Hyppää sisältöön

solidaarisuus.fi

Solidaarisuus.fi – haltuunotosta jatkuvan kehittämisen kumppaniksi

Asiakas

Solidaarisuus

Toimituksen sisältö

  • Huolenpito

Kansainvälinen Solidaarisuussäätiö etsi uutta kumppania verkkosivustonsa ylläpitoon ja kehittämiseen, ja me valikoiduimme tehtävään. Yhteistyömme on jatkunut haltuunoton jälkeen tiiviinä, keskittyen kampanjoiden tukemiseen, varainhankinnan kehittämiseen ja sivuston suorituskyvyn optimointiin.

Yhteistyön alkaessa Huolen­pito­tiimimme käynnisti haltuun­otto­projektin, jossa aiemmin toisen toimi­jan hallinnoima verkko­palvelu siirrettiin meille. Tämän jälkeen olemme vastanneet sivuston tieto­turvasta, toiminta­varmuudesta sekä jatko­kehityksestä.

Haltuunottoprojekti

Miten haltuun­otto­projektimme ete­nevät?

Verkkopalvelun haltuunotto alkaa työpalaverilla aiemman ylläpitäjän kanssa, jotta saamme tarvittavat tekniset tiedot ja taustatiedon tehdyistä ratkaisuista. Tämä on tärkeää, sillä asiakkaan tuntemuksesta huolimatta sivuston tekninen toteutus vaikuttaa merkittävästi sen jatkokehitykseen ja ylläpitoon sen koko elinkaaren ajan.

Olemme tottuneet ottamaan verkkopalveluita haltuun nopeallakin aikataululla, kuten Solidaarisuuden tapauksessa, jossa aiempi kumppani ei voinut enää jatkaa ylläpitoa.

Millaisia haasteita haltuunoton aikana voi ilmetä?

Dokumentaation tärkeys korostuu

Haltuunoton alkuvaiheessa ilmeni haaste, kun Solidaarisuuden verkkopalvelusta puuttui täysin dokumentaatio eikä aiempaa kehittäjää tavoitettu. Käytössämme oli vain WordPress-pääsy, palvelin, lähdekoodi ja asiakkaan oma tieto. Vaikeuksista huolimatta haltuunotto onnistui, eikä dokumentaation puute ole estänyt ylläpitoa tai jatkokehitystä.

Mitä opimme tästä?

  1. Verkkopalvelun siirto uudelle kumppanille ilman teknistä dokumentaatiota on mahdollista, mutta sisältää aina riskejä ja voi tulla yritykselle kalliiksi.
  2. Siksi panostamme jatkuvaan ja säännölliseen dokumentointiin kaikissa projekteissa ja jatkokehityksessä.

”Oli selvää alusta alkaen, että hommassa saattaa tulla haasteita, mutta samalla itsellä oli koko ajan olo, että ne ongelmat myös ratkaistaan.”

– Teemu Hakoniemi, Viestinnän asiantuntija, Solidaarisuus

Miten yhteistyömme Solidaarisuuden kanssa etenee tänä päivänä?

Ennen yhteistyötämme asiakas kertoi arvostavansa…

  • Hyvää, läpinäkyvää ja kollegiaalista projektinhallintaa ja yhteistyötä
  • Halukkuutta ja mahdollisuutta toimia niin pitkäjänteisen kuin spontaanin kampanjakehityksen parissa
  • Osaamista Salesforce-integraatioista, maksupalveluvälittäjistä sekä muista sivuston tarpeista
  • Osaamista varainhankinnallisista verkkopalveluista
  • Taitoa sivuston nopeuden ja SEO:n optimoinnista.

1,5 vuoden yhteistyön jälkeen olemme vastanneet asiakkaan toiveisiin…

  • Säännöllisillä kuukausipalavereilla, joissa kuulumisten vaihdon lisäksi on käyty läpi edellisen kuukauden työt ja suunniteltu seuraavaa.
  • Tukemalla asiakkaan tärkeitä kampanjoita (erityismaininta Silpomisen vastaiselle Heritage -kampanjalle) tuottamalla vanhalle sivustolle uusia elementtejä sisällön esittämisen tueksi.
  • Toteuttamalla lahjoituslomake-uudistuksen tiiviissä yhteistyössä asiakkaan Salesforce -kumppanin kanssa.
  • Antamalla kokemukseemme perustuen näkemyksiä ja tukea varainhankintaan liittyvien ominaisuuksien kehittämiseksi solidaarisuus.fi:ssä. (esim. lahjoituslomakkeiden ostopolut, aineettomat lahjat -kaupan kehitys sekä varainhankintaa tukeva sisältörakenne)
  • Toteuttamalla sivuston kokonaisvaltaisen kartoituksen, ja sen myötä ilmenneet toimenpiteet sivuston suorituskyvyn optimoimiseksi.

”Projektin omistajuus on aina asunut oikealla tavalla Intolla. Asiakkaana minun ei ole tarvinnut arvailla missä mennään.”

– Teemu Hakoniemi, Viestinnän asiantuntija, Solidaarisuus

Miten onnistuimme, Teemu?

  1. Solidaarisuudella Teemu Hakoniemi toimii viestinnän asiantuntijana. Teemu on ollut mukana aina haltuunottoprojektista, verkkopalvelun jatkokehityksen eri vaiheisiin. Kysyimme Teemulta muutaman kysymyksen haltuunottoon ja yhteistyöhömme liittyen.
  2. Millaisena projektina jo olemassa olevan verkkopalvelun siirtäminen uuden toimijan ylläpidettäväksi ja kehitettäväksi näyttäytyi sinulle asiakkaana? Mikä ehkä huoletti, haastoi, ilahdutti tai yllätti?

    – Tällainen projektihan on aina vähän hyppy tuntemattomaan – varsinkin, kun silloisen saitin dokumentaatio oli vähän vaillinainen ja jokainen tekijä jättää aina oman jälkensä pellin alle. Mutta Inton go-get-done-asenne, läpinäkyvyys ja proaktiivinen ote helpottivat siirtymistä: oli selvää alusta alkaen, että hommassa saattaa tulla haasteita, mutta samalla itsellä oli koko ajan olo, että ne ongelmat myös ratkaistaan. Kansalaisjärjestön työntekijällä on usein tusina muutakin hommaa pöydällään, joten olin erityisen tyytyväinen, että siirron aikana minun ei tarvinnut stressata tai vaivata päätäni siirron etenemisellä tai onnistumisella.

  3. Millaisena olet kokenut yhteistyön kanssamme?

    – Inton kanssa on ollut alusta lähtien helppo toimia. Pidän avoimuudesta, proaktiivisesta otteesta ja siitä, että kauniiden lupausten sijaan tähdätään yhteiseen ongelmanratkaisuun ja uskalletaan myös sanoa ”ei” tai ”näin voisi olla fiksumpi” meidän päättömyyksillemme. Näkisin, että nämä kaikki odotukset ovat täyttyneet, ja projektin omistajuus on aina asunut oikealla tavalla Intolla. Asiakkaana minun ei ole tarvinnut arvailla missä mennään tai että täyttääkö projekti tavoitteensa, vaan matkan ja projektien varrella kaikki osapuolet tekevät hommaa sulavassa yhteistyössä.

    Toisaalta kokemus kansalaisjärjestöjen palvelun kehittämisestä näkyy: Intolla on tarjota meille ratkaisuja, jotka he tuntevat jo entuudestaan, sekä näkemyksellisyyttä, joka auttaa kaltaistamme keskikokoista järjestöä suunnattomasti.

  4. Millaista lisäarvoa Huolenpitopalvelu teille tuo?

    – Kansalaisjärjestöt ovat siinä mielessä viheliäisiä asiakkaita, että meiltä saattaa tulla pyyntö hyvinkin nopealla aikataululla ja toisinaan me häviämme kuukausiksi pimentoon puuhailemaan muita. Mutta Inton kanssa tämä on saatu lutviutumaan: nopeisiinkin pyyntöihin on pystytty vastaamaan, pienemmät hommat eivät jonoudu turhan pitkään ja isommille hommille on löydetty aina kaistaa. Siinä missä liian kiireinen kumppani voisi olla kampanjoinnin este tai hidaste, Intolta on riittänyt ymmärrystä ja aikaa meidän tarpeille. Kiitos siitä!

Tiimimme

  1. Haltuunotto ja projektinjohto

    Arto Hautanen

    Josefiina Leppinen

    Tuomo Vitikainen