Suurta osaa verkkosivuista hallinnoidaan jonkin julkaisujärjestelmän (eng. Content Management System, CMS) kautta. Julkaisujärjestelmistä kirkkaasti maailman suosituin on WordPress, mutta markkinoilla on tarjolla myös muita vaihtoehtoja, muun muassa Drupal, Joomla sekä Squarespace.
Tässä artikkelissa nappaamme lähempään tarkasteluun WordPressin ja Drupalin, jotka ovat Suomessa suosituimpia keskisuurten ja suurten verkkopalveluiden taustalla puksuttavista julkaisujärjestelmistä. Tämän tekstin luettuasi olet valaistuneempi siitä, kumpi alusta olisi juuri omiin tarpeisiisi sopiva vaihtoehto.
WordPress on helppokäyttöinen ja kustannustehokas
WordPressin suosiolle julkaisualustana on monia hyviä syitä. Ensinnäkin avoimeen lähdekoodiin perustuvan WordPressin käyttöönotto on pääsääntöisesti kohtuullisen ketterää. Tästä on hyötyä sekä verkkosivujen kehittäjälle (koodarille) että ylläpitäjälle (tuskailevalle markkinointitiimin jäsenelle).
Verkkosivuston kehittäjän näkökulmasta WordPress tarjoaa joustavat mahdollisuudet räätälöityjen sisällönhallintatyökalujen ja toiminnallisuuksien toteuttamiseen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että käyttöliittymäsuunnittelijankaan työtä ei rajoiteta julkaisujärjestelmän toimesta. Tämä kaikki joustavuus yhdessä mahdollistavat WordPress-verkkosivujen suunnittelun ja toteutuksen täydellisesti asiakkaan tarpeisiin.
Verkkopalvelun sisällön ylläpitäjän näkökulmasta WordPress tarjoaa selkeän ja varsin pitkälle hiotun käyttöliittymän, jonka avulla sisällön julkaisu ja päivittäminen on helppoa kuin heinänteko. Esimerkiksi uutisten tai blogitekstien lisäämisen oppii helposti, vaikka verkkosivujen ylläpitäminen ei olisikaan entuudestaan kovin tuttua puuhaa. Täytyy kuitenkin muistaa, että myös WordPressistä saa tehtyä sisällön ylläpitäjän näkökulmasta kankean, jos kehittäjä niin päättää. Toimittajan sisällönhallintaan liittyvät WordPress-käytänteet on siis hyvä varmistaa, kun tarjouksia vertaillaan.
WordPressissä sisällön ylläpitäjien parempi palveleminen esimerkiksi sisältötyyppien, sivupohjien ja joustavien sisältömoduulien mahdollistamisella on hyvin tehtynä Drupalia selvästi näppärämpää. Hyvälläkään verkkosivustolla ei tee mitään, jos sisältö ei ole kunnossa, joten me pidämme joustavien sisällönhallintatyökalujen merkitystä verkkosivu-uudistuksissa äärimmäisen tärkeänä.
WordPress taipuu moneen
Alun perin WordPress kehitettiin erityisesti bloggaajien julkaisujärjestelmäksi ja sen päälle onkin tehty vuosien varrella lukematon määrä blogeja. Historia selittää ajoittain ilmenevää nihkeyttä WordPressiä kohtaan; mielikuva simppelistä blogialustasta ei meinaa lähteä kulumallakaan. Tämä mielikuva ei kuitenkaan enää tänä päivänä ole totta. Kutakuinkin mihin tahansa asentoon taivuteltava WordPress soveltuu tukevaksi kivijalaksi lähes kaikille verkkosivuille. Esimerkiksi järkälemäisen plan.fi:n devaajamme toteuttivat WordPressin päälle. Vaikka tässä artikkelissa ei keskitytä verkkokauppa-, vaan nimenomaan verkkosivusto-ominaisuuksiin, on syytä muistaa, että WordPressin WooCommerce-lisäosa tarjoaa myös kauppamahdollisuuden.
Etuna WordPressille on laaja ja aktiivinen kehittäjäyhteisö, joka on tuottanut valmiiksi valtavan määrän ilmaisia ja maksullisia lisäosia. Tarkkaan valituilla lisäosilla voi saada rutkasti vauhtia verkkosivuprojektiin, kun pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Erityisen hyvä esimerkki lisäosista on jo edellä mainitsemani WooCommerce.
Me Into-Digitalilla arvioimme, mitkä toiminnallisuudet hoituvat valmiilla lisäosilla ja mitkä puolestaan on parempi toteuttaa räätälöidysti suoraan nimenomaiseen tarpeeseen. Laadukkaan ja toimintavarman verkkosivuston toteutuksessa hyvänä reunaehtona kannattaa pitää sitä, että vain hyväksi todettuja, jatkuvan kehityksen piirissä olevia ja tietoturvallisia lisäosia valitaan käyttöön. Osaava verkkopalvelutuottaja osaa taivuttaa WordPressin lähes mihin muotoon tahansa.
Drupalilla järeääkin järeämpää kustomointia
WordPressin tavoin myös Drupal perustuu avoimeen lähdekoodiin ja senkin taustalla toimii laaja kehittäjien yhteisö. Drupalin merkittävimpänä etuna ja samalla julkaisujärjestelmän Akilleen kantapäänä on sen lähes loputon kustomoitavuus. Pohjimmiltaan Drupalissa kyse on rungosta, jonka päälle kehittäjät voivat rakentaa lähes mitä tahansa. Siksi Drupalin kanssa alkuun pääseminen ja verkkopalvelun selkärangan rakentaminen vaativat WordPressiä enemmän työtä.
Tästä syystä Drupal on perinteisesti koettu hyväksi alustaksi kookkaille ja kompleksisille verkkopalveluille. Drupalin voi toki periaatteessa valita myös yksinkertaisten verkkopalvelun taustalle, mutta koska Drupalilla verkkopalvelun pohjan valaminen on WordPressiä työläämpää, näkyy valinta todennäköisesti myös projektin kustannuksissa.
Drupalin piirteisiin kuuluvat tietty järeys ja särmikkyys. Drupal soveltuu valtavien sivustokokonaisuuksien rungoksi, ja esimerkiksi käyttäjäroolien määrittäminen voidaan tehdä vielä WordPressiäkin tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin.
Drupal on usein luonnollinen valinta, mikäli nykyinen verkkopalvelu on jo toteutettu Drupalilla ja sitä halutaan vielä jatkokehittää. Tällöin koko verkkosivua on harvoin järkevää siirtää uudelle julkaisualustalle.
Uuden verkkopalvelun luominen Drupalin päälle kannattaa lähinnä niissä harvoissa tapauksissa, joissa tarvittavaa toiminnallisuutta ei pystytä rakentamaan WordPressin päälle. Käytännössä näin käy kuitenkin hyvin harvoin.
Tietoturva ja skaalautuvuus riittävät molemmissa vaihtoehdoissa
Kunhan sivuston ylläpitäjä valitsee hosting-palvelun huolellisesti, skaalaavat sekä WordPress- että Drupal-pohjaiset verkkopalvelut tarvittaessa suurienkin käyttäjämassojen tarpeisiin ilman hidastelua.
Tietoturvan näkökulmasta Drupalilla on ollut historiassa hieman WordPressiä parempi maine. Nykyään sekä WordPress- että Drupal-verkkopalveluista saadaan hyvinkin tietoturvallisia. Kunhan on ammattilainen huolehtimassa sivuston ylläpidosta ja jatkokehityksestä. WordPressiin liittyneet tietoturvaongelmat voidaan selittää pitkälti WordPress-sivujen massiivisella määrällä ja joidenkin sivujen kehnolla ylläpidolla.
Lyhyesti voi sanoa, että suosittelemme asiakkaidemme julkaisujärjestelmäksi käytännössä aina WordPressiä, ellei Drupalin valintaan ole pakottavaa syytä.
WordPressin avulla rakennamme hyvin laajoja sivustokokonaisuuksia, joissa ennakoiva haku, verkkomaksut, eri järjestelmien integraatiot ja dynaamisen sisältö ovat tuttuja toiminnallisuuksia. Uusien toiminnallisuuksien kehittäminen WordPressin päälle on pääsääntöisesti helpompaa kuin Drupalin tapauksessa, mikä jälleen kerran näkyy projektin edullisempana hintana.
Yhteenveto
Into-Digital on perustettu vuonna 2002 ja me olemme syystä ajautuneet suosittelemaan WordPressiä asiakkaan verkkosivuston julkaisujärjestelmäksi lähes poikkeuksetta. Me emme ole ainoastaan WordPress-talo, vaikka se valikoituukin ehdotukseksemme seuraavista syistä hyvin usein:
- WordPressissä suunnittelu ja toteutus on lähes täysin rajoituksettoman joustavaa. Tämä tarkoittaa asiakkaalle, ja etenkin asiakkaan asiakkaalle parasta mahdollista verkkopalvelua.
- WP-kehittäminen – eli koodaaminen – on verrokkejaan joustavampaa. Tällä on luonnollisesti suora vaikutus projektikustannuksiin.
- Julkaisujärjestelmän laajentaminen niin räätälöidysti kuin lisäosin – WordPress soveltuu niin pienten, kuin isojen ja ’’raskaiden’’ verkkopalveluiden sisällönhallintajärjestelmäksi. Drupal puolestaan liittyy tarkoituksenmukaisuuskeskusteluun vasta isommassa päässä, ja jää sielläkin usein WordPressin etujen jalkoihin.
- Se, että WordPress on maailman ylivoimaisesti suosituin avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmä, on statement, jolle on syynsä. Tämä varmistaa myös sen, että asiakas löytää WordPress-apua lukemattomien kehityskumppaniehdokkaiden myötä joka nurkan takaa.
Into-Digital apuna verkkopalveluprojektissa
Me autamme sinua mielellämme verkkopalveluprojektisi kanssa. Jos aiemmasta ei vielä käynyt selväksi, toteutamme verkkosivuja pääsääntöisesti WordPressin päälle, mutta talosta löytyy kyllä runsaasti myös tietoa ja taitoa Drupalin käsittelystä. Esimerkiksi piltti.fi on toteutettu Drupalin päälle. Miksi? Koska asiakkaan konserikäytänteet niin edellyttivät.
Verkkopalvelun ja jatkokehityksen hinta riippuu suunnitellun projektin laajuudesta (kirjoitimme tästäkin artikkelin). Kustannusarvion laskemisen kanssa pääsemme parhaiten vauhtiin, kun otat yhteyttä alta löytyvällä lomakkeella tai pirauttamalla suoraan mulle eli Aapolle. Olemme myös koonneet verkkopalvelun ostajille oppaan – käy nappaamassa vinkit talteen!
Aapo Mäki
Aapo on Into-Digitalin toimitusjohtaja, osakas, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun laaja-alainen taitaja sekä iänkaikkinen FC Barcelona -fani.
aapo.maki@into-digital.fi 050 330 8959Ryhdytäänkö töihin?
"*" näyttää pakolliset kentät