Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
- Design
- Ohjelmistokehitys
- Strategia
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Tekoäly voi merkittävästi tehostaa verkkopalveluiden suunnitteluprosessia ja parantaa niiden lopputuloksen laatua. Olemme vasta tämän kehitysmatkan alussa, mutta tässä artikkelissa esittelemme, millaisia tekoälyratkaisuja olemme jo ottaneet käyttöön.
Toteutamme työksemme onnistuneita verkkosivustoja, verkkokauppoja ja verkkosovelluksia. Kun tavoitteena on korkea laatu, pyrimme jatkuvasti löytämään uusia parhaita käytänteitä ja työkaluja. Näistä kiinnostavin juuri nyt on tekoäly.
Hyödynnämme tekoälyä esimerkiksi verkkopalveluiden designissa, teknisessä toteutuksessa, sisällöissä, testaamisessa, laadunvalvonnassa sekä jatkokehityksessä. Kokeilemme jatkuvasti uusia työskentelytapoja ja korvaamme aikaisempia entistä paremmilla.
Meillä verkkopalveluiden suunnittelusta vastaavat huipputaitavat designerimme. He hyödyntävät tekoälytyökaluja suunnittelutyönsä tukena esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
Huomionarvoista tekoälysovellusten ja verkkopalveluiden suunnittelun näkökulmasta on myös esimerkiksi verkkosivustojen rakennusalusta Wix, joka tarjoaa Wix ADI -työkalun – tällä työkalulla verkkosivuston designin voi tehdä tekoälyä sanallisesti ohjaamalla. Kyseiset työkalut ovat kiinnostava mahdollisuus etenkin Tee se itse -ihmisille, mutta vaativat harjaantumista tekoälyn kanssa toimimisen kanssa.
Tekoälypohjaiset tekstigeneraattorit ovat tehokas apu verkkopalveluiden sisällön tuottamisessa – myös meille. Esimerkiksi OpenAI:n ChatGPT tuottaa (huolellisesti ohjattuna) laadukasta tekstiä ja auttaa kehittämään kirjoitettuja tekstejä tarjoamalla useita vaihtoehtoja.
ChatGPT toimii työkaluna myös tekstien oikolukemisessa. Se voi tunnistaa ja korjata kielioppivirheitä, oikeinkirjoitusvirheitä, lauserakenteita sekä parantaa tekstin yleistä luettavuutta ja selkeyttä.
Kun tarkoituksena on tuottaa hakukoneoptimoinnin tarpeisiin runsaasti sisältöä lukuisista eri aiheista, tekoäly on verraton työkalu. Käytämme tekoälyä raakatekstien luomisessa ja ihmisten hakukonekäyttäytymisen analysoinnissa.
Hyödynsimme tekoälyä (ChatGPT) myös tämän artikkelin toteutuksessa.
Analysoimalla käyttäjädataa, voidaan mukauttaa verkkopalveluiden sisältöä ja ulkoasua vastaamaan yksittäisten käyttäjien mieltymyksiä ja käyttäytymistä.
Tekoäly esimerkiksi voi suositella tuotteita tai sisältöä, jotka todennäköisesti kiinnostavat tiettyä käyttäjää perustuen hänen aiempiin käynteihinsä ja ostokäyttäytymiseensä. Testaamme myös esimerkiksi sisällön ja kuvien tosiaikaista tuottamista (räätälöintiä) käyttäjän toiminnan perusteella.
Teemme verkkopalveluiden ohjelmistokehityksen asiantuntijoidemme toimesta. Käytämme kuitenkin tekoälyä verkkosivuston koodaamisprosessin tehostamisessa ja parantamisessa monin eri tavoin:
Huolellinen testaus on keskeinen osa onnistuneen verkkopalvelun tekemistä. Suoritamme tekoälypohjaisilla työkaluilla automaattisia testejä, löytääksemme virheitä ja suorituskykyongelmia. Lisäksi simuloimme eri käyttäjätilanteita ja -laitteita, varmistaaksemme että verkkopalvelu toimii optimaalisesti kaikissa olosuhteissa.
Hyödynnämme tekoälyä myös verkkopalveluiden jatkokehityksessä.
Tekoäly pystyy käsittelemään ja analysoimaan suuria määriä käyttäjädataa tehokkaasti. Tämä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä.
Tekoäly voi esimerkiksi tunnistaa käyttäjäpolkujen pullonkauloja ja ehdottaa parannuksia, jotka voivat johtaa parempaan konversioasteeseen ja käyttäjätyytyväisyyteen.
Tekoäly ei tee onnistuneita verkkopalveluita puolestamme, mutta se toimii jo nyt tehokkaana apuvälineenä liki kaikissa suunnittelun ja toteutuksen työvaiheissa.
Hurja kehitysvauhti synnyttää jatkuvasti uusia työkaluja ja käytänteitä, jotka auttavat meitä tekemään entistä parempia verkkopalveluita. Seuraamme tätä kehitystä tarkasti ja otamme aktiivisesti käyttöön uusimpia ratkaisuja.