Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

12 min

Kategoria

  • Näkemykset

Ostajan opas: verkkosivun hinta

Kirjoittaja

Mikko Erola

Verkkosivun hinta -kysymys lienee kärjen tuntumassa, kun organisaatiot pohtivat omia verkkosivutarpeitaan. Me teemme verkkosivuja 2,5 miljoonalla eurolla vuodessa ja olemme työssämme Suomen parhaimmistoa. Siksi kykenemme ja toisaalta haluamme auttaa kaikkia kiinnostuneita ymmärtämään, mitä verkkosivu-uudistus maksaa ja mistä hinta koostuu.

Kokeneimmat verkkopalveluiden ostajat tietävät suurin piirtein, mikä saattaisi olla heidän haaveilemansa verkkosivun hinta. Monet eivät sitäkään. Vielä harvemmat tietävät, mitkä tekijät siihen hintaan vaikuttavat.

Tämän artikkelin tarkoitus on tarjota apua jokaiselle verkkosivuprojektin suunnittelun ja budjetoinnin kanssa kamppailevalle.

TLDR;

Artikkelissa kuvaamme seuraavien aihealueiden vaikutusta verkkosivun hintaan:

1. Strateginen suunnittelu ja palvelumuotoilu
2. Sisällön esitystavat
3. Toiminnallisuudet
4. Integraatiot
5. Julkaisujärjestelmä
6. Ylläpito ja jatkokehitys

Räätälöidyn verkkosivun hinta alkaa yksin­kertaisim­missakin tapauksissa 20 000 €:n tuntumasta. Laajat verkkosivustot puolestaan saattavat kustantaa 100 000 €.

Me olemme toteuttaneet satoja onnistuneita verkkosivuja. Pienistä suuriin. Asiakkaitamme ovat muun muassa Huoneistokeskus, Lämpöykkönen, S-Ryhmä, Retta, World Vision, Plan ja Fida.

Tämä blogikirjoitus on pitkä. Aihe on sellainen, että se vaatii reilusti kirjaimia, jotta sen voi kuvata riittävän laajasti.

Mitkä tekijät vaikuttavat verkkosivun hintaan?

Kaikissa verkko­sivu­projekteissa on selvästi tunnistettavissa osa-alueet, joiden perusteella hinnoittelu pää­piirteittäin rakentuu:

  1. Strategia, palvelumuotoilu ja määrittely
  2. Sisällön esitystavat
  3. Toiminnallisuudet
  4. Integraatiot
  5. Tekniset reunaehdot esim. julkaisujärjestelmän ja palvelimen suhteen
  6. Ylläpito- ja jatkokehitystarpeet

Meillä verkkosivun, nettisivun ja kotisivun (sama asia, monta eri termiä) hinta koostuu pääosin asiantuntijoidemme työmäärästä. Hinnoittelu perustuu henkilötyöpäiviin (htp), joka sisältää 7,5 tuntia asiantuntijoidemme työtä. Henkilötyöpäivän hinta asiakkaillemme on useimmiten 825 €, jonka päälle lisätään arvonlisävero.

Asiantuntijoitamme ovat projektipäälliköt, sisältö- ja palvelumuotoilijat, suunnittelijat, tekniset arkkitehdit ja kehittäjät eli koodarit. Tarkennukset henkilötyöpäivien sisällöstä löytyy tämän artikkelin lopusta.

Lisenssikuluja ja 3. osapuolten juoksevia kuluja ovat ainoastaan mahdolliset maksulliset lisäosat ja palvelinkulut. Nämä kulut asettuvat useimmiten joidenkin kymmenien eurojen tasolle kuukaudessa. Kuukausittaisesta ylläpidosta syntyy toki työkuluja myös meiltä, josta myös lisää viimeisessä kohdassa.

Tässä artikkelissa paneudumme suunnittelun ja teknisen toteutuksen työmääriin. Onnistunut verkko­palvelu­projekti vaatii kuitenkin myös johtamista. Projektinjohdon tehtävät, kuten työpalaverit, muodostavat tyypillisesti noin 10–15 % koko projektin työmäärästä ja hinnasta.

Voimme myös soitella

Kerromme verkkosivuston hinnan rakentumisesta mieluusti myös puhelimitse tai muilla viestintä­vekottimilla.

1. Strateginen suunnittelu, palvelumuotoilu ja määrittely

Verkkosivuprojekteissa on tärkeää ymmärtää seuraava: miksi, kenelle ja miten verkkopalvelu rakennetaan. Strateginen suunnittelu ja palvelumuotoilu ovat onnistuneen verkkosivu-uudistuksen keskeisimpiä työvaiheita.

Meidän tarjouksemme sisältävät pienemmissäkin verkko­sivu­hankkeissa vähintään muutaman henkilö­työpäivän työmäärän strategiseen suunnitteluun ja palvelu­muotoiluun. Laajemmissa hankkeissa huomattavasti enemmän. Tähän työmäärään vaikuttaa myös se, kuinka pitkälle asiakas itse on kyennyt jäsentämään tarpeitaan ja ajatuksiaan.

Meidän tehtävämme on kuitenkin haastaa ja validoida näitä jäsentelyjä yhdessä asiakkaan kanssa.

Tässä strategian ja muotoilun työvaiheessa siis ratkotaan mitä, miksi ja miten ollaan tekemässä. Tämän vaiheen löydökset ja päätökset määrittelevät seuraavien otsikoiden sisällöt. Ja siten myös verkkosivu-uudistuksen kokonais­työmäärän ja hinnan.

Mitä sisältöä verkko­palvelussa on ja kuinka paljon? Miten sisältö järjes­tetään siten, että käyttäjä löytää vaivattomasti halua­mansa? Ja toisaalta siten, että saamme ohjattua käyttäjää haluamiimme toimen­piteisiin?

2. Sisältö

Laadukas sisältö on onnistuneen verkkosivuston edellytys. Se on useimmiten myös asia, josta asiakas vastaa itse.

Tästä syystä sisällöntuotanto ei tyypillisesti aiheuta työmäärää verkkosivuston toimittajalle. Silti haluamme sparrata asiakkaitamme aihealueen tiimoilta, jotta uudistetussa verkkosivustolla komeilee lopulta arvoisensa sisällöt – ei pelkästään tekstit, vaan myös esimerkiksi kuvat ja videot.

Verkkopalvelun sisällöistä voit lukea tarkemmin tästä artikkelista.

Verkkosivu-uudistuksissa pääosin nimenomaan sisältö ja sen eri esitystavat määrittelevät, kuinka työläs palvelu on suunnitella ja toteuttaa. On siis tärkeää määritellä sisältötyypit, sisältölohkot ja toiminnallisuudet, joilla sisältöä esitetään eri tavoin. Esimerkkejä seuraavassa:

Meganavigaatio: 2475 €

Jos verkkosivustolla on paljon sivuja ja sivuhierarkia yltää 3. tai syvemmille tasoille, on paras ratkaisu tyypillisesti mega­navigaatio eli iso valikko.

Oman sivustomme navigaatio on eräänlainen meganavigaatio sekin, mutta vain visuaalisista syistä. Käyttöön olisi soveltunut perusnavigaatiokin.

Staattinen sisältöalue: 600 €

Luet tätä tekstiä sisältöalueessa. Normaali sisältöalue kaikkine tekstileikkauksine on tyypillisesti reilun puolen henkilötyöpäivän urakka. 600 €.

Työmäärä ja hinta kasvaa, kun sisältö­alueeseen tarvitaan moni­puolisia sisällön muotoilu­työkaluja. Kuten tämä haitari­elementti tai aiemmin näkemäsi ”meille voi myös jutella”-kainalonosto.

Tyypillisesti sisältöalue ja kaikki vimpaimet sisältöalueelle maksavat jopa useita tuhansia euroja. Tärkeä investointi, koska sisältö on king.

Ajankohtaiset sisällöt, kuten blogi: 1 650 – 3 300 €

Artikkeleille tarvitaan listaussivu, jossa voidaan mahdollistaa suodattaminen esim. blogi-, uutis- ja asiantuntija-artikkeleiden välillä. Plan.fi:ssä on esimerkki tästä. Myös oma blogi-listauksemme toimii hyvänä esimerkkinä.

Yksittäiselle artikkelille tarvitaan myös oma artikkelin lohkopohja – siksi, että artikkelit vaativat omanlaisiaan sisältölohkoja. Tällainen on esim. heroelementti (sivun yläreunassa), jossa esitetään artikkelin päivämäärä- ja kirjoittajatiedot.

Sisältölohkot: 400 – 2 475 €/kpl

WordPress-verkko­sivujen sisällöistä valtaosa rakennetaan nykyään sisältö­lohkoilla. Ne ovat ikäänkuin hierarkisia Lego-palikoita, joilla markkinoija voi luoda rikasta ja moni­puolista sisältöä.

Tyypillisissä verkko­sivu­projekteissa lohkoja luodaan kymmen­kunta. Yksittäisen lohkon työmäärään vaikuttavat muun muassa:

  • Asetukset ja monipuolisuus
  • Dynaamisuus
  • Visuaaliset asetukset (kuten väri- ja asetteluvalinnat)
verkkosivun hinta

3. Toiminnallisuudet

Verkkosivun hintaan vaikuttaa myös toiminnalli­suudet. Ne tarkoittavat niitä ominai­suuksia, joita käyttäjä käyttää vieraillessaan verkko­sivustolla.

Toiminnalli­suuksien tarpeiden varmis­taminen on erityisen tärkeää jo tarjous­vaiheessa, jotta asiakas todella tietää, mitä on ostamassa. Seuraavassa tyypillisiä toiminnallisuuksia verkko­sivustolla:

Haku: 1 650 – 3 300 €

Filosofiamme on, että verkko­sivuston sisällön tulee olla järjestetty siten, että käyttäjä löytää etsimänsä ilman sivuston hakuakin.

Haku on kuitenkin mainio tapa tukea ja mahdollisesti nopeuttaa käyttäjän toimintaa verkko­sivustolla. Haku­toiminnalli­suuksia on monen­laisia, eikä huonolla haulla tee mitään.

Tyypillisesti ei-niin-valtavan-laajoilla verkkosivustoilla esimerkiksi Relevanssi Premium -lisäosalla tehty haku ajaa asiansa mainiosti.

Jos sisältömassa on valtava, saattaa olla järkevää käyttää erillisiä ja maksullisia haku­moottoreita, kuten selvästi järeämpää Algoliaa. Erillisiin haku­moottoreihin kannattaa kuitenkin asennoitua tarkoi­tuksen­mukaisuus-hattu päässä, sillä ne kustan­tavat usein jopa satoja euroja kuukaudessa.

Maksullisissa hakumoottereissa myös tekoäly on jo mukavassa roolissa.

Lomakkeet: 825 – 1 650 €

Verkkosivu- ja verkko­kauppa­kävijälle pitää tarjota hänen toivo­mansa tapa olla yhteydessä. Puhelin­numerot ja sähkö­posti­osoitteet siis esiin! Näiden lisäksi usein käytetään eri­näköisiä yhteyden­otto- ja palaute­lomakkeita.

Me suunnittelemme ja toteu­tamme verkko­palvelu­hankkeissa lähes poikkeuksetta vähintään uutiskirje- ja yhteyden­otto­lomakkeet. Työ pitää sisällään lomakkeiden ja virhe­ilmoitusten ulko­asun suunnittelun ja näiden teknisen toteutuksen. Lisäksi tiedot lomake­merkinnöistä kerätään julkaisu­järjestelmään ja lähete­tään valittuihin sähkö­posti­osoitteisiin. Lomakkeita myös integroidaan esimerkiksi uutis­kirje- ja CRM-järjestelmiin. Integraatioista lisää myöhemmin tässä kirjoituksessa.

Perus­lomakkeiden suunnittelu ja toteutus maksaa 800 – 1 600 €. Tämä työmäärä sisältää lomake­työkalun käyttöön­oton (WordPressissä useimmiten Gravity Forms). Työ­kalu mahdollistaa jatkossa sen, että verkko­palvelun sisällön­hallinta­järjes­telmästä voi luoda rajatto­masti uusia lomakkeita perso­noidusti ilman, että meidän apuamme tarvitaan. Panostetaan siis kerralla kunnollisiin työ­kaluihin.

Täältä löydät meidän sivustomme yhteydenottolomakkeen, joka on toteutettu Gravity Formsilla.

Kieliversiointi: 825 – 1 650 €

WordPress-julkaisu­järjestelmä tarjoaa laadukkaita lisä­osia kieli­versiointiin. Muun muassa WPML-lisäosan käyttö kieli­versioinnissa mahdollis­taa isojenkin verkko­palveluiden useat kieli­versiot.

Meidän kieli­versio­työkalun käyttöön­ottoon tarvittava työ­määrämme on arvoltaan rapiat 1000 €. Varsinainen työ on kuitenkin edessä asiakkaallamme, kun kieli­version sisällöt täytyy syöttää palveluun. Tässäkin on tätä nykyä kieli­versio­työkalujen teko­äly­toiminnot apuna – onneksi.

Oman sivustomme ylälaidasta näette FIN/EN-painikkeen, jolla pääsette kokeilemaan meidän Polylangilla toteutettua kieliversiota. Polylang on WPML:n kilpailija.

Verkkokauppatoiminnot: alk. 20 000 €

Kun verkkosivustolla pitää voida myydä jotain, on kysymys verkkokaupasta. Perinteinen verkkokauppatoteutus sisältää muun muassa seuraavien asioiden määrittelyn, suunnittelun ja toteutuksen:

  • Kirjautuminen ja rekisteröityminen
  • Asiakastili: omien tietojen hallinta, tilaushistoria
  • Ostoskori ja sen toiminnallisuudet
  • Verkkokauppanäkymien suunnittelu ja toteutus (tuotelistaus ja suodatukset, ostoskori ja sen vaiheet, tuotenostot)
  • Maksaminen ja kuitit
  • Tilausten toimitusprosessi
  • Integraatiot
  • Verkkokaupan räätälöidyt raportointityökalut
  • Hienoudet, kuten samankaltaiset tuotteet, suosikkituotteet, alekoodit ja kampanjat

Täysin räätä­löidysti suunni­tellut ja toteu­tetut perus­verkko­kauppa­toiminnalli­suudet ovat työ­määräl­tään tyypilli­sesti vähin­tään 20 000 €:n arvoisia. Tämä siis kaikkien edellä käsiteltyjen työmäärien lisäksi.

4. Integraatiot

Integraatiot vaikuttavat merkittävästi verkkosivun hintaan. Pitääkö asiakkaan verkkosivustoon syötetyn tiedon siirtyä jonkin 3. osapuolen järjestelmään automaattisesti? Jos pitää, tarvitaan integraatio. Jollei, voit siirtyä seuraavaan kohtaan.

Integraatiot on aihealue, joka on eniten riippuvainen kolmansista osapuolista. 3. osapuolten roolilla onkin suuri merkitys integraatioiden rakentamisen kokonais­kustannuksiin. On siis tärkeää muistaa, että joissain tapauksissa räätälöidyt integraatiot vaativat työaikaa myös 3. osapuolen järjestelmän ylläpitäjiltä, mikä on useimmiten asiakkaalta laskutettavaa työtä.

Yksin­kertaisimmillaan verkko­sivu­projekteissa integraatiot käsittävät uutis­kirje­tilausten yksi­suuntaisen viemisen uutis­kirje­järjestelmään (MailChimp, ActiveCampaign…) ja yksisuuntaisen yhteyden­otto­lomake­merkintöjen viemisen CRM:ään (Salesforce, Hubspot…). Listatut järjestelmät ovat maailman­laajuisia ja erittäin käytettyjä, joten ne luonnollisesti tarjoavat selkeät rajapinnat tiedon liikuttamiseen. Simppelit yksisuuntaiset integraatiot alkavat hinnaltaan 1 000 €:n tuntumasta.

Yhä useammin verkkosivuille halutaan myös tuoda tietoa integraation välityksellä. Esimerkiksi yhteystietoja tai tuote- ja palvelutietoja tuodaan verkkosivulle asiakkaiden järjestelmistä. Laajempien integraatioiden hintalappu kipuaa nopeasti vähintään tuhansiin euroihin.

5. Tekniset reuna­ehdot julkaisu­järjestelmän ja palvelimen suhteen

Huh – loppusuoralla ollaan. Verkkosivun hintaan ja työmäärään vaikuttaa olennaisesti myös se, millä teknologioilla ja järjestelmillä se rakennetaan. Myös se, mihin verkkosivusto pystytetään (palvelin), vaikuttaa.

Me toteutamme lähes kaikki verkkosivut ja -kaupat WordPressillä (ja sen WooCommerce-verkkokauppalisäosalla). Täten tämä artikkeli ja esimerkit työmääristä perustuvat niiden käytölle.

Jos tismalleen samat asiat halutaan toteuttaa esimerkiksi Drupalilla tai verkkokauppa-alusta Magentolla, työmäärät kasvavat kymmeniä tai jopa satoja prosentteja. Tämä johtuu siitä, että edellä mainitut alustat eivät ole WordPressin tapaan ketterästi räätälöitäviä, vaan niiden kanssa työskentely on hitaampaa.

Palvelimen tuoma työmäärä on käytännössä nolla, jos voimme valita verkkopalvelulle palvelimen taholta, joka tarjoaa esim. WordPress-toteutuksiin optimoituja web-hotelleja. Palvelinvalinta saattaa aiheuttaa erikseen laskutettavaa työtä, jos asiakkaamme toivoo, että verkkopalvelu asennetaan ei-niin-optimoidulle palvelimelle – tyypillisesti sellaiselle, jonka asiakkaamme omat IT-käytännöt määrittelevät. Selvittely ja yhteydenpito palvelintarjoajien kanssa saattaa maksaa jopa päivien verran työtä – puhutaan siis tuhansista.

6. Ylläpito ja jatkokehitys

Meidän ylläpitopalvelumme maksaa pienempien verkkosivujen osalta 150 €/kk. Isommissa verkkopalveluissa, kuten verkkokaupoissa, ylläpidon kustannus kuukausittain saattaa maksaa esimerkiksi 350 €/kk.

Tarjoamaamme yllä­pito­palveluun sisältyy julkaisu­järjestelmän ja sen ulkoisten laajennosten (plugin) versio­päivitykset. Lisäksi suoritamme yllä­pidon yhteydessä tieto­turva­päivitykset. Varsinaiset päivitykset ja päivitysten toimivuuden varmistaminen tehdään samalla kertaa. Kiinteä­hintainen yllä­pito­palvelumme koostuu siis sekin asian­tuntijoidemme työtunneista.

Asiakkaan ei mielestämme tule maksaa työstä, jota ei tehdä. Tästä syystä arvioimme ja toteutamme kaikki jatkokehitykset projektikohtaisesti. Muistakaa: verkkopalveluiden jatkokehitys on tärkeää, jottei taas kolmen vuoden kuluttua olla tilanteessa, että verkkosivusto tai -kauppa on ’’vanhentunut’’.

Tarkennuksena: Asiantuntijoidemme henkilötyöpäivät, sisältäen mitä?

Verkkosivun hinta perustuu usein kymmeniin henkilötyöpäiviin – eli satoihin tai jopa tuhansiin työtunteihin.

Mihin se aika kuluu? Projektinjohdon (vähintään 10% koko projektin työmäärästä) lisäksi aikaa kuluu seuraavien osaamisalueidemme parissa:

  • StrategiaVerkkopalvelua tulee kehittää strategisesti ja suunnitelmallisesti, jotta se voi auttaa teitä menestymään. Hanke vaatii siis strategista suunnittelua. Tyypillisesti alk. 3 000 €.

  • PalvelumuotoiluKun strategian mukaisia toimenpiteitä suunnitellaan, hyödynnetään suunnittelutyössä palvelumuotoilun keinoja. Näitä ovat esimerkiksi työpajatyöskentely, tutkimukset ja haastattelut. Hanke vaatii siis palvelumuotoilua. Tyypillisesti alk. 3 000 €.

  • DesignKun verkkopalvelua parannetaan, täytyy käyttökokemuksen tähdätä erinomaisuuteen. Käyttöliittymän visuaalisella ilmeellä on puolestaan merkittävä rooli siinä, miltä brändinne näyttää ja tuntuu. Suunnittelijamme huomioivat siis sekä määritellyt toiminnallisuudet, käyttökokemuksen, sekä brändin mukaisen visuaalisuuden työvaiheessaan. Tyypillisesti alk. 8 000 €.

  • OhjelmistokehitysOhjelmistokehittäjämme, eli koodarimme, omaavat pitkän ja monipuolisen kokemuksen. Laajat integraatiot ja räätälöidyt toiminnallisuudet ovat meille arkipäivää, ja tuotamme teknisiä ratkaisuja parhaita ohjelmointikäytänteitä noudattaen. Testaamme ja dokumentoimme tuotoksemme huolellisesti. Hanke vaatii siis ohjelmistokehitystä. Tyypillisesti alk. 15 000 €.

  • Data ja analytiikkaJotta verkkopalvelun menestystä voidaan arvioida, täytyy sitä mitata. Jotta verkkopalvelua voidaan kehittää perustellusti, täytyy sitä mitata. Me tuotamme teille räätälöidyt analytiikkaratkaisut tai teemme yhteistyötä nykyisen analytiikkakumppaninne kanssa. Hanke vaatii siis data- ja analytiikkapalveluita. Tyypillisesti alk. 3 000 €.

  • SisältöHyvälläkään verkkopalvelulla ei tee mitään, jollei sisältö ole kunnossa. Tästä syystä olemme tottuneita auttamaan myös sisällön suunnittelun ja sisällöntuotannon kanssa. Hanke vaatii siis sisältöosaamista. Tyypillisesti alk. 1 000 €.

Verkkosivun hinta

Kuten ehkä huomasitte, ei räätälöityä verkkosivustoa voi hinnoitella pakettihintaan. Jokainen laadukas verkkosivusto vaatii räätälöidyn työmäärän ja hinnan.

Täysin räätälöidysti ja laadukkaasti toteutettu pienikin verkkosivusto maksaa vähintään 15 000 €. Pienempi verkkokauppa ja peruslaajuinen verkkosivusto 30 000 – 50 000 €, isommat verkkosivustot 40 000 €:sta ylöspäin aina yli 100 000 €:oon. Suuren kokoluokan verkkokaupat puolestaan maksavat käytännössä aina yli 80 000 €.

Kysyttävää? Ota yhteyttä.

Ja tsemppiä kilpailutukseen!

Mikko Erola
Mikko Erola

Account Director / Team Lead