Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
- Strategia
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Verkkosivuprojektiin tulee keskittyä yhtä lailla strategisesti, kuin liiketoiminnan kehittämiseen ylipäätänsä. Ei siis kannata lähteä soitellen sotaan, jos haluaa saada aikaan tuloksia. Mitä strateginen suunnittelu tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa?
Olemme vastanneet lukuisten yritysten, järjestöjen, liittojen ja julkisen sektorin verkkosivujen strategisesta suunnittelusta. Tunnetuimpia näistä ovat muun muassa Huoneistokeskus, WorldVision, Teollisuusliitto sekä Nokian ja Kangasalan kaupungit.
Verkkosivuston suunnittelu ei ole pelkkää visuaalista ilmettä tai teknistä toteutusta. Verkkosivusto on liiketoimintasi digitaalinen ydin. Strateginen suunnittelu -työvaihe varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoiminnan tavoitteita, ohjaa käyttäjiä haluttuihin toimenpiteisiin ja tuottaa mitattavaa arvoa.
Mutta mitä strateginen verkkosivuston suunnittelu oikeastaan tarkoittaa?
Usein käyttäjän ensimmäinen kosketuspiste brändiin on jo tapahtunut toisaalla – nyt verkkosivuston tehtävä on palvella käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.
Jos verkkosivuston strateginen suunnittelu on aihealue, josta haluat rupatella, olemme vain klikkauksen päässä.
Elämme aikaa, jossa verkkosivuston rooli on merkittävä, mutta samalla jatkuvassa muutoksessa. Googlen AI-yhteenvedot, zero-click -haut sekä sosiaalisen median ja tekoälyhakujen luomat moninaiset reitit verkkosivuille muovaavat tapaamme suhtautua verkkosivustoihin. Usein käyttäjän ensimmäinen kosketuspiste brändiin on jo tapahtunut toisaalla – nyt verkkosivuston tehtävä on palvella käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla.
Ilman tätä ymmärrystä ja strategista suunnittelua verkkosivusto onkin vain läjä sivuja, näkymiä ja toimintoja, jotka eivät ohjaa, palvele tai vakuuta käyttäjää. Hyvin suunniteltu verkkosivusto puolestaan:
Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi?
Verkkosivuston strategisen suunnittelun aikana käsitellään jokaisessa projektissa vähintään seuraavat aihealueet:
Verkkosivuston suunnittelu alkaa liiketoimintatavoitteiden ja kohderyhmän analysoinnilla. Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi? Mitkä ovat heidän kipupisteensä?
Muun muassa näihin kysymyksiin vastaaminen ohjaa koko suunnitteluprosessia.
Kilpailijoiden verkkosivujen ja yleisemmin digitaalisen läsnäolon analysointi auttaa tunnistamaan, miten markkinassa tyypillisesti toimitaan. Tärkeimmät tarkastelukohdat ovat:
On kuitenkin tärkeää muistaa, että kilpailijaa imitoimalla on saavutettavissa enintään vain yhtä hyviä tuloksia, kuin kilpailija saavuttaa. Me emme halua sitä – me haluamme teidän menestyvän paremmin.
Hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa käyttäjää kohti konversiota. Tämä edellyttää selkeää tietorakennetta ja käyttäjäpolkujen huolellista määrittelyä:
Eihän verkkosivustolla tee mitään, jollei sitä löydä kukaan. Löydettävyys ei enää tarkoita pelkkää näkyvyyttä Googlessa, vaan myös tekoälypohjaiset hakupalvelut ja kielimallit (LLM) kokoavat ja suosittelevat sisältöä omissa vastauksissaan. Tämä edellyttää, että sivuston sisältö ja rakenne ovat helposti tulkittavia sekä perinteisille hakukoneille että tekoälylle.
Verkkosivuston suorituskykyä on mitattava ja kehitettävä jatkuvasti. Käytössä olevat työkalut, kuten Google Analytics, SEMRush, Hotjar ja Search Console auttavat seuraamaan sivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa:
Verkkosivuston strateginen suunnittelu on siis edellytys tulokselliselle palvelulle. Kun strateginen suunnittelu on tehty huolellisesti, siirrytään palvelun muotoiluun.
Tämä artikkeli on osa Ostajan opas -blogisarjaa, jossa kokoamme vinkkejä verkkopalvelun – eli verkkosivun, verkkokaupan tai verkkosovelluksen – hankinnasta vastaaville tahoille.