Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

5 min

Kategoria

  • Näkemykset
  • Strategia

Joululomalukemista: Into-Digital 2025

Kirjoittaja

Aapo Mäki

Kirjoitan jälleen meidän kuluneesta vuodestamme. Yritän olla avoin, kuten aina. Tällä kertaa yritän kirjoittaa myös tiiviisti kuitenkaan jättämättä mitään oleellista pois. Vuosi 2025 oli hieno, vaikkei mitään ihmeellistä tapahtunutkaan. Nimeni on Aapo Mäki ja olen Into-Digital Oy:n toimari ja yksi omistajista.

Raha

Tavoitteemme oli kasvaa vähintään 10 % vähintään 10 %:n kannattavuudella.

Tätä kirjoittaessa on perjantai 19.12.2025, joten voimme olla aika varmoja siitä, mitä luvut tulevat lopulta olemaan. Ne seuraavassa:

  • Liikevaihto 2025: 2 835 217 € (+13,4 %)
  • Liikevoitto 2025: 309 285 €* (10,9 %)
  • Maksetut palkat: karvan yli 1,5 miljoona euroa

Kuten huomaatte: saavutimme ja ylitimme tavoitteemme. Jei! Mutta: vain viikko-pari, niin kaikki alkaa alusta. Kuten alkoi viime vuonnakin. Ja sitä edellisenä.

*liikevoitosta on, kuten aina, vähennetty jo 10 %:n bonusvarauksemme, jonka jaamme ensi kesänä henkilöstöllemme. Operatiivinen liikevoitto on siis enemmän.

Henkilöstö

Kun vuosi loppuu, meitä on 29. Kun vuosi alkoi, meitä oli 27. Neljä tuli, kaksi lähti. Heti vuoden 2026 ekoilla viikoilla meillä aloittaa kolme uutta tyyppiä. Sitten meitä on 32.

Kivaa, kovin kivaa. Ensi vuonna 35? 40?

Myynti ja asiakkaat

Myynnillisesti vuosi on ollut onnistunut. Olemme pärjänneet julkisissa skaboissa hyvin. Myös – toki edelleen myös meillä suhteellisen vähäiset – yksityisen sektorin tarjouskisat olemme onnistuneet klaaraamaan kiitettävästi. Uusia logoja julkiselta sektorilta, yksityiseltä sektorilta sekä järjestömaailmasta ovat muun muassa:

  • Visit Tampere
  • Tampereen kaupunki
  • Hämeenlinnan kaupunki
  • Diak
  • Eläkeliitto
  • Harvia Group
  • Professio

Voi kunpa voisin listata tähän myös kaikki uudet, aivan viime viikkoina voitetut asiakkaamme. Ovat hienoja! Eikä se haittaa yhtään, että osan näistä olemme onnistuneet ryöstämään tärkeimmiltä kilpailijoiltamme.

Markkinointiviestintä

Olemme kokeilleet tänä vuonna perinteistä poikkeavia keinoja kasvattaa meihin kohdistuvaa kysyntää. Taustalla jatkuvasti puksuttavan laadukkaan ja semitaktisen digi­markkinointi­toimintamme lisäksi olemme muun muassa:

  1. Investoineet kymmeniä tuhansia euroja Kauppalehden viiteen kokosivun mainokseen.
  2. Investoineet kymmeniä tuhansia euroja kylmäkontaktointiin. Saimme tästä asiakkaita ja myytävää backlogia, vaikka yhteistyö myyntikumppanin kanssa jäikin lyhyehköksi.

Yhteensä ulkoa ostetut markkinointikulumme (media ja vähän työtä) vuonna 2025 toteutuvat aika lailla tasan satana tuhantena eurona (100 000 €).

Ensi vuonna yritetään ehkä jotain uutta. Kenties webinaareja? Kauppalehdet tulevat taas, se on varma! Bränditason mainontaa, kato.

Julkaisut

Olemme julkaisseet tänä vuonna läjäpäin kiinnostavia palveluita. Muutamia seuraavassa:

Nämä ovat hienoja. Ja niin ovat ne muutkin, jotka olemme julkaisseet ja pian julkaisemassa.

Huolenpito

Meidän liike­toimintamme yksi keskeisimmistä kulma­kivistä on se, että kykenemme huolehtimaan nyky­asiakkaistamme ja heidän verkko­palveluistaan. Huolehtiminen tarkoittaa ylläpitoa ja tukea, mutta myös proaktiivista kehitystä. Me kun haluamme edistää asiakkaidemme bisnestä.

Asiakkaita meillä on yli 200, ja pidämme huolta yli 250:sta heidän verkko­palvelustaan. Ajatella. Huolenpito-bisnes on yli puolet koko liike­toiminnastamme. Ja huom. tilasto­nikkareille: Huolen­pitomme myynti­kateprosentti on yli 97, eli me emme läpi­laskuta käytännössä mitään.

Oliko tämä vuosi tylsä?

Esitän kysymyksen siksi, että minulla on hankaluuksia keksiä mitään kovin dramaattisia onnistumisia tai epäonnistumisia. Tuntuu, että tänä vuonna puksutimme junan lailla kohti tavoitteitamme ja saavutimme ne. Tylsää?

Epäonnistumiset

Tänä vuonna ei tosiaan tapahtunut hirvittävästi mitään kovin dramaattista negatiivista. Suurimmat epäonnistumiset liittyvät (kuten melkein aina) yksittäisten projektien kannattavuuteen, jotka vähemmän yllättäen johtuvat allekirjoittaneen myyntitaidoista.

Kehitys­kohtien tunnistamista en myönnä varsinaiseksi epä­onnistumiseksi. Enemmänkin se on lista asioita, joita meidän täytyy kehittää, jotta emme epäonnistu jatkossakaan. Tunnistettujen kehitys­kohteiden lista tämän vuoden osalta on taas sen verran runsas, että se muistuttaa siitä, että vaikka olemmekin erinomaisen hyviä, emme ole täydellisiä. Toki täydellisiä emme tule koskaan olemaankaan.

Onnistumiset

Tänä vuonna ei tosiaan tapahtunut hirvittävästi mitään kovin dramaattista positiivistakaan. Suurimmat onnistumiset liittyvät (kuten melkein aina) yksittäisten projektien myyntiin, kiinnostavuuteen ja laatuun. Minun kollegani ovat saaneet tehtyä aivan upeita asioita. Taas.

Uhosin pari vuotta sitten, että tulemme pian pärjäämään julkisissa kisoissa. No niin toden totta olemme tehneet. Pärjäämme niissä kaikissa. Jos emme voita, olemme toisia. Vain muutamassa julkkarikisassa olemme olleet top 2:n ulkopuolella ja joka kerta se on johtunut hinnasta, ei laadusta. Par’aikaa työpöydällämme olevista projekteista isoimmat ja jännimmät ovat peräisin Hilmasta.

Onnistumiseksi voisi laskea kyllä vaihtelun vuoksi myös sen, että mitään kovin dramaattista tai yllättävää ei toden totta ole tapahtunut lähes mistään näkökulmasta. On menty ja tehty. Ja hyvin. Vamos!

Oliko tämä vuosi tylsä? Verrattuna aikaisempiin ehkä, mutta otin sen ilolla vastaan.

2026

Vuodesta 2026 tulee jännittävä. Tavoittelemme vähintään samanmoisia kasvu- ja kannattavuuslukuja kuin tänä vuonna. Sen lisäksi tulemme investoimaan muutamaan jännittävään teemaan aivan uudella tavalla. Näistä en kuitenkaan valitettavasti kerro vielä tämän tarkemmin, koska luulen, että myös kilpailijamme lukevat tätä artikkelia. SALASSAPIDETTÄVÄ / LIIKESALAISUUKSIA.

Let’s get it!

Terkuin, Aapo

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer