1. Tavoitteenasi on lanseerata uusi verkkopalvelu
Verkkopalvelun valmiiksi saaminen on toki tärkeää. Ja huonokin verkkopalvelu on ehkä parempi kuin ei mitään. Mutta jos olet rakentamassa uutta tai päivittämässä vanhaa, siihen lienee syynsä ja ne ovat liiketoiminnalliset tavoitteesi.
Bisnestavoitteidesi tulisikin ohjata verkkopalvelusi sisällön suunnittelua ja sille asetettavia tavoitteita.
Bisnestavoitteidesi tulisikin ohjata verkkopalvelusi sisällön suunnittelua ja sille asetettavia tavoitteita. Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä, mutta todella usein kysymys tavoitteista saa aikaan lähinnä kiusallisen hiljaisuuden. Laadulliset tavoitteet ”nykyaikainen” ja ”uuden brändin mukainen” ovat nekin tietysti tärkeitä, mutta numeraalisia tavoitteita on ihan pikkasen helpompi mitata.
Numeroiksi pureskelluissa tavoitteissa on sekin hyvä puoli, että ne väkisinkin ohjaavat tekemistä. Sitä saa, mitä mittaa, joten uhraa hetki suunnittelussa mittareidenkin miettimiselle. Verkkosi on kuitenkin todennäköisesti yrityksesi tärkein viestinnän, markkinoinnin ja myynnin väline.
2. Koska sinä tykkäät jostain, kaikki muutkin tykkäävät
Se on yksi hölkäsen pöläys, mistä sinä tykkäät. Totta kai on hyvä, jos olet ihan oikeasti kiinnostunut oman verkkopalvelusi sisällöstä, mutta homman juoni on tämä: verkkopalvelu on tarkoitus rakentaa asiakkaillenne tai potentiaalisille sellaisille.
Ei teidän toimarillenne, vaikka hän asemansa puolesta yleisnero onkin. Eikä it-tyypillenne, jolle ei käy mikään eikä myöskään sille myyjällenne, jonka mielestä tekstiä on liikaa, koska hän ei tykkää lukea mitään. Mistä päästäänkin seuraavaan syntiin:
3. Oletat olettamasta päästyäsi, vaikka tietoakin olisi tarjolla
Turhan usein verkkosivustoa lähdetään suunnittelemaan perstuntumalla. Siitäkin on hyötyä, mutta edes jonkinlainen tutkittuun tietoon pohjautuva lähtöasetelma ohjaa verkkoprojektisi todennäköisemmin kohti sille asettamiasi tavoitteita (ks. 1. synti). Eikä nyt puhuta välttämättä täydellisestä markkinatutkimuksesta 1 000 henkilön haastatteluineen.
Jos et ole suunnittelemassa ensimmäistä samalle kohderyhmälle (tästäkin oli jo puhetta) tarkoitettua sivustoa, sinulle on jo varmasti kertynyt arvokasta käyttäjädataa, jota voit hyödyntää uuden tai uudistettavan verkkopalvelusi suunnittelussa.
Markkinoilla on monia päteviä analytiikkatyökaluja, mutta Google Analyticsilla pääsee jo todella pitkälle
Markkinoilla on monia päteviä analytiikkatyökaluja, mutta Google Analyticsilla pääsee jo todella pitkälle. Oli väline mikä hyvänsä, tietysti sitä pitää vielä jaksaa käyttää. Mieti myös, millä kävijädatalla on sinulle oikeasti merkitystä – esimerkiksi mistä kävijät tulevat sivustollesi, millä sivuilla he viihtyvät ja kuinka kauan ja tyssääkö surffaus aina tiettyyn kohtaan.
Mitattavia asioita on monia ja niiden yhdistely vasta hauskaa ja hyödyllistä onkin, mutta pääasia että mittaat ainakin jotain.
Benchmarkkauksessakaan ei muuten ole mitään vikaa. Se ei tarkoita matkimista vaan sitä että hyödynnät parhaita käytäntöjä ja vältät huonoimpia. Suomeksi: pyörää on turhaa keksiä uudelleen, ellei juuri se ole tavoitteesi.
4. Palvelumuotoilu on todella tärkeää, muttei juuri sinun verkkopalvelullesi
Palvelumuotoilu on pyörinyt kaikkien huulilla viimeiset 13 vuotta, mutta valitettavan usein siitä edelleen tosissaan innostutaan vain seminaareissa. Verkkopalveluun liittyvän palvelumuotoilun ei tarvitse lähteä firmanne arvoista ja se ei vaadi välttämättä toistakymmentä työpajaa. Jo muutaman perusasian huomioimisella – lähtien siis niistä sivustonne vierailijoista/käyttäjistä/asiakkaista – pääset todella pitkälle. Jos et itse osaa, käytä apuna ammattilaista.
Palvelumuotoilussa niin kuin kaikessa modernissa ja kestävässä tekemisessä on, tai ainakin pitäisi olla kyse juuri asiakkaasta. Eli suunnittelet verkkopalvelun käyttäjälähtöisesti niin, että se vastaa sekä käyttäjien tarpeita että omia tavoitteitasi. Investointi tähän osuuteen, oli se sitten aikaa tai rahaa tai molempia, maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.
5. Suhtaudut ylimielisesti sisältöön
Älä naura, mutta yllättävän monille on lopulta aika lailla sama, mitä siellä omassa verkkopalvelussa sanotaan. Kunhan nyt on jotain ok sisältöä, kyllä ne asiakkaat siitä sitten. Kuha tulee, kuha tilaa. No ei se niin mene. Laadukas, asiakkaan sielunelämä ja hakukoneet huomioiden tuotettu, selkeästi rakenteistettu sisältö on kaiken a ja o. Usein omat resurssit sen tuottamiseen kuitenkin yliarvioidaan.
Jos kynä ei pysy kahden hengen markkinointitiiminne käsissä tai teillä ei yksinkertaisesti ole aikaa kirjoittamiseen, antakaa se ammattilaisten hommaksi.
Kaikki meistä eivät runoile kuin ruuneperi. Jos kynä ei pysy kahden hengen markkinointitiiminne käsissä tai teillä ei yksinkertaisesti ole aikaa kirjoittamiseen, antakaa se ammattilaisten hommaksi. Kyllä, se maksaa, mutta sen onkin tarkoitus olla investointi eikä kulu. Sinun täytyy edelleen tietää, mitä haluat, mutta vaivalloisen ja aikaa vievän kirjoittamisen sijaan keskityt hyvään briiffaamiseen ja rakentavaan palautteeseen.
Verkkopalvelun sisällön kehittämiseksi kannattaa ehdottomasti tehdä ainakin hakusanakartoitus. Kartoituksella selvitetään, millä termeillä liiketoimintaasi ja palveluihisi liittyviä hakuja tehdään ja kuinka paljon. Kartoituksen perusteella tunnistat, millaisia sisältöjä sinun ainakin kannattaa luoda.
Terveisin, Mäki
Aapo Mäki
Aapo on Into-Digitalin toimitusjohtaja, osakas, intohimoinen myyjä, verkkopalvelusuunnittelun laaja-alainen taitaja sekä iänkaikkinen FC Barcelona -fani.
aapo.maki@into-digital.fi 050 330 8959