Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

3 min

Kategoria

  • Data ja analytiikka
  • Design
  • Ohjelmistokehitys

Pääsemmekö eroon eväste­kyselyistä? EU ehdottaa selain­tason suostumusta

Kirjoittaja

Isto Karttunen

EU valmistelee uudistusta, joka mullistaisi tavan, jolla verkkosivut pyytävät ja käsittelevät käyttäjien suostumuksia evästeisiin. Kärsimme kollektiivisesta banneriväsymyksestä, eikä ihme – nykyisen lainsäädännön ongelmia ovat suuri suostumusnäkymien määrä ja käyttäjäkokemuksen kuormitus. EU:n ehdotus on evästeiden selaintason suostumus. Mitä se tarkoittaisi käytännössä?

Miksi EU haluaa uudistaa eväste­käytäntöjä?

Käyttäjät klikkaavat evästebannereita ilman aktiivista ajatustakaan valinnan vaikutuksesta, Politico kirjoittaa.

Nykyinen sivustokohtainen bannerimalli siis väsyttää. Se, mikä alkoi tavoitteesta suojella käyttäjän yksityisyyttä on muuttunut käyttäjä­kokemuksen kompastus­kiveksi, joka aiheuttaa turhautumista. Eväste­suostumukset ovatkin käytännössä muuttuneet keinoksi (tai esteeksi) edetä sivustolle, ei aidoksi hallinnan välineeksi.

WebProNews kertoo, että nykyinen sääntely on paisunut ajan saatossa: vuoden 2009 eväste­direktiivin ja 2018 GDPR:n yhteis­vaikutus on johtanut sirpaleiseen toteutukseen, jossa käyttäjät kohtaavat jatkuvasti manipuloivia ratkaisuja ja käyttö­liittymiä. EU haluaa siis parantaa käyttäjän päätösvaltaa, mutta myös yksinkertaistaa ja joustavoittaa evästeiden suostumus­järjestelmää verkko­sivustojen kannalta.

Muutos pakottaisi miettimään, mikä data on oikeasti tarpeellista liike­toiminnan kannalta.

Lue lisää mani­puloivista suunnittelu­ratkaisuista

EU:n sääntely on tarttunut myös verkko­palveluiden käyttö­liittymien muihin manipuloiviin suunnittelu­ratkaisuihin, eli niin sanottuihin ”dark patterneihin”.

Sääntelyn tavoitteena on lisätä digitaalisen palvelun käyttäjän autonomian tunnetta.

EU:n ehdotus on selain­tason suostumus – tarkoittaen mitä?

Selaintason suostumuksessa käyttäjä saisi hallita oman datansa käyttöä keski­tetysti selaimessa tai muussa keskitetyssä hallinta­järjestelmässä, ja verkkosivut noudattaisivat näitä asetuksia auto­maattisesti. EU:n komission luonnoksen mukaan siirtymä tapahtuisi vuoteen 2026 mennessä.

Käytännössä saisimme siis heittää heipat evästeiden pop-upeille. Se myös keventäisi verkko­sivustojen teknistä ja juridista taakkaa, kun koukeroisia suostumus­järjestelmiä ei enää tarvittaisi. Myös tilastollisten evästeiden – niiden, jotka keräävät vain anonyymiä kävijä­dataa – pois­sulkemista eväste­vaatimuksista ehdotetaan uudistuksessa (Ecommerce News).

Nykyiset evästevaatimukset ovat käyttäjäkokemuksen kompastuskivi.

Se, mikä alkoi tavoitteesta suojella käyttäjän yksityisyyttä on muuttunut käyttäjä­kokemuksen kompastus­kiveksi, joka aiheuttaa turhau­tumista.

Mihin emme vielä osaa vastata?

Vaikka suunta on selkeä, yksityiskohtia on vielä avoinna.

  • Riittääkö selaintason suostumus turvaamaan yksityisyyden?
  • Miten varmistetaan, että eri selaimet toimivat yhdenmukaisesti?
  • Miten markkinoinnin ja analytiikan työkalut mukautuvat, kun suostumuksia ei kysytä sivustokohtaisesti?

Muutos pakottaisi miettimään, mikä data on oikeasti tarpeellista liiketoiminnan kannalta.

EU:n evästedirektiivin uudistus viestii kuitenkin muutoksesta: parempaa autonomiaa käyttäjille ja joustavuutta yrityksille.

Isto Karttunen
Isto Karttunen

Senior Project Manager