Hyppää sisältöön

Worldvision.fi

World Visionin verkkopalvelun yhteiskehittäminen ja ylläpito perustuu analytiikkaan

Asiakas

World Vision Suomi

Toimituksen sisältö

  • Data ja analytiikka
  • Design
  • Huolenpito
  • Integraatiot
  • Ohjelmistokehitys
  • Palvelumuotoilu
  • Saavutettavuus
  • Strategia
  • WordPress

World Vision Suomi on osa maailmanlaajuista World Vision -organisaatiota. Järjestö työskentelee sen eteen, että jokaisella lapsella on oikeus hyvään ja turvalliseen elämään. Vastasimme järjestön digitaalisen varainhankinnan työkalujen – verkkosivuston, verkkokaupan ja lahjoitustoiminnallisuuksien – suunnittelusta ja toteutuksesta. Onnistunut projekti on jatkunut menestyksekkäänä yhteiskehittämisenä, jossa ylläpito ja analytiikka yhdistyvät saumattomaksi kokonaisuudeksi.

World Visionin verkko­palvelu on kokonais­valtainen WordPress-toteutus, jonka ydin on varain­hankinnan kasvattaminen. Se yhdistää vaikutta­van sisällön, räätä­löidyt lahjoitus­toiminnallisuudet ja aineettomien lahjojen kaupan. Julkaisun jälkeen palvelua seura­taan, analy­soidaan ja kehi­tetään datan avulla entistä paremmaksi.

Miten yhteistyömme toimii julkaisun jälkeen?

Yhteistyömme kulmakivinä toimii tiivistetysti seuraavat seikat

  • Yhteen hiileen puhaltava verkkosivun ylläpitoryhmä ja analytiikkaosaajat
  • Yhteiset viestinnän ja projektinjohdon työkalut, kuten Slack ja Trello, takaamassa avoimuutta
  • Kuukausipalaverit, joissa käydään läpi liiketoiminnan tavoitteet, analytiikan havainnot ja kehitysehdotukset

Yhteistekeminen käytännössä

Yleisesti, kun asiakkaamme haluaa meiltä myös analytiikkapalvelua, liittyy analytiikka-asiantuntijamme osaksi Huolenpitotiimiä.

Käytämme samoja työkaluja ja toimintatapoja kuin muussakin yhteistyössä, joten laskutus- ja palaverikäytännöt pysyvät ennallaan eivätkä aiheuta lisätyötä asiakkaalle.

Kustannustehokkuus ja ennakoitavuus paranee

Kun analytiikka ja verkkopalvelun ylläpito ja jatkokehitys tulevat samasta talosta, viestintä on sujuvaa ja riskit vähenevät. Vältymme “rikkinäiseltä puhelimelta”, ja tiedonkulku sekä reagointi on nopeaa.

Käytännössä tämä tarkoittaa muun muassa seuraavaa:

  1. Asiakkaan tukipyyntöä ratkaistessa tai jatkokehitystoimenpidettä tarjotessa kehittäjämme on jo konsultoinut analytiikka-asiantuntijaamme työmääräarvion tueksi.
  2. Verkkopalveluun toteutetun uuden ominaisuuden seurantojen rakentaminen voidaan sisällyttää alkuperäiseen kustannusarvioon.

Tekeminen on siis kustannustehokkaampaa ja etenkin kustannusten ennakoitavuus parempaa.

Yhteishenki kasvaa kuukausittaisissa palavereissa

Kuukausittaiset kehityspalaverit tarjoavat koko tiimille paikan suunnitella kehitystoimenpiteitä, ideoida yhdessä sekä jakaa vapaammatkin kuulumiset (juuri ”vietimme” palaverissa asiakkaan yhteyshenkilön syntymäpäivääkin). Keskusteluissa yhdistyy eri osa-alueiden asiantuntemus – parhaat ideat syntyvät usein juuri näissä luovemmissa tapaamisissa.

Juuri ”vietimme” palaverissa asiakkaan yhteyshenkilön syntymäpäivää.

Palaverit etenevät kuitenkin kaavan mukaisesti: ensin käydään läpi toteutetut ja tulevat toimenpiteet, jolloin aikataulut pysyvät hallinnassa ilman turhaa stressiä.

Analytiikka luo pohjan proaktiivisuudelle

Emme ehdota asiakkaallemme sellaisia jatkotoimenpiteitä, joista emme tunnista olevan aidosti hyötyä. Tässä analytiikka on ytimessä.

Kuukausittaisissa palavereissa analytiikkaosaajamme esittelevät sivuston tuoreimmat datalöydökset ja kehityskohteet. Näiden pohjalta esitämme proaktiivisia ehdotuksia, joiden avulla sivustoa voidaan kehittää kävijöiden käyttäytymisen ja liiketoimintatavoitteiden mukaisesti.

Asiakas saa selkeän, priorisoidun listan kehitystoimenpiteistä – ja päätös tehdään aina datan perusteella.

Emme ehdota asiakkaallemme sellaisia jatkotoimenpiteitä, joista emme tunnista olevan aidosti hyötyä. Tässä analytiikka on ytimessä.

Miten asiakas hyötyy tästä?

Pidämme Huolenpidossamme kiinni neljästä osa-alueesta, jotka näemme hyödyttävän asiakasta yhteiskehittämisen mallissa:

  1. Kokonaisvaltainen palvelu: Ylläpito ja analytiikka samalta kumppanilta tarkoittaa, että kaikki osaaminen ja vastuu ovat yhdessä paikassa.
  2. Nopea reagointi: Yhteiset työkalut ja jatkuva yhteistyö mahdollistavat sen, että muutokset voidaan toteuttaa ilman viiveitä.
  3. Proaktiivinen kehitys: Analytiikan tuottama tieto johtaa konkreettisiin parannuksiin ilman, että asiakkaan pitää itse seurata kaikkea.
  4. Läpinäkyvyys: Asiakas pysyy jatkuvasti ajan tasalla verkkosivuston tilanteesta ja kehityssuunnitelmista.

Tuloksia

30%

Kasvu lahjoitusten määrässä (kpl).

50%

Kasvu aineettoman lahjakaupan ostosten määrässä (kpl).

”Verkko­sivu­projekti antoi meille täyden luottamuksen jatkaa verkko­sivujen kehitystä Into-Digitalin kanssa myös tulevai­suudessa.”

– Cecilia Fagerholm, Digisuunnittelija, Suomen World Vision

Huolenpito-palvelumme

Kun verkkosivun ylläpito, analytiikka ja kehitys ostetaan yhdestä paikasta, asiakas saa toimivan ja liiketoimintaa tukevan verkkopalvelun.

Olemme oikea kumppani, kun tavoitteena on pitkäjänteinen kehitys, läpinäkyvä yhteistyö ja verkkosivun jatkuva parantaminen datan avulla.

Tiimimme

  1. Huolenpito ja analytiikka

    Josefiina Leppinen

    Miikka Mäkelä

  2. Strategia ja muotoilu

    Aapo Mäki

  3. Design

    Annika Ryan

  4. Ohjelmistokehitys

    Otto Rautamaa

    Jani Martikainen

    Jutta Kalli

  5. Projektinjohto

    Otto Rautamaa