Verkkosivusto on yrityksen tai muun organisaation tärkein yksittäinen markkinointiviestinnän väline. Tässä artikkelissa käsittelen kuusi tärkeintä syytä verkkosivuston uudistukselle.
Luet tätä artikkelia juuri uudistetulla verkkosivustollamme. Kirjoitus käsittelee tärkeimpiä syitä verkkosivuston uudistukselle, ja esimerkkinä toimii itseoikeutetusti me. Kirjoittaja olen minä, Aapo Mäki. Toimin Into-Digitalin toimitusjohtajana ja rakastan verkkosivustoja. Artikkelin lopussa kerron, mitä meidän verkkosivuston uudistus maksoi.
”Esimerkiksi ruma ulkoasu ei ole sellaisenaan peruste verkkosivuston uudistukselle.”
On jännittävää kuulla asiakkailta perusteluita sille, miksi verkkosivusto ollaan uudistamassa tai miksi se uudistettiin. Toisaalta on jännittävää lukea meidän toimittajien eri näkemyksiä aiheeseen liittyen. Luulen, että olen kuullut melko lailla kaiken.
On sekä meidän intolaisten, että muidenkin verkkosivustoasiantuntijoiden vastuu opettaa asiakkaitamme ostamaan verkkosivustoja, joita on yllättävän vaikea ostaa. Ostamisen opettaminen tarkoittaa auttamista ymmärtämään. Esimerkiksi ruma ulkoasu ei ole sellaisenaan peruste verkkosivuston uudistukselle.
Verkkosivusto on tyypillisesti yrityksen tai muun organisaation tärkein yksittäinen markkinointiviestinnän väline, jonka tehtävä on edistää liiketoimintaa. Täten on kriittisen tärkeää ajatella syitä verkkosivuston uudistamiselle liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Kulmahuoneen asia siis, eikös?
Verkkosivuston tehtävä on edistää liiketoimintaa
Seuraavassa kuusi tärkeintä syytä verkkosivuston uudistukselle, joista suurin osa täyttyy myös meidän tapauksessamme. Nippelitietona muuten se, että sivusto uudistettiin viimeksi melko lailla tasan tarkkaan kaksi vuotta sitten. Miksi taas?
1. ”Tunnelma” verkkosivustolla
Ensimmäinen kohta – tunnelma – on jokseenkin abstrakti ja pahoittelen sitä. On tärkeää pohtia, minkälaisen ja kuinka laadukkaan muistijäljen verkkosivustonne teistä jättää. Tähän vaikuttaa monet eri asiat, kuten ulkonäkö, toimivuus ja sisältö.
Meidän oman verkkosivustomme on tarkoitus näyttää ja tuntua laadukkaalta, huolellisesti toteutetulta ja hyödylliseltä. Ja hienolta! Lienee selvää, että nämä ominaisuudet toteutuessaan (mitä olette mieltä?) nostavat todennäköisyyttä sille, että asiakas haluaa soittaa tai jättää yhteydenottopyynnön.
”Jos tunnelma on ihan pielessä, tarvitaan dynamiittia.”
Yrityksemme on kasvanut viimeisen kahden vuoden aikana reilusti. Samalla tekemisemme ja osaamisemme on kehittynyt. Olemme siis selvästi parempia kuin kaksi vuotta sitten. Vain verkkosivuston uudistus mahdollisti sen, että asiakkaamme ja potentiaaliset sellaiset saavat ajantasaisen tunnelman meistä.
Jos tunnelma on ihan pielessä, tarvitaan dynamiittia. Nimittäin siihen, että vanha sivusto räjäytetään ja uusi rakennetaan kokonaan tyhjästä. Toki se maksaa. Mutta niin maksaa myös nykyisen sivuston jatkokehitys, mikäli vanhan sivuston on annettu hapantua omatoimisesti vuositolkulla. Uudistus, uudistus, uudistus!
2. Työkalut teihin kohdistuvan kysynnän kasvattamiseen ovat puutteelliset verkkosivustolla
Minkälainen myyntiorganisaatio teillä on ja miten verkkosivusto saadaan ruokkimaan myyntipumppua parhaalla mahdollisella tavalla? Mitkä toiminnallisuudet tai sisällöt edesauttavat teihin kohdistuvan kysynnän kasvattamista?
Olemme oppineet sen, että asiakkaidemme on useimmiten tarpeellista kyetä tutustumaan omatoimisesti eri sisältöihin ennen yhteydenottoa, jonka jättämisen tulee olla helppoa ja selkeää. Seuraavassa sisältöjä meidän omalta sivustoltamme:
- Osaaminen; palvelumuotoilu, sisältö, design, ohjelmistokehitys
- Palvelut; verkkosivut, -kaupat, ylläpito ja digimarkkinointi
- Työt; referenssejämme ja asiakkaitamme
- Artikkelit; asiantuntijakirjoituksia, kuten tämä
- Muu sisältö; ostajan opas, me työnantajana ja muuta kivaa!
Meidän tapauksessamme laadukkaalla ja kattavalla sisältövalikoimalla pyritään siis kasvattamaan sen todennäköisyyttä, että asiakas ottaa meihin yhteyttä.
Yhteydenottotapojen suhteen olemme päätyneet siihen malliin, että annetaan asiakkaan valita tapa olla yhteydessä. Yhteydenottolomake löytyy ’’joka paikasta’’. Yhteystiedot puhelinnumeroineen ja sähköposteineen ovat myös saatavilla kattavasti. Joku muu organisaatio saattaisi tarvita esimerkiksi chatin, upotetun myyjäbotin, HubSpot-kalenterivarausnäkymän ja perinteisen yhteydenottolomakkeen. Tai verkkokauppatoiminnallisuuksia!
Jotta kaikkia näitä myyntityön onnistumisen, tai siis alkamisen, todennäköisyyttä kasvattavia sisältöjä pystytään esittämään laadukkaasti, me Intolla tarvitsimme reilusti uusia työkaluja. Verkkosivuston uudistus paikallaan!
3. Liiketoimintanne ja/tai brändi-ilmeenne on uudistunut
Jos liiketoimintanne tai brändi(-ilmeenne) on muuttunut tai tulee muuttumaan, on verkkosivuston uudistaminen usein paikallaan. Miksi?
Liiketoiminnan muutoksesta on syytä viestiä. Verkkosivuston uudistus? Yeah! Jollakin yrityksellä tilanne saattaa olla vaikkapa se, että palvelutarjonta on muuttunut tai kasvanut siten, että niiden parhaaseen mahdolliseen esittämiseen tarvitaan reilusti monipuolisemmat sisällönhallintatyökalut verkkosivustolle.
Brändi-ilme päivittyy joskus liiketoiminnan muuttumisen myötä, joskus muuten vaan. Miltä verkkosivusto näyttää? Onko se musta ja tunkkainen vai vaalea ja ilmava? Onko kuvat olennaisessa osassa brändi-ilmettänne? Mikäli brändinne on visuaalisesti uudistettu tai uudistumassa, ollaan jännän äärellä. Harvoin riittää, että logo, värit ja fontit vaihdetaan uusiin sivustolla. Tällöin lopputulos jää brändi-ilmeen näkökulmasta usein parhaastaan.
Kun verkkosivuston käyttöliittymä halutaan suunnitella ja toteuttaa kokonaan uusiksi, keskustelussa on kerta kerrasta vahvoilla mahdollisuus verkkosivuston täydelliseen uudistamiseen. Eikä esimerkiksi niin, että ’’tehdään vaan se käyttöliittymä uusiksi’’. Vanha tauhka verkkosivuston backendissä, esim. kankea sisällönhallintajärjestelmä tai huonot kehityskäytänteet usein aiheuttavat sen, että ’’pelkän käyttöliittymän uudistaminen’’ on itseasiassa kokonaisuudistusta työläämpää ja lopputulos huonompi.
4. Verkkosivuston sisällön päivittäminen on vaikeaa ja hidasta
Sivusinkin edellä kakkoskohdassa sitä, että on tärkeää, että esimerkiksi artikkeleja on ylipäätänsä mahdollista julkaista verkkosivustolla. Yksityiskohtaisempi kysymys on, että kuinka helppoa (nopeaa) tai vaikeaa (aikaa vievää) artikkelin perustaminen tai kampanjasivun perustaminen on? On nimittäin tärkeää tiedostaa, ettei verkkosivuston uudistuksen kustannukset pitkällä aikavälillä ole mitään siihen verrattuna siihen, että työkalujen kankeus vie ihmistenne aikaa vaikkapa edes muutaman päivän kuukaudessa.
Jos sisältötiiminne työkalut ovat kehnoimmat kaikista, on syytä kääntää keskustelu verkkosivuston uudistukseen!
Tässä(kin) kohtaa on hyvä kuitenkin muistaa: onko teille merkityksellistä, kuinka kattavat, joustavat ja helppokäyttöiset sisällönhallintamahdollisuudet sivustolta löytyy? Ei niitä huvikseen tarvita. Ne eivät ole itseisarvo. Tarve muuttuu todelliseksi vasta sitten, jos olette päättäneet esimerkiksi tuottaa jatkuvasti asiantuntijasisältöä (sisältömarkkinointia) kasvattaaksenne teihin kohdistuvaa kysyntää. Eli edistääksenne liiketoimintaanne.
5. Kävijöiden puuttuminen verkkosivustolta
Hakukoneoptimointi on pitkälti sisällöllistä asiaa, mutta vaikuttaa siihen tekniikkakin. Jos sivustonne olisi esimerkiksi valtavan hidasteleva tai ei-responsiivinen, Google ei varmasti suosittele sivustoasi hakukoneessaan.
(Muuten) hyvällä verkkosivustolla ei tee mitään, jollei sinne löydä oikeanlaisia käyttäjiä tekemään oikeita asioita. Olemme törmänneet myös niihin tilanteisiin, että sivusto on yllättävän hyvä esimerkiksi käyttökokemukseltaan, mutta taustasysteemit niin kehnoja, että jo pelkästä hakukonelöydettävyyden näkökulmasta uudistus on tarpeen.
6. Verkkosivuston saavutettavuus
Tiesittekö, että kaikkien yksityisenkin sektorin toimijoiden verkkosivuston tulee olla saavutettavia vuoteen 2025 mennessä? Verkkosivuston uudistus on siis hyvin todennäköisesti tiedossa, myös teille.
Saavutettavuudessa on kyse yhdenvertaisten mahdollisuuksien tarjoamisesta digimaailmassa. Jos sivusto ei ole saavutettava, tavoitetaan asiakkaat yleensä huonommin, sillä heidän käyttökokemuksensa voi tyssätä esimerkiksi teknisiin haasteisiin tai sisältöjen vaikealukuisuuteen.
”Esteettömyysdirektiivin astuessa voimaan vuonna 2025 saavutettavuus tulee koskettamaan myös yksityisten yritysten palveluita.”
Suomessa laki edellyttää tällä hetkellä verkkosivustojen saavutettavuutta useilta toimijoilta, esimerkiksi viranomaisilta, julkisoikeudellisilta laitoksilta, maksulaitoksilta ja tunnistamista ja verkkomaksamista vaativilta palveluilta. Vuonna 2019 voimaan astunut laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta pohjautuu EU:n saavutettavuusdirektiiviin. Tiedämme jo nyt, että viimeistään 2025 saavutettavuusvaatimukset tulevat radikaalisti laajenemaan. EU-direktiivi on vaatinut toistaiseksi vain osaa yrityksistä sekä julkisia ja yleishyödyllisiä toimijoita noudattamaan WCAG 2.1 -saavutettavuusstandardia. Esteettömyysdirektiivin astuessa voimaan vuonna 2025 saavutettavuus tulee koskettamaan myös yksityisten yritysten palveluita.
Verkkosivustojen saavutettavuus tarkoittaa yksinkertaistettuna useimmiten teknisiä yksityiskohtia ja visuaalisia reunaehtoja. Esimerkiksi näppäimistönavigoinnin tulee olla mahdollista, kuten myös ruudunlukulaitteella operointi. Lisäksi kontrastien pitää olla sellaisia, että huononäköisempikin ihminen kykenee verkkopalvelua käyttämään.
Lopuksi
Sinä, kuka olet päässyt kilometrin pituisen artikkelini tähän saakka: kiitos! Vaikea asia pureskeltavaksi yhtään tätä lyhyemmin.
Verkkosivusto ihan oikeasti on – tai voisi olla – lähes kaikkien organisaatioiden tärkein yksittäinen markkinointiviestinnän väline. Uudistusta ei siksi pidä tehdä uudistamisen ilosta, vaan sitä pitää tarkastella liiketoiminnan näkökulmasta. Laadukas verkkosivusto tuottaa haluttuja tuloksia enemmän ja kustannustehokkaammin. Mitä tapahtuisi, jos uudistusta ei tehtäisi? Mitä tapahtuisi, jos sivustoa ei olisi ollenkaan? Mitä voisi tapahtua, jos se tehdään parhaalla mahdollisella tavalla?
Verkkosivuston uudistamisaatoksissa on tärkeää huomioida realiteetit. Verkkosivustolla ei tee mitään, jollei siellä ole laadukasta sisältöä. Onko teillä kykyä tuottaa laadukasta sisältöä vaikkapa palvelukuvausten muodossa? Jatkuvasti esimerkiksi artikkeleiden muodossa? Onko teillä valmiuksia panostaa hakukoneoptimointiin ja digimarkkinointiin, jotta uudistetulle sivustolle saadaan väkeä?
Liian usein törmään tilanteeseen, että asiakkaan budjetti on yksinkertaisesti aivan liian pieni sitä varten, että olisi mahdollista rakentaa heidän tarpeeseensa paras mahdollinen verkkosivusto. Joidenkin organisaatioiden osalta paras mahdollinen verkkosivusto saattaa syntyä 10 tai 20 tuhannella eurolla. Toisinaan 100 tuhannella eurolla. Toki riippuen lähtötilanteesta, melkeinpä sanoisin: uudistukseen ei kannata ryhtyä, jollei tavoitella erinomaista (ja olla valmiita panostamaan siihen). Seiskan saittia on turha tehdä. Käyttäkää ne rahat mieluummin nykyisen viilaukseen ja digimarkkinointiin.
Meidän oma sivustomme ansaitsee mielestäni arvosanan 9/10. Se on julkaistu alle viikko sitten ja jo nyt löytyy kehitettävää. Ei ole helppoa tämä, mitä teemme. Tunteja sivuston tekemiseen käytettiin noin 40 000 euron arvosta.
Onnistumisiin,
Aapo
Aapo Mäki
Aapo on Into-Digitalin toimitusjohtaja, osakas, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun laaja-alainen taitaja sekä iänkaikkinen FC Barcelona -fani.
aapo.maki@into-digital.fi 050 330 8959Lisää artikkeleitamme
Esimerkkejä töistämme
Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Katso lisää esimerkkejä töistämme täältä.