Projekti lyhyesti
Pohjoismaiden suurimpiin kauppakeskuksiin kuuluva Itis uudisti logonsa, visuaalisen ilmeensä ja brändistrategiansa. Meidän tehtävämme oli uuden verkkosivuston tekeminen, toiminnallisesta ja teknisestä määrittelystä toteutukseen ja ylläpitoon.
Verkkosivusto
Ensisijaisesti kauppakeskuksen asiakkaita palveleva verkkosivusto. Asiakkaat etsivät verkkosivustolta esimerkiksi liikkeiden tietoja, tarjouksia ja aukioloaikoja.
Intranet
Intranet kauppakeskuksen liikkeiden edustajien toimesta tehtävään liikkeiden tietojen ylläpitämiseen. Intranetin kautta kerätään myös esimerkiksi tiedot liikkeiden myynneistä.
Brändin mukainen design
Mobiili edellä (mobile first) suunniteltu käyttöliittymä ja Itiksen uuden brändin mukainen visuaalinen ilme. Värin visuaaliseen ilmeeseen tuovat etenkin kuvamaailmassa näkyvät, Itiksen keskenään erilaiset ihmiset.
Integraatiot ja ketterä sisällönhallinta
Teknisessä toteutuksessa huomioitiin erityisesti integraatiot eri järjestelmien välillä. Sisältöjen monipuoliset esitystavat ja ketterät esitystavat tehtiin WordPress-sisällönhallintatyökalulla ja sen Gutenberg-editorilla.
Tavoitteet
- Uuden visuaalisen ilmeen ja brändin digitalisointi
- Liikkeiden tietojen sujuva käyttö ja ylläpito
- Käytettävyys etenkin älypuhelimilla
- Liikkeiden edustajien entistä parempi sitouttaminen kauppakeskuksen toimintaan
- Suorituskykyinen ja tietoturvallinen tekninen ratkaisu
Ratkaisut
- Älykäs liikehaku, liikkeiden suodatus ja karttatoiminnallisuus
- Intranet liikkeiden edustajien ja Itiksen tiimin käyttöön
- Käyttöliittymän suunnittelu ensisijaisesti mobiilikäyttö edellä (”mobile first”)
- Alustana WordPress, kartat Mappedin-työkalulla.
- Jatkuva ylläpito 24/7 ja jatkokehitys
Tulokset
- Verkkosivustolla keskimäärin käytetty aika on nelinkertaistunut.
- Vierailun aikana selattavien sivujen määrä on kasvanut 50%.
- Selvästi aiempaa suurempi osa käyttäjistä selaa vierailun aikana useamman kuin yhden sivun.
- Itiksen tiimi ja liikkeiden edustajat ovat ottaneet intranetin aktiivisesti käyttöön ja esimerkiksi verkkopalvelussa julkaistujen tarjousten määrä on selvästi aiempaa suurempi.
- Tyytyväinen asiakas ja tyytyväinen Into-Digitalin tiimi.
Kiinnostuitko?
Lue eteenpäin ja tutustu tarkemmin onnistumisemme vaiheisiin tai ota yhteyttä.
Onnistuimme palvelumuotoilussa:
Monta käyttäjäryhmää, monta käyttötapausta
Verkkosivuston tärkeimpiä käyttäjiä ovat kauppakeskuksen asiakkaiden ja lähialueen asukkaiden lisäksi kauppakeskuksen liikkeiden edustajat, jotka ylläpitävät liikkeiden tietoja intranetin kautta. Tarkoituksena on myös positiivisesti vaikuttaa yrityksien halukkuuteen tuoda liikkeensä Itikseen.
Palvelumuotoilussa huomioitiinkin huolellisesti sekä verkkosivuston käyttäjät että ylläpitäjät. Ylläpitäjien määrä on Itiksellä poikkeuksellisen suuri, koska Itiksen toimiston henkilökunnan lisäksi verkkosivuston sisältöjä ylläpitävät liikkeiden edustajat intranetin kautta.
Onnistuimme sisällöissä:
Liikkeiden tiedot ovat verkkosivuston tärkein sisältö
Kauppakeskusten verkkopalveluissa eniten käytetyt sisällöt ja toiminnallisuudet tyypillisesti liittyvät aukioloaikoihin, myymälöihin ja palveluihin. Tämä sääntö pätee myös Itiksen tapauksessa. Liikkeille taas erityisen tärkeää on tarjouksien ja lounaslistojen saaminen esiin verkkosivustolla.
Kauppakeskusten verkkopalveluissa eniten käytetyt sisällöt ja toiminnallisuudet tyypillisesti liittyvät aukioloaikoihin, myymälöihin ja palveluihin. Tämä sääntö pätee myös Itiksen tapauksessa. Liikkeille taas erityisen tärkeää on tarjouksien ja lounaslistojen saaminen esiin verkkosivustolla.
Verkkopalveluun toteutettiin suodatettava liikkeiden listaus, joka tarjoaa käyttäjälle kaikki oleelliset tiedot liikkeistä. Listauksessa liikkeet ryhmiteltiin kolmeen tyyppiin:
1. myymälät
2. ravintolat
3. palvelut.
Ryhmittelyn pohjalta toteutettiin liikkeiden suodatus, jolla käyttäjä löytää sujuvasti vaikkapa aasialaista ruokaa tarjoavat ravintolat tai kodinelektroniikkaa myyvät myymälät. Liikkeitä voi myös selata aakkosten perusteella tai hakea avoimen haun kautta.
Helppoa ja nopeaa!
Kauppakeskuksen kuluvan päivän aukioloaika on koko ajan näkyvissä verkkopalvelun ylätunnisteessa. Tarkemmat aukioloajat ja poikkeukset kerrotaan omalla sivullaan ja liikekohtaiset aukioloajat liikkeiden listauksessa ja liikkeiden omilla sivuilla.
Liikkeet voivat intranetin kautta vapaasti julkaista tarjouksiaan verkkopalvelussa. Nämä listataan tarjousten sivulla ja eri teemojen mukaan toteutetuilla kampanjasivuilla, joissa on myös teemaan liittyvät tapahtumat, uutiset ja mahdolliset poikkeusaukioloajat. Ravintolat käyttävät intranetiä lounaslistojen julkaisemiseen verkkopalvelussa.
Sisältöjen hallinta tapahtuu helppokäyttöisellä WordPress-sisällönhallintatyökalulla. Toteutimme työkalun käyttökoulutuksen sekä Itiksen tiimille että liikkeiden edustajille ja tarjoamme käyttötuen.
Onnistuimme designissa:
Käyttöliittymä suunniteltiin “mobiili ensin”
Käyttöliittymän kautta verkkosivuston käyttäjä vuorovaikuttaa käyttämänsä verkkosivuston kanssa. Hyvin suunniteltu ja huolellisesti toteutettu käyttöliittymä tekee verkkosivuston käyttämisestä sujuvaa. Itiksen verkkosivustolla keskityttiin erityisesti liikkeiden listauksen ja suodatuksen käyttöliittymään.
Analytiikan mukaan Itiksen verkkosivuston käytöstä jopa 80% tehdään älypuhelimella. Käyttöliittymän suunnittelu tehtiin siksi ”mobiili ensin” -suunnitteluperiaatteella. Ensisijaisesti siis keskityttiin mobiilikäyttöön ja sitten sovitettiin käyttöliittymä tietokoneella käytettäväksi. Toteutus on responsiivinen, eli verkkosivusto mukautuu sujuvasti käytettäväksi eri päätelaitteilla.
Haasteellinen osa käyttöliittymän suunnittelua oli myös ylläpitotyökalun suunnittelu intranetiin. Kun ylläpitäjiä on jopa satoja, täytyy ylläpitotyökalun käytön olla erityisen helppoa. Tässä onnistuttiin erinomaisesti ja liikkeiden edustajien palaute on ollut erittäin positiivista.
Itiksen uusi ilme herää eloon verkossa
Verkkopalvelun visuaalinen ilme värittää ja kuvittaa käyttöliittymän. Se on erityisen tärkeä mielikuvien ja verkkosivuston tunnelman kannalta. Parhaimmillaan ilme vaikuttaa positiivisesti myös verkkosivuston käytön sujuvuuteen.
Itiksen uusi visuaalinen ilme on melko yksinkertainen ja pelkistettykin. Verkkopalvelun värimaailma rakentuu harmaan, mustan ja valkoisen käyttöön, jota täydennetään muutamilla tehosteväreillä. Kuvamaailmassa esiin pääset Itiksen ihmiset.
Kirjavuutta ilmeeseen tuovat Itiksen liikkeiden edustajien intranetin kautta tuottamat tarjoukset.
Onnistuimme teknisessä toteutuksessa:
Teknisesti saumattomasti toimiva kokonaisuus
Verkkosivusto on, intranet mukaan lukien, rakennettu WordPress-julkaisujärjestelmän päälle, jota myös käytetään sisältöjen ylläpitämisessä. Kauppakeskuksen kartta on tehty sisätilojen digitaalisten karttojen Mappedin-työkalulla.
Itiksen verkkopalveluun myös toteutettiin useampia integraatioita eri järjestelmien välillä. Erityisen tärkeä osa kokonaisuutta on tietojen siirtäminen intranetin ja verkkosivuston välillä:
- liikkeiden tiedot ja kauppakeskuksen aukioloajat intranetistä
- kauppakeskuksen kartta Mappedin-työkalusta
- myynnin tilastot intranetistä Itiksen myynnin seurantaan.
Teknisessä toteutuksessa on huolellisesti huomioitu myös hakukoneoptimointi, tietoturva ja verkkosivuston suorituskyky.
Onnistumme Huolenpidossa:
Huolehdimme verkkosivuston ja intranetin toiminnasta 24/7
Verkkosivuston ja intranetin ylläpito toteutetaan Huolenpitopalvelumme muodossa. Kuukausittain tehtävään ylläpitoon kuuluu WordPress-julkaisujärjestelmän ja sen ulkoisten laajennosten versio- ja tietoturvapäivitykset. Lisäksi palveluun sisältyy asiakastuki ja neuvonta sekä päivittäinen varmuuskopiointi.
Tietoa asiakkaasta
Vuonna 1984 avattu Itis on yksi Suomen ja Pohjoismaiden suurimmista kauppakeskuksista.
Itiksessä on yli 130 liikettä ja 40 ravintolaa, vuokrattavan pinta-alan määrän ollessa 101.000 m2. Kauppakeskuksen vuotuinen kävijämäärä on noin 17 miljoonaa.
Vuodesta 2018 Itiksen on omistanut Morgan Stanley ja CC-Real GmbH ja sitä operoi CC-Real Finland Oy.
Tiimimme
Ernesti Niemi
Senior Digital Designer
Janne Hyyryläinen
Head Developer
Esimerkkejä töistämme
Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Katso lisää esimerkkejä töistämme täältä.