Projekti lyhyesti
World Visionin verkkopalvelu kertoo vaikuttavasti järjestön toiminnasta ja kasvattaa kummien ja lahjoitusten määrää. Uuteen verkkopalveluun kuuluu myös aineettomien lahjojen verkkokauppa.
Suomen World Vision irtautui kansainvälisesti käytössä olevasta ratkaisusta
Pienempänä markkinana Suomi tapasi jäädä jonon hännille, kun World Visionilla globaalisti käytössä ollutta järjestelmää kehitettiin. Verkkopalvelua kehittämällä Suomen World Visionin oli mahdollisuus parantaa käyttäjäkokemusta ja tavoittaa entistä useampia lahjoittajia.
Kustannustehokas ratkaisu visuaalisen ilmeen suunnitteluun
Verkkopalvelussa sovellettiin kansainvälisen World Visionin visuaalista ilmettä. Tämä vapautti resursseja muihin verkkopalvelun tekemisen keskeisiin osa-alueisiin. Ilme on värimaailmaltaan World Visionin oranssi ja kuvissa toistuvat erityisesti lapset eri puolilta maailmaa.
Monipuolisten sisältöjen toteutus helppokäyttöisillä työkaluilla
Verkkopalvelussa on paljon erilaista sisältöä. Projektissa paneuduttiin huolellisesti sisältöjen esitystapoihin ja erilaisia vaihtoehtoja on runsaasti. Word Visionin tiimi vastaa itse sisältöjen toteuttamisesta, käyttämällä monipuolisia sisällönhallinnan ratkaisuja.
Verkkopalvelu on varainhankinnan työkalu
Uuden verkkopalvelun tärkein tehtävä on World Visionin kummien ja lahjoitusten määrän kasvattaminen. Tarkoituksena on siis kasvattaa varainhankinnan tuottoja. Kaikki projektissa tähtäsi tämän tarkoituksen toteuttamiseen.
”Verkkosivuprojekti pysyi hienosti aikataulussa ja koko projektin aikana Into-Digitalin reagointi ja toiminta oli ripeää ja tehokasta. Verkkosivut ovat nyt juuri sellaiset kuin toivoimme. Projekti antoi meille täyden luottamuksen jatkaa verkkosivujen kehitystä Into-Digitalin kanssa myös tulevaisuudessa.”
– Cecilia Fagerholm, Digisuunnittelija, Suomen World Vision
Tavoitteet
- World Visionin ydinviestien kommunikointi: ”Olemme luotettava ja tehokas organisaatio, jonka kautta apu menee perille maailman haavoittuvimmassa asemassa eläville lapsille”.
- Verkkopalvelun jatkokehityksen sujuvoittaminen ja nopeuttaminen
- Verkkopalvelun sujuva käyttö käyttäjän henkilökohtaisista ominaisuuksista ja päätelaitteesta riippumatta
- Varainhankinta sekä kummien että lahjoitusten määrää kasvattamalla
- Teknisesti luotettava ja tietoturvallinen ratkaisu
Keskeiset ratkaisut
- Monipuoliset työkalut sisältöjen toteuttamiseen ja erilaisiin sisällön esitystapoihin
- Into-Digitalin Huolenpitopalvelu verkkopalvelun ketterään ylläpitoon ja jatkokehitykseen
- Saavutettavuusstandardien mukainen toteutus ja huolellinen saavutettavuustestaus
- Modernit ja räätälöidyt lahjoittamisen työkalut ja aineettomien lahjojen verkkokauppa
- Teknisen arkkitehtuurin rakentaminen turvalliseksi, nopeaksi ja skaalautuvaksi
Kiinnostuitko?
Lue eteenpäin ja tutustu tarkemmin onnistumisemme vaiheisiin tai ota yhteyttä.
Onnistuimme palvelumuotoilussa:
Lentävä lähtö palvelumuotoiluun
World Visionin toimeksianto oli huolellisesti laadittu. Siinä esimerkiksi kuvattiin keskeisimmät asiakaspolut, sisältöosiot ja toiminnallisuudet. Palvelumuotoiluun saatiin siksi lentävä lähtö ja työ sujui erityisen tehokkaasti.
Tärkeimmiksi kohderyhmiksi määriteltiin uudet sekä nykyiset lahjoittajat (yksityiset ja yritykset). Palvelumuotoilussa huomioitiin kohderyhminä myös mediat, sidosryhmät ja kumppanit.
Kokonaisuus muotoiltiin kolmen toisiaan tukevan osa-alueen saumattomaksi yhdistelmäksi:
1. Lahjoittamispäätöstä tukeva ja lahjoittamiseen ohjaava sisältö
2. Helppokäyttöiset ja monipuoliset lahjoittamisen vaihtoehdot
3. Aineettomien lahjojen verkkokauppa
Onnistuimme sisällöissä:
Sisällöt kertovat vaikuttavasti World Visionin toiminnasta
Verkkopalvelun sisältöjen tarkoituksena on viestiä, että World Vision on luotettava ja tehokas organisaatio, jonka kautta apu menee perille maailman haavoittuvimmassa asemassa eläville lapsille. Tämän viestin avulla ohjataan ihmisiä lahjoittamaan rahaa järjestön toimintaan.
Erilaisia sisältöjen esitystapoja on runsaasti. Niitä käyttämällä verkkopalveluun voidaan ketterästi toteuttaa sisältökokonaisuuksia eri tarkoituksiin.
World Vision vastaa itse sisältöjen toteuttamista. Tätä varten toteutimme verkkopalveluun helppokäyttöiset ja monipuoliset sisällönhallinnan työkalut.
Sisällössä on huomioitu tarkasti myös hakukonelöydettävyys:
- sisältörakenne
- otsikkotasot (h1, h2 jne.)
- riittävä sisällön määrä ja eri aiheita (hakuja) varten räätälöity sisältö
- sivukohtaiset räätälöidyt otsikot ja kuvaustekstit hakukoneita varten.
Onnistuimme designissa:
Kustannustehokas ratkaisu käyttöliittymän suunnitteluun – laadusta tinkimättä
Hyvin suunniteltu ja huolellisesti toteutettu käyttöliittymä tekee verkkopalvelun käyttämisestä sujuvaa.
World Visionin uudessa käyttöliittymässä hyödynnetään vahvasti esimerkiksi isokokoisia otsikoita sekä brändin oranssia tunnusväriä eri sävyissä. Isoilla painikkeilla ohjataan käyttäjää kohti haluttua toimintaa, eli lahjoittamista.
Toimeksiannon mukaisesti, verkkopalvelun visuaalista ilmettä ei ollut tarpeen suunnitella alusta alkaen. Sen sijaan toteutuksessa mukailtiin kansainvälistä World Visionin brändi-ilmettä. Tämän ansiosta käyttöliittymän suunnittelu oli erityisen kustannustehokasta ja resursseja säästyi muihin keskeisin osa-alueisiin.
Saavutettavuus kunnossa
Toimeksiannon mukaisesti, verkkopalvelu täyttää WGAC 2.1:n AA-tason saavutettavuusstandardit (Web Content Accessibility Guidelines). Verkkopalvelun käyttö on siis sujuvaa käyttäjän henkilökohtaisista ominaisuuksista ja päätelaitteesta riippumatta.
Onnistuimme teknisessä toteutuksessa:
Alustana avoimen lähdekoodin WordPress ja WooCommerce-verkkokauppa
Tekninen arkkitehtuuri suunniteltiin huolellisesti. Tuloksena on turvallinen, nopea ja skaalautuva verkkopalvelu.
World Vision halusi käyttää avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmää, jolle on saatavilla osaamista useasta eri yrityksestä Suomessa. Ensisijainen toive oli WordPress, sen suosion ja sille saatavien palveluiden vuoksi.
Asiantuntijoidemme näkemyksen mukaan WordPress soveltuu erinomaisesti World Visionin tarpeisiin ja sisältöjen hallinnassa käytetäänkin nyt WordPressin Gutenberg-editoria ja Advanced Custom Fields (ACF) -lisäosaa.
Verkkopalvelussa on runsaasti erilaisia toiminnallisuuksia:
- sosiaalisen median jakotyökalu sisältöjen sujuvaan jakamiseen
- lomakkeet ja helppokäyttöinen lomaketyökalu Gravity Forms
- ennakoiva haku
- EU-asetusten mukainen evästetyökalu
- SEO-laajennus ’Yoast’ sivukohtaisten otsikoiden ja kuvaustekstien toteuttamiseen hakukoneita varten.
Aineettomien lahjojen verkkokauppa toteutettiin WordPressin WooCommerce-verkkokauppatyökalulla.
Räätälöity ratkaisu lahjoittamiseen
Verkkopalvelun tarkoituksena on maksimoida kummien ja lahjoitusten määrä. Toteutimme lahjoittamisen työkalut räätälöidysti.
Tarjolla on useampia kertalahjoituksen ja jatkuvan lahjoittamisen vaihtoehtoja yksityisasiakkaille ja yrityksille. Verkkomaksupalveluina otettiin käyttöön Visma Pay ja Stripe. Lahjoituksien tekeminen onnistuu nopeasti myös MobilePay-maksulla.
Onnistumme ylläpidossa ja jatkokehityksessä:
Olemme kumppanina verkkopalvelun koko elinkaaren ajan
World Vision haki kumppania verkkopalvelun koko elinkaaren ajaksi. Toimeksiannossa vaatimuksia kuvattiin esimerkiksi seuraavasti:
- Tukipalvelu ongelmatilanteisiin ja verkkopalvelun teknisen operointiympäristön ylläpito.
- Näkemys parhaista rakenteellisista ja sisällöllisistä ratkaisuista sekä verkkopalveluiden trendeistä, jotta saadaan parannettua verkkosivuston
konversioastetta ja laatua. - Tuki verkkopalvelun operoinnissa siten, että palvelu pysyy ajantasaisena ja erilaiset kampanjat ja muut vastaavat väliaikaiset sisällöt saadaan toteutettua laadukkaasti ja kustannustehokkaasti.
Vastauksemme World Visionin korkeaan vaatimustasoon on Huolenpitopalvelumme:
Kuukausittain tehtävään ylläpitoon kuuluu WordPress-julkaisujärjestelmän ja sen ulkoisten laajennosten versio- ja tietoturvapäivitykset. Lisäksi palveluun sisältyy kuukausipalaverit, asiakastuki ja neuvonta sekä päivittäinen verkkopalvelun varmuuskopiointi.
Verkkopalvelua kehitetään jatkuvasti yhdessä World Visionin tiimin kanssa. Olemme toteuttaneet myös verkkopalvelun analytiikkaratkaisun ja hyödynnämme jatkokehityksessä sen tuottamaa dataa.
Tietoa asiakkaasta
Suomen World Vision puolustaa lasten oikeuksia eri puolilla maailmaa. Järjestö on yksi Suomen suurimmista avustusjärjestöistä ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Vuonna 1983 perustetun Suomen World Visionin avun piirissä on noin kaksi miljoonaa ihmistä.
Tiimimme
Annika Ryan
Digital Designer
Jani Martikainen
Head Developer
Otto Rautamaa
COO
Esimerkkejä töistämme
Toteutamme työksemme onnistuneita verkkopalveluita. Katso lisää esimerkkejä töistämme täältä.