Hyppää sisältöön

Kirjoitettu

Lukuaika

4 min

Kategoria

  • Sisältö

Me annamme kalan ja opetamme kalastamaan – verkkosivuston sisällöntuotannon ABC

Kirjoittaja

Aapo Mäki

”Give a man a fish and you feed him for a day. Teach him how to fish and you feed him for a lifetime”. Oletteko kuulleet tätä sanontaa? Kerron tässä artikkelissa, miten se liittyy verkkosivu-uudistuksiin.

Lopulta vain sisällöllä on merkitystä

Alkuun on hyvä todeta, että valtaosa verkkopalveluista joko menestyy tai on menestymättä sisällön vuoksi. Moderniin verkkosivusisällöntuotantoon liittyy monia asioita, kuten:

  • Sisältöstrategia
  • Sisältörakenne ja sen loogisuus
  • Sisällöllinen SEO
  • Käyttäjäpolut
  • Tekstisisällön tuotanto ja muotoilu
  • Kuva- ja videosisällön tuotanto

Verkkosivuston laadukas sisällöntuotanto ei siis suinkaan ole enää vain tekstin kirjoittamista Wordiin ja sen copypasteamista verkkosivustolle.

Annamme asiakkaillemme kalan

Kun uudistamme verkkopalveluita, autamme asiakkaitamme kaikissa edellä mainituissa kategorioissa:

Sisältöstrategia

Emme suosittele olettamista. Suosittelemme sen sijaan, että laadimme asiakkaamme kanssa sisältöstrategian, jota noudattamalla sisällölliselle tekemiselle syntyy punainen lanka:

  • Tavoitteet
  • Kohderyhmät
  • Sisältötyypit
  • Tonaliteetti ja tyyli (brändin mukaisesti)
Sisältörakenne

Autamme asiakkaitamme suunnittelemaan käyttäjä- ja SEO-ystävälliset navigaatio-, sisältö- ja osoiterakenteet verkkosivustolle.

Organisaatiot tyypillisesti ajattelevat sisältöään oman organisaationsa näkökulmasta. Totuus kuitenkin valtaosassa tapauksista on se, ettei käyttäjää kiinnosta asiakkaidemme organisaatio itsessään, vaan esimerkiksi organisaation tarjonta. Meidän tehtävämme on siis haastaa asiakkaitamme.

Sisällöllinen SEO

Käyttäjät saapuvat verkkosivustolle useimmiten hakukoneista. On siis tärkeää selvittää, millä termeillä asiakkaidemme palveluita haetaan. Kun tämä selvitys on tehty, täytyy sisällössä käyttää sellaista termistöä, jota käyttäjät etsivät.

Esimerkki omasta maailmastamme: puhummeko verkkosivuista, nettisivuista, kotisivuista vai kaikista näistä? Salaisuus: kotisivut on näistä ylivoimaisesti käytetyin hakutermi. Tästä syystä sivustoltamme löytyy useampikin SEO-laskeutumissivu kotisivut-termille.

Sisällölliseen hakukoneoptimointiin liittyy myös sisältöjen metakuvaukset, alt-tekstit, avainsana-asetukset ja kaikkea muutakin jännittävää.

Käyttäjäpolut

Toteutamme kaikissa hankkeissa joustavat ja mahdollisimman dynaamiset työkalut käyttäjäpolkujen rakentamiseen. Työkalut eivät kuitenkaan yksinään riitä, vaan suunnittelemme ja toteutamme myös keskeisimmät käyttäjäpolut yhdessä asiakkaidemme kanssa.

Esimerkki oman sivustomme yhdestä tärkeästä käyttäjäpolusta, kun käyttäjä etsii uutta WordPress-ylläpitokumppania:

Google > WordPress-ylläpito > Haltuunotto > Yhteydenotto.

Tekstisisällön tuotanto ja muotoilu

Itse tekstisisällöllä, kuten todettua, on valtava merkitys. Käytännössä aina asiakkaamme vastaavat itse sisällöntuotannosta. Meidän tehtävämme on suositella, ehdottaa, opastaa ja ohjeistaa. Lisäksi olennaista on, että tekstin muotoilun työkalut ovat laajat ja monipuoliset:

  • Otsikot
  • Ingerssi
  • Leipäteksti
  • Haitarit
  • Listat
  • Lainaukset
  • Nostoelementit, kuten kainalonostot
  • Painikkeet
Kuva- ja videosisältö

Kuva- ja videosisällöt ovat tehokas tapa parantaa käyttökokemusta ja ylipäänsä viestiä brändin tunnelmaa.

Kuva- ja videosisällöntuotanto on kuitenkin tyypillisesti aihealue, johon täytyy satsata myös rahallisesti. Jos resurssit riittävät: kiva! Jos taas eivät, ei verkkopalvelua kannata suunnitella esimerkiksi niin kuvapainotteiseksi. Myös ilman laajaa kuva- ja videomateriaalin käyttöä saadaan luotua laadukas verkkopalvelu.

Oma verkkopalvelumme ja visuaalinen ilmeemme ylipäänsä on hyvä esimerkki tästä.

Me siis hoidamme roolimme verkkosivu-uudistuksissa siten, että julkaisupäivänä verkkosivuston sisältö on tiptop.

Eli annamme kalan.

Verkkosivuston uudistus?

Pohditko verkkosivustonne uudistusta? Jos, tutustu aiheeseen ja ota yhteyttä.

Me opetamme asiakkaitamme kalastamaan

Kun allekirjoitamme asiakkaamme kanssa ohjelmisto­toimitussopimuksen, sovimme käytännössä siitä, että suunnittelemme ja toteutamme asiakkaalle verkkopalvelun. Kyseessä on siis työkalu, jota asiakkaamme tulee hankkeen päätyttyä osata käyttää.

Turhan usein verkkopalveluiden sisällöllinen laatu rapistuu ajan myötä uudistuksen jälkeen. Jos näin käy, on asiakas syönyt hankkeessa antamamme kalan ja vatsa alkaa kurnia.

Turhan usein verkkopalveluiden sisällöllinen laatu rapistuu ajan myötä uudistuksen jälkeen. Tämä johtuu useimmiten siitä, ettei asiakas osaa, kykene tai jaksa ottaa sisällön­tuotannossaan huomioon aiemmin mainittuja aihealueita. Jos näin käy, on asiakas syönyt hankkeessa antamamme kalan ja vatsa alkaa kurnia. Tilanteesta tulee pikaisesti ongelmallinen.

Yksi keskeisimmistä tehtävistämme verkko­palvelu­hankkeissa on opettaa asiakas kalastamaan eli opastaa ja motivoida asiakas ajattelemaan sisällön­tuotantonsa järkevästi ja laadukkaasti myös jatkossa.

Tiesitkö?

Huolenpito-kumppanuusmalliimme sisältyy se, että myös vahdimme ja haastamme asiakastamme jatkuvasti. Meiltä voit siis odottaa kehitysehdotuksia, muistutuksia sekä avun tarjoamista, jos kalastustaidot meinaavat unohtua.

Terkuin, Aapo

Aapo Mäki
Aapo Mäki

CEO / Senior Service Designer