Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

6 min

Kategoria

  • Ohjelmistokehitys

Näin valitset parhaan verkkokauppa-alustan kauppasi perustaksi

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten sekä käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.

WooCommerce voidaan räätälöidä suoraan asiakkaan tarpeisiin

WooCommerce on WordPressin kehittämä erittäin suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce mainio valinta. Tällöin sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista. Toki oletuksena on, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu – tällöin ei törmätä jatkuviin ongelmiin, kun uusi verkkokauppa pultataan vanhan verkkosivuston kylkeen.

WooCommerce on valintamme

Me teemme kaikki verkko­kauppa­projektimme WooCommercella sen räätälöitä­vyyden ja kustannus­tehokkuuden vuoksi.

Alustan voi ladata ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäksi suuri osa WooCommercen lisäosista on maksullisia. WooCommercen avulla voi tehdä sekä hyviä että huonoja verkkokauppoja, aivan kuten WordPressillä voi tehdä hyviä tai huonoja verkkosivuja.

Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema valmiilla toiminnoilla, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä kehnolle tasolle.

WooCommercen tarkalle hinnalle on vaikea antaa varmaa arviota, sillä siihen vaikuttavat valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien maksullisten lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki. WooCommercen etu on se, että käyttäjä maksaa vain niistä ominaisuuksista, jotka tulevat oikeasti käyttöön. Meidän tapanamme ei ole hyödyntää asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan hyvin harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.

Milloin valita WooCommerce?

WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys, mikä on yksi syy siihen, miksi suosimme alustan käyttöä verkko­kauppoja sisältävissä projekteissa. WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkko­kaupan ulkoasun (eli kaiken sen, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kusto­moinnin, sekä tuote­suodatuksen ja toiminnalli­suuksien, kuten toimitus­tapojen tai toive­listan kustomoinnin. Lisäksi muun muassa räätälöidyt raportointi- ja tilausten hallinta­työkalut tulevat usein tarpeeseen. WooCommerce siis tarjoaa oivia ”tausta­työkaluja” meidän ja asiakkaidemme käyttöön. Käyttö­liittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan aina räätälöidysti.

WooCommerce taipuu asiakkaan tarpei­siin ilman, että tarpeiden tulee tai­pua alustan mahdolli­suuksiin.

WooCommerce on oiva valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkko­kaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin. Tästä syystä lähestymmekin verkko­kauppa­hankkeitamme lähes poikkeuksetta palvelu­muotoilun ja määrittelyn kautta: ensin selvitetään mitä ja miksi. Vasta sitten miten, jolloin WooCommerce on aina vahvoilla yllä listattujen ominaisuuksiensa ansiosta.

Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimme kyseisen ratkaisun yhdessä S-renkaan kanssa. Mediatradea varten räätälöity verkko­kauppa mahdollisti puolestaan hyvin nopeasti toimivan tuote­suodatuksen sekä räätälöidyt tarjous­työkalut.

WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille ja verkko­kaupoille, mutta alustan kusto­mointi­mahdolli­suuksista eniten iloa saanevat etenkin keski­suuret ja suuret yritykset.

WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua myös ilman ulkoista tukea – kyse ei kuitenkaan ole kaikista helpoiten lähestyttävästä verkkokauppa-alustasta. Erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa usein pyytää asiantuntija-apua meiltä.

WooCommerce-verkko­kauppa­hankkeeseen yleisimmin kuuluvat työvaiheet:

  • Palvelumuotoilu ja määrittely
  • Käyttöliittymäprototyyppi
  • Käyttöliittymän visuaalinen ilme
  • Tekninen toteutus
  • Testaus ja julkaisu
  • Ylläpito ja jatkokehitys

WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan se paras mahdollinen ”valmis­kauppa”

Hinta WooCommerce-verkko­kauppa­hankkeilla liikkuu tyypillisesti 40 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Toteuttamissamme projek­teissa hinta­haarukan yläreuna on usein noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein kymmeniä – tai jopa yli sata – päivää asiantuntija­työtä, vaikka kyseessä onkin ”valmis verkkokauppa-alusta”. WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan paras mahdollinen ”valmiskauppa”.

Shopifyllä verkkokauppa kuukausimaksulla

Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun avulla voi perustaa verkkokaupan ilman merkittävää teknistä osaamista.

Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiilla muotilla, minkä vuoksi sen voi mieltää WooCommercen vastakohtaksi. Shopifyn voi ottaa käyttöön hyvin matalalla kynnyksellä, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.

Vaikka Shopifyn räätälöinti­mahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta perustaa monenlaisia verkko­kauppoja. Verkko­kaupan ulkoasua voi myös varsin vapaasti muokata, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.

Shopifyn edullisin tilaus maksaa 32 euroa kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisä­ominaisuuksia kaipaaville yrityksille tarkoitetut 92 ja 384 euron kuukausi­hinnat. Aidosti moni­puolisille verkko­kaupoille kuukausi­maksu onkin jo yli 2 000 euroa kuukaudessa. Huomattavaa on, että kaikissa lisenssi­vaihtoehdoissa Shopify myös ottaa komission myynneistä.

Shopify on kerta­kustannuksiltaan halpa mutta jatkuvilta kokonais­kustannuksiltaan erittäin arvokas. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on kunnian­himoiset ja räätälöintiä vaativat verkko­kauppatarpeet.

MyCashflow on suoraviivainen ja kotimainen verkkokauppa-alusta

Kotimainen MyCashflow on kuukausi­maksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkko­kaupan perustamisen valmiin paketti­ratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.

Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkko­kaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen sitä vaatiessa. Toiminnalli­suudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.

MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. 49 eurolla ei siis pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen. 99 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2 000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 149 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa useampia lisäominaisuuksia.

Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellään suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.

Olemme apuna verkkokauppojen perustamisessa

Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka niitä on toki muitakin. Pähkinän­kuoressa: kevyet ja pienet kaupat voidaan toteuttaa MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keski­suuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen koko­luokkaan. Tällöin pelikentälle astelee WooCommercen kilpailijaksi Magento.

Me toteutamme verkko­kauppa­projektit pää­sääntöisesti WooCommercen avulla. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkko­kauppa­kokonaisuuden, sekä tuen verkko­kaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun uusi verkko­kauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin.

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä.

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer