Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
- Ohjelmistokehitys
- Ostajan opas
Kirjoitettu
Lukuaika
6 min
Kategoria
Kirjoittaja
Isto Karttunen
Markkinoilla on tarjolla useita eri alustoja, jotka mahdollistavat verkkokaupan perustamisen eri organisaatioille. Sopiva alustavaihtoehto riippuu muun muassa yrityksen ja myytävän tuotevalikoiman koosta, kustomointitarpeista sekä budjetista. Kustomointitarpeet puolestaan määrittyvät asiakkaan liiketoiminnallisten sekä käyttäjien tarpeiden perusteella. Tässä ostajan oppaan artikkelissa listaamme muutaman suositun vaihtoehdon verkkokauppa-alustaksi.
WooCommerce on WordPressin kehittämä suosittu verkkokauppa-alusta. Mikäli verkkokaupan perustajalla on jo entuudestaan kokemusta WordPressistä tai yrityksen nykyiset verkkosivut toimivat WordPressin päällä, on WooCommerce luonteva valinta.
Sekä sivuston että verkkokaupan pyörittäminen onnistuu tällöin samoilla tunnuksilla, ja järjestelmän käyttö on intuitiivista – kun oletuksena on, että nykyinen WordPress-sivusto on teknisesti fiksusti rakennettu.
Mikäli sivustolle valitaan halpa ja kehno valmisteema, eikä toimivan sivuston kehitykseen panosteta tarpeeksi, voi luvassa olla kivinen tie. Tällöin verkkokaupan muokattavuus, toimintavarmuus, tietoturva ja käyttökokemus voivat jäädä heikolle tasolle.
Me teemme kaikki verkkokauppaprojektimme WooCommercella sen räätälöitävyyden ja kustannustehokkuuden vuoksi.
WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin.
WooCommercen etuna on sen räätälöitävyys.
WooCommerce mahdollistaa muun muassa verkkokaupan ulkoasun (eli kaiken sen, mitä käyttäjät näkevät) täydellisen kustomoinnin. Lisäksi tuotesuodatuksen ja toiminnallisuuksien, kuten toimitustapojen tai toivelistan kustomointi onnistuu. Myös räätälöidyt raportointi- ja tilaustenhallintatyökalut tulevat usein tarpeeseen.
WooCommerce siis tarjoaa oivia ”taustatyökaluja”. Käyttöliittymä ja toiminnallisuudet toteutetaan puolestaan aina räätälöidysti.
WooCommerce on erinomainen valinta verkkokauppa-alustaksi silloin, kun on tarkoitus täyttää asiakkaan ja verkkokaupan käyttäjien toiveet mahdollisimman laadukkaasti. WooCommerce taipuu asiakkaan tarpeisiin ilman, että tarpeiden tulee taipua alustan mahdollisuuksiin.
Tästä syystä lähestymme verkkokauppahankkeitamme aina palvelumuotoilun ja määrittelyn kautta: ensin selvitetään mitä ja miksi. Vasta sitten miten – tällöin WooCommerce on aina vahvoilla yllä listattujen ominaisuuksiensa ansiosta.
Ps. Kiinnostaako palvelumuotoilun prosessimme? Lue Ostajan oppaan artikkelimme digitaalisesta palvelumuotoilusta.
Verkkokauppa-alustan voi integroida laajasti esimerkiksi PIM- tai ERP-järjestelmään. Toteutimme kyseisen ratkaisun yhdessä S-renkaan kanssa. Mediatradea varten räätälöity verkkokauppa mahdollisti puolestaan nopean tuotesuodatuksen sekä räätälöidyt tarjoustyökalut.
WooCommercen käyttöön ottaminen voi onnistua ilman ulkoista tukea. Kyse ei kuitenkaan ole kaikista helpoiten lähestyttävä verkkokauppa-alusta, ja erityisesti integraatioiden mahdollistamiseksi apuun kannattaa pyytää asiantuntija-apua meiltä.
WooCommerce sopii kuitenkin kaiken kokoisille yrityksille ja verkkokaupoille, mutta alustan kustomointimahdollisuuksista eniten iloa saanevat etenkin keskisuuret ja suuret yritykset.
WooCommercen alustan voi ladata ilmaiseksi, mutta se täytyy perustaa joko omalle palvelimelle, pilveen tai webhotelliin. Lisäosat ovat usein maksullisia.
WooCommercen tarkalle hinnalle on siis vaikea antaa varmaa arviota, sillä siihen vaikuttavat tämä valittu hosting-ratkaisu, tarvittavien lisäosien määrä sekä mahdollinen ulkopuolelta hankittu tuki.
WooCommercen etu on ehdottomasti se, että käyttäjä maksaa vain oikeasti käyttöön tulevista ominaisuuksista. Me emme automaattisesti hyödynnä asiakkaalle maksullisia lisäosia, vaan lisäosat valitaan harkiten. Suuri osa toiminnoista siis toteutetaan räätälöidysti.
Hinta WooCommerce-verkkokauppahankkeilla liikkuu kuitenkin tyypillisesti 40 000 euron paremmalla (tai pahemmalla) puolella. Toteuttamissamme projekteissa hintahaarukan yläreuna on usein noin 100 000 euron tienoilla. Hankkeet vaativat usein monia kymmeniä päiviä asiantuntijatyötä. Näin siitäkin huolimatta, että kyseessä on ”valmis verkkokauppa-alusta”.
WooCommerce on erittäin laadukas, räätälöitävä alusta, eikä suinkaan se paras mahdollinen ”valmiskauppa”.
Kanadalainen Shopify on kasvanut yhdeksi maailman suurimmista verkkokauppa-alustoista. Shopifyn suurimpana etuna on se, että palvelun avulla voi perustaa verkkokaupan ilman merkittävää teknistä osaamista.
Shopifyn kautta verkkokaupan voi perustaa valmiilla muotilla, minkä vuoksi se on WooCommercen ”vastakohta”. Shopifyn käyttöönotto on helppoa, mutta verkkokaupan muokkaaminen erityistarpeita vastaavaksi on haastavaa. Esimerkiksi Shopifyn yhdistäminen organisaation käyttämään PIM- tai ERP-järjestelmään voi olla mahdotonta.
Vaikka Shopifyn räätälöintimahdollisuudet ovat rajalliset, voi palvelun kautta perustaa monenlaisia verkkokauppoja. Verkkokaupan ulkoasua voi myös varsin vapaasti muokata, mikä voi riittää erityisesti pienemmille yrityksille.
Shopifyn edullisin tilaus maksaa 32 euroa kuukaudessa. Tarjolla ovat myös suuremmille, lisäominaisuuksia kaipaaville yrityksille tarkoitetut 92 ja 384 euron kuukausihinnat. Aidosti monipuolisille verkkokaupoille kuukausimaksu nouseekin jo yli 2 000 euroon kuukaudessa. Huomattavaa on, että kaikissa lisenssivaihtoehdoissa Shopify myös ottaa komission myynneistä.
Shopify on kertakustannuksiltaan halpa mutta jatkuvilta kokonaiskustannuksiltaan usein arvokas. Emme suosittele alustaa asiakkaillemme, joilla on laajat ja räätälöintiä vaativat verkkokauppatarpeet.
Kotimainen MyCashflow on kuukausimaksullinen verkkokauppa-alusta. Shopifyn tavoin MyCashflow mahdollistaa verkkokaupan perustamisen valmiin pakettiratkaisun avulla. Näin verkkokaupan voi perustaa myös ilman laajaa teknistä osaamista.
Vaikka tarjolla on valmiita muotteja, tukee MyCashflow myös kustomointia. Näin esimerkiksi verkkokaupan ulkoasu on laajasti muokattavissa tarpeen vaatiessa. Toiminnallisuudet puolestaan taipuvat räätälöityihin tarpeisiin melko heikosti. Tai no: eivät käytännössä lainkaan.
MyCashflown edullisin versio maksaa 49 euroa kuukaudessa. Sen puitteissa voi perustaa verkkokaupan, jossa on korkeintaan 200 tuotetta ja joka vaatii korkeintaan 500 Mt levytilaa. 49 eurolla ei siis pitkälle pötkitä tuotetietojen tai kävijämäärien suhteen.
107,50 euroa kuukaudessa maksava vaihtoehto nostaa tuotevalikoiman suuruuden 2 000 tuotteeseen ja levytilan määrän viiteen gigatavuun. Tarjolla on myös 165,80 euroa kuukaudessa maksava pro-tilaus, joka tarjoaa useampia lisäominaisuuksia.
Kotimaisuutensa ansiosta MyCashflow on palvelu, jota mielellään suosittelemme asiakkaillemme, joiden tarpeet ja budjetti mahdollistavat vain yksinkertaisen valmiskaupan hyödyntämisen.
Tässä kirjoituksessa on kuvattu vain kolme verkkokauppa-alustaa, vaikka niitä on toki muitakin.
Pähkinänkuoressa: kevyet ja pienet kaupat voidaan toteuttaa MyCashflow:lla tai Shopifyllä. Keskisuuret ja suuret räätälöidyt toteutukset kannattaa toteuttaa WooCommercella, kunnes päästään satojen tuhansien eurojen kokoluokkaan. Tällöin pelikentälle astelee WooCommercen kilpailijaksi Magento.
Me toteutamme verkkokauppaprojektit pääsääntöisesti WooCommercella. Näin voimme tarjota asiakkaillemme täysin heidän tarpeisiinsa soveltuvan verkkokauppakokonaisuuden, sekä tuen verkkokaupan ja nykyisten järjestelmien integroinnissa. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun uusi verkkokauppa tulee voida yhdistää saumattomasti organisaation nykyisiin järjestelmiin.
Verkkokaupan perustamisen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta. Projektin ja sen hinta-arvion laskemisen kanssa päästään parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä.