Kirjoitettu
Lukuaika
3 min
Kategoria
- Strategia
Kirjoitettu
Lukuaika
3 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Verkkosivuprojektiin tulee keskittyä aivan yhtä lailla strategisesti, kuin liiketoiminnan kehittämiseen ylipäätänsä. Ei siis kannata lähteä soitellen sotaan, jos haluaa saada aikaan tuloksia. Tässä artikkelissa kerron, mitä strateginen suunnittelu tarkoittaa ja miksi siihen kannattaa panostaa.
Olemme vastanneet lukuisten yritysten, järjestöjen, liittojen ja julkisen sektorin verkkosivujen strategisesta suunnittelusta. Hienoimpia logoja ovat muun muassa Huoneistokeskus, WorldVision, Teollisuusliitto sekä Nokian ja Kangasalan kaupungit.
Verkkosivuston suunnittelu ei ole pelkkää visuaalista ilmettä tai teknistä toteutusta. Verkkosivusto on liiketoimintasi digitaalinen ydin. Strateginen suunnittelu -työvaihe varmistaa, että verkkosivustosi tukee liiketoiminnan tavoitteita, ohjaa käyttäjiä haluttuihin toimenpiteisiin ja tuottaa mitattavaa arvoa. Mutta mitä strateginen verkkosivuston suunnittelu oikeastaan tarkoittaa?
Jos verkkosivuston strateginen suunnittelu on aihealue, josta haluat rupatella, olemme vain klikkauksen päässä.
Ilman strategista pohdintaa verkkosivusto on vain läjä sivuja, näkymiä ja toimintoja. Hyvin suunniteltu verkkosivusto puolestaan:
Verkkosivuston strategisen suunnittelun aikana käsitellään jokaisessa projektissa vähintään seuraavat aihealueet:
Verkkosivuston suunnittelu alkaa liiketoimintatavoitteiden ja kohderyhmän analysoinnilla. Keitä asiakkaanne ovat? Miten he käyttävät tai haluaisivat käyttää verkkosivustoasi? Mitkä ovat heidän kipupisteensä?
Esimerkiksi näihin kysymyksiin vastaaminen ohjaa koko suunnitteluprosessia.
Kilpailijoiden verkkosivujen ja yleisemmin digitaalisen läsnäolon analysointi auttaa tunnistamaan, että miten markkinassa tyypillisesti toimitaan. Tärkeimmät tarkastelukohdat ovat:
On kuitenkin tärkeää muistaa, että kilpailijaa imitoimalla on saavutettavissa enintään vain yhtä hyviä tuloksia, kuin kilpailija saavuttaa. Me emme halua sitä – me haluamme teidän menestyvän paremmin.
Hyvin suunniteltu verkkosivusto ohjaa käyttäjää kohti konversiota. Tämä edellyttää selkeää tietorakennetta ja käyttäjäpolkujen huolellista määrittelyä:
Verkkosivuston löydettävyys on tärkeä kokonaisuus huomioitavaksi. Eihän verkkosivustolla tee mitään, jollei sitä löydä kukaan. SEO-optimoidut verkkosivut sisältävät:
Verkkosivuston suorituskykyä on mitattava ja kehitettävä jatkuvasti. Käytössä olevat työkalut, kuten Google Analytics, SEMRush, Hotjar ja Search Console auttavat seuraamaan sivuston vierailijoiden käyttäytymistä ja optimoimaan sivustoa:
Verkkosivuston strateginen suunnittelu on siis edellytys tulokselliselle palvelulle. Kun strateginen suunnittelu on tehty huolellisesti, siirrytään palvelun muotoiluun.
Tsemppiä!