Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
- Ohjelmistokehitys
Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten sekä käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.
WooCommerce on WordPressin kehittämä erittäin suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce mainio valinta. Tällöin sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista. Toki oletuksena on, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu – tällöin ei törmätä jatkuviin ongelmiin, kun uusi verkkokauppa pultataan vanhan verkkosivuston kylkeen.
Me teemme kaikki verkkokauppaprojektimme WooCommercella sen räätälöitävyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi.
Alustan voi ladata ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäksi suuri osa WooCommercen lisäosista on maksullisia. WooCommercen avulla voi tehdä sekä hyviä että huonoja verkkokauppoja, aivan kuten WordPressillä voi tehdä hyviä tai huonoja verkkosivuja.
Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema valmiilla toiminnoilla, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä kehnolle tasolle.
WooCommercen tarkalle hinnalle on vaikea antaa varmaa arviota, sillä siihen vaikuttavat valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien maksullisten lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki. WooCommercen etu on se, että käyttäjä maksaa vain niistä ominaisuuksista, jotka tulevat oikeasti käyttöön. Meidän tapanamme ei ole hyödyntää asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan hyvin harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.
WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys, mikä on yksi syy siihen, miksi suosimme alustan käyttöä verkkokauppoja sisältävissä projekteissa. WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkkokaupan ulkoasun (eli kaiken sen, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kustomoinnin, sekä tuotesuodatuksen ja toiminnallisuuksien, kuten toimitustapojen tai toivelistan kustomoinnin. Lisäksi muun muassa räätälöidyt raportointi- ja tilausten hallintatyökalut tulevat usein tarpeeseen. WooCommerce siis tarjoaa oivia ”taustatyökaluja” meidän ja asiakkaidemme käyttöön. Käyttöliittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan aina räätälöidysti.
WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin.
WooCommerce on oiva valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkkokaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin. Tästä syystä lähestymmekin verkkokauppahankkeitamme lähes poikkeuksetta palvelumuotoilun ja määrittelyn kautta: ensin selvitetään mitä ja miksi. Vasta sitten miten, jolloin WooCommerce on aina vahvoilla yllä listattujen ominaisuuksiensa ansiosta.
Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimme kyseisen ratkaisun yhdessä S-renkaan kanssa. Mediatradea varten räätälöity verkkokauppa mahdollisti puolestaan hyvin nopeasti toimivan tuotesuodatuksen sekä räätälöidyt tarjoustyökalut.
WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille ja verkkokaupoille, mutta alustan kustomointimahdollisuuksista eniten iloa saanevat etenkin keskisuuret ja suuret yritykset.
WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua myös ilman ulkoista tukea – kyse ei kuitenkaan ole kaikista helpoiten lähestyttävästä verkkokauppa-alustasta. Erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa usein pyytää asiantuntija-apua meiltä.
WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan se paras mahdollinen ”valmiskauppa”
Hinta WooCommerce-verkkokauppahankkeilla liikkuu tyypillisesti 40 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Toteuttamissamme projekteissa hintahaarukan yläreuna on usein noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein kymmeniä – tai jopa yli sata – päivää asiantuntijatyötä, vaikka kyseessä onkin ”valmis verkkokauppa-alusta”. WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan paras mahdollinen ”valmiskauppa”.
Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun avulla voi perustaa verkkokaupan ilman merkittävää teknistä osaamista.
Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiilla muotilla, minkä vuoksi sen voi mieltää WooCommercen vastakohtaksi. Shopifyn voi ottaa käyttöön hyvin matalalla kynnyksellä, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.
Vaikka Shopifyn räätälöintimahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta perustaa monenlaisia verkkokauppoja. Verkkokaupan ulkoasua voi myös varsin vapaasti muokata, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.
Shopifyn edullisin tilaus maksaa 32 euroa kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisäominaisuuksia kaipaaville yrityksille tarkoitetut 92 ja 384 euron kuukausihinnat. Aidosti monipuolisille verkkokaupoille kuukausimaksu onkin jo yli 2 000 euroa kuukaudessa. Huomattavaa on, että kaikissa lisenssivaihtoehdoissa Shopify myös ottaa komission myynneistä.
Shopify on kertakustannuksiltaan halpa mutta jatkuvilta kokonaiskustannuksiltaan erittäin arvokas. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on kunnianhimoiset ja räätälöintiä vaativat verkkokauppatarpeet.
Kotimainen MyCashflow on kuukausimaksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkkokaupan perustamisen valmiin pakettiratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.
Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkkokaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen sitä vaatiessa. Toiminnallisuudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.
MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. 49 eurolla ei siis pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen. 99 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2 000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 149 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa useampia lisäominaisuuksia.
Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellään suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.
Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka niitä on toki muitakin. Pähkinänkuoressa: kevyet ja pienet kaupat voidaan toteuttaa MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keskisuuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen kokoluokkaan. Tällöin pelikentälle astelee WooCommercen kilpailijaksi Magento.
Me toteutamme verkkokauppaprojektit pääsääntöisesti WooCommercen avulla. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkkokauppakokonaisuuden, sekä tuen verkkokaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun uusi verkkokauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin.
Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä.