Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
- Huolenpito
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Arto Hautanen
Toteutamme asiakkaidemme verkkopalveluille kattavia saavutettavuusanalyysejä. Näiden analyysien ajankohtaisuus korostuu nyt entisestään, kun kansallinen digipalvelulaki tuo 28.6.2025 alkaen piiriinsä yhä useampia kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita. Mitä kaikkea saavutettavuusanalyysimme sisältää ja kenelle se sopii?
Verkkopalveluiden saavutettavuus on yhä tärkeämpi osa digitaalista asiakaskokemusta. Siihen liittyy myös lakisääteisiä velvoitteita.
Saavutettavuus tarkoittaa sitä, että verkkopalvelu on käytettävä mahdollisimman monelle ihmiselle; myös niille, joilla on jokin toimintarajoite, kuten näkö- tai liikuntarajoite, kognitiivinen tai oppimiseen liittyvä haaste tai tilapäinen haitta.
Saavutettavuutta tarkastellaan WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) -ohjeistoon pohjaten. WCAG:n vaatimusten noudattaminen parantaa käyttökokemusta aivan kaikille käyttäjille. Siksi suosittelemme saavutettavuusvaatimusten noudattamista kaikille verkkopalveluille. Emmekä ainoastaan niille palveluille tai organisaatioille, joita lain kirjain velvoittaa.
Saavutettavuuden tarkastelu ja kehittäminen koskee kaikkia verkkopalveluita, vaikka lain muutokset eivät koskekaan.
Lyhyesti: EU:n esteettömyysdirektiiviin perustuva kansallinen lainsäädäntö, digipalvelulaki (306/2019), astuu voimaan 28.6.2025 alkaen. Lain vaatimusten soveltaminen koskee muun muassa kuluttajille suunnattuja verkkopalveluita, mikroyritykset poislukien. Nämä kuluttajille suunnatut verkkopalvelut ovat:
Verkkopalvelun saavutettavuuden varmistaminen on jatkuvaa tekemistä, yhtälailla kuin esimerkiksi hakukoneoptimointi tai sivuston sisältöjen päivittäminen.
Helpoin tapa huolehtia sivuston saavutettavuudesta on teettää säännöllisesti analyysi sivuston saavutettavuudesta ja toteuttaa analyysin tuloksena määritellyt toimenpiteet.
”Saavutettavuus hyödyttää meitä kaikkia. Se tutkitusti parantaa kaikkien käyttökokemusta ja lisää hakukonelöydettävyyttä. Tärkeimpänä, se edistää digitaalista esteettömyyttä niille, jotka sitä tarvitsevat päivittäisessä elämässään.”
– Emilia Pulkkinen, Digital Designer, Into-Digital
Saavutettavuuden tarkastelu on siis jälleen ajankohtaista ja erityisesti verkkokauppojen tuoteomistajien on syytä lisätä saavutettavuusanalyysin hankkiminen työlistalleen.
Toteutamme analyysissämme seuraavat vaiheet:
Automatisoiduilla saavutettavuustyökaluilla tarkastetaan muun muassa:
Tässä vaiheessa tarkoituksena on nimenomaan löytää yleisimmät saavutettavuuden puutteet nopeasti ja kattavasti.
Osa käyttäjistä käyttää verkkopalvelua ainoastaan näppäimillä, ilman hiirtä.
Testissä käydään läpi muun muassa:
Etenkin näkövammoista kärsivät käyttäjät käyttävät sivustoa ääneen luettuna.
Analyysissä ruudunlukijaohjelmistolla testataan muun muassa:
Tässä analyysin vaiheessa testataan sivuston toimivuus ilman värejä – välittyykö informaatio ilman värejä ja riittävätkö kontrastit?
Sivuston tekninen rakenne tarkastetaan HTML-validointityökaluilla. Tällöin tunnistetaan esimerkiksi:
Esimerkiksi teknisistä ongelmista tai huonosta verkkoyhteydestä johtuen sivuston kuvat eivät välttämättä lataudu. Tämä analyysin vaihe testaa:
Raportti tarjoaa nykyhetken kokonaiskuvan saavutettavuudesta verkkopalvelussa sekä listan huomioista ja korjattavista asioista. Annamme myös työmääräarviot ja ratkaisukuvaukset havaittujen ongelmien korjaamiseksi sekä saavutettavuusselosteen luomiseksi.
On huomioitavaa, että saavutettavuus on jatkuvaa tekemistä. Lähes aina nousee esiin yksittäisiä havaintoja, jotka huomataan vasta myöhemmin käytön tai testauksen yhteydessä. Siksi saavutettavuuden kehittämiseen on hyvä suhtautua pitkäjänteisesti.
Saavutettavuusseloste kuvaa sitä, miten hyvin verkkosivusto täyttää saavutettavuusvaatimukset. Seloste laaditaan yhdessä asiakkaan kanssa ja sille sovitaan selkeä rakenne. Toteutamme saavutettavuusselosteen verkkopalveluun sivuna, jota asiakas voi itse päivittää ja ylläpitää.
Seloste pitää sisällään muun muassa seuraavat asiat:
”Saavutettavuus ei ole pelkkää visuaalista selkeyttä. Tekninen toteutus vaikuttaa siihen, pääseekö käyttäjä käsiksi sisältöön myös apuvälineillä, kuten ruudunlukijalla. Ilman perusteellista koodipohjan testausta saavutettavuus jää helposti näennäiseksi.”
– Leevi Hyvärinen, Head Developer, Into-Digital
Saavutettavuusanalyysin hinta määräytyy palvelunne laajuuden mukaan:
Huolenpitomme auttaa tekemään verkkopalvelustanne saavutettavan – ota yhteyttä!