Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

2 min

Kategoria

  • Ohjelmistokehitys

Tutkimustulokset – WordPress suuryritysten verkkopalvelu-alustana

Kirjoittaja

Aapo Mäki

The State of Enterprise WordPress Survey 2024 -tutkimus osoittaa, miten jättiläisorganisaatiot hyödyntävät WordPressiä saavuttaakseen liiketoiminnallisia tavoitteitansa. Meille WordPressiä pääsääntöisesti sisällönhallintajärjestelmänä hyödyntäville tahoille tutkimustulokset eivät tuota yllätyksiä, sillä tiedostamme järjestelmän kyvykkyydet. Järjestelmävalintaa pohtiville tulokset toivottavasti madaltavat entisestään kynnystä valita WordPress.

Lähde

Jos aihe kiinnostaa toden teolla, suosittelen tutustumaan alkuperäiseen julkaisuun. Minä kun ainoastaan tiivistän avainkohdat artikkelissani. Esitän artikkelissa vuoden 2024 tutkimustuloksia. Vertailuluvut vuoteen 2023 löydätte alkuperäisestä julkaisusta.

Organisaatiot

Tutkimus käsittelee organisaatioina seuraavia:

  • Korkean profiilin brändi
  • Kansallinen tai maailmanlaajuinen tunnettuus
  • Suuri korporaatio

Tutkimustulokset perustuvat haastatteluihin yli 100:sta näiden kategorioiden järkäleorganisaatiosta. Haastatellut tahot vaihtelevat Amnesty Internationalista ja The Timesista aina Princetonin ja Liverpoolin yliopistoihin.

WordPressin valinta

Lähes kaikki haastatellut organisaatiot pitivät WordPressin laajennettavuutta, toiminnallisuutta ja skaalautuvuutta kriittisinä valintakriteereinä.

Missä roolissa järjestelmäpäätöksen tekijät työskentelevät?
  • 41%: IT
  • 26%: Markkinointi
  • 12%: Hallitus tai johtoryhmä
  • 11%: Sisällöntuottajat
  • 7%: Ei tiedetä
  • 2%: Talous
  • 1%: Tuoteosasto
Mitkä tekijät ovat tärkeimpiä valintakriteereitä?
  • Raha: 12% ei tärkeä, 49% kohtuullisen tärkeä, 40% erittäin tärkeä
  • Toiminnallisuus: 4% ei tärkeä, 21% kohtuullisen tärkeä, 75% erittäin tärkeä
  • Avoin lähdekoodi: 32% ei tärkeä, 43% kohtuullisen tärkeä, 25% erittäin tärkeä
  • Skaalautuvuus: 13% ei tärkeä, 53% kohtuullisen tärkeä, 34% erittäin tärkeä
  • Laajennettavuus: 4% ei tärkeä, 65% kohtuullisen tärkeä, 31% erittäin tärkeä
  • Käytettävyys: 9% ei tärkeä, 59% kohtuullisen tärkeä, 32% erittäin tärkeä
  • Suorituskyky: 9% ei tärkeä, 47% kohtuullisen tärkeä, 44% erittäin tärkeä
  • Monikieliset kyvykkyydet: 60% ei tärkeä, 22% kohtuullisen tärkeä, 18% erittäin tärkeä
  • Multisite-ominaisuudet: 54% ei tärkeä, 22% kohtuullisen tärkeä, 25% erittäin tärkeä

Näiden lukujen kehityksen vuoteen 2023 nähden löydätte tutkimuksesta.

Kustannukset ja ylläpito

Keskimääräinen suunnittelun ja toteutuksen hinta?

Vuonna 2024 organisaatiot vastasivat budjettikysymykseen seuraavaasti:

  • 40%: Alle 50 000 $
  • 12%: 50 000 – 100 000 $
  • 10%: 100 000 – 250 000 $
  • 6%: 250 000 – 500 000 $
  • 4%: 500 000 – 1m$
  • 4%: +1m$:
  • 24%: Ei tiedetä
Sisältääkö edellinen summa ylläpidon?
  • 38%: Kyllä
  • 62%: Ei
Mikä on mielestänne WordPress-sivustonne ROI (return on investment)?
  • 37%: Hyvä
  • 35%: Erinomainen
  • 16%: En tiedä
  • 12%: Kehno

WordPressin käyttö

Mihin käytätte WordPressiä ensisijaisesti?
  • 23%: Uutisten julkaisemiseen
  • 18%: Sisällön luomiseen
  • 18%: Omatoimiseen sivujen/laskeutumissivujen tekemiseen
  • 15%: Blogien julkaisemiseen
  • 14%: Olemassa olevan sisällön päivittämiseen
  • 12%: Tuotteiden/palveluiden myymiseen verkossa
Käytättekö WordPressiä headless-CMS:nä?
  • 75%: Ei
  • 16%: Kyllä
  • 9%: En tiedä

Mikä headless? Lue täältä.

Kuinka usein käytätte WordPressiänne?
  • 65%: Päivittäin
  • 18%: Viikoittain
  • 12%: Kuukausittain
  • 6%: Harvemmin
Onko WordPressissänne integraatioita?
  • 23%: Markkinointiteknologia
  • 17%: Maksuintegraatiot
  • 15%: Single Sign On
  • 15%: CRM
  • 14%: Käännöstyökalut
  • 12%: A/B-testaustyökalut
  • 4%: Ei integraatioita

Ja mikä tärkeintä: suosittelisitko WordPressiä muille enterprise-tason organisaatioille?

0 = en, 10 = ehdottomasti.

0: 5%

1: 3%

2: 5%

3: 8%

4: 5%

5: 8%

6: 9%

7: 10%

8: 13%

9: 13%

10: 23%

Valtaosa siis suosittelisi melko suurella todennäköisyydellä. Eikä syyttä.

WordPress? Jutellaan!

WordPress on siis myös isojen organisaatioiden verkkopalvelualusta.

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer