Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Strategia

Ostajan opas: verkkosivuston strategian merkitys

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Verkkosivuprojektiin tulee keskittyä yhtä lailla strategisesti, kuin liiketoiminnan kehittämiseen ylipäätänsä. Ei siis kannata lähteä soitellen sotaan, jos haluaa saada aikaan tuloksia. Mitä strateginen suunnittelu tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa?

Verkkosivuston strateginen suunnittelu on sen menestyksen perusta

Olemme vastanneet lukuisten yritysten, järjestöjen, liittojen ja julkisen sektorin verkkosivujen strategisesta suunnittelusta. Tunnetuimpia näistä ovat muun muassa Huoneistokeskus, WorldVision, Teollisuusliitto sekä Nokian ja Kangasalan kaupungit.

Verkkosivuston suunnittelu ei ole pelkkää visuaalista ilmettä tai teknistä toteutusta. Verkkosivusto on liiketoimintasi digitaalinen ydin. Strateginen suunnittelu -työvaihe varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoiminnan tavoitteita, ohjaa käyttäjiä haluttuihin toimenpiteisiin ja tuottaa mitattavaa arvoa.

Mutta mitä strateginen verkkosivuston suunnittelu oikeastaan tarkoittaa?

Usein käyttäjän ensimmäinen kosketus­piste brändiin on jo tapahtunut toisaalla – nyt verkko­sivuston tehtävä on palvella käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.

Tarvitsetteko apua?

Jos verkkosivuston strateginen suunnittelu on aihealue, josta haluat rupatella, olemme vain klikkauksen päässä.

Miksi strateginen suunnittelu on välttämätöntä?

Elämme aikaa, jossa verkkosivuston rooli on merkittävä, mutta samalla jatkuvassa muutoksessa. Googlen AI-yhteenvedot, zero-click -haut sekä sosiaalisen median ja tekoälyhakujen luomat moninaiset reitit verkkosivuille muovaavat tapaamme suhtautua verkkosivustoihin. Usein käyttäjän ensimmäinen kosketuspiste brändiin on jo tapahtunut toisaalla – nyt verkkosivuston tehtävä on palvella käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.

Ilman tätä ymmärrystä ja strategista suunnittelua verkkosivusto onkin vain läjä sivuja, näkymiä ja toimintoja, jotka eivät ohjaa, palvele tai vakuuta käyttäjää. Hyvin suunniteltu verkkosivusto puolestaan:

  • Tukee liiketoiminnan tavoitteita – olipa kyseessä sitten myynti, liidien generointi tai brändimielikuvan vahvistaminen.
  • Tarjoaa optimaalisen käyttökokemuksen – tieto löytyy nopeasti, navigointi on vaivatonta ja sisältö vastaa käyttäjän tarpeisiin.
  • On hakukoneoptimoitu – tuo liikennettä ilman suuria mainosbudjettejakin.
  • On teknisesti kestävä ja skaalautuva – toimii luotettavasti nyt ja mukautuu yrityksen kasvaessa tai teknologian muuttuessa.
  • Rakentaa kilpailuetua – erottautuminen ja ainutlaatuinen asiakaskokemus parantavat tuloksia.

Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkko­sivustoasi?

Miten verkkosivuston strateginen suunnittelu etenee?

Verkkosivuston strategisen suunnittelun aikana käsitellään jokaisessa projektissa vähintään seuraavat aihealueet:

1. Liiketoiminnan ja kohderyhmien ymmärtäminen

Verkkosivuston suunnittelu alkaa liiketoimintatavoitteiden ja kohderyhmän analysoinnilla. Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi? Mitkä ovat heidän kipupisteensä?

Muun muassa näihin kysymyksiin vastaaminen ohjaa koko suunnitteluprosessia.

2. Kilpailija-analyysi

Kilpailijoiden verkkosivujen ja yleisemmin digitaalisen läsnäolon analysointi auttaa tunnistamaan, miten markkinassa tyypillisesti toimitaan. Tärkeimmät tarkastelukohdat ovat:

  • Miten kilpailijat houkuttelevat ja sitouttavat kävijöitä?
  • Mitä avainsanoja ja sisältöjä he hyödyntävät?
  • Miten heidän verkkosivujensa käytettävyys ja konversiopolut on suunniteltu?

On kuitenkin tärkeää muistaa, että kilpailijaa imitoimalla on saavutettavissa enintään vain yhtä hyviä tuloksia, kuin kilpailija saavuttaa. Me emme halua sitä – me haluamme teidän menestyvän paremmin.

3. Tietorakenne ja käyttäjäpolut

Hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa käyttäjää kohti konversiota. Tämä edellyttää selkeää tietorakennetta ja käyttäjäpolkujen huolellista määrittelyä:

  • Mitä sisältöjä käyttäjät etsivät?
  • Mistä he saapuvat ja miten he liikkuvat sivustolla?
  • Miten voimme optimoida heidän kokemustaan?
  • Missä yhteyksissä ja miten ohjaamme käyttäjää toimintaan?
4. Hakukoneoptimointi ja suorituskyky

Eihän verkkosivustolla tee mitään, jollei sitä löydä kukaan. Löydettävyys ei enää tarkoita pelkkää näkyvyyttä Googlessa, vaan myös tekoälypohjaiset hakupalvelut ja kielimallit (LLM) kokoavat ja suosittelevat sisältöä omissa vastauksissaan. Tämä edellyttää, että sivuston sisältö ja rakenne ovat helposti tulkittavia sekä perinteisille hakukoneille että tekoälylle.

  • Oikeat hakusanat strategisesti suunniteltuna ja huolellisesti sijoiteltuna
  • Toimintavarma, turvallinen ja nopea arkkitehtuuri, joka tukee sekä SEO:a että tekoälyn sisällönhakua
  • Käyttäjälähtöinen sisältö, joka sitouttaa ja ohjaa toimintaa sekä tarjoaa selkeitä ja täsmällisiä vastauksia ihmisille ja tekoälylle.
5. Analytiikka ja seuranta

Verkkosivuston suorituskykyä on mitattava ja kehitettävä jatkuvasti. Käytössä olevat työkalut, kuten Google Analytics, SEMRush, Hotjar ja Search Console auttavat seuraamaan sivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa:

  • Mitkä sisällöt toimivat parhaiten?
  • Mistä käyttäjät tulevat ja miten he liikkuvat sivustolla?
  • Mitkä elementit tuottavat eniten konversioita?
  • Miten sijoittumisemme tärkeiden avainsanojen osalta kehittyy?

Verkkosivuston strateginen suunnittelu on siis edellytys tulokselliselle palvelulle. Kun strateginen suunnittelu on tehty huolellisesti, siirrytään palvelun muotoiluun.

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer

Tämä artikkeli on osa Ostajan opas -blogisarjaa, jossa kokoamme vinkkejä verkkopalvelun – eli verkkosivun, verkkokaupan tai verkkosovelluksen – hankinnasta vastaaville tahoille.