lindroos.fi
Kulta- ja kellosepänliike Lindroosin uusi verkkokauppa tukee ostoprosessia niin verkossa kuin kivijalassakin

Asiakas
Lindroos Oy
Vieraile
Toimituksen sisältö
- Data ja analytiikka
- Design
- Huolenpito
- Integraatiot
- Ohjelmistokehitys
- Palvelumuotoilu
- Strategia
- WordPress
Vuonna 1878 perustettu Lindroos on kello- ja kultaseppäalan perheyritys. Myymälä on sijainnut Helsingissä Aleksanterinkadulla vuodesta 1890 lähtien, jonka lisäksi Lindroosilla on kaksi myymälää Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja kolme muuta myymälää Helsingin keskustassa. Meidän tehtävämme oli vastata maailmanlaajuisesti kellon ympäri palvelevan myymälän – verkkokaupan – suunnittelusta ja toteutuksesta, kehittäen kokonaisvaltaisesti brändin asiakaskokemusta.

Palvelumuotoiluvaiheessa keskeisiksi käyttäjätarpeiksi tunnistettiin tuotteiden helppo löydettävyys, niihin tutustumisen sujuvuus sekä ostamisen vaivattomuus – niin verkkokaupassa kuin kivijalkamyymälässä.


Verkkokauppa suunniteltiin mobile first -periaatteella, painottaen visuaalista viimeistelyä. Käyttöliittymäsuunnittelun lähtökohtana oli yhdistää viimeistelty ja näyttävä ulkoasu selkeään käyttökokemukseen.

Tuhansien tuotteiden valikoiman esittämisen keskeisenä toiminnallisuutena on helppokäyttöinen suodatus- ja hakutoiminto. Lisäksi käyttäjäpolut kellojen tyylien, ominaisuuksien ja brändikohtaisten laskeutumissivujen kautta ohjaavat asiakkaita suoraan heille relevantteihin tuotteisiin.



Asiakaskohderyhmän lisäksi käyttöliittymäsuunnitelmat tuli hyväksyttää keskeisten päämiehien, kuten Cartierin ja Rolexin edustajilla.



Projekti lyhyesti
Uuden verkkokaupan tavoitteena on ensisijaisesti parantaa Lindroosin kokonaisvaltaista asiakaskokemusta. Verkkokaupan tulee tukea käyttäjän asiakaskokemusta kokonaisuutena niin verkossa kuin kivijalkamyymälöissä.
Lähtötilanne
Aiemman verkkokaupan puutteet tekivät uudistamisesta ajankohtaisen; suurimmat ongelmat liittyivät etenkin tuotetiedon hankalaan löydettävyyteen, mobiilikäyttöliittymän heikkoon responsiivisuuteen sekä kiristyneisiin saavutettamuusvaatimuksiin. Myös sisällönhallintaratkaisut olivat vanhentuneita kun esimerkiksi hinta- ja saldotietojen hallinta ja päivittäminen oli vaivalloista.
Ulkoasu palvelemaan käyttäjiä ja vakuuttamaan päämiehiä
Tyypillisesti verkkokaupan käyttöliittymä suunnitellaan ensisijaisesti yhtä kohdeyleisöä – asiakkaita – varten. Asiakaskohderyhmän lisäksi Lindroosin tapauksessa käyttöliittymäsuunnitelmat tuli hyväksyttää myös keskeisten päämiehien kuten Cartierin ja Rolexin edustajilla.
Mobiilioptimoitu, pelkistetty mutta moderni käyttöliittymä on suunniteltu välittämään arvokkuuden tunnetta. Pitkälti mustavalkoinen visuaalinen ilme saa värinsä ja tunnelmansa Lindroosin päämiesten laadukkaasta kuvamateriaalista.
Arvokkuus ei kuitenkaan ole itseisarvo – käyttöliittymän ensisijainen tehtävä on tukea ostoprosessia, olipa kyse suoraan verkkokaupassa tehtävästä ostosta tai alustasta, jossa asiakas voi kerätä tietoa, vertailla vaihtoehtoja ja inspiroitua.
Teknologia ja integraatiot
Verkkokauppa rakennettiin täysin räätälöidysti WordPress-julkaisujärjestelmällä ja sen WooCommerce-laajennoksella. Lisäksi palveluun toteutettiin laajamittainen kaksisuuntainen integraatio Lindroosin kassajärjestelmään. Näin ollen investointi verkkokauppaan oli Lindroosille myös investointi sisäisiin prosesseihin.
Huolenpito
Yhteistyö jatkuu yhteiskehittämisen, tukipalvelun ja ylläpidon muodossa. Palvelun toimivuutta analysoidaan tarkasti ja kehitystoimenpiteitä tehdään kehitysjaksoissa jatkuvasti.



Tiimi
Strategia ja muotoilu
Aapo Mäki
Design
Ernesti Niemi
Ohjelmistokehitys
Antti Lassila
Esko Ruonala
Laalo Ceesay
Tuomo Vitikainen
Projektinjohto
Aapo Mäki
Arto Hautanen
Huolenpito
Josefiina Leppinen
Miikka Mäkelä
Pekka Suopellonmäki