääntöisesti WooCommercen avulla. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkkokauppakokonaisuuden, sekä tuen verkkokaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun uusi verkkokauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin.
Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä.
Kirjoitettu
Lukuaika
2 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
The State of Enterprise WordPress Survey 2024 -tutkimus osoittaa, miten jättiläisorganisaatiot hyödyntävät WordPressiä saavuttaakseen liiketoiminnallisia tavoitteitansa. Meille WordPressiä pääsääntöisesti sisällönhallintajärjestelmänä hyödyntäville tahoille tutkimustulokset eivät tuota yllätyksiä, sillä tiedostamme järjestelmän kyvykkyydet. Järjestelmävalintaa pohtiville tulokset toivottavasti madaltavat entisestään kynnystä valita WordPress.
Jos aihe kiinnostaa toden teolla, suosittelen tutustumaan alkuperäiseen julkaisuun. Minä kun ainoastaan tiivistän avainkohdat artikkelissani. Esitän artikkelissa vuoden 2024 tutkimustuloksia. Vertailuluvut vuoteen 2023 löydätte alkuperäisestä julkaisusta.
Tutkimus käsittelee organisaatioina seuraavia:
Tutkimustulokset perustuvat haastatteluihin yli 100:sta näiden kategorioiden järkäleorganisaatiosta. Haastatellut tahot vaihtelevat Amnesty Internationalista ja The Timesista aina Princetonin ja Liverpoolin yliopistoihin.
Lähes kaikki haastatellut organisaatiot pitivät WordPressin laajennettavuutta, toiminnallisuutta ja skaalautuvuutta kriittisinä valintakriteereinä.
Näiden lukujen kehityksen vuoteen 2023 nähden löydätte tutkimuksesta.
Vuonna 2024 organisaatiot vastasivat budjettikysymykseen seuraavaasti:
Mikä headless? Lue täältä.
0 = en, 10 = ehdottomasti.
0: 5%
1: 3%
2: 5%
3: 8%
4: 5%
5: 8%
6: 9%
7: 10%
8: 13%
9: 13%
10: 23%
Valtaosa siis suosittelisi melko suurella todennäköisyydellä. Eikä syyttä.
WordPress on siis myös isojen organisaatioiden verkkopalvelualusta.
Kirjoitettu
Lukuaika
12 min
Kategoria
Kirjoittaja
Mikko Erola
Verkkosivun hinta -kysymys lienee kärjen tuntumassa, kun organisaatiot pohtivat omia verkkosivutarpeitaan. Me teemme verkkosivuja 2,5 miljoonalla eurolla vuodessa ja olemme työssämme Suomen parhaimmistoa. Siksi kykenemme ja toisaalta haluamme auttaa kaikkia kiinnostuneita ymmärtämään, mitä verkkosivu-uudistus maksaa ja mistä hinta koostuu.
Kokeneimmat verkkopalveluiden ostajat tietävät suurin piirtein, mikä saattaisi olla heidän haaveilemansa verkkosivun hinta. Monet eivät sitäkään. Vielä harvemmat tietävät, mitkä tekijät siihen hintaan vaikuttavat. Tämän artikkelin tarkoitus on tarjota apua jokaiselle verkkosivuprojektin suunnittelun ja budjetoinnin kanssa kamppailevalle.
Me olemme toteuttaneet satoja onnistuneita verkkosivuja. Pienistä suuriin. Asiakkaitamme ovat muun muassa Huoneistokeskus, Lämpöykkönen, S-Ryhmä, Retta, World Vision, Plan ja Fida. Haluaisimme siis uskoa, että tiedämme, mistä puhumme.
Tämä blogikirjoitus on pitkä. Aihe on sellainen, että se vaatii reilusti kirjaimia, jotta sen voi kuvata riittävän laajasti.
Artikkelissa kuvaamme seuraavien aihealueiden vaikutusta verkkosivun hintaan:
Strateginen suunnittelu
Sisältö
Toiminnallisuudet
Integraatiot
Julkaisujärjestelmä
Ylläpito ja jatkokehitys
Räätälöidyn verkkosivun hinta alkaa yksinkertaisimmissakin tapauksissa 20 000 €:n tuntumasta. Laajat verkkosivustot puolestaan saattavat kustantaa 100 000 €.
Kaikissa verkkosivuprojekteissa on selvästi tunnistettavissa osa-alueet, joiden perusteella hinnoittelu pääpiirteittäin rakentuu:
Meillä verkkosivun, nettisivun ja kotisivun (sama asia, monta eri termiä) hinta koostuu pääosin asiantuntijoidemme työmäärästä. Hinnoittelu perustuu henkilötyöpäiviin (htp), joka sisältää 7,5 tuntia asiantuntijoidemme työtä. Henkilötyöpäivän hinta kaikille asiakkaillemme on useimmiten 825 €, jonka päälle lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero. Asiantuntijoitamme ovat projektipäälliköt, sisältö- ja palvelumuotoilijat, suunnittelijat, tekniset arkkitehdit ja kehittäjät eli koodarit.
Lisenssikuluja ja 3. osapuolten juoksevia kuluja ovat ainoastaan mahdolliset maksulliset lisäosat ja palvelinkulut. Nämä kulut asettuvat useimmiten joidenkin kymmenien eurojen tasolle kuukaudessa. Kuukausittaisesta ylläpidosta syntyy toki työkuluja myös meiltä, josta lisää viimeisessä kohdassa.
Tässä artikkelissa paneudumme suunnittelun ja teknisen toteutuksen työmääriin. Onnistunut verkkopalveluprojekti vaatii kuitenkin myös johtamista. Projektinjohdon tehtävät, kuten työpalaverit, muodostavat tyypillisesti noin 10–15 % koko projektin työmäärästä ja hinnasta.
Kerromme verkkosivuston hinnan rakentumisesta mieluusti myös puhelimitse tai muilla viestintävekottimilla.
Verkkosivuprojekteissa on tärkeää ymmärtää seuraava: miksi, kenelle ja miten verkkopalvelu rakennetaan. Strateginen suunnittelu ja palvelumuotoilu ovat onnistuneen verkkosivu-uudistuksen keskeisimpiä työvaiheita.
Meidän tarjouksemme sisältävät pienemmissäkin verkkosivuhankkeissa vähintään muutaman henkilötyöpäivän työmäärän strategiseen suunnitteluun ja palvelumuotoiluun. Laajemmissa hankkeissa huomattavasti enemmän. Tähän työmäärään vaikuttaa myös se, kuinka pitkälle asiakas itse on kyennyt jäsentämään tarpeitaan ja ajatuksiaan.
Meidän tehtävämme on kuitenkin haastaa ja validoida näitä jäsentelyjä yhdessä asiakkaan kanssa.
Mitä sisältöä verkkopalvelussa on ja kuinka paljon sitä on? Miten sisältö järjestetään siten, että käyttäjä löytää vaivattomasti haluamansa? Ja toisaalta siten, että saamme ohjattua käyttäjää mahdollisimman tehokkaasti haluamiimme toimenpiteisiin?
Tässä strategian ja muotoilun työvaiheessa siis ratkotaan mitä, miksi ja miten ollaan tekemässä. Tämän vaiheen löydökset ja päätökset määrittelevät seuraavien otsikoiden sisällöt. Ja siten myös verkkosivu-uudistuksen kokonaistyömäärän ja hinnan.
Laadukas sisältö on onnistuneen verkkosivuston edellytys. Se on useimmiten myös asia, josta asiakas vastaa itse.
Tästä syystä sisällöntuotanto ei tyypillisesti aiheuta työmäärää verkkosivuston toimittajalle. Silti haluamme sparrata asiakkaitamme aihealueen tiimoilta, jotta uudistetussa verkkopalvelussa komeilee lopulta arvoisensa sisällöt – ei pelkästään tekstit, vaan myös esimerkiksi kuvat ja videot. Verkkopalvelun sisällöistä voit lukea tarkemmin tästä artikkelista.
Verkkosivu-uudistuksissa pääosin nimenomaan sisältö ja sen eri esitystavat määrittelevät, kuinka työläs palvelu on suunnitella ja toteuttaa. On siis tärkeää määritellä sisältötyypit, sisältölohkot ja toiminnallisuudet, joilla sisältöä esitetään eri tavoin. Esimerkkejä seuraavassa:
Jos verkkosivustolla on paljon sivuja ja sivuhierarkia yltää 3. tai syvemmille tasoille, on paras ratkaisu tyypillisesti meganavigaatio eli iso valikko.
Oman sivustomme navigaatio on eräänlainen meganavigaatio sekin, mutta vain visuaalisista syistä. Käyttöön olisi soveltunut perusnavigaatiokin.
Luet tätä tekstiä sisältöalueessa. Normaali sisältöalue kaikkine tekstileikkauksine on tyypillisesti reilun puolen henkilötyöpäivän urakka. 600 €.
Työmäärä ja hinta kasvaa, kun sisältöalueeseen tarvitaan monipuolisia sisällön muotoilutyökaluja. Kuten tämä haitarielementti tai aiemmin näkemäsi ”meille voi myös jutella”-kainalonosto.
Tyypillisesti sisältöalue ja kaikki vimpaimet sisältöalueelle maksavat jopa useita tuhansia euroja. Tärkeä investointi, koska sisältö on king.
Artikkeleille tarvitaan listaussivu, jossa voidaan mahdollistaa suodattaminen esim. blogi-, uutis- ja asiantuntija-artikkeleiden välillä. Plan.fi:ssä on esimerkki tästä. Myös oma blogi-listauksemme toimii hyvänä esimerkkinä.
Yksittäiselle artikkelille tarvitaan tietysti myös oma artikkelin lohkopohja – siksi, että artikkelit vaativat omanlaisiaan sisältölohkoja. Tällainen on esim. heroelementti (sivun yläreunassa), jossa esitetään artikkelin päivämäärä- ja kirjoittajatiedot.
Tätä nykyä WordPress-verkkosivujen sisällöistä valtaosa rakennetaan sisältölohkoilla. Ne ovat ikäänkuin hierarkisia Lego-palikoita, joilla markkinoija voi luoda rikasta ja monipuolista sisältöä. Tyypillissä verkkosivuprojekteissa lohkoja luodaan kymmenkunta. Yksittäisen lohkon työmäärään vaikuttavat muun muassa:
Verkkosivun hintaan vaikuttaa myös toiminnallisuudet. Ne tarkoittavat niitä ominaisuuksia, joita käyttäjä käyttää vieraillessaan verkkosivustolla.
Toiminnallisuuksien tarpeiden varmistaminen on erityisen tärkeää jo tarjousvaiheessa, jotta asiakas todella tietää, mitä on ostamassa. Seuraavassa kuvaan tyypillisiä toiminnallisuuksia verkkosivustolla:
Meidän filosofiamme on, että verkkosivuston sisällön tulee olla järjestetty siten, että käyttäjä löytää etsimänsä, vaikka sivustolla ei olisi hakua lainkaan. Haku on kuitenkin mainio tapa tukea ja mahdollisesti nopeuttaa käyttäjän toimintaa verkkopalvelussa. Hakutoiminnallisuuksia on monenlaisia, eikä huonolla haulla tee mitään.
Tyypillisesti ei-niin-valtavan-laajoilla verkkosivustoilla esimerkiksi Relevanssi Premium -lisäosalla tehty haku ajaa asiansa mainiosti.
Jos sisältömassa on valtava, saattaa olla järkevää käyttää erillisiä ja maksullisia hakumoottoreita, kuten selvästi järeämpää Algoliaa. Erillisiin hakumoottoreihin kannattaa kuitenkin asennoitua tarkoituksenmukaisuus-hattu päässä, sillä ne kustantavat usein jopa satoja euroja kuukaudessa.
Maksullisissa hakumoottereissa myös tekoäly on jo mukavassa roolissa.
Verkkosivu- ja verkkokauppakävijälle pitää tarjota hänen toivomansa tapa olla yhteydessä. Puhelinnumerot ja sähköpostiosoitteet esiin! Niiden lisäksi usein käytetään erinäköisiä yhteydenotto- ja palautelomakkeita.
Me suunnittelemme ja toteutamme verkkopalveluhankkeissa lähes poikkeuksetta vähintään uutiskirje- ja yhteydenottolomakkeet. Työ pitää sisällään lomakkeiden ja virheilmoitusten ulkoasun suunnittelun ja näiden teknisen toteutuksen. Lisäksi tiedot lomakemerkinnöistä kerätään julkaisujärjestelmään ja lähetetään valittuihin sähköpostiosoitteisiin. Lomakkeita myös integroidaan esimerkiksi uutiskirje- ja CRM-järjestelmiin. Integraatioista lisää myöhemmin tässä kirjoituksessa.
Peruslomakkeiden suunnittelu ja toteutus maksaa 800 – 1 600 €. Tämä työmäärä sisältää lomaketyökalun käyttöönoton (WordPressissä useimmiten Gravity Forms). Työkalu mahdollistaa jatkossa sen, että verkkopalvelun sisällönhallintajärjestelmästä voi luoda rajattomasti uusia lomakkeita personoidusti ilman, että meidän apuamme tarvitaan. Panostetaan siis kerralla kunnollisiin työkaluihin.
Täältä löydät meidän sivustomme yhteydenottolomakkeen, joka on toteutettu Gravity Formsilla.
WordPress-julkaisujärjestelmä tarjoaa laadukkaita lisäosia kieliversiointiin. Muun muassa WPML-lisäosan käyttö kieliversioinnissa mahdollistaa isojenkin verkkopalveluiden useat kieliversiot.
Meidän kieliversiotyökalun käyttöönottoon tarvittava työmäärämme on arvoltaan rapiat 1000 €. Varsinainen työ on kuitenkin edessä asiakkaallamme, kun kieliversion sisällöt täytyy syöttää palveluun. Vaikka tässäkin on tätä nykyä kieliversiotyökalujen tekoälytoiminnot apuna – onneksi.
Oman sivustomme ylälaidasta näette FIN/EN-painikkeen, jolla pääsette kokeilemaan meidän Polylangilla toteutettuun kieliversioon. Polylang on WPML:n kilpailija.
Kun verkkosivustolla pitää voida myydä jotain, on kysymys verkkokaupasta. Perinteinen verkkokauppatoteutus sisältää muun muassa seuraavien asioiden määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen:
Täysin räätälöidysti suunnitellut ja toteutetut perusverkkokauppatoiminnallisuudet ovat työmäärältään tyypillisesti vähintään 20 000 €:n arvoisia. Tämä siis kaikkien edellä tässä kirjoituksessa käsiteltyjen työmäärien lisäksi.
Integraatiot vaikuttavat merkittävästi verkkosivun hintaan. Pitääkö asiakkaan verkkosivustoon syötetyn tiedon siirtyä jonkin 3. osapuolen järjestelmään automaattisesti? Jos pitää, tarvitaan integraatio. Jollei, voit siirtyä seuraavaan kohtaan.
Integraatiot on aihealue, joka on eniten riippuvainen kolmansista osapuolista. 3. osapuolten roolilla onkin suuri merkitys integraatioiden rakentamisen kokonaiskustannuksiin. On siis tärkeää muistaa, että joissain tapauksissa räätälöidyt integraatiot vaativat työaikaa myös 3. osapuolen järjestelmän ylläpitäjiltä, mikä on useimmiten asiakkaalta laskutettavaa työtä.
Yksinkertaisimmillaan verkkosivuprojekteissa integraatiot käsittävät uutiskirjetilausten yksisuuntaisen viemisen uutiskirjejärjestelmään (MailChimp, ActiveCampaign…) ja yksisuuntaisen yhteydenottolomakemerkintöjen viemisen CRM:ään (Salesforce, Hubspot…). Listatut järjestelmät ovat maailmanlaajuisia ja erittäin käytettyjä, joten ne luonnollisesti tarjoavat selkeät rajapinnat tiedon liikuttamiseen. Simppelit yksisuuntaiset integraatiot alkavat hinnaltaan 1 000 €:n tuntumasta.
Yhä useammin verkkosivuille halutaan myös tuoda tietoa integraation välityksellä. Esimerkiksi yhteystietoja tai tuote- ja palvelutietoja tuodaan verkkosivulle asiakkaiden järjestelmistä. Laajempien integraatioiden hintalappu kipuaa nopeasti vähintään tuhansiin euroihin.
Huh – loppusuoralla ollaan. Verkkosivun hintaan ja työmäärään vaikuttaa olennaisesti myös se, millä teknologioilla ja järjestelmillä se rakennetaan. Myös se, mihin verkkosivusto pystytetään (palvelin), vaikuttaa.
Me toteutamme lähes kaikki verkkosivut ja -kaupat WordPressillä (ja sen WooCommerce-verkkokauppalisäosalla). Täten tämä artikkeli ja esimerkit työmääristä perustuvat niiden käytölle.
Jos tismalleen samat asiat halutaan toteuttaa esimerkiksi Drupalilla tai verkkokauppa-alusta Magentolla, työmäärät kasvavat kymmeniä tai jopa satoja prosentteja. Tämä johtuu siitä, että edellä mainitut alustat eivät ole WordPressin tapaan ketterästi räätälöitäviä, vaan niiden kanssa työskentely on hitaampaa.
Palvelimen tuoma työmäärä on käytännössä nolla, jos voimme valita verkkopalvelulle palvelimen taholta, joka tarjoaa esim. WordPress-toteutuksiin optimoituja web-hotelleja. Palvelinvalinta saattaa aiheuttaa erikseen laskutettavaa työtä, jos asiakkaamme toivoo, että verkkopalvelu asennetaan ei-niin-optimoidulle palvelimelle – tyypillisesti sellaiselle, jonka asiakkaamme omat IT-käytännöt määrittelevät. Selvittely ja yhteydenpito palvelintarjoajien kanssa saattaa maksaa jopa päivien verran työtä – puhutaan siis tuhansista.
Meidän ylläpitopalvelumme maksaa pienempien verkkosivujen osalta 150 €/kk. Isommissa verkkopalveluissa, kuten verkkokaupoissa, ylläpidon kustannus kuukausittain saattaa maksaa esimerkiksi 350 €/kk.
Tarjoamaamme ylläpitopalveluun sisältyy julkaisujärjestelmän ja sen ulkoisten laajennosten (plugin) versiopäivitykset. Lisäksi suoritamme ylläpidon yhteydessä tietoturvapäivitykset. Varsinaiset päivitykset ja päivitysten toimivuuden varmistaminen tehdään samalla kertaa. Kiinteähintainen ylläpitopalvelumme koostuu siis sekin asiantuntijoidemme työtunneista.
Asiakkaan ei mielestämme tule maksaa työstä, jota ei tehdä. Tästä syystä arvioimme ja toteutamme kaikki jatkokehitykset projektikohtaisesti. Muistakaa: verkkopalveluiden jatkokehitys on tärkeää, jottei taas kolmen vuoden kuluttua olla tilanteessa, että verkkosivusto tai -kauppa on ’’vanhentunut’’.
Verkkosivun hinta perustuu usein kymmeniin henkilötyöpäiviin – eli satoihin tai jopa tuhansiin työtunteihin.
Mihin se aika kuluu? Projektinjohdon (vähintään 10% koko projektin työmäärästä) lisäksi aikaa kuluu seuraavien osaamisalueidemme parissa:
StrategiaVerkkopalvelua tulee kehittää strategisesti ja suunnitelmallisesti, jotta se voi auttaa teitä menestymään. Hanke vaatii siis strategista suunnittelua. Tyypillisesti alk. 3 000 €.
PalvelumuotoiluKun strategian mukaisia toimenpiteitä suunnitellaan, hyödynnetään suunnittelutyössä palvelumuotoilun keinoja. Näitä ovat esimerkiksi työpajatyöskentely, tutkimukset ja haastattelut. Hanke vaatii siis palvelumuotoilua. Tyypillisesti alk. 3 000 €.
DesignKun verkkopalvelua kehitetään, täytyy verkkopalvelunne käyttökokemuksen tähdätä erinomaisuuteen. Käyttöliittymän visuaalisen ilmeen suunnittelulla on puolestaan merkittävä rooli siinä, miltä te näytätte ja tunnutte. Hanke vaatii siis designia. Tyypillisesti alk. 8 000 €.
OhjelmistokehitysOhjelmistokehittäjämme, eli koodarimme, omaavat pitkän ja monipuolisen kokemuksen. Laajat integraatiot ja räätälöidyt toiminnallisuudet ovat meille arkipäivää. Tuotamme teknisiä ratkaisuja parhaita ohjelmointikäytänteitä noudattaen. Testaamme ja dokumentoimme tuotoksemme huolellisesti. Hanke vaatii siis ohjelmistokehitystä. Tyypillisesti alk. 15 000 €.
Data ja analytiikkaJotta verkkopalvelun menestystä voidaan arvioida, täytyy sitä mitata. Jotta verkkopalvelua voidaan kehittää perustellusti, täytyy sitä mitata. Me tuotamme teille räätälöidyt analytiikkaratkaisut tai teemme yhteistyötä nykyisen analytiikkakumppaninne kanssa. Hanke vaatii siis data- ja analytiikkapalveluita. Tyypillisesti alk. 3 000 €.
SisältöHyvälläkään verkkopalvelulla ei tee mitään, jollei sisältö ole kunnossa. Tästä syystä olemme tottuneita auttamaan myös sisällön suunnittelun ja sisällöntuotannon kanssa. Hanke vaatii siis sisältöosaamista. Tyypillisesti alk. 1 000 €.
Kuten ehkä huomasitte, ei räätälöityä verkkosivustoa voi hinnoitella pakettihintaan. Jokainen laadukas verkkosivusto vaatii räätälöidyn työmäärän ja hinnan.
Täysin räätälöidysti ja laadukkaasti toteutettu pienikin verkkosivusto maksaa vähintään 15 000 €. Pienempi verkkokauppa ja peruslaajuinen verkkosivusto 30 000 – 50 000 €, isommat verkkosivustot 40 000 €:sta ylöspäin aina yli 100 000 €:oon. Suuren kokoluokan verkkokaupat puolestaan maksavat käytännössä aina yli 80 000 €.
Kysyttävää? Ota yhteyttä.
Ja tsemppiä kilpailutukseen!
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Verkkosivu on tärkein B2B-yrityksen toimintaa koskevan informaation lähde. Sitä käyttävät potentiaalisten asiakkaiden lisäksi esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, median edustajat ja nykyiset asiakkaat. Laadukas verkkosivu mahdollistaa B2B-yrityksen liiketoiminnan kasvun.
Olemme 20:n toimintavuotemme aikana suunnitelleet ja toteuttaneet useita kymmeniä B2B-verkkosivuja. Kerromme tässä artikkelissa viisi vinkkiämme tuloksellisen B2B-verkkosivun tekemiseen. Artikkelin lopussa esittelemme muutamia esimerkkejä tällaisista verkkosivuista.
Kävin keskustelemassa markkinointiguru Valtteri Tauben podcastissa B2B-verkkosivustoista. Löytyy kuvan ja äänen kera seuraavista linkeistä:
Tavoitteiden ja tarkoituksen määrittely on tärkein työvaihe B2B-verkkosivun toteutuksessa. Kun tämä työ tehdään huolellisesti, toteutettava verkkosivu palvelee tarkoitustaan ja tuottaa haluttuja tuloksia.
Tyypillisesti verkkosivun ensisijaisena tarkoituksena on tarjota potentiaalisille asiakkaille heitä kiinnostava tieto. Tuotteisiin tai palveluihin tutustuminen tehdään verkkosivulla. Sivulta asiakas löytää myös yrityksen yhteystiedot ja yritysesittelyn. Toimiva verkkosivu siis auttaa asiakasta ostamaan.
Tieto on tietoa, mutta mielikuvien merkitys on suuri myös B2B-myynnissä ja markkinoinnissa. Siksi B2B-yrityksenkin verkkosivun täytyy näyttää ja tuntua hyvältä. B2B-yritys ei voi olla luotettava tai asiantunteva, jos sen verkkosivusto on visuaaliselta ilmeeltään keskeneräinen, teknisesti huonosti toimiva ja hankala käyttää.
Kun B2B-yrityksen verkkosivusto toimii, se tuottaa jatkuvasti yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä. Hyvä mittari verkkosivun toimivuudelle onkin sen tuottaminen liidien määrä. Kun liidien määrä verkkosivulla kasvaa, tuloksena on yrityksen liiketoiminnan kasvu.
Lähes poikkeuksetta käytetyimmät B2B-verkkosivun sisällöt etusivun lisäksi ovat:
Koska verkkosivun ensisijainen tarkoitus on tarjota käyttäjälle hänen etsimänsä sisältö, on näiden sisältöjen helppo löytyminen ja laatu ensiarvoisen tärkeää. Vasta kun käyttäjä on löytänyt etsimänsä, hänelle voidaan tarjota tutustuttavaksi myös muita sisältöjä.
Verkkosivun lisäksi näiden sisältöjen täytyy löytyä myös hakukoneista. Ihmisten tekemät haut tulevat koko ajan tarkemmiksi, eli esimerkiksi yrityksen nimen asemesta haetaan suoraan yrityksen yhteystietoja. Laadukas hakukoneoptimointi onkin keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua.
Käyttöliittymän kautta verkkosivun käyttäjä vuorovaikuttaa verkkosivun kanssa. Se tarkoittaa siis esimerkiksi eri sisältöjen järjestystä, valikkoja sekä painikkeiden ja muiden ohjauksien toteutustapaa. Kun käyttöliittymä on toimiva, verkkosivuston käyttäminen sujuu. Huonosti käytettävä verkkosivu ärsyttää, haittaa selaamista ja pilaa mielikuvan yrityksestä.
Verkkosivun visuaalinen ilme tehdään yrityksen graafisen ohjeiston tai muun vastaavan materiaalin pohjalta. Kun verkkosivu näyttää hyvältä, yritys näyttää hyvältä. Tarvittaessa verkkosivun uudistuksessa voidaan päivittää myös yrityksen värimaailma ja fontit.
Kuvien merkitys verkkosivun visuaalisen ilmeen laadulle on suuri. B2B-yrityksillä ei kuitenkaan yleensä ole riittävästi kuvia tai niiden laatu on huono. Ratkaisuna on kuvapankkikuvien käyttäminen ja/tai kuvauksien järjestäminen.
Hyvälläkään verkkosivulla ei tee mitään, jos sillä ei ole käyttäjiä. Käyttäjien määrän (ja laadun) kasvattamiseen on erilaisia keinoja.
Ensimmäinen ratkaisu on hakukoneoptimointi. Selvitetään millaisilla hauilla ihmiset etsivät yrityksen liiketoimintaan, palveluihin ja tuotteisiin liittyviä sisältöjä. Tämän jälkeen tuotetaan näitä vastaavat laadukkaat sisällöt ja varmistetaan verkkosivun tekninen toimivuus hakukoneiden näkökulmasta.
Potentiaaliset B2B-asiakkaat tavoitetaan tehokkaasti myös digitaalisen markkinoinnin keinoin, eli esimerkiksi hakusanamainonnalla, verkkomainonnalla ja sosiaalisen median kautta.
Jos yrityksen sisällöllinen osaaminen ja resurssit ovat riittävät, voidaan verkkosivulle tuottaa asiantuntijasisältöjä. Tämä parantaa verkkosivun löydettävyyttä hakukoneissa. Sisältöjä voidaan myös tehokkaasti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa.
Jos haluat verkkosivun käyttäjän tekevän jotain, kerro se hänelle. Käyttäjän ohjaaminen haluttuun toimintaan on keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua. Toimintakehotteita (Call-To-Action) voi olla useita erilaisia:
Ujostelu käyttäjän ohjaamisessa on turhaa. Käyttäjä kyllä osaa itse päättää, haluaako hän reagoida toimintakehotteisiin.
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
”Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime”. Oletteko kuulleet tätä sanontaa? Kerron tässä artikkelissa, miten se liittyy verkkosivu-uudistuksiin.
Alkuun on hyvä todeta, että valtaosa verkkopalveluista joko menestyy tai on menestymättä sisällön vuoksi. Moderniin verkkosivusisällöntuotantoon liittyy monia asioita, kuten:
Verkkosivuston laadukas sisällöntuotanto ei siis suinkaan ole enää vain tekstin kirjoittamista Wordiin ja sen copypasteamista verkkosivustolle.
Kun uudistamme verkkopalveluita, autamme asiakkaitamme kaikissa edellä mainituissa kategorioissa:
Emme suosittele olettamista. Suosittelemme sen sijaan, että laadimme asiakkaamme kanssa sisältöstrategian, jota noudattamalla sisällölliselle tekemiselle syntyy punainen lanka:
Autamme asiakkaitamme suunnittelemaan käyttäjä- ja SEO-ystävälliset navigaatio-, sisältö- ja osoiterakenteet verkkosivustolle.
Organisaatiot tyypillisesti ajattelevat sisältöään oman organisaationsa näkökulmasta. Totuus kuitenkin valtaosassa tapauksista on se, ettei käyttäjää kiinnosta asiakkaidemme organisaatio itsessään, vaan esimerkiksi organisaation tarjonta. Meidän tehtävämme on siis haastaa asiakkaitamme.
Käyttäjät saapuvat verkkosivustolle useimmiten hakukoneista. On siis tärkeää selvittää, millä termeillä asiakkaidemme palveluita haetaan. Kun tämä selvitys on tehty, täytyy sisällössä käyttää sellaista termistöä, jota käyttäjät etsivät.
Esimerkki omasta maailmastamme: puhummeko verkkosivuista, nettisivuista, kotisivuista vai kaikista näistä? Salaisuus: kotisivut on näistä ylivoimaisesti käytetyin hakutermi. Tästä syystä sivustoltamme löytyy useampikin SEO-laskeutumissivu kotisivut-termille.
Sisällölliseen hakukoneoptimointiin liittyy myös sisältöjen metakuvaukset, alt-tekstit, avainsana-asetukset ja kaikkea muutakin jännittävää.
Toteutamme kaikissa hankkeissa joustavat ja mahdollisimman dynaamiset työkalut käyttäjäpolkujen rakentamiseen. Työkalut eivät kuitenkaan yksinään riitä, vaan suunnittelemme ja toteutamme myös keskeisimmät käyttäjäpolut yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Esimerkki oman sivustomme yhdestä tärkeästä käyttäjäpolusta, kun käyttäjä etsii uutta WordPress-ylläpitokumppania:
Itse tekstisisällöllä, kuten todettua, on valtava merkitys. Käytännössä aina asiakkaamme vastaavat itse sisällöntuotannosta. Meidän tehtävämme on suositella, ehdottaa, opastaa ja ohjeistaa. Lisäksi olennaista on, että tekstin muotoilun työkalut ovat laajat ja monipuoliset:
Kuva- ja videosisällöt ovat tehokas tapa parantaa käyttökokemusta ja ylipäänsä viestiä brändin tunnelmaa.
Kuva- ja videosisällöntuotanto on kuitenkin tyypillisesti aihealue, johon täytyy satsata myös rahallisesti. Jos resurssit riittävät: kiva! Jos taas eivät, ei verkkopalvelua kannata suunnitella esimerkiksi niin kuvapainotteiseksi. Myös ilman laajaa kuva- ja videomateriaalin käyttöä saadaan luotua laadukas verkkopalvelu.
Oma verkkopalvelumme ja visuaalinen ilmeemme ylipäänsä on hyvä esimerkki tästä.
Me siis hoidamme roolimme verkkosivu-uudistuksissa siten, että julkaisupäivänä verkkosivuston sisältö on tiptop.
Eli annamme kalan.
Pohditko verkkosivustonne uudistusta? Jos, tutustu aiheeseen ja ota yhteyttä.
Kun allekirjoitamme asiakkaamme kanssa ohjelmistotoimitussopimuksen, sovimme käytännössä siitä, että suunnittelemme ja toteutamme asiakkaalle verkkopalvelun. Kyseessä on siis työkalu, jota asiakkaamme tulee hankkeen päätyttyä osata käyttää.
Turhan usein verkkopalveluiden sisällöllinen laatu rapistuu ajan myötä uudistuksen jälkeen. Jos näin käy, on asiakas syönyt hankkeessa antamamme kalan ja vatsa alkaa kurnia.
Turhan usein verkkopalveluiden sisällöllinen laatu rapistuu ajan myötä uudistuksen jälkeen. Tämä johtuu useimmiten siitä, ettei asiakas osaa, kykene tai jaksa ottaa sisällöntuotannossaan huomioon aiemmin mainittuja aihealueita. Jos näin käy, on asiakas syönyt hankkeessa antamamme kalan ja vatsa alkaa kurnia. Tilanteesta tulee pikaisesti ongelmallinen.
Yksi keskeisimmistä tehtävistämme verkkopalveluhankkeissa on opettaa asiakas kalastamaan eli opastaa ja motivoida asiakas ajattelemaan sisällöntuotantonsa järkevästi ja laadukkaasti myös jatkossa.
Huolenpito-kumppanuusmalliimme sisältyy se, että myös vahdimme ja haastamme asiakastamme jatkuvasti. Meiltä voit siis odottaa kehitysehdotuksia, muistutuksia sekä avun tarjoamista, jos kalastustaidot meinaavat unohtua.
Terkuin, Aapo
Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Kerron tässä artikkelissa työpaikkamme Into-Digital Oy:n vuodesta 2024. Teemme työksemme verkkosivustoja, -kauppoja ja -sovelluksia. Kirjoituksessani kerron teille fyrkasta, haasteista ja onnistumisista. Nimeni on Aapo Mäki ja työni on kipparoida yhtiötämme jatkuvasti yhä osaavammaksi, houkuttelevammaksi, isommaksi ja mitäkaikkea.
Tyypillisesti niin lukijaa, työntekijöitämme kuin meitä yrittäjiä kiinnostaa taloudellinen menestyksemme. Siksi kerron ensin raha-asioista.
Vuonna 2023 keskityimme kasvun edellytysten rakentamiseen, vaikka se tarkoitti tilapäistä kannattavuutemme heikkenemistä. Tämän seurauksena teimme tuolloin pienen ja hallitun negatiivisen tuloksen. Vuonna 2024 oli sitten kyettävä korjaamaan ensimmäinen satsi hedelmiä, jotka olivat kasvaneet edellisenä vuonna kylvämistämme siemenistä.
Taloudelliset tavoitteemme vuodelle 2024 olivat selvät: vähintään 10% kasvu vähintään 5% kannattavuudella. Tässä jännittävähkössä markkinatilanteessa ihan kunnollinen tavoite oli tuokin. Ei tulisi helpolla.
Lopulta päädyimme seuraaviin lukuihin:
m€ liikevaihto. +15% kasvu edellisvuoteen nähden.
m€ liikevoitto. +15% liikevaihdosta.
Taloudellisesti vuosi 2024 oli siis tosi kiva ja sen tuloksena pääsemme palkitsemaan myös työntekijöitämme. Edellä mainitusta liikevoittoluvusta on täten jo vähennetty henkilöstöllemme jaettava bonus, joka on 10% liikevoitostamme. Tätä palkitsemismallia olemme harjoittaneet iät ja ajat. Tuntuu toimivan myös henkilöstömme mielestä.
Haasteita oli, mutta onneksi kohtuullisen vähän. Painimaan jouduimme pääosin seuraavien haasteiden kanssa.
Vuosi 2024 alkoi epävarmasti. Tästä syystä myös me jouduimme käynnistämään osaa henkilöstöämme koskeneet yhteistoimintaneuvottelut, jotka päättyivät yhden työsuhteen purkamiseen.
Ei ole mukavaa puuhaa. Prosessi kaikesta huolimatta opetti niin itselleni kuin koko organisaatiollemme paljon. Lisäksi se oli oiva muistutus siitä, ettei menestys ole itsestäänselvyys ja kasvua on todella hankala tehdä ilman kipuja.
Lopulta prosessi oli osaltaan myötävaikuttamassa siihen, ettemme tehneet ainuttakaan tappiollista kuukautta koko vuoden aikana. Yksi velvollisuuksistani on taata yhtiömme turvallinen taloudellinen tilanne. Tämä valitettavasti vaatii ajoittain myös hankalia päätöksiä. Sellaisia, joista pahiten kärsii aivan muut, kuin minä itse. Johtaminen? Ajoittain aika persiistä.
Yksityisen sektorin kysyntä oli läpi vuoden ei-niin-loistavalla tasolla. Tämän oletan johtuneen niin markkinatilanteesta, kuin meistä itsestämme.
Havainto yrityksiltä tulleiden tarjouspyyntöjen määrän vähäisyydestä sysäsi siis itsemme ajattelemaan, että mikä meissä on vikana. Aika miettiä, miltä näytämme ja kuulostamme? Jep. Lisää aiheesta jäljempänä tässä kirjoituksessa.
Otimme muutamassa meille oikeinkin merkityksellisessä myynti-casessa turpiin oikein huolella. Se sai aikaan kysymyksiä muun muassa siitä, että onko meidän tyypillinen tapamme tarjota verkkopalveluhankkeita pahastikin pielessä.
Toki myös pärjäsimme myynnissä, kuten luvuista näkyy. Jos olisimme olleet myynnillisesti terävimmillämme, olisimme näkemykseni mukaan voineet kasvaa entistäkin enemmän.
Tänäkin vuonna onnistuin epäonnistumaan muutamissa pieneltä tuntuneissa sisäisen viestinnän toimissa siten, että sain aivan oikeutetusti runtua henkilöstöltämme. Ei onneksi mitään kovin dramaattista, mutta hölmöä kuitenkin.
Sisäinen viestintä on ollut ylipäätänsä yksi keskeisimmistä kehityskohdistamme osana kasvumatkaamme. Aihealueeseen keskitytään siis niin itseni, kuin koko organisaatiomme toimesta.
Jos asiantuntijaliiketoimintaa harjoittavalla yrityksellä menee taloudellisesti hyvin, se viestii tyypillisesti siitä, että muutkin kuin raha-asiat ovat pääosin hyvin. Näin meilläkin.
Lupasin pari vuotta sitten, että meidän aikamme julkisissa kilpailuissa on tulossa. Ja niin se tulikin. Onnistuimme hinaamaan itsemme käytännössä kaikissa vuoden 2024 julkkariskaboissa jollei ykkössijalle, niin kärjen tuntumaan. Työskentelemme tästä syystä muun muassa Parkanon, Ranuan, Nokian, Kangasalan ja Tampereen kaupunkien sekä valtionyhtiön Motivan kanssa.
Henkilöstömme kiittämiseen ja kehumiseen ei ylisanat riitä. Olen vilpittömän kiitollinen heistä. Aivan jok’ikinen päivä.
Kollegani kehittyivät viime vuonna jälleen aimo harppauksin.
Sen lisäksi, että otamme työmme vakavasti, tuntuu henkilöstömme viihtyvän toistensa kanssa mainiosti. Tai siis tosi mainiosti.
Vaihtuvuus oli jälleen pientä. Vuosittain olemme joutuneet tyypillisesti luopumaan 0-2:sta ihmisestä. Niin jouduimme myös viime vuonna.
Onneksi saimme myös useamman uuden kollegan. Se on ihanaa se. Toivottavasti viihtyvät pitkään (mieluusti ikuisesti), kuten valtaosa tuntuu viihtyvän.
Valtaosa asiakkaistamme rakastaa meitä. Niin projektien palautekeskustelut kuin Huolenpitomme asiakastyytyväisyyskyselyt muistuttavat meitä säännöllisesti siitä, että teemme monia asioita oikein.
Me voimme menestyä vain, jos asiakkaamme ovat tyytyväisiä.
Huolenpito-liiketoimintamme on kasvanut siten, että se synnytti vuonna 2024 lähes puolet kokonaisliikevaihdostamme. Lähes puolet, eli 49%.
Resepti on yksinkertainen: palvelemme asiakkaitamme laadukkaasti, nopeasti ja näkemyksellisesti. Edistämme asiakkaidemme bisnestä, emmekä vain koodaa.
Vuonna 2024 Huolenpitomme piirissä olevien verkkopalveluiden lukumäärä kipusi lähes 25% n. 150:stä jo yli 200:aan. Huolenpidon asiakasmäärä puolestaan keikkuu tätä nykyä 150:n tuntumassa.
Eri organisaatioille tuntuu oikeutetusti olevan melkoisen tärkeää, että verkkopalvelun ylläpitokumppanuus toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
Olemme kovin halukkaita tekemään jatkuvasti asioita paremmin. Jotta näin voi tapahtua, tulee asiantuntijoidemme kehittää toimintaamme. Ja nimenomaan asiantuntijoidemme. Ilman, että minä olen paikalla viisastelemassa. Viime vuonna järjestelimme kehitysryhmämme seuraavasti. Näistä minä olen mukana vain johtoryhmässä:
Johtamisen yksi siisteimmistä osa-alueista on se, kun pääsee nauttimaan alati tapahtuvasta kehityksestä ilman, että on itse tehnyt mitään.
Myös titteleitä ja johtajavastuita veivattiin. Vuosi 2025 potkaistaan käyntiin seuraavilla johtajavastuilla:
Yrittäminen on taloudellisesta näkökulmasta jänskää puuhaa. Mindset (pardon my Finglish) kun on intuitiivisesti se, että vuodenvaihteessa kaikki alkaa alusta. Kuten tavallaan alkaakin.
Alkaneeseen vuoteen lähdemme mukavalla vauhdilla. Niin projektitiimien kuin Huolenpidon kalenterit näyttävät hyvältä pitkälle kevääseen.
Ensisijaisesti toivon vuodelta 2025:
Haluamme tehdä ja kehittää yhä isompia ja kiinnostavampia verkkopalveluita. Ja haluamme tehdä tätä koko ajan paremmin.
Miten se tapahtuu? Markkinoinnilla.
Olemme toteuttaneet järeän brändi-ilmeemme sekä digimainontamme uudistuksen. Tavoitteena on totta kai kasvattaa meihin kohdistuvaa kysyntää eritoten yritysten osalta.
Kannattaa tarkkailla Kauppalehteä helmi-maaliskuussa. Näymme siellä kokoomme nähden aika isosti.
Jotta mikään edellämainituista voi toteutua, tulee henkilöstömme viihtyä. Viihtymiseen sisältyy tyypillisesti fiilistä, kehittymistä, sopivaa kuormitusta ja sopivasti haastavia työtehtäviä. Näitä kohti, siis.
Haluamme kasvaa edelleen. Kannattavasti.
Vuosi 2024 oli siis pääosin todella hieno. Kovasti on kuitenkin ojaa kaivettavaksi, jotta vuodesta 2025 tulisi vielä hienompi.
Töihin!
Mikäli etsit kumppania verkkopalvelunne uudistukseen tai mahdollisesti nykyisen ylläpitämiseen, suosittelemme kuulemaan myös meitä. Päädyitte sitten lopulta meihin tai ette, lupaamme, että kykenemme tuottamaan teille keskustelujemme aikana sellaista näkemystä, josta on teille hyötyä.
Kirjoitettu
Lukuaika
10 min
Kategoria
Kirjoittaja
Ella Killinen
Brändiä tukeva kuvamaailma on oleellinen osa visuaalisesti näyttävää ja tehokkaasti kommunikoivaa verkkopalvelua. Pelkkä kaunis kuva ei kuitenkaan riitä; kuvan koko ja tiedostomuoto vaikuttavat esimerkiksi sivuston latausnopeuteen, mikä puolestaan vaikuttaa käyttökokemukseen ja sivuston hakukonelöydettävyyteen. Tämän artikkelin tavoitteena on avustaa asiakkaitamme pohtimaan verkkopalvelun kuvamaailmaa sekä kuvien tuotantoa.
Verkkopalvelun kuvien merkitykseen ja tämän myötä niiden tarkempaan suunnitteluun ja tuotantoon havahdutaan monissa projekteissa liian myöhään. Verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä päivitetty, brändin visuaalista identiteettiä ilmentävä kuvamaailma mahdollistaa tehokkaan ja yhtenäisen markkinointiviesinnän rakentamisen – ja tekee verkkosivuston sisällönsyötöstä vaivattomampaa.
Kokoamme tässä artikkelissa yleisiä ohjeistuksia liittyen muun muassa kuvituskuviin ja niiden rooliin verkkopalvelussa yleisesti, sisältöelementtien kuvapaikkojen erilaisiin määrityksiin, sekä kuvakokojen ja -formaattien erilaisiin, hieman teknisempiin reunaehtoihin ja suosituksiin.
Huomioitavaa on, että tarkemmat määritykset kuvien hyödyntämisestä ja tavoitteista ovat aina projektitiimin kesken päätettävissä.
Verkkopalvelun kuvituskuvat toimivat rikastuttavana visuaalisena sisältönä, joiden tarkoitus on etenkin herättää huomiota, kertoa tarinaa ja tasapainottaa tekstipainotteisia sivuja.
Brändin visuaalisen identiteetin hallintaa ja verkkosivuston sisällönsyöttöä helpottaakin yhdenmukainen, brändille ominainen sekä riittävän kattava kuvituskuvien pankki. Kuvituskuvia hyödynnetään usein etenkin sivuston juoksevassa päivityksessä, kuten blogeissa ja uutisissa, sekä sosiaalisessa mediassa. Myös verkkopalvelun etusivulla ja eri laskeutumissivuilla kuvituskuvat toimivat tärkeänä tarinankertojana, parantaen käyttökokemusta.
Brändin visuaalisen identiteetin hallintaa ja verkkosivuston sisällönsyöttöä helpottaa yhdenmukainen, brändille ominainen sekä riittävän kattava kuvituskuvien pankki
Millaisia asioita tulee sitten huomioida sivuston erilaisten kuvituskuvia hyödyntävien sisältöelementtien kanssa? Tärkeänä ohjenuorana on huomioida etenkin kuvituskuvan sisältö ja sen kyky kestää skaalautumisesta aiheutuvaa rajautumista, sisältöelementin kuva-alueen kuvasuhde, sekä tarpeeksi suuri kuvan resoluutio.
Asiakkaan sisällönsyöttäjän tulee huomioida, että verkkopalveluun tuotu kuva on riittävän suuri. Suosittelemmekin asiakkaitamme asettamaan verkkopalvelun sisältöelementille – oli se sitten koko näytön korkeuden ja leveyden vievä kuva-alue tai pienempi, esimerkiksi useamman rinnakkaisen kuvan sisältävä nosto – riittävän suurikokoisen vaakakuvan, joka on minimissään 1920 px leveydeltään (kuitenkin maksimissaan 2560 px leveydeltään).
Verkkopalvelun kehittäjän vastuulla on määrittää, että WordPress asettaa yksittäiselle sisältöelementille sopivan koon tästä ”alkuperäisestä” tuodusta kuvasta.
Emme suosittele asettamaan verkkosivustolle kuvia, jotka sisältävät tekstiä – rajautumisen ja tekstin leikkaantumisen riskin lisäksi teksti kuvassa on usein epätarkkaa, luoden viimeistelemättömän vaikutelman.
Tekstiä sisältävän kuvan käyttäminen verkkosivustolla on myös AA saavutettavuustason haaste, sillä se ei ole luettavissa erilaisilla näytönlukuohjelmilla, se vaatii aina riittävän kontrastin, eikä tekstisisältö kuvassa yleensä skaalaudu täyttäen sen kokoon liittyviä saavutettavuusmäärityksiä.
Kuvituskuvien onkin yleisesti hyvä viestiä brändin visuaalista identiteettiä ja toimia tavalla, jossa kuvan rajautuminen ei aiheuta kuvan viestin heikkenemistä. Tarkennetaan tätä hero-elementin sekä 50/50 (kuva+tekstisisältö)-elementin avulla.
Etusivun hero on usein näyttävin ja tärkein kuvapaikka verkkopalvelussa. Hero-elementin suunnittelusta ja taitosta riippuen sen kuvasuhde voi vaihdella, mutta suuremmilla näytöillä koko näytön korkeuden ja leveyden täyttävänä kuvapaikkana sen kuvasuhde on usein 16:9. Suosittelemassamme kuvan resoluutiossa tämä tarkoittaisi 1920 px x 1080 px kokoista vaakakuvaa.
Suunnittelemme ja toteutamme responsiivisia verkkopalveluita, tarkoittaen, että sivuston sisältöelementit toimivat jokaisella ruudulla aina mobiililaitteesta tablettiin, läppäriin ja suurempiin näyttöihin. Sisällöllisesti hero-elementtiin asetettava kuvituskuva onkin tärkeää olla ”geneerinen” sisällöltään, jotta se kestää skaalautumista (eli rajautumista) eri näyttökokojen välillä.
Pienemmillä näyttöleveyksillä (esim. mobiililaitteella) elementin kuva-alue voi kuitenkin olla myös määritetty eri kuvasuhteeseen kuin suuremmilla, edellyttäen erillisen kuvan asettamista sisällönhallinnassa. Usein tämä tarkoittaa pienemmillä näyttöleveyksillä pystyformaatin kuvaa ja suuremmilla laitteilla paremmin toimivaa vaakaformaatin kuvaa.
Mikäli erillisiä kuvia ei aseteta, käyttää WordPress tällöin yhtä ja samaa kuvaa kaikilla näytön leveyksillä. Tässä on riskinä kuvan sisällön merkittävämpi rajautuminen kapeamman kuva-alueen ulkopuolelle.
Projektitiimi vastaa aina eri sisältöelementeille määritettävistä kuva-alueista ja niiden ominaisuuksista. 50/50 (kuva+tekstisisältö) -elementin kuva-alue voidaan määrittää eri tavoin:
Verkkopalvelun projektitiimin toimesta on oleellista kommunikoida elementin kuvapaikan määritykset asiakkaan sisällöntuottajalle sekä kehittäjän lopulta varmistaa määritysten löytyminen myös WordPressin sisällönhallinnasta elementin yhteydessä.
Monilla sivustoilla esitetään myös kuvia henkilöstöstä. Henkilöstökuvien elementissä tai sivupohjassa kuva-alueet usein määritetään kiinteästi pysty- tai neliöformaattiin – asiakkaan tarpeisiin, toiveisiin tai olemassa oleviin materiaaleihin perustuen. Yleisesti henkilökuvissa oleellista on visuaalinen yhtäläisyys ja henkilön asettuminen kuvan keskelle.
Verkkopalvelua ja henkilöstökuvia suunnitellessa on tärkeää ottaa huomioon myös muut elementit ja nostot, joissa näitä kuvia voidaan hyödyntää. Näitä voivat olla muun muassa blogien kirjoittajanostot tai muut yhteydenoton kainalonostot. Projektitiimin ja asiakkaan (sekä mahdollisesti asiakkaan valokuvaajan tai graafikon) on oleellista ymmärtää henkilöstökuvien käyttötarpeet sekä reunaehdot.
Alla näkyvässä esimerkissä sivustomme blogisisällön kainalonostossa hyödynnetään samaa kuvaa kuin yhteystiedot-sivun henkilöstön listauksessa – WordPress-toteutuksemme rajaa kuvan automaattisesti keskitettynä pyöreään muotoon. Huolellinen suunnittelu ja henkilöstökuvien tuotanto mahdollistavat tämän automaattisen rajauksen toimivuuden, mikä myös helpottaa sisällönsyöttöä ja -tuotantoa.
Projekteissa suunnittelija usein määrittää uudelle verkkopalvelulle ikoneita tukemaan käyttöliittymän visuaalista ilmettä, sekä kokemusta viimeistellystä ja toimivasta verkkopalvelusta. Ikonit ovat usein globaalisti vakiintuneita, yleisesti ymmärrettyjä kuvakkeita, jotka tukevat painikkeen, ohjauksen, noston tai muun toiminnon tarkoitusta.
Yleisimpiä verkkopalveluissa käytettäviä ikoneita ovat esimerkiksi hakutoiminnon suurennuslasi, verkkokaupan ostoskori tai -kärryt, suodatusten ikonikuvakkeet, sekä yhteydenoton sähköposti- ja puhelinikonit. Mahdollisuuksia ja käyttötapoja on monia, ja ikonikuvakkeiden tyyleillä onkin mahdollista merkittävästi tukea muuta brändi-ilmettä.
Kuvatiedostojen koko vaikuttaa sivuston latausnopeuteen, latausnopeus puolestaan käyttökokemukseen. Kuvat tulisi nimetä oikein, jotta hakukone arvottaa sivuston paremmaksi. Entä miten valitaan sopiva kuvatiedoston formaatti siten, että kuvan laatu säilyy parhaana mahdollisena?
Kuten ylempänä jo mainittu, WordPress optimoi kuvatiedostot automaattisesti eri kokoihin perustuen verkkopalvelun tarpeeseen. Kehittäjä siis määrittää ”alkuperäisestä” ladatusta kuvatiedostosta sopivan koon kullekin sisältöelementille, tehostaen sivuston latausnopeutta ja käyttäjäkokemusta.
Usein nämä optimoidut kuvakoot toimivat erinomaisesti, mutta eri kuvaformaatit huomioimalla voi vielä varmistaa parhaan mahdollisen onnistumisen verkkopalvelun kuvien kanssa.
Yleinen nyrkkisääntö: JPEG -tiedostomuotoa käytetään valokuvissa ja PNG -tiedostomuotoa tarkkareunaisissa grafiikoissa ja muissa läpinäkyvän taustan vaativissa kuvituksissa.
Toteuttamamme WordPress-sivustot tukevat aina tiedostoformaatteja JPEG, PNG, GIF, sekä laajennusten kautta SVG- ja WebP-formaatteja. Alla koottuna esittelyt yleisimmistä verkkoympäristön tiedostoformaateista ja niiden käyttötarkoituksista.
Lue lisää JPEG-tiedostomuodosta
Lue lisää PNG-tiedostomuodosta
Lue lisää WebP-tiedostomuodosta
Lue lisää SVG-tiedostomuodosta
Hyödynnämme siis usein asiakasprojekteissamme myös erillisiä, WordPressin oletustoimintoja laajentavia kuvien optimointityökaluja ja sisällönjakoverkostoja kuvien tehokkaaseen käsittelyyn ja tarjoamiseen loppukäyttäjille. Nämä työkalut hoitavat kuvien tiedostokokojen pakkaamisen erittäin tehokkaasti ja tekevät usein automaattisesti konversiot esimerkiksi JPEG-muodosta WebP-muotoon. CDN-verkostojen kautta kuvien lataamisnopeus tehostuu entisestään, ja kaikki tämä vaikuttaa suotuisasti niin sivuston käyttökokemukseen, kuin hakukoneoptimointiinkin.
Verkkosivuston kuvista suositellaan otettavan kaikki hyöty irti. Huolellisilla nimeämiskäytänteillä verkkosivuston kuvat löytyvät Googlen kuvahakutuloksista ja toimivat orgaanisena reittinä sivustolle. Niillä voidaan lisäksi parantaa sivuston latausnopeutta – hyödyt ovat siis moninaiset.
Neljä oleellista huomiota kuvatiedostojen nimeämiseen:
Kuvamaailma tukee ja rakentaa mielikuvaa brändistä – kuva kun kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvituskuvat rytmittävät sisältöä ja toimivat huomion herättäjänä, sitouttaen käyttäjää ja parantaen käyttökokemusta.
Kannustammekin asiakkaitamme projekteissa tuottamaan laadukkaita ja brändin visuaalista identiteettiä tukevia kuvia verkkosivustolla käytettäviksi. Verkkopalveluun ladatun kuvan on tärkeää olla riittävän suuri sekä toimia sisällöltään tavalla, joka kestää mahdollisen rajautumisen.
Laadukkaasta ja kattavasta, oikein määrityksin toteutetusta kuvapankista on asiakkaalle monilta osin hyötyä; verkkopalvelun sisällönsyötöstä tulee vaivattomampaa, markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta tehokkaampaa ja käyttäjistä sitoutuneempia.
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Tekoäly voi merkittävästi tehostaa verkkopalveluiden suunnitteluprosessia ja parantaa niiden lopputuloksen laatua. Olemme vasta tämän kehitysmatkan alussa, mutta tässä artikkelissa esittelemme, millaisia tekoälyratkaisuja olemme jo ottaneet käyttöön.
Toteutamme työksemme onnistuneita verkkosivustoja, verkkokauppoja ja verkkosovelluksia. Kun tavoitteena on korkea laatu, pyrimme jatkuvasti löytämään uusia parhaita käytänteitä ja työkaluja. Näistä kiinnostavin juuri nyt on tekoäly.
Hyödynnämme tekoälyä esimerkiksi verkkopalveluiden designissa, teknisessä toteutuksessa, sisällöissä, testaamisessa, laadunvalvonnassa sekä jatkokehityksessä. Kokeilemme jatkuvasti uusia työskentelytapoja ja korvaamme aikaisempia entistä paremmilla.
Meillä verkkopalveluiden suunnittelusta vastaavat huipputaitavat designerimme. He hyödyntävät tekoälytyökaluja suunnittelutyönsä tukena esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Huomionarvoista tekoälysovellusten ja verkkopalveluiden suunnittelun näkökulmasta on myös esimerkiksi verkkosivustojen rakennusalusta Wix, joka tarjoaa Wix ADI -työkalun – tällä työkalulla verkkosivuston designin voi tehdä tekoälyä sanallisesti ohjaamalla. Kyseiset työkalut ovat kiinnostava mahdollisuus etenkin Tee se itse -ihmisille, mutta vaativat harjaantumista tekoälyn kanssa toimimisen kanssa.
Tekoälypohjaiset tekstigeneraattorit ovat tehokas apu verkkopalveluiden sisällön tuottamisessa – myös meille. Esimerkiksi OpenAI:n ChatGPT tuottaa (huolellisesti ohjattuna) laadukasta tekstiä ja auttaa kehittämään kirjoitettuja tekstejä tarjoamalla useita vaihtoehtoja.
ChatGPT toimii työkaluna myös tekstien oikolukemisessa. Se voi tunnistaa ja korjata kielioppivirheitä, oikeinkirjoitusvirheitä, lauserakenteita sekä parantaa tekstin yleistä luettavuutta ja selkeyttä.
Kun tarkoituksena on tuottaa hakukoneoptimoinnin tarpeisiin runsaasti sisältöä lukuisista eri aiheista, tekoäly on verraton työkalu. Käytämme tekoälyä raakatekstien luomisessa ja ihmisten hakukonekäyttäytymisen analysoinnissa.
Hyödynsimme tekoälyä (ChatGPT) myös tämän artikkelin toteutuksessa.
Analysoimalla käyttäjädataa, voidaan mukauttaa verkkopalveluiden sisältöä ja ulkoasua vastaamaan yksittäisten käyttäjien mieltymyksiä ja käyttäytymistä.
Tekoäly esimerkiksi voi suositella tuotteita tai sisältöä, jotka todennäköisesti kiinnostavat tiettyä käyttäjää perustuen hänen aiempiin käynteihinsä ja ostokäyttäytymiseensä. Testaamme myös esimerkiksi sisällön ja kuvien tosiaikaista tuottamista (räätälöintiä) käyttäjän toiminnan perusteella.
Teemme verkkopalveluiden ohjelmistokehityksen asiantuntijoidemme toimesta. Käytämme kuitenkin tekoälyä verkkosivuston koodaamisprosessin tehostamisessa ja parantamisessa monin eri tavoin:
Huolellinen testaus on keskeinen osa onnistuneen verkkopalvelun tekemistä. Suoritamme tekoälypohjaisilla työkaluilla automaattisia testejä, löytääksemme virheitä ja suorituskykyongelmia. Lisäksi simuloimme eri käyttäjätilanteita ja -laitteita, varmistaaksemme että verkkopalvelu toimii optimaalisesti kaikissa olosuhteissa.
Hyödynnämme tekoälyä myös verkkopalveluiden jatkokehityksessä.
Tekoäly pystyy käsittelemään ja analysoimaan suuria määriä käyttäjädataa tehokkaasti. Tämä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä.
Tekoäly voi esimerkiksi tunnistaa käyttäjäpolkujen pullonkauloja ja ehdottaa parannuksia, jotka voivat johtaa parempaan konversioasteeseen ja käyttäjätyytyväisyyteen.
Tekoäly ei tee onnistuneita verkkopalveluita puolestamme, mutta se toimii jo nyt tehokkaana apuvälineenä liki kaikissa suunnittelun ja toteutuksen työvaiheissa.
Hurja kehitysvauhti synnyttää jatkuvasti uusia työkaluja ja käytänteitä, jotka auttavat meitä tekemään entistä parempia verkkopalveluita. Seuraamme tätä kehitystä tarkasti ja otamme aktiivisesti käyttöön uusimpia ratkaisuja.
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Olemme yli 20:n toimintavuotemme aikana suunnitelleet ja toteuttaneet useita kymmeniä B2B-verkkosivuja. Kerromme tässä artikkelissa, mitä tulee erityisesti ottaa huomioon B2B-verkkosivuston tekemisessä. Hyödynnä vinkit itse tai ota meidät mukaan.
B2B-verkkosivu on tärkein B2B-yrityksen toimintaa koskevan informaation lähde. Sitä käyttävät potentiaalisten asiakkaiden lisäksi esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, median edustajat sekä nykyiset asiakkaat. Huomioi ainakin seuraavat asiat, kun olet rakentamassa B2B-verkkosivustoa.
Jotta B2B-yritys voi palvella asiakkaitaan laadukkaasti, sen täytyy tuntea heidät ja ymmärtää heidän tarpeitaan ja toiveitaan. Asiakasymmärrystä voi kartuttaa esimerkiksi kysymällä ja keskustelemalla, sekä nykyisen verkkosivuston analytiikkaan perehtymällä. Lisäksi esimerkiksi hakukonekäyttäytymisen selvittäminen on mahdollista SEMRushin kaltaisten palveluiden avustuksella.
B2B-verkkosivusto voi toimia tehokkaasti vain, jos sillä on huolellisesti määritellyt tarkoitus ja tavoitteet:
Verkkopalvelun suunnittelu ja toteutus sitten tehdään niin, että lopputulos vastaa parhaalla mahdollisella tavalla valittuihin tarkoituksiin ja tavoitteisiin.
Laadukas sisältö tarjoaa arvoa valituille kohderyhmille ja vastaa heidän kysymyksiinsä. Hyödynnä suunnittelussa nykyisen verkkosivustonne analytiikkaa ja tutustu myös ihmisten hakukonekäyttäytymiseen yrityksenne toimintaan liittyvissä aiheissa. Esimerkiksi SEMRush on erinomainen työkalu tähän.
Keskity myös sisällön esitystapoihin ja muotoiluihin. Mallia voi hakea esimerkiksi isojen medioiden tavasta esittää erilaista sisältöä.
Miten me olemme suunnitelleet ja toteuttaneet B2B-asiakkaille verkkopalveluita? Tutustu referensseihimme.
Verkkosivun rakenteen on tärkeä olla looginen ja selkeä, jotta käyttäjät löytävät tarvitsemansa tiedot nopeasti.
Verkkosivun tulee toimia moitteettomasti kaikilla päätelaitteilla, mukaan lukien mobiililaitteet ja tabletit. Responsiivisesti toteutettu verkkosivusto mukautuu eri päätelaitteilla sujuvasti käytettäväksi.
Varmista, että sivusto myös latautuu nopeasti. Hitaus haittaa käyttöä ja heikentää löydettävyyttä hakukoneissa.
B2B-verkkosivun ulkoasun tulee olla linjassa yrityksen brändin kanssa kommunikoiden sen arvoja ja identiteettiä. Joissain tapauksissa voi olla perusteltua harkita myös koko yrityksen brändi-ilmeen uudistamista verkkopalvelun kehittämisen yhteydessä, jotta yrityksen eri kosketuspisteet todella ilmentävät samaa – yhtenäistä – brändi-ilmettä.
Verkkosivuston vakuuttavuutta lisäävät ammattimaiset, laadukkaat kuvat ja grafiikat, jotka tukevat haluttua viestiä ja sujuvoittavat ja rytmittävät verkkosivuston käyttökokemusta. Kuvat voivat olla kuvapankista, mutta korkein laatu ja erottuvuus saadaan uniikeista, kuvaustoimiston kanssa järjestetyistä räätälöidyistä kuvauksista.
Jos verkkosivusto ei löydy Googlesta, sitä ei käytännössä ole olemassa. Hakukoneoptimoinnin huomioiminen on siis välttämättömyys myös B2B-verkkosivulla.
On tärkeää selvittää, millaisia avainsanoja potentiaaliset asiakkaanne käyttävät hakiessaan kumppania. Käytä näitä yrityksenne toiminnan, tuotteiden ja palveluiden kannalta oleellisia avainsanoja sisällössä. Varmista, että esimerkiksi verkkosivun rakenne, metatiedot ja URL-osoitteet ovat optimoituja hakukoneita varten.
Verkkopalvelun käyttäjää tulisi ohjata kohti haluttua toimintaa. Tämä voi olla esimerkiksi yhteydenotto, tarjouspyyntö tai uutiskirjeen tilaus. Käytä ohjaamisessa selkeitä ja muusta sisällöstä erottuvia toimintakehotuksia (Call-to-action, CTA).
Pidä jatkuvasti huolta verkkosivusi tietoturvasta käyttämällä toteutuksessa moderneja teknologioita ja huolehtimalla verkkosivun jatkuvasta ylläpidosta ja tietoturvapäivityksistä.
Varmista, että verkkosivu on suojattu SSL-sertifikaatilla, joka lisää luottamusta ja suojaa tietoja. Myös Google arvioi SSL-sertifikaattia käyttävät verkkosivut korkeammalle.
Kerro käytössä olevat tietosuojakäytännöt verkkosivun käyttäjille. Selkeästi esitetyt tietosuojakäytännöt ovat tärkeitä erityisesti B2B-asiakkaille, jotka arvostavat tietoturvaa.
Tyypillisesti B2B-verkkosivu on osa kokonaisuuta, johon kuuluu myös muita järjestelmiä. Tyypillisesti nämä ovat esimerkiksi asiakkuudenhallinnan (CRM) tai toiminnanohjauksen (ERP) työkaluja.
Huomioi verkkosivun integraatiot näihin järjestelmiin, jotta kokonaisuudesta tulee saumaton. Tämä tehostaa verkkosivun toimintaa ja kasvattaa positiivisia vaikutuksia yrityksen liiketoimintaan.
Verkkosivun analytiikkatyökalut kertovat kuinka paljon, millä laitteilla ja miten verkkosivua käytetään. Analytiikassa seurataan myös verkkosivun tarkoituksien ja tavoitteiden toteutumista. Jos B2B-yritys käyttää digitaalisen markkinoinnin ratkaisuita, näiden seuranta voidaan raportoinnissa yhdistää verkkosivun analytiikkaan.
Tehosta B2B-liiketoimintaasi datan, analytiikan ja laadullisen tutkimuksen avulla.
Jotta verkkosivu on jatkuvasti tietoturvallinen ja toimii, sitä täytyy ylläpitää, päivittää ja jatkokehittää. Minimitaso on vähintään kuukausittain tehtävä ylläpito, jolla varmistetaan verkkosivun teknologinen ajantasaisuus ja tietoturvallisuus.
Onnistunut Huolenpito varmistaa verkkopalvelun toiminnan, tietoturvan ja jatkuvan kehittymisen.