Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

6 min

Kategoria

  • Ohjelmistokehitys
  • Ostajan opas

Ostajan opas: miten valita paras verkkokauppa-alusta?

Kirjoittaja

Isto Karttunen

Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten sekä käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä ostajan oppaan artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.

WooCommerce voidaan räätälöidä suoraan asiakkaan tarpeisiin

WooCommerce on WordPressin kehittämä suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce luonteva valinta.

Sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu tällöin samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista – kun oletuksena on, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu.

Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä heikolle tasolle.

WooCommerce on valintamme

Me teemme kaikki verkko­kauppa­projektimme WooCommercella sen räätälöitä­vyyden ja kustannus­tehokkuuden vuoksi.

WooCommerce taipuu asiakkaan tarpei­siin ilman, että tarpeiden tulee tai­pua alustan mahdolli­suuksiin.

Milloin valita WooCommerce?

WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys.

WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkko­kaupan ulkoasun (eli kaiken sen, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kusto­moinnin. Lisäksi tuote­suodatuksen ja toiminnalli­suuksien, kuten toimitus­tapojen tai toive­listan kustomointi onnistuu. Myös räätälöidyt raportointi- ja tilaustenhallinta­työkalut tulevat usein tarpeeseen.

WooCommerce siis tarjoaa oivia ”tausta­työkaluja”. Käyttö­liittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan aina räätälöidysti.

WooCommerce on erinomainen valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkko­kaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin.

Tästä syystä lähestymme verkko­kauppa­hankkeitamme aina palvelu­muotoilun ja määrittelyn kautta: ensin selvitetään mitä ja miksi. Vasta sitten miten – tällöin WooCommerce on aina vahvoilla yllä listattujen ominaisuuksiensa ansiosta.

Ps. Kiinnostaako palvelumuotoilun prosessimme? Lue Ostajan oppaan artikkelimme digitaalisesta palvelumuotoilusta.

Lindroosin verkkokauppa on räätälöity WooCommerce-toteutus.

WooCommerce mahdollistaa laajat integraatiot

Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimme kyseisen ratkaisun yhdessä S-renkaan kanssa. Mediatradea varten räätälöity verkko­kauppa mahdollisti puolestaan nopean tuote­suodatuksen sekä räätälöidyt tarjous­työkalut.

WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua ilman ulkoista tukea. Kyse ei kuitenkaan ole kaikista helpoiten lähestyttävä verkkokauppa-alusta, ja erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa pyytää asiantuntija-apua meiltä.

WooCommerce sopii kuitenkin kaiken kokoisille yrityksille ja verkko­kaupoille, mutta alustan kusto­mointi­mahdolli­suuksista eniten iloa saanevat etenkin keski­suuret ja suuret yritykset.

S-Renkaan verkkokauppa sisältää laajoja integraatioita.

WooCommerce-verkko­kauppa­hankkeeseen yleisimmin kuuluvat työvaiheet:

  • Palvelumuotoilu ja määrittely
  • Käyttöliittymäprototyyppi
  • Käyttöliittymän visuaalinen ilme
  • Tekninen toteutus
  • Testaus ja julkaisu
  • Ylläpito ja jatkokehitys

WooCommercen hinta

WooCommercen alustan voi ladata ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäosat ovat usein maksullisia.

WooCommercen tarkalle hinnalle on siis vaikea antaa varmaa arviota, sillä siihen vaikuttavat tämä valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki.

WooCommercen etu on ehdottomasti se, että käyttäjä maksaa vain oikeasti käyttöön tulevista ominaisuuksista. Me emme automaattisesti hyödynnä asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.

Hinta WooCommerce-verkko­kauppa­hankkeilla liikkuu kuitenkin tyypillisesti 40 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Toteuttamissamme projek­teissa hinta­haarukan yläreuna on usein noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein monia kymmeniä päiviä asiantuntija­työtä. Näin siitäkin huolimatta, että kyseessä on ”valmis verkkokauppa-alusta”.

WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan se paras mahdollinen ”valmis­kauppa”.

LämpöYkkösen verkkokauppa on toteutettu WooCommercella.

Shopifyllä verkkokauppa kuukausimaksulla

Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun avulla voi perustaa verkkokaupan ilman merkittävää teknistä osaamista.

Shopifyn ominaisuudet

Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiilla muotilla, minkä vuoksi se on WooCommercen ”vastakohta”. Shopifyn käyttöönotto on helppoa, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.

Vaikka Shopifyn räätälöinti­mahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta perustaa monenlaisia verkko­kauppoja. Verkko­kaupan ulkoasua voi myös varsin vapaasti muokata, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.

Shopifyn hinta

Shopifyn edullisin tilaus maksaa 32 euroa kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisä­ominaisuuksia kaipaaville yrityksille tarkoitetut 92 ja 384 euron kuukausi­hinnat. Aidosti moni­puolisille verkko­kaupoille kuukausi­maksu nouseekin jo yli 2 000 euroon kuukaudessa. Huomattavaa on, että kaikissa lisenssi­vaihtoehdoissa Shopify myös ottaa komission myynneistä.

Shopify on kerta­kustannuksiltaan halpa mutta jatkuvilta kokonais­kustannuksiltaan usein arvokas. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on laajat ja räätälöintiä vaativat verkko­kauppatarpeet.

MyCashflow on suoraviivainen ja kotimainen verkkokauppa-alusta

Kotimainen MyCashflow on kuukausi­maksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkko­kaupan perustamisen valmiin paketti­ratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.

MyCashFlown ominaisuudet

Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkko­kaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen vaatiessa. Toiminnalli­suudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.

MyCashFlown hinta

MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. 49 eurolla ei siis pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen.

107,50 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2 000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 165,80 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa useampia lisäominaisuuksia.

Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellään suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.

Olemme apuna verkkokauppojen perustamisessa

Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka niitä on toki muitakin.

Pähkinän­kuoressa: kevyet ja pienet kaupat voidaan toteuttaa MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keski­suuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen koko­luokkaan. Tällöin pelikentälle astelee WooCommercen kilpailijaksi Magento.

Me toteutamme verkko­kauppa­projektit pää­sääntöisesti WooCommercella. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkko­kauppa­kokonaisuuden, sekä tuen verkko­kaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun uusi verkko­kauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin.

Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä.

Isto Karttunen
Isto Karttunen

Senior Project Manager