Verkkopalveluiden ulkoasussa ja toiminnallisuuksissa on nähtävissä tällä hetkellä useita suuntauksia, joiden suosio suurella todennäköisyydellä jatkuu vielä ensi vuoteen. Kun verkkosivustolla on huomioitu päivän polttavat trendit, on sen käyttäminen helpompaa ja mukavampaa. Näin käyttäjät viihtyvät sivustolla, mistä on valtavaa hyötyä yrityksen tai organisaation liiketoiminnalle. Onnistuneesti toteutetut verkkosivustot jäävät myös käyttäjien mieleen. On loistavaa, jos oma verkkosivu erottuu positiivisesti harmaasta massasta.
Dynaaminen ja interaktiivinen sisältö vetävät puoleensa käyttäjiä
Lyhyen pinnan ja nopeiden klikkausten maailmassa personoitu käyttökokemus on arvossaan. Kun käyttäjä löytää helposti etsimänsä sisällön tai saa vinkkejä muista kiinnostavista artikkeleista, tuotteista tai palveluista, ovat riskit turhautumiselle ja nopealle poistumiselle matalammat.
Käyttäjän mielenkiintoa ylläpitää erityisesti dynaaminen sisältö, jonka avulla erilaiset tarpeet saadaan huomioitua aiempaa henkilökohtaisemmin. Onkin kaikkien etu, mikäli sivustolla vieraileva käyttäjä näkee ensimmäisenä juuri häntä kiinnostavaa sisältöä ja käyttökokemus tuntuu personoidulta. Esimerkiksi artikkeleita kannattaa suositella vaikkapa käyttäjien sijainnin tai käyttäytymisen mukaan.
Sivuston vierailijan huomion voi napata myös interaktiivisella sisällöllä. Esimerkiksi erilaiset kyselyt, laskurit, kilpailut ja tietovisat hyvin suunniteltuina ja toteutettuina herättävät käyttäjien huomion ja kiinnostuksen.
Samalla käyttäjistä ja käyttäjien mieltymyksistä voidaan kerätä hyvin käyttökelpoista dataa, jota voidaan hyödyntää vaikkapa sivuston tai liiketoiminnan kehityksessä.
Erotu joukosta tummalla teemalla ja visuaalisella datalla
Ennustamme, että tumman teeman (ns. dark mode) suosio verkkosivuilla kasvaa ensi vuoden aikana entisestään. Käyttömukavuutta lisäävä ja silmien väsymistä ehkäisevä tumma teema on tarjolla jo useissa puhelimille ja tietokoneille saatavilla olevissa sovelluksissa. Verkkosivuilla tumman teeman käyttönotto on ollut verkkaisempaa, mutta muutos on joka tapauksessa lähtenyt jo liikkeelle.
Myös datan visualisointi on puhuttanut jo pitkään, mutta vihdoin on alettu toteuttaa ratkaisuja, jotka eivät perustu pelkkiin kuvatiedostoihin. Nämä kannattaa hyödyntää verkkosivuilla. Hyvän esimerkin visualisoidusta datasta tarjoavat Planille toteuttamamme varojen käyttöä ja hankintaa esittelevät kuvaajat.
Visualisoidun datan ratkaisut välittävät tietoa paremmin kuin tavalliset kuvat ja teksti. Näin käyttäjien ei tarvitse enää tuijotella staattisia kuvia piirakkadiagrammeista. Lisäksi visuaalisesta datasta saa helpommin lisätietoja viemällä hiiren tai sormen kiinnostavan lukeman päälle.
Muista myös hakukonelöydettävyys sekä liidien kerääminen
Sivujen latausnopeudella on käyttökokemuksen ohella valtava merkitys myös sivuston hakukonelöydettävyyteen. Mitä nopeammin sivusto toimii, sitä paremmin Google ja muut hakukoneet arvottavat sivustoa, ja sitä helpommin sivusto nousee hakutuloksissa kärkisijoille.
Hakukoneoptimointia voidaan parantaa myös muun muassa verkkopalvelun sisältörakenteeseen panostamalla, tekstien toimivalla otsikoinnilla ja tarpeeksi laajalla tekstisisällöllä.
Kun käyttäjät on lopulta saatu sivustolle saakka, kannattaa käyttäjien yhteystiedot kerätä talteen esimerkiksi uutiskirjeitä varten. Käyttäjää voi houkutella jättämään yhteystietonsa vaikkapa verkkokauppaan tarjottavilla alennuskupongeilla, jotka lähetetään suoraan käyttäjän sähköpostiin. Monet asiakkuudenhallintajärjestelmät (CRM) mahdollistavat integraation myyjien kalentereihin, niin että käyttäjä saa vaivattomasti varattua ajan tapaamiseen suoraan verkkopalvelusta ilman kummempaa sähköpostittelua tai yhteydenottolomakkeita. Myös suosiotaan kasvattaneilla chatboteilla voidaan helpottaa kiinnostavan tiedon löytymistä mutta myös hyödyntää niitä liidien keräämisessä.
Aleksi Kulmala
Into-Digitalin Digital Designer ja skandinaavisen designin ystävä.