Kirjoitettu
Lukuaika
9 min
Kategoria
- Design
Kirjoitettu
Lukuaika
9 min
Kategoria
Kirjoittaja
Ella Killinen
Brändiä tukeva kuvamaailma on oleellinen osa visuaalisesti näyttävää ja tehokkaasti kommunikoivaa verkkopalvelua. Pelkkä kaunis kuva ei kuitenkaan riitä; kuvan koko ja tiedostomuoto vaikuttavat muun muassa sivuston latausnopeuteen, mikä puolestaan vaikuttaa käyttökokemukseen ja sivuston hakukonelöydettävyyteen. Tämän artikkelin tavoitteena on avustaa asiakkaitamme pohtimaan verkkopalvelun kuvamaailmaa sekä kuvien tuotantoa.
Verkkopalvelun kuvien merkitykseen ja tämän myötä niiden suunnitteluun ja tuotantoon havahdutaan monissa projekteissa liian myöhään. Ajantasainen, brändiä ilmentävä kuvamaailma tukee yhtenäistä markkinointiviestintää ja helpottaa verkkopalvelun sisällönsyöttöä.
Tämä artikkeli käsittelee muun muassa:
Huom: tarkat määritykset kuvien hyödyntämisestä, niiden tavoitteista sekä kuvapaikkojen koista ovat aina projektitiimin kesken päätettävissä.
Kuvituskuvat ovat olennainen osa verkkopalvelun visuaalista sisältöä: ne vahvistavat brändimielikuvaa, tukevat tarinankerrontaa ja luovat visuaalista tasapainoa tekstisisällön rinnalle.
Kuvituskuvia hyödynnetään usein etenkin sivuston juoksevassa päivityksessä, kuten blogeissa ja uutisissa, sekä sosiaalisessa mediassa. Myös verkkopalvelun etusivulla sekä laskeutumissivuilla kuvituskuvat toimivat usein tärkeänä viestinnällisenä elementtinä.
Yhdenmukainen, brändille tunnusomainen ja riittävän laaja kuvapankki helpottaa visuaalisen identiteetin hallintaa ja verkkosivuston sisällönsyöttöä.
Tärkeimmät ohjeet, jotka kerromme aina asiakkaillemme:
Tarkennetaanpa näitä aiheita seuraavaksi.
Suosittelemme aina asettamaan verkkopalvelun sisältöelementille – oli se sitten koko näytön korkeuden ja leveyden vievä kuva-alue tai pienempi, esimerkiksi useamman rinnakkaisen kuvan sisältävä lohko – riittävän suurikokoisen vaakakuvan, joka on minimissään 1920 pikseliä leveä (kuitenkin maksimissaan 2560 px leveä).
Miksi näin suuri? Verkkopalvelun kehittäjän vastuulla on määrittää, että WordPress asettaa yksittäiselle sisältöelementille sopivan koon tästä alkuperäisestä tuodusta kuvasta.
Emme suosittele asettamaan verkkosivustolle kuvia, jotka sisältävät tekstiä. Rajautumisen ja tekstin leikkaantumisen riskin lisäksi teksti kuvassa on usein epätarkkaa, luoden viimeistelemättömän vaikutelman.
Tekstiä sisältävän kuvan käyttäminen verkkosivustolla on myös AA saavutettavuustason haaste, sillä se ei ole luettavissa erilaisilla näytönlukuohjelmilla, se vaatii aina riittävän kontrastin, eikä tekstisisältö kuvassa yleensä skaalaudu täyttäen kokoon liittyviä saavutettavuusmäärityksiä.
Kuvituskuvien onkin yleisesti tärkeä toimia tavalla, jossa kuvan rajautuminen ei aiheuta kuvan viestin heikkenemistä.
Tarkennetaan tätä seuraavaksi esimerkkien avulla.
Etusivun hero on usein näyttävin kuvapaikka verkkopalvelussa. Sen kuvasuhde vaihtelee suunnittelusta riippuen, mutta suurempien näyttöpäätteiden täyden näytön herossa käytetään usein 16:9-kuvasuhdetta – suositusresoluutio on tällöin min. 1920 × 1080 pikseliä.
Ja mobiili?
Suunnittelemamme verkkopalvelut ovat aina responsiivisia, eli toimivat jokaisella ruudulla aina mobiililaitteesta tablettiin, läppäriin ja suurempiin näyttöihin. Sisällöllisesti hero-elementtiin asetettava kuvituskuva onkin tärkeää olla ”geneerinen” sisällöltään, jotta se kestää skaalautumista (eli rajautumista) eri näyttökokojen välillä.
Kapeammilla näyttöleveyksillä (esim. mobiililaitteella) hero-elementin kuva-alue voi olla myös suunniteltu eri kuvasuhteeseen – tämä edellyttää erillisen kuvan asettamista sisällönhallinnassa. Käytännössä tämä tarkoittaa usein kapeammilla näyttöleveyksillä pystyformaatin kuvaa ja suuremmilla laitteilla paremmin toimivaa vaakakuvaa.
Mikäli erillisiä kuvia ei aseteta, käyttää WordPress tällöin yhtä ja samaa kuvaa kaikilla näytön leveyksillä. Tässä riskinä on kuvan sisällön merkittävämpi rajautuminen kapeamman kuva-alueen ulkopuolelle.
Projektitiimi vastaa aina eri sisältöelementeille määritettävistä kuva-alueista ja niiden ominaisuuksista.
50/50 (kuva+tekstisisältö) -elementin kuva-alue voidaan määrittää eri tavoin:
Verkkopalvelun projektitiimin on tärkeä kommunikoida eri kuvapaikkojen määritykset asiakkaan sisällöntuottajalle. Kehittäjän vastuulla on varmistaa määritysten löytyminen myös WordPressin sisällönhallinnasta elementin yhteydessä.
Monilla sivustoilla esitetään myös kuvia henkilöstöstä. Henkilöstökuvien lohkoissa kuva-alueet usein määritetään kiinteästi pysty- tai neliöformaattiin – asiakkaan tarpeisiin, kuten olemassa oleviin materiaaleihin pohjautuen. Yleisesti henkilökuvissa oleellista on visuaalinen yhtäläisyys ja henkilön asettuminen kuva-alueen keskelle.
Henkilöstökuvia suunniteltaessa on tärkeää huomioida myös muut käyttöyhteydet, kuten blogikirjoittajanostot ja yhteydenottolohkot. Projektitiimin, asiakkaan ja mahdollisen kuvaajan tai graafikon on ymmärrettävä kuvien käyttötarkoitukset ja tekniset reunaehdot verkkopalvelussa.
Ikonit ovat globaalisti vakiintuneita, yleisesti ymmärrettyjä kuvakkeita, jotka tukevat painikkeen, ohjauksen, noston tai muun toiminnon tarkoitusta. Verkkopalvelun uudistuksessa suunnittelija usein määrittää ikonit, jotka tukevat käyttöliittymän visuaalista ilmettä, sekä kokemusta viimeistellystä ja toimivasta verkkopalvelusta.
Yleisimpiä verkkopalveluissa käytettäviä ikoneita ovat esimerkiksi hakutoiminnon suurennuslasi, verkkokaupan ostoskori tai -kärryt, suodatusten ikonikuvakkeet, sekä yhteydenoton sähköposti- ja puhelinikonit. Mahdollisuuksia on monia, ja ikonikuvakkeiden tyyleillä voi merkittävästi tukea brändi-ilmettä.
Kuvatiedostojen koko vaikuttaa sivuston latausnopeuteen, latausnopeus puolestaan käyttökokemukseen ja hakukonelöydettävyyteen. Kuvat tulisi nimetä oikein, jotta hakukone suosii. Entä miten valitaan sopiva kuvatiedoston formaatti siten, että kuvan laatu säilyy parhaana mahdollisena?
Kuten ylempänä jo mainittu, WordPress optimoi kuvatiedostot automaattisesti eri kokoihin perustuen verkkopalvelun tarpeeseen. Kehittäjämme siis määrittää ”alkuperäisestä” ladatusta kuvatiedostosta sopivan koon kullekin sisältöelementille, tehostaen sivuston latausnopeutta ja käyttäjäkokemusta.
Usein nämä optimoidut kuvakoot toimivat erinomaisesti, mutta eri kuvaformaatit huomioimalla voi vielä varmistaa parhaan mahdollisen onnistumisen verkkopalvelun kuvien kanssa.
Yleinen nyrkkisääntö: JPEG -tiedostomuotoa käytetään valokuvissa ja PNG -tiedostomuotoa tarkkareunaisissa grafiikoissa ja muissa läpinäkyvän taustan vaativissa kuvituksissa.
Toteuttamamme WordPress-sivustot tukevat aina tiedostoformaatteja JPEG, PNG, GIF, sekä laajennusten kautta SVG- ja WebP-formaatteja.
Hyödynnämme usein projekteissamme myös erillisiä, WordPressin oletustoimintoja laajentavia kuvien optimointityökaluja.
Alla koottuna esittelyt yleisimmistä verkkoympäristön tiedostoformaateista ja niiden käyttötarkoituksista.
Lue lisää JPEG-tiedostomuodosta
Lue lisää PNG-tiedostomuodosta
Lue lisää WebP-tiedostomuodosta
Lue lisää SVG-tiedostomuodosta
Hyödynnämme siis usein projekteissamme myös erillisiä, WordPressin oletustoimintoja laajentavia kuvien optimointityökaluja ja sisällönjakoverkostoja kuvien tehokkaaseen käsittelyyn ja tarjoamiseen loppukäyttäjille.
Nämä työkalut hoitavat kuvien tiedostokokojen pakkaamisen tehokkaasti ja tekevät usein automaattisesti konversiot esimerkiksi JPEG-muodosta WebP-muotoon. CDN-verkostojen kautta kuvien lataamisnopeus tehostuu entisestään. Kaikki tämä vaikuttaa suotuisasti niin sivuston käyttökokemukseen kuin hakukoneoptimointiinkin.
Haluamme ottaa verkkosivustoista kaiken hyödyn irti, eikös?
Huolellisilla nimeämiskäytänteillä verkkosivuston kuvat löytyvät Googlen kuvahakutuloksista ja toimivat orgaanisena reittinä sivustolle. Niillä voidaan myös tehostaa sivuston latausnopeutta sekä parantaa saavutettavuutta – hyödyt ovat siis moninaiset.
Neljä oleellista huomiota kuvatiedostojen nimeämiseen:
Kuvamaailma tukee ja rakentaa mielikuvaa brändistä – kuva kun kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Kuvituskuvat rytmittävät sisältöä ja toimivat huomion herättäjänä, sitouttaen käyttäjää ja parantaen käyttökokemusta.
Kannustammekin asiakkaitamme tuottamaan laadukkaita ja brändin visuaalista identiteettiä tukevia kuvia verkkosivustolla käytettäviksi. Hyvin toteutettu kuvapankki helpottaa sisällöntuotantoa ja tehostaa markkinointiviestintää.
Verkkopalveluun ladatun kuvan on tärkeää olla riittävän suuri ja toimia sisällöltään tavalla, joka kestää mahdollisen rajautumisen.
Kysyttävää tai kehitettävää verkkosivustonne kuvapaikoissa? Asiakkaamme, ota yhteyttä Huolenpitoon.
Eikö verkkopalvelunne ilmennä brändiä parhaalla mahdollisella tavalla? Tehdään asiaan muutos! Ota yhteyttä myyntiimme.