Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Huolenpito

Digipalvelulaki tiukentuu: Miten verkkopalvelun saavutettavuudesta pidetään huolta vuonna 2025?

Kirjoittaja

Arto Hautanen

Toteutamme asiakkaidemme verkkopalveluille kattavia saavutettavuusanalyysejä. Näiden analyysien ajankohtaisuus korostuu nyt entisestään, kun kansallinen digipalvelulaki tuo 28.6.2025 alkaen piiriinsä yhä useampia kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita. Mitä kaikkea saavutettavuusanalyysimme sisältää ja kenelle se sopii?

Mitä on saavutettavuus?

Verkkopalveluiden saavutettavuus on yhä tärkeämpi osa digitaalista asiakaskokemusta. Siihen liittyy myös lakisääteisiä velvoitteita.

Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelu on käytettävä mahdollisimman monelle ihmiselle; myös niille, joilla on jokin toimintarajoite, kuten näkö- tai liikuntarajoite, kognitiivinen tai oppimiseen liittyvä haaste tai tilapäinen haitta.

Saavutettavuutta tarkastellaan WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) -ohjeistoon pohjaten. WCAG:n vaatimusten noudattaminen parantaa käyttökokemusta aivan kaikille käyttäjille. Siksi suosittelemme saavutettavuusvaatimusten noudattamista kaikille verkkopalveluille. Emmekä ainoastaan niille palveluille tai organisaatioille, joita lain kirjain velvoittaa.

Saavu­tettavuuden tarkas­telu ja kehittä­minen koskee kaikkia verkko­palve­luita, vaikka lain muutokset eivät koskekaan.

Mitä digipalvelulain muutos tarkoittaa?

Lyhyesti: EU:n esteettömyysdirektiiviin perustuva kansallinen lainsäädäntö, digipalvelulaki (306/2019), astuu voimaan 28.6.2025 alkaen. Lain vaatimusten soveltaminen koskee muun muassa kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita, mikroyritykset poislukien. Nämä kuluttajille suunnatut verkkopalvelut ovat:

  • verkkokaupat
  • sähkökirjat
  • osa henkilöliikenteen ja pankkien palveluista
  • audiovisuaaliseen sisältöön pääsyn tarjoavat palvelut ja viestintäpalvelut.

Verkkopalvelun saavutettavuuden varmistaminen on jatkuvaa tekemistä, yhtälailla kuin esimerkiksi hakukoneoptimointi tai sivuston sisältöjen päivittäminen.

Helpoin tapa huolehtia sivuston saavutettavuudesta on teettää säännöllisesti analyysi sivuston saavutettavuudesta ja toteuttaa analyysin tuloksena määritellyt toimenpiteet.

”Saavu­tetta­vuus hyödyttää meitä kaikkia. Se tutki­tusti paran­taa kaikkien käyttö­koke­musta ja lisää haku­kone­löydettä­vyyttä. Tärkeim­pänä, se edis­tää digi­taa­lista esteettö­myyttä niille, jotka sitä tarvit­sevat päivittäi­sessä elämässään.”

– Emilia Pulkkinen, Digital Designer, Into-Digital

Saavutettavuus­analyysi

Saavutettavuuden tarkastelu on siis jälleen ajankohtaista ja erityisesti verkkokauppojen tuoteomistajien on syytä lisätä saavutettavuusanalyysin hankkiminen työlistalleen.

Mitä saavutetta­vuus­analyysimme sisältää?

Toteutamme analyysissämme seuraavat vaiheet:

Automatisoitu graafinen testaus

Automatisoiduilla saavutettavuustyökaluilla tarkastetaan muun muassa:

  • puuttuvat kuvien vaihtoehtoistekstit
  • kontrastiongelmat
  • epälooginen otsikkohierarkia
  • puutteelliset linkkitekstit
  • lomakekenttien nimiöinnit.

Tässä vaiheessa tarkoituksena on nimenomaan löytää yleisimmät saavutettavuuden puutteet nopeasti ja kattavasti.

Näppäimistötesti

Osa käyttäjistä käyttää verkkopalvelua ainoastaan näppäimillä, ilman hiirtä.

Testissä käydään läpi muun muassa:

  • näppäimistön avulla navigointi
  • eri lomakkeiden ja toimintojen käyttö
  • näppäinkohdistuksen loogisuus ja toimivuus.
Ruudunlukijan käyttö

Etenkin näkövammoista kärsivät käyttäjät käyttävät sivustoa ääneen luettuna.

Analyysissä ruudunlukijaohjelmistolla testataan muun muassa:

  • sisältöjen ja otsikoiden lukemisen järjestys
  • painikkeiden ja lomakkeiden ymmärrettävyys
  • ARIA-roolien ja HTML-semanttiikan toimivuus.
Värisokeustesti

Tässä analyysin vaiheessa testataan sivuston toimivuus ilman värejä – välittyykö informaatio ilman värejä ja riittävätkö kontrastit?

HTML-koodin validointi

Sivuston tekninen rakenne tarkastetaan HTML-validointityökaluilla. Tällöin tunnistetaan esimerkiksi:

  • virheellinen tai puutteellinen rakenne
  • ristiriitaiset attribuutit
  • epäyhteensopiva tai vanhentunut merkintätapa.
Sivusto ilman kuvia

Esimerkiksi teknisistä ongelmista tai huonosta verkkoyhteydestä johtuen sivuston kuvat eivät välttämättä lataudu. Tämä analyysin vaihe testaa:

  • Onko sisältö ymmärrettävää ilman kuvia?
  • Ovatko alt-tekstit informatiivisia?
  • Välittyykö sisältö teksteillä?

Raportti ja toimenpiteet

Raportti tarjoaa nykyhetken kokonaiskuvan saavutettavuudesta verkkopalvelussa sekä listan huomioista ja korjattavista asioista. Annamme myös työmääräarviot ja ratkaisukuvaukset havaittujen ongelmien korjaamiseksi sekä saavutettavuusselosteen luomiseksi.

On huomioitavaa, että saavutettavuus on jatkuvaa tekemistä. Lähes aina nousee esiin yksittäisiä havaintoja, jotka huomataan vasta myöhemmin käytön tai testauksen yhteydessä. Siksi saavutettavuuden kehittämiseen on hyvä suhtautua pitkäjänteisesti.

Saavutetta­vuusseloste

Saavutettavuusseloste kuvaa sitä, miten hyvin verkkosivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset. Seloste laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa ja sille sovitaan selkeä rakenne. Toteutamme saavutettavuusselosteen verkkopalveluun sivuna, jota asiakas voi itse päivittää ja ylläpitää.

Seloste pitää sisällään muun muassa seuraavat asiat:

  • Saavutettavuuden tila: Täyttyykö vaatimukset kokonaan, osittain vai ei. Perustuu itsearvioon ja ulkoiseen tarkastukseen.
  • Ei-saavutettavat sisällöt: Listaus puutteista, syyt ja korjaussuunnitelmat.
  • Vaihtoehtoiset asiointitavat: Muut tavat käyttää palvelua, jos saavutettavuus ei toimi.
  • Palaute ja yhteystiedot: Palautekanavat ja ohjeet saavutettavan sisällön pyytämiseen.
  • Täytäntöönpanomenettely: Ohjeet, jos palaute ei tuota tulosta. Valvova viranomainen Etelä-Suomen AVI.
  • Laatimispäivä ja arviointitapa: Päivämäärä ja arvioinnin tekijä (sisäinen/ulkoinen)

”Saavutetta­vuus ei ole pelkkää visuaalista selkeyttä. Tekni­nen toteu­tus vaikuttaa siihen, pääseekö käyttäjä käsiksi sisäl­töön myös apu­väli­neillä, kuten ruudun­lukijalla. Ilman perus­teellista koodi­pohjan testausta saavu­tetta­vuus jää helposti näennäiseksi.”

– Leevi Hyvärinen, Head Developer, Into-Digital

Mitä analyysi maksaa?

Saavutettavuusanalyysin hinta määräytyy palvelunne laajuuden mukaan:

  • Suppea: 800 € + alv 25,5%
  • Laaja: 1600 € + alv 25,5%

Huolenpitomme auttaa tekemään verkkopalvelustanne saavutettavan – ota yhteyttä!

Arto Hautanen
Arto Hautanen

CBO, Care

Digipalvelulaki tiukentuu: Miten verkkopalvelun saavutettavuudesta pidetään huolta vuonna 2025?