Hyppää sisältöön

lindroos.fi

Kulta- ja kellosepänliike Lindroosin uusi verkkokauppa tukee ostoprosessia niin verkossa kuin kivijalassakin

Asiakas

Lindroos Oy

Toimituksen sisältö

  • Data ja analytiikka
  • Design
  • Huolenpito
  • Integraatiot
  • Ohjelmistokehitys
  • Palvelumuotoilu
  • Strategia
  • WordPress

Vuonna 1878 perustettu Lindroos on kello- ja kultaseppäalan perheyritys. Myymälä on sijainnut Helsingissä Aleksanterinkadulla vuodesta 1890 lähtien, jonka lisäksi Lindroosilla on kaksi myymälää Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja kolme muuta myymälää Helsingin keskustassa. Meidän tehtävämme oli vastata maailmanlaajuisesti kellon ympäri palvelevan myymälän – verkkokaupan – suunnittelusta ja toteutuksesta, kehittäen kokonaisvaltaisesti brändin asiakaskokemusta.

Palvelu­muotoilu­vaiheessa keskeisiksi käyttäjä­tarpeiksi tunnistettiin tuotteiden helppo löydettävyys, niihin tutus­tumisen sujuvuus sekä ostamisen vaivattomuus – niin verkko­kaupassa kuin kivi­jalka­myymälässä.

Verkko­kauppa suunniteltiin mobile first -periaatteella, painottaen visuaalista viimeis­telyä. Käyttö­liittymä­suunnittelun lähtö­kohtana oli yhdistää viimeistelty ja näyttävä ulko­asu selkeään käyttö­kokemukseen.

Tuhansien tuotteiden vali­koiman esittämisen keskeisenä toiminnalli­suutena on helppo­käyttöinen suodatus- ja haku­toiminto. Lisäksi käyttäjä­polut kellojen tyylien, ominaisuuksien ja brändi­kohtaisten laskeutumis­sivujen kautta ohjaavat asiakkaita suoraan heille relevantteihin tuotteisiin.

Asiakas­kohderyhmän lisäksi käyttö­liittymä­suunnitelmat tuli hyväksyttää keskeisten pää­miehien, kuten Cartierin ja Rolexin edusta­jilla.

Projekti lyhyesti

Uuden verkkokaupan tavoitteena on ensi­sijaisesti parantaa Lindroosin kokonais­valtaista asiakas­kokemusta. Verkkokaupan tulee tukea käyttäjän asiakaskokemusta kokonaisuutena niin verkossa kuin kivijalkamyymälöissä.

Lähtötilanne

Aiemman verkkokaupan puutteet tekivät uudis­tamisesta ajan­kohtaisen; suurimmat ongelmat liittyivät etenkin tuotetiedon hankalaan löydettä­vyyteen, mobiilikäyttöliittymän heikkoon respon­siivi­suuteen sekä kiristyneisiin saavutettamuusvaatimuksiin. Myös sisällönhallintaratkaisut olivat vanhen­tuneita kun esi­merkiksi hinta- ja saldotietojen hallinta ja päivittäminen oli vaivalloista.

Ulkoasu palvelemaan käyttäjiä ja vakuuttamaan päämiehiä

Tyypillisesti verkkokaupan käyttöliittymä suunnitellaan ensisijaisesti yhtä kohdeyleisöä – asiakkaita – varten. Asiakaskohderyhmän lisäksi Lindroosin tapauksessa käyttöliittymäsuunnitelmat tuli hyväksyttää myös keskeisten päämiehien kuten Cartierin ja Rolexin edustajilla.

Mobiilioptimoitu, pelkistetty mutta moderni käyttöliittymä on suunniteltu välittämään arvokkuuden tunnetta. Pitkälti mustavalkoinen visuaalinen ilme saa värinsä ja tunnelmansa Lindroosin päämiesten laadukkaasta kuvamateriaalista.

Arvokkuus ei kuitenkaan ole itseisarvo – käyttöliittymän ensisijainen tehtävä on tukea ostoprosessia, olipa kyse suoraan verkkokaupassa tehtävästä ostosta tai alustasta, jossa asiakas voi kerätä tietoa, vertailla vaihtoehtoja ja inspiroitua.

Teknologia ja integraatiot

Verkkokauppa rakennettiin täysin räätälöidysti WordPress-julkaisujärjestelmällä ja sen WooCommerce-laajennoksella. Lisäksi palveluun toteutettiin laajamittainen kaksisuuntainen integraatio Lindroosin kassajärjestelmään. Näin ollen investointi verkkokauppaan oli Lindroosille myös investointi sisäisiin prosesseihin.

Huolenpito

Yhteistyö jatkuu yhteiskehittämisen, tukipalvelun ja ylläpidon muodossa. Palvelun toimivuutta analysoidaan tarkasti ja kehitystoimenpiteitä tehdään kehitysjaksoissa jatkuvasti.

Tiimi

  1. Strategia ja muotoilu

    Aapo Mäki

  2. Design

    Ernesti Niemi

  3. Ohjelmistokehitys

    Antti Lassila

    Esko Ruonala

    Laalo Ceesay

    Tuomo Vitikainen

  4. Projektinjohto

    Aapo Mäki

    Arto Hautanen

  5. Huolenpito

    Josefiina Leppinen

    Miikka Mäkelä

    Pekka Suopellonmäki