Googlen Universal Analyticsin elinkaari tuli päätökseensä heinäkuussa 2023 ja GA4 on täällä paikkaamassa sen jättämää aukkoa.
Googlen Universal Analytics -tuotteen toiminta ja tuki tuli päätökseensä heinäkuussa 2023, eikä enää kerrytä dataa. Viimeinen naula arkkuun tulee heinäkuussa 2024, jonka jälkeen voit sanoa hyvästit UA:lle kokonaisuudessaan, etkä pääse tiliisi käsiksi.
Useat ovat huomanneet, mikäli päivitystä ei tehnyt itse manuaalisesti, niin Google loi vanhasta Universal Analytics -tilistä automaattisesti uuden niin kutsutun GA4 propertyn.
Google itse suositteli toteuttamaan uuteen GA4:ään siirtymisen manuaalisesti. Tämä pitkälti siitä syystä, että järjestelmien poiketessa reilusti toisistaan, saattaa Googlen oma automaattinen siirtymä aiheuttaa melkoisen dataumpisolmun.
Tästä syystä olemme täällä ja autamme teitä ottamaan käyttöön uuden GA4:n tai vaihtoehtoisen ratkaisun ja tarjoamme teille sopivimman ratkaisun web-analytiikkaan ja sen mittaamiseen.
Mitä eroa?
Universal Analyticsin korvaava Google Analytics 4 on uuden sukupolven analytiikkatyökalu. Sen tärkeimpiä uusia ominaisuuksia ovat esimerkiksi asiakaspolkujen paremman ymmärtämisen työkalut, ennusteet ja koneoppiminen sekä parempi yksityisyydensuoja.
- Monilta osin uusi käyttöliittymä
- Käyttäjien yksityisyys ja tietoturva ovat etusijalla, käyttäjien IP-osotteita ei enää lähtökohtaisesti tallenneta Google Analyticsiin
- Parannettuja ja saumattomia integrointeja Googlen mainonta-alustoihin
- GA4 toimii eri tavoin, kuin vanha Universal Analytics, joten seurannat ja konversiot on rakennettava uudestaan
- Aiemmin istuntopohjaisen datan sijaan painotus event-, eli tapahtumapohjaisessa datassa ja mittaamisessa
- Yksinkertaisimpien tapahtumien (events) seurannat automaattisesti, kuten sivujen vieritykset, linkkien klikkaukset, videoiden katselut ja tiedostojen lataukset
- Uudet, erilaiset ja edistyneemmät raportointinäkymät, joita voit räätälöidä haluamallasi tavalla
- Mahdollisuus tarkempaan segmentointiin esimerkiksi asiakaspolkujen osalta
- Mahdollisuus raakadatan tallentamiseen tietovarastoon, joka oli aiemmin ainoastaan Google Analytics 360:n ominaisuus
Käytännössä kyse on siis isossa kuvassa siitä, että Google tarjoaa käyttäjilleen aikaisempaa selvästi monipuolisemman ja suoraan sanottuna paremman työkalun. Samalla siirtymä kuitenkin vaatii valitettavan paljon ammattitaitoa ja toisaalta uuden työkalun (laadukas) käyttäminen vaatii nykyistä enemmän osaamista.
Kuinka GA4 käyttöönotto tapahtuu?
Olemme paketoineet siirtymän ja käyttöönoton paketeiksi, jotka poikkeavat niin laajuudeltaan, kuin tietysti hinnaltaan. Voit jättää tarjouspyynnön tämän artikkelin alareunan lomakkeella.
Paketti 1: GA4:n tekninen asennus
Pienin pakettiratkaisumme on sinulle, joka haluat seurata yleisimpiä verkkosivuston käytön mittareita, etkä kaipaa räätälöityjä ratkaisuja.
- GA4-tilin luominen ja perus konfigurointi
- Seurantakoodin asentaminen sivustolle, käyttäen Google Tag Manageria
- Projektinjohto ja yhteydet
900,00€ (alv. 0%).
Paketti 2: GA4:n tekninen asennus, huomioiden nykyinen analytiikan ratkaisu
Tämä toteutus on sinulle, joka kaipaat enemmän mittareita liiketoimintasi tueksi, etkä halua kuormittaa omaa organisaatiotasi siirtymässä. Paketti on samalla suosituin paketeistamme.
- Nykyisen analytiikkakokonaisuuden auditointi
- Auditoinnin pohjalta laadittava mittaussuunnitelma
- GA4-tilin ja tarvittaessa GTM-tilin luonti
- GA4-seurantakoodin asentaminen sivustolle, käyttäen Google Tag Manageria
- Räätälöidyt seurannat, esim. lomakkeet ja painikkeet sekä muut custom eventit
- Looker Studion -raportti verkkosivustosi avainmittareiden seuraamiseen
- Linkitykset esim. mainosjärjestelmiin ja tarvittavien 3. osapuolen tagien implementointi
- Projektinjohto ja yhteydet
1800,00€ (alv. 0%).
Paketti 3: Kokonaisvaltainen toteutus
Mikäli sinulla on verkkokauppa tai laajempi sivustokokonaisuus, vastaa tämä toteutus tarpeitasi.
- Nykyisen analytiikkakokonaisuuden auditointi
- Auditoinnin pohjalta laadittava mittaussuunnitelma
- GA4-tilin ja tarvittaessa GTM-tilin luonti
- GA4-seurantakoodin asentaminen sivustolle, käyttäen Google Tag Manageria
- Räätälöidyt seurannat, esim. lomakkeet ja painikkeet
- Looker Studion -raportti verkkosivustosi avainmittareiden seuraamiseen
- Linkitykset, esim. mainosjärjestelmiin ja tarvittavien 3. osapuolen tagien implementointi
- Verkkokauppatoteutukset
- Koulutus ja on-boarding analytiikan käyttöön
- Projektinjohto ja yhteydet
4000,00€ (alv. 0%).
Google Looker Studio -raportti
Uudessa Google Analytics 4:ssä käyttäjien yksityisyys ja tietoturva ovat etusijalla. Järjestelmä on suunniteltu joustamaan tulevaisuuden tarpeiden mukaan ja keräämään koneoppimisen avulla älykkäästi tietoa asiakaspoluista eri alustoilla ja laitteilla. Myös integraatioita Googlen mainosjärjestelmiin on parannettu ja ne toimivat entistä saumattomammin.
Uudistettu järjestelmä näyttää ja tuntuu erilaiselta, joten tietojen löytäminen vaatii totuttelua. Toteutuksiimme sisältyy yrityksellenne räätälöity Google Looker Studio -raportti, joka tarjoaa analytiikkajärjestelmän keräämän datan helppolukuisessa ja visuaalisessa muodossa, joten sinun ei tarvitse sukeltaa analytiikkaan löytääksesi tiedot sivustosi käytöstä.
Kaikki toteutuksemme ovat räätälöitävissä aina liiketoimintanne tarpeiden mukaisiksi. Lisäpalveluna tarjoamme Universal Analytics -historiadatan tallentamista vanhasta järjestelmästä.
Entä ne muut analytiikkaratkaisut?
Googlen tuotteiden rinnalla toteutamme analytiikkaratkaisuja myös Matomoa tai sen isoveljeä, Piwik Prota käyttäen. Matomon ehdottomiin etuihin kuuluu sen turvallisuus, muokattavuus sekä sen avoimeen lähdekoodiin perustuva toteutus. Lisäksi Matomon voi asentaa omalle palvelimelle.
Matomo muistuttaa käyttöliittymältään Googlen Universal Analyticsiä, joten loppukäyttäjän näkökulmasta siirtyminen sen käyttöön on luontevaa.
Tyypillisesti Matomoa suosittelemme asiakkaillemme, joille tietoturva ja yksityisyys ovat etusijalla. Sen sijaan Matomoa emme suosittele verkkokaupoille, joissa suosimme edelleen Google Analytics 4:n ja Google Tag Managerin kombinaatiota.
Matomo Analytics – Luotettavan datankeruun puolesta
Tutustu Matomon neljään keskeiseen voimatekijään ja miten se eroaa Googlen tuotteista.
Kiinnostuitko?
Ota yhteyttä, niin käydään läpi teidän organisaationne tarpeet ja räätälöidään sopiva kokonaisuus datan keräämiseen ja raportointiin jatkossa.
Mikko Huuskonen
Mikko on Into-Digitalin Head of Data & Analytics. Hän on analytiikan ja kasvumarkkinoinnin konkari, joka louhii timantit teidänkin datasta. Vapaa-ajallaan mies pyörii tatamilla, musiikin ja moottoripyörien parissa.
mikko.huuskonen@into-digital.fiJätä tarjouspyyntö GA4-asennuksesta.
Lisää luettavaa
Palvelumme.
Kaikki palvelumme täällä.