Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

3 min

Kategoria

  • Strategia

Ostajan opas: verkkosivuston strategian merkitys

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Verkkosivuprojektiin tulee keskittyä aivan yhtä lailla strategisesti, kuin liiketoiminnan kehittämiseen ylipäätänsä. Ei siis kannata lähteä soitellen sotaan, jos haluaa saada aikaan tuloksia. Tässä artikkelissa kerron, mitä strateginen suunnittelu tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa.

Verkkosivuston strateginen suunnittelu on sen menestyksen perusta

Olemme vastanneet lukuisten yritysten, järjestöjen, liittojen ja julkisen sektorin verkkosivujen strategisesta suunnittelusta. Hienoimpia logoja ovat muun muassa Huoneistokeskus, WorldVision, Teollisuusliitto sekä Nokian ja Kangasalan kaupungit.

Verkkosivuston suunnittelu ei ole pelkkää visuaalista ilmettä tai teknistä toteutusta. Verkkosivusto on liiketoimintasi digitaalinen ydin. Strateginen suunnittelu -työvaihe varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoiminnan tavoitteita, ohjaa käyttäjiä haluttuihin toimenpiteisiin ja tuottaa mitattavaa arvoa. Mutta mitä strateginen verkkosivuston suunnittelu oikeastaan tarkoittaa?

Tarvitsetteko apua?

Jos verkkosivuston strateginen suunnittelu on aihealue, josta haluat rupatella, olemme vain klikkauksen päässä.

Miksi strateginen suunnittelu on välttämätöntä?

Ilman strategista pohdintaa verkkosivusto on vain läjä sivuja, näkymiä ja toimintoja. Hyvin suunniteltu verkkosivusto puolestaan:

  • Tukee liiketoiminnan tavoitteita – olipa kyseessä sitten myynti, liidien generointi tai brändimielikuvan vahvistaminen
  • Tarjoaa optimaalisen käyttökokemuksen – käyttäjä löytää tarvitsemansa tiedon nopeasti ja vaivattomasti
  • On hakukoneoptimoitu – tuo jatkuvasti kävijöitä ilman suuria mainosbudjetteja
  • On teknisesti kestävä ja skaalautuva – mukautuu yrityksen kasvuun ja muuttuvaan digitaaliseen maailmaan
  • Rakentaa kilpailuetua – erottautuminen ja ainutlaatuinen asiakaskokemus parantavat tuloksia.

Miten verkkosivuston strateginen suunnittelu etenee?

Verkkosivuston strategisen suunnittelun aikana käsitellään jokaisessa projektissa vähintään seuraavat aihealueet:

1. Liiketoiminnan ja kohderyhmien ymmärtäminen

Verkkosivuston suunnittelu alkaa liiketoimintatavoitteiden ja kohderyhmän analysoinnilla. Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi? Mitkä ovat heidän kipupisteensä?

Esimerkiksi näihin kysymyksiin vastaaminen ohjaa koko suunnitteluprosessia.

2. Kilpailija-analyysi

Kilpailijoiden verkkosivujen ja yleisemmin digitaalisen läsnäolon analysointi auttaa tunnistamaan, että miten markkinassa tyypillisesti toimitaan. Tärkeimmät tarkastelukohdat ovat:

  • Miten kilpailijat houkuttelevat ja sitouttavat kävijöitä?
  • Mitä avainsanoja ja sisältöjä he hyödyntävät?
  • Miten heidän verkkosivujensa käytettävyys ja konversiopolut on suunniteltu?

On kuitenkin tärkeää muistaa, että kilpailijaa imitoimalla on saavutettavissa enintään vain yhtä hyviä tuloksia, kuin kilpailija saavuttaa. Me emme halua sitä – me haluamme teidän menestyvän paremmin.

3. Tietorakenne ja käyttäjäpolut

Hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa käyttäjää kohti konversiota. Tämä edellyttää selkeää tietorakennetta ja käyttäjäpolkujen huolellista määrittelyä:

  • Mitä sisältöjä kävijät etsivät?
  • Miten he liikkuvat sivustolla?
  • Miten voimme optimoida heidän kokemustaan?
  • Missä yhteyksissä ohjaamme käyttäjää toimintaan?
4. Hakukoneoptimointi ja suorituskyky

Verkkosivuston löydettävyys on tärkeä kokonaisuus huomioitavaksi. Eihän verkkosivustolla tee mitään, jollei sitä löydä kukaan. SEO-optimoidut verkkosivut sisältävät:

  • Oikeat avainsanat strategisesti suunniteltuna ja huolellisesti sijoiteltuna
  • Toimintavarman, turvallisen, SEO-optimoidun ja nopean arkkitehtuurin
  • Käyttäjälähtöisen sisällön, joka sitouttaa ja ohjaa toimintaa.
5. Analytiikka ja seuranta

Verkkosivuston suorituskykyä on mitattava ja kehitettävä jatkuvasti. Käytössä olevat työkalut, kuten Google Analytics, SEMRush, Hotjar ja Search Console auttavat seuraamaan sivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa:

  • Mitkä sisällöt toimivat parhaiten?
  • Mistä käyttäjät tulevat ja miten he liikkuvat?
  • Mitkä elementit tuottavat eniten konversioita?
  • Miten sijoittumisemme tärkeiden avainsanojen osalta kehittyy?

Verkkosivuston strateginen suunnittelu on siis edellytys tulokselliselle palvelulle. Kun strateginen suunnittelu on tehty huolellisesti, siirrytään palvelun muotoiluun.

Tsemppiä!

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer