Into-Digital / Blogi / Näin hyödynnämme tekoälyä onnistuneiden verkkopalveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa 

Näin hyödynnämme tekoälyä onnistuneiden verkkopalveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa 

Panu Laaksonen, Hallituksen puheenjohtaja
31.7.2024
Lukuaika 2 min

Tekoäly voi merkittävästi tehostaa verkkopalveluiden suunnitteluprosessia ja parantaa niiden lopputuloksen laatua. Olemme vasta tämän kehitysmatkan alussa, mutta tässä artikkelissa esittelemme, millaisia tekoälyratkaisuja olemme jo ottaneet käyttöön.

Toteutamme työksemme onnistuneita verkkosivustoja, verkkokauppoja ja verkkosovelluksia. Kun tavoitteena on korkea laatu, pyrimme jatkuvasti löytämään uusia parhaita käytänteitä ja työkaluja. Näistä kiinnostavin juuri nyt on tekoäly. 

Hyödynnämme tekoälyä esimerkiksi verkkopalveluiden designissa, teknisessä toteutuksessa, sisällöissä, testaamisessa, laadunvalvonnassa sekä jatkokehityksessä. Kokeilemme jatkuvasti uusia työskentelytapoja ja korvaamme aikaisempia entistä paremmilla.

1. Tekoäly toimii designereiden tukena

Meillä verkkopalveluiden suunnittelusta vastaavat huipputaitavat designerimme. He hyödyntävät tekoälytyökaluja suunnittelutyönsä tukena esimerkiksi seuraavilla tavoilla: 

  • tieto trendeistä ja inspiraation lähteet
  • käyttäjäymmärryksen parantaminen datan avulla
  • tekstisisällön generointi layout-vaiheessa
    • rutiinitehtävät, kuten kuvien muokkaus ja asettelujen luominen
    • käytettävyystestaus
    • design-versioiden A/B-testaus. 

    Huomionarvoista tekoälysovellusten ja verkkopalveluiden suunnittelun näkökulmasta on myös esimerkiksi verkkosivustojen rakennusalusta Wix, joka tarjoaa Wix ADI -työkalun – tällä työkalulla verkkosivuston designin voi tehdä tekoälyä sanallisesti ohjaamalla. Kyseiset työkalut ovat kiinnostava mahdollisuus etenkin Tee se itse -ihmisille, mutta vaativat harjaantumista tekoälyn kanssa toimimisen kanssa.

    2. Apuna sisällön luomisessa ja optimoinnissa

    Tekoälypohjaiset tekstigeneraattorit ovat tehokas apu verkkopalveluiden sisällön tuottamisessa – myös meille. Esimerkiksi OpenAI:n ChatGPT tuottaa (huolellisesti ohjattuna) laadukasta tekstiä ja auttaa kehittämään kirjoitettuja tekstejä tarjoamalla useita vaihtoehtoja.

    ChatGPT toimii työkaluna myös tekstien oikolukemisessa. Se voi tunnistaa ja korjata kielioppivirheitä, oikeinkirjoitusvirheitä, lauserakenteita sekä parantaa tekstin yleistä luettavuutta ja selkeyttä. 

    Kun tarkoituksena on tuottaa hakukoneoptimoinnin tarpeisiin runsaasti sisältöä lukuisista eri aiheista, tekoäly on verraton työkalu. Käytämme tekoälyä raakatekstien luomisessa ja ihmisten hakukonekäyttäytymisen analysoinnissa.  

    Hyödynsimme tekoälyä (ChatGPT) myös tämän artikkelin toteutuksessa.

    Tekoälyn hahmotelmaa aiheelle ”digital customer journey”. Sarjakuva-tyylillä, tietenkin.

    3. Apuna personoinnin ja käyttäjäkokemuksen parantamisessa

    Analysoimalla käyttäjädataa, voidaan mukauttaa verkkopalveluiden sisältöä ja ulkoasua vastaamaan yksittäisten käyttäjien mieltymyksiä ja käyttäytymistä.  

    Tekoäly esimerkiksi voi suositella tuotteita tai sisältöä, jotka todennäköisesti kiinnostavat tiettyä käyttäjää perustuen hänen aiempiin käynteihinsä ja ostokäyttäytymiseensä. Testaamme myös esimerkiksi sisällön ja kuvien tosiaikaista tuottamista (räätälöintiä) käyttäjän toiminnan perusteella.

    4. Ohjelmistokehittäjäkin hyötyy tekoälystä

    Teemme verkkopalveluiden ohjelmistokehityksen asiantuntijoidemme toimesta. Käytämme kuitenkin tekoälyä verkkosivuston koodaamisprosessin tehostamisessa ja parantamisessa monin eri tavoin: 

    • Koodipohjien ja mallien automaattinen generointi 
    • Koodin tarkastaminen ja virheiden löytäminen 
    • Laadunvalvonta ja automaattinen virheenkorjaus
    • Koodin suorituskyvyn parantaminen ja muistin ja resurssien hallinta 
    • Dokumentaation automatisointi 
    • Versiohallinta ja koodin yhdistäminen 
    Tekoälyn hahmotelmaa aiheelle ”developers utilising artificial intelligence”. Sarjakuva-tyylillä.

    5. Testaus ja laadunvarmistus

    Huolellinen testaus on keskeinen osa onnistuneen verkkopalvelun tekemistä. Suoritamme tekoälypohjaisilla työkaluilla automaattisia testejä, löytääksemme virheitä ja suorituskykyongelmia. Lisäksi simuloimme eri käyttäjätilanteita ja -laitteita, varmistaaksemme että verkkopalvelu toimii optimaalisesti kaikissa olosuhteissa.

    6. Käyttäjäanalytiikka ja datan hyödyntäminen jatkokehityksessä

    Hyödynnämme tekoälyä myös verkkopalveluiden jatkokehityksessä. 

    Tekoäly pystyy käsittelemään ja analysoimaan suuria määriä käyttäjädataa tehokkaasti. Tämä mahdollistaa syvällisemmän ymmärryksen käyttäjien tarpeista ja käyttäytymisestä.  

    Tekoäly voi esimerkiksi tunnistaa käyttäjäpolkujen pullonkauloja ja ehdottaa parannuksia, jotka voivat johtaa parempaan konversioasteeseen ja käyttäjätyytyväisyyteen. 

    Vauhti on kova ja se kiihtyy

    Tekoäly ei tee onnistuneita verkkopalveluita puolestamme, mutta se toimii jo nyt tehokkaana apuvälineenä liki kaikissa suunnittelun ja toteutuksen työvaiheissa.  

    Hurja kehitysvauhti synnyttää jatkuvasti uusia työkaluja ja käytänteitä, jotka auttavat meitä tekemään entistä parempia verkkopalveluita. Seuraamme tätä kehitystä tarkasti ja otamme aktiivisesti käyttöön uusimpia ratkaisuja.

    Panu Laaksonen

    Panu on Into-Digitalin perustaja, osakas ja hallituksen puheenjohtaja.

    panu.laaksonen@into-digital.fi