Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
- Näkemykset
Kirjoitettu
Lukuaika
4 min
Kategoria
Kirjoittaja
Aapo Mäki
Verkkosivu on tärkein B2B-yrityksen toimintaa koskevan informaation lähde. Sitä käyttävät potentiaalisten asiakkaiden lisäksi esimerkiksi yrityksen oma henkilöstö, median edustajat ja nykyiset asiakkaat. Laadukas verkkosivu mahdollistaa B2B-yrityksen liiketoiminnan kasvun.
Olemme 20:n toimintavuotemme aikana suunnitelleet ja toteuttaneet useita kymmeniä B2B-verkkosivuja. Kerromme tässä artikkelissa viisi vinkkiämme tuloksellisen B2B-verkkosivun tekemiseen.
Kävin keskustelemassa markkinointiguru Valtteri Tauben podcastissa B2B-verkkosivustoista. Löytyy kuvan ja äänen kera seuraavista linkeistä:
Tavoitteiden ja tarkoituksen määrittely on tärkein työvaihe B2B-verkkosivun toteutuksessa. Kun tämä työ tehdään huolellisesti, toteutettava verkkosivu palvelee tarkoitustaan ja tuottaa haluttuja tuloksia.
Tyypillisesti verkkosivun ensisijaisena tarkoituksena on tarjota potentiaalisille asiakkaille heitä kiinnostava tieto. Tuotteisiin tai palveluihin tutustuminen tehdään verkkosivulla. Sivulta asiakas löytää myös yrityksen yhteystiedot ja yritysesittelyn. Toimiva verkkosivu siis auttaa asiakasta ostamaan.
Kun B2B-yrityksen verkkosivusto toimii, se tuottaa jatkuvasti yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.
Tieto on tietoa, mutta mielikuvien merkitys on suuri myös B2B-myynnissä ja markkinoinnissa – siksi B2B-yrityksenkin verkkosivun täytyy näyttää ja tuntua hyvältä. B2B-yrityksen luotettavuus ja asiantuntijuus kärsivät, jos sen verkkosivusto on visuaaliselta ilmeeltään keskeneräinen, teknisesti huonosti toimiva ja hankalakäyttöinen.
Kun B2B-yrityksen verkkosivusto toimii, se tuottaa jatkuvasti yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä. Hyvä mittari verkkosivun toimivuudelle onkin sen tuottaminen liidien määrä – kun liidien määrä verkkosivulla kasvaa, tuloksena on varmempi yrityksen liiketoiminnan kasvu.
Lähes poikkeuksetta käytetyimmät B2B-verkkosivun sisällöt etusivun lisäksi ovat:
Vasta kun käyttäjä on löytänyt etsimänsä, hänelle voidaan tarjota tutustuttavaksi myös muita sisältöjä.
Koska verkkosivun ensisijainen tarkoitus on tarjota käyttäjälle hänen etsimänsä sisältö, on näiden sisältöjen helppo löytyminen ja laatu ensiarvoisen tärkeää. Vasta kun käyttäjä on löytänyt etsimänsä, hänelle voidaan tarjota tutustuttavaksi myös muita sisältöjä.
Verkkosivun lisäksi näiden sisältöjen täytyy löytyä myös hakukoneista. Ihmisten tekemät haut tarkentuvat jatkuvasti, eli esimerkiksi yrityksen nimen sijaan haetaan suoraan yrityksen yhteystietoja. Laadukas hakukoneoptimointi onkin keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua.
Käyttöliittymän kautta verkkosivun käyttäjä vuorovaikuttaa verkkosivun kanssa. Se tarkoittaa siis esimerkiksi eri sisältöjen järjestystä, valikkoja sekä painikkeiden ja muiden ohjauksien toteutustapaa. Kun käyttöliittymä on toimiva, verkkosivuston käyttäminen sujuu vaivatta. Huonosti käytettävä verkkosivu ärsyttää, haittaa etsittävän tiedon löytymistä ja heikentää mielikuvaa yrityksestä.
Brändiltä näyttävä B2B-verkkosivu vahvistaa yrityksen vakuuttavuutta.
Verkkosivun visuaalinen ilme suunnitellaan yrityksen graafisen ohjeiston tai muun brändimateriaalin pohjalta. Brändiltä näyttävä B2B-verkkosivu vahvistaa yrityksen uskottavuutta. Verkkosivun uudistuksen yhteydessä voidaan kuitenkin tarvittaessa päivittää myös värimaailma ja fontit, jotta ne tukevat entistä paremmin yrityksen ilmettä.
Kuvat ovat keskeinen tekijä verkkosivun laadukkaan visuaalisen ilmeen luomisessa. B2B-yrityksillä ei kuitenkaan usein ole riittävästi korkealaatuisia kuvia, mikä voi heikentää sivuston visuaalista vaikuttavuutta. Ratkaisuna suosittelemme usein laadukkaiden kuvapankkikuvien hyödyntämistä tai yrityksen tarpeisiin räätälöityjen valokuvauksien järjestämistä.
Hyvälläkään verkkosivulla ei tee mitään, jos sillä ei ole käyttäjiä. Käyttäjien määrän (ja laadun) kasvattamiseen on erilaisia keinoja.
Ensimmäinen keino on hakukoneoptimointi. Selvitetään millaisilla hauilla ihmiset etsivät yrityksen liiketoimintaan, palveluihin ja tuotteisiin liittyviä sisältöjä. Tämän jälkeen tuotetaan näitä vastaavat laadukkaat sisällöt ja varmistetaan verkkosivun tekninen toimivuus hakukoneiden näkökulmasta.
Tutustu modernin verkkosivuston sisällöntuotannon parhaisiin käytänteisiin.
Potentiaaliset B2B-asiakkaat tavoitetaan tehokkaasti myös digitaalisen markkinoinnin keinoin, eli esimerkiksi hakusanamainonnalla, verkkomainonnalla ja sosiaalisen median kautta.
Jos yrityksen sisällöllinen osaaminen ja resurssit ovat riittävät, voidaan verkkosivulle tuottaa asiantuntijasisältöjä – tämä parantaa verkkosivun löydettävyyttä hakukoneissa. Sisältöjä voidaan myös tehokkaasti hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa.
Jos haluat verkkosivun käyttäjän tekevän jotain, kerro se hänelle. Käyttäjän ohjaaminen haluttuun toimintaan on keskeinen osa toimivaa B2B-verkkosivua. Toimintakehotteita (Call-to-Action) voi olla useita erilaisia:
Ujostelu käyttäjän ohjaamisessa on turhaa.
Ujostelu käyttäjän ohjaamisessa on turhaa. Käyttäjä osaa itse päättää, haluaako reagoida toimintakehoitteisiin.